VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2019-02-11 08:00

 Kaip dirba žmonės, galintys supakuoti vėją?

„Pagaukit vėją – supakuosim!“ Net neabejoju, kad šį šūkį matėte, girdėjote, o gal radote paminėtą tekste apie sėkmingiausius rinkodaros pavyzdžius. Šmaikštus pasiūlymas priklauso „Pakmarkui.“  Prieš dvidešimt metų kompanijos viduje gimęs moto iki šiol puikiai atitinka jos dvasią: kad ir koks netikėtas būtų noras, sprendimas jam bus surastas.

„Pakmarkas“ įkurtas 1994 m, kai šaliai nusikračius planinės ekonomikos pančius daugelis jaunų žmonių nėrė į prekybos verslus. Nuo to pradėjo ir du inžinerijos mokslų studentai, prieš 25 metus užčiuopę milžinišką poreikį laisvoje rinkoje. „Į mūsų šalį ėmė plūsti įvairios technologijos, įmonėms buvo nelengva atsirinkti, kurios jų vertos dėmesio. Padėdavome savo žiniomis, surasdavome veiklai reikalingų žaliavų. Ilgainiui užsidirbome patikimų prekybininkų vardą“, – pirmuosius žingsnius versle prisimena bendrovės įkūrėjas ir generalinis direktorius Virginijus Gumbaragis.

Atėjus laikui apsispręsti, kuria kryptimi sukti jaunos kompanijos vairą, jo akiratyje atsidūrė pakavimo sritis: čia tuo metu jau veikė bent dvi dešimtys įmonių, bet visos jos buvo įsteigtos neseniai, tik stojosi ant kojų ir mokėsi. „Į besimokančių gretas įsiliejome ir mes. Ir sėkmingai tą darome iki šiol“, – šypsosi „Pakmarko“ vadovas.

Veikla, gimusi iš noro nesėdėti tėvams ant sprando, užaugo iki modernios ir pripažintos įmonės. Pakavimo medžiagos ir spausdinimas ant produktų pakuočių – tik viena „Pakmarko“ veiklos sritis. Kitos dvi stabiliai laikančios įmonę kolonos – prekyba pavaromis ir automatizavimo elementais bei pakavimo, ženklinimo, transportavimo, kontrolės ir kitais įrenginiais, inžineriniai sprendimai. Didžioji dalis kompanijos klientų – maisto bei gėrimų pramonės įmonės iš Lietuvos, Latvijos, Estijos, Lenkijos ir dar bent keliolikos užsienio šalių.

Žuvis, duona ir kitos inovacijos

Su p. Gumbaragiu kalbamės netoli Vilniaus esančiame „Pakmarko“ komplekse. Prieš dešimt metų čia persikraustę du šimtai įmonės darbuotojų – spaudos specialistai, inžinieriai, gamybininkai, projektų vadovai, administracija ir kiti – įsikūrė po vienu stogu. Balti chalatai, rankų dezinfekavimo skystis – ir mes gamybinėse patalpose. Pratisai gaudžia veikiančios spaudos mašinos, pro konvejerio dažų talpas spėriai sukasi pakavimo juosta. Geltona, mėlyna, raudona, violetinė, rožinė – viena po kitos ant permatomos plėvelės atsiranda vis daugiau spalvų, kol galiausiai išryškėja galutinis produktas – skalbiklio etiketė.

Ar nuo tokių gaminių ir prasidėjo „Pakmarko“ kelias? Pašnekovas purto galvą. „Veiklą pradėjome nuo pakavimo medžiagų ir jų mašinų prekybos. Vyresnės kartos žmonės dar prisimena, kaip anais laikais parduotuvėje pirkdavai žuvį – suvyniodavo į paprastą popierių ir nešdavaisi sau. Pasakėme, kad galime pasiūlyti kai ką geresnio.“

Vienas pirmųjų įmonės produktų, sukėlęs vėją Lietuvos rinkoje, buvo maistinė plėvelė duonai pakuoti. Entuziastingi (ir taupūs) studentai suskaičiavo, kad patikimai supakuoti kepaliuką galima su 9-10 mikronų storio plėvele – dvigubai plonesne, nei buvo naudojama pasaulyje. „Kai su ja startavome, kurį laiką tekdavo spręsti tik vieną klientų problemą: kada atvešite dar?“ – inovaciją prisimena V. Gumbaragis.

O etiketės atsirado kur kas vėliau – pirmiausia jomis įmonė prekiavo, vėliau supratusi, kad klientų poreikius geriau patenkins gamindama vietoje, ėmė spausdinti pati. Vaikštant po modernia automatizuotos įranga apstatytą erdvę sunku įsivaizduoti, kad pirmoji „Pakmarko“ spausdinimo mašina būtų galėjusi lengvai tilpti ant rašomojo stalo. Fleksografija tuomet buvo visiškai nauja sritis Lietuvoje, tad kompanijos specialistams vėl teko gilintis į naujas žinias. Šiandien „Pakmarkas“ – ilgiausią patirtį turinti spausdinimo ant pakuočių bendrovė visame regione.

Kas padėjo išlikti konkurencingoje rinkoje? Vadovas sako, kad sėkmės ingredientų – ne vienas. „Nuolatinis mokymasis, ėjimas kartu su naujovėmis, pažangiais sprendimais. Nuoseklumas, sugebėjimas kantriai vystyti pradėtą veiklą, išlaukti rezultato. Ir – siekis išgirsti klientą, suprasti jo poreikius, realiai prisidėti prie jo verslo sėkmės“, – bendrovės stiprybes vardina p. Virginijus.

Per ketvirtį amžiaus „Pakmarkas“ kartu su savo užsakovais į Lietuvą atnešė ne vieną pokytį. „Kai „Malsena“ nusprendė iš esmės atnaujinti rinkoje atgyvenusią miltų pakuotę, kuri leistų parduotuvėse miltus perkelti į lentynas iš tuo metu naudotų grotuotų konteinerių, suradome jiems itališką pakavimo įrangą. Miltų paklausa išaugo tris kartus – mūsų technikai vos spėdavo įdiegti tuos mechanizmus, nes jie dirbo beveik nepertraukiamai. Vėliau tokie sprendimai išplito ir kitose industrijose – verslas pradėjo suvokti, kiek daug žmonėms reiškia patogumas, ir vis drąsiau investavo į tinkamą pakuotę“, – pasakoja pašnekovas.

Kokybė ir pagarba aplinkai bei žmogui

Tęsdami ekskursiją po „Pakmarką“ prieiname įrenginį, tikrinantį pagamintos produkcijos kokybę. Jis – tik viena iš kokybės užtikrinimo grandies dalių. Ar nėra broko, ar visos partijos etiketės nepriekaištingai atitinka reikalavimus, tikrinama net tris kartus – dukart automatizuotai, o prieš atiduodant užsakovui produkciją dar sykį peržiūri darbuotojas.

Be aukštos produktų ir paslaugų kokybės įmonei ne mažiau svarbus ir aplinkos tausojimas. Stebiuosi, kad patalpose nejusti jokio aitraus kvapo – juk čia nuolat spausdinama, naudojami dažai ir kitos cheminės medžiagos.  „Stengiamės naudoti švarias technologijas, dažus be skiediklių. Toks požiūris mus lydi nuo pradžių, jau su pirmuoju produktu – plėvele duonai pakuoti – ne tik atpiginome pakuotę, bet ir dvigubai sumažinome sunaudojamus jos kiekius“, – aiškina V. Gumbaragis. Įmonėje įdiegta aplinkos apsaugos vadybos sistema pagal tarptautinio standarto ISO 14001 reikalavimus, gamyba organizuojama taip, kad būtų taupomos žaliavos ir resursai, organizuojamas antrinis jų panaudojimas.

Suformuoti pamatines vertybes įmonei padėjo patyręs danų verslininkas Steen Hjermind, kartu su įkūrėjais pirmuosius dešimt metų aktyviai dalyvavęs valdant bendrovę. V. Gumbaragis atviras – su užsieniečiu jiems, jauniems lietuviams, ne visada būdavo lengva dirbti, tačiau vakarietiškos kultūros indėlis į „Pakmarko“ tvarumą – nenuginčijamas. „Jis skatino nesivaikyti greito pelno, nesimėtyti tarp verslo šakų, o pasirinkti vieną ir ją kruopščiai vystyti. Įteigė, kad kokybiški gaminiai kur kas svarbiau nei gera kaina. Šio a.a žmogaus įtaka „Pakmarke“ juntama ir šiandien.“

Įmonės, dirbančios su „Pakmarku“ šneka, kad tai bendrovė, kuri išties investuoja į ilgalaikius santykius su klientais. V. Gumbaragis įsitikinęs, kad neišvengiamai augant eksportui jo užduotis – išlaikyti šį pagarbų požiūrį į kiekvieną klientą, nepaisant jo įmonės dydžio ar projekto apimties.

„Apskritai gyvenime vadovaujuosi principu, kad žmogumi gimus svarbu nepamiršti, kad žmogumi gimei. Iš savo darbuotojų girdžiu, kad pas mus gera dirbti. Laikau tai dideliu laimėjimu, nes suteikti žmogui jausmą, kad jis kompanijoje branginamas, yra vienas sunkiausių dalykų. Aiškios užduotys, sutvarkyti procesai, darbo vertas atlygis, ateities perspektyvos – stengsiuosi, kad tos vertybės, ant kurių bendrovė buvo pastatyta, būtų išlaikytos.“

Susitikimo laikas baigiasi, pro tvarkingą sandėlį sugrįžtame į holą, kuriame išrikiuoti bendrovės produkcijos pavyzdžiai. Negaliu susilaikyti nepaklaususi – ar kas nors prašė supakuoti vėją? „Pakmarko“ vadovas šypsosi. „Visada laukiame klientų, ateinančių su geru vėju – jų svajonės, lūkesčiai, naujos idėjos uždega ir mus, tuomet dirbame su ugnele, kad galėtume savo indėliu prisiliesti prie jų verslo sėkmės.“ Ką gi, jeigu planuojate pardavinėti tai, ką būtina supakuoti – žinosite, kur kreiptis.

52795
130817
52791