Kodėl HR pjauna šaką, ant kurios sėdi?

Publikuota: 2019-04-27
Įmonės nuotr.
Įmonės nuotr.
Personalo atrankos įmonės „People Link“ vadovaujančioji partnerė

Kalbos apie tai, jog darbo rinką vairuoja ne darbdaviai, o kandidatai netyla jau seniai. Dabar potencialūs darbuotojai renkasi darbdavį ne mažiau atsakingai nei įmonės darbuotojus, tad pastarosios ieškodamos aukso grynuolių darbo rinkoje turėtų suklusti – jie taip pat po padidinamuoju stiklu.

Kai rinką vairuoja kandidatai, kyla natūralus klausimas – kodėl dauguma įmonių vis dar neskiria tam pakankamai dėmesio ir patys pjauna šaką, ant kurios sėdi. Vis daugiau kompnijų jau domisi, kaip stiprinti savo darbdavio įvaizdį, samdo komunikacijos agentūras, telkiasi rinkodaros skyrių į pagalbą, biudžete įtraukia naują eilutę ir skiria talentų pritraukimui (atrankų rinkodarai) vis daugiau laiko ir pinigų. Tikslas ir priemonės teisingos, kaip ir versle, norint turėti daug klientų į rinkodarą investuoti reikia.

O dabar pabūkite kandidato arba kliento „batuose“. Pagalvokite, jei jus sodomino kompanijos reklama ir jūs kreipėtės į kompaniją dėl produkto ar paslaugos, o ten jus netinkamai aptarnavo. Koks bus jūsų sprendimas? Tokiu atveju visos rinkodaros investicijos nueina šuniui ant uodegos.

Neužtenka tik prisitraukti kandidatą į atranką, svarbu ir jį tinkamai „aptarnauti“. Tarptautiniai tyrimai rodo, kad geresnis kandidatų patyrimas atrankos metu leis jums rinktis iš geriausių rinkos talentų, nes jie dažniau rinksis jus. Tikėtina, kad įdarbinti ir esami darbuotojai jus taip pat rekomenduos dažniau, be to jūs striprinsite savo darbdavio įvaizdį samdydami. O geriausia naujiena ta, kad pagerinti kandidatų patyrimą labai nebrangiai kainuoja arba nekainuoja visiškai.

Patirtis rinkoje ir tarptautiniai tyrimai atskleidžia tą patį – kandidatams labiausiai trūksta komunikacijos — kaip lietuviams saulėtų dienų metuose. Net neabejoju, kad visi pardavimų specialistai jums taip pat patvirtins komunikacijos svarbą kalbant apie kliento aptarnavimą. Deja, tai yra labiausiai nepatenkintas kandidatų lūkestis. Nors iš tiesų jo patenkinimas mums nieko papildomai nekainuoja.

Sunku nusakyti priežastis, bet dažnai gerų norų vedini surasti patį tinkamiausią kandidatą ir susikoncentravę į jų pasiekimus, patirtį, asmenybės savybes ir t.t., HR specialistai dažnai pamiršta atrodytų gana higienines atrankų detales – aiškią komunikaciją apie patį procesą ir grįžtamojo ryšio suteikimą. Situacijai pagerinti paprasčiausiai pakaktų susitikimo metu aiškiai aptarti, kokiu dažnumu ir kokiu atveju jūs su kandidatu susisieksite ir tą planą įvykdyti.

Mes jau metus visų pas mus pokalbiuose buvusių kandidatų prašome suteikti mums grįžtamąjį ryšį. Mūsų pačių nuostabai jie labai mielai juo dalinasi – 60% užpildo anketą. Patys per tuos metus išmokome labai daug. Bene svarbiausia mūsų pamoka yra tinkamai valdyti kandidatų lūkesčius.

Pavyzdžiui, šį mėnesį gavome net keletą komentarų, kad mes nepateikiame kandidatams pakankamai darbo pasiūlymų. Nustebome, nes nesame įdarbinimo agentūra, kuri ieško kandidatams darbo. Teko sau pripažinti, kad netinkamai suformavome kandidatų lūkestį. Velnias slypi detalėse. Pasirodo mūsų automatizuotoje žinutėje pranešant neigiamą atsakymą kandidatui yra parašyta, kad „šiuo metu negalime Jums pasiūlyti darbo vietos, bet susisieksime ateityje“. Akivaizdu, jog bent keliems kandidatams tai sukūrė lūkestį, jog proaktyviai grįšime su kitais darbo pasiūlymais visiems atrankos nepraėjusiems kandidatams, nors tokios praktikos neturime.

Vis dėlto kol kas pačiu didžiausiu atrankų Achilo kulnu yra grįžtamasis ryšys. Tai jau šiek tiek sunkiau įgyvendinamas lūkestis, nes kokybiškas grįžtamasis ryšys reikalauja skirti daugiau laiko ir pastangų: pasiruošti pokalbiui, sutarti, kada susiskambinsite ar susitiksite. Jei vykdote aukščiausio lygio pozicijų atranką, grįžtamąjį ryšį svarbu suteikti personalizuotai, nes jei tai bus automatizuota žinutė, matyt, tai nebus užskaityta.

Dauguma kandidatų nori žinoti, kodėl nepasirinkote būtent jo, tai jiems leidžia ne tik pasidaryti asmenines išvadas, bet taip pat kuria jūsų, kaip atsakingos ir skaidrios įmonės įspūdį. Akivaizdu, jog taip kandidatai jaučia, kad tikrai skyrėte laiko ir pastangų jų galimybių svarstymui, o ne tiesiog pasklaidėte gautus CV ir įdarbinote giminaitį. Kadangi kol kas dauguma įmonių to nedaro, čia turite progą būti išskirtiniais. Rinkos brandą, matyt, pasieksime tuomet, kai tai taps atrankų kokybės standartu.

Kalbant apie kandidatų „aptarnavimą“ reikėtų nenuvertinti ir pasiruošimo pokalbiui svarbos. Socialinių tinklų eroje kandidatai patys vis dažniau viešai prabyla apie tai, jog dalyvaujant pokalbiuose nesulaukia išsamių atsakymų į jiems rūpimus klausimus. Atrankos nėra lengvas procesas, bet visais atvejais HR turi pasiraitoti rankoves ir itin atsakingai pasiruošti pokalbiui ne tik siekiant išsiaiškinti visas subtilybes apie kandidatą, bet būti pasiruošusiam atsakyti ir į jam kylančius klausimus apie poziciją, įmonę. Atrodytų, kad tai savaime suprantama, bet praktika ir atsiliepimai rodo, jog tai vis dar gaji problema.

Vidinis įmonės atsakingas žmogus turi būti pasiruošęs atskleisti visas detales, kokios pareigos ir atsakomybės laukia kandidato, kokia atlyginimo ir premijų politika taikoma, su kokiais klientais ar projektais potencialiai kandidatas dirbs ir pan.

Pokalbiuose dalyvauja ir tiesioginiai vadovai, bet dažnai tai vykdoma kone paskutiniame atrankos etape su kandidatais – finalininkais, tad bet kuriuo atveju personalo specialistai turi nueiti ekstra mylią besiruošdami jau pirmame etape.

Žinoma, visiems galimiems klausimams pasiruošti neįmanoma, bet net ir šiuo atveju įmonė turi turėti aiškią politiką. Pavyzdžiui, kandidatui pažadėti rūpimą informaciją patikslinti po pokalbio el. paštu ar telefonu ir tą pažadą vykdyti. Tai užima laiko, bet norint išlaikyti gerą kandidatą atrankoje, be pastangų nieko neįvyks.

Kaip ir daugumoje gyvenimo situacijų – svarbiausia visuma, todėl ir paklausiausiems top rinkos talentams pritraukti labai svarbu užtikrinti, kad visuose atrankos procesuose kandidatų patyrimas būtų valdomas: kandidato sudominimas, pritraukimas, interviu, komunikacijos palaikymas iki sprendimo, rizikų valdymas, pasiūlymo pateikimas bei sutarties pasirašymas, jei sutariama. Čia puikiai tinka standartinis sėkmingo pardavimo procesas.

Nesvarbu ar kandidatams pritraukti ruošiate darbo skelbimą ar kalbinate juos „LinkedIn“ ar kituose kanaluose, pagalvokite, kaip galite personalizuoti žinutę tikslinei auditorijai, kalbėti jų kalba. Susisiekę bendraukite jautriai, papasakokite apie darbo pasiūlymą daugiau, niekas nemėgsta eiti į pokalbį „pirkdami katę maiše“. Pagalvokite, kaip jaučiasi kandidatas. Juk darbo keitimas yra vienas didžiausių stresų ir kandidatai ypač laukia žinučių apie tai, kaip jiems sekasi atrankos procese. Taip pat svarbu tą daryti greitai, nes per 10 dienų nesuteikus kandidatui grįžtamojo ryšio, tikimybė, kad jį prarasite atrankoje labai didėja.

Man labiausiai padeda galvoti, kad kandidatas = klientas. Pagalvokite, renkatės iš kelių alternatyvių paslaugų, pvz. draudimo. Jūs gaunate pasiūlymus, pabendraujate su vadybininkais. Visi pasiūlymai labai panašūs, kaip nuspręsite kurią draudimo paslaugą rinktis? Tikiu, kad dauguma atsakys, pagal tai, kaip mane aptarnavo. Tada prisiminkite savo paskutinę atranką ir atsisakiusį darbo pasiūlymo tinkamą kandidatą. Ar tikrai negalėjote nieko padaryti, kad jo patyrimas būtų dar geresnis?

Komentaro autorė — Jurgita Lemešiūtė, darbuotojų paieškos ir atrankos bendrovės „People Link“ vadovaujančioji partnerė

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Žmonių norą gauti prizų startuolis pavertė verslu Premium 12

Per trumpą laiką – net keli šimtai tūkstančių „Lympo“ programėlės, skatinančios kuo daugiau vaikščioti ar...

Gazelė
2019.09.17
Seime žlugo bandymai mažinti alkoholio suvaržymus parduotuvėms ir lauko kavinėms 20

Seimas atmetė siūlymą ilginti prekybos alkoholiu laiką sekmadienį. Taip pat nepritarta iniciatyvoms...

Paslaugos
2019.09.17
Pradėta transliuoti nauja TV programa lenkų kalba 8

Lietuvoje pradedama rodyti nauja televizijos programa lenkų kalba – „TVP Wilno“. Ją matys Vilniaus miesto ir...

Rinkodara
2019.09.17
Grynųjų iš pavėžėjų Seimas neatims 2

Seimas linksta griežčiau reglamentuoti pavėžėjų veiklą, tačiau atsisako nuostatos neleisti už pavėžėjų...

Paskelbė, kiek Lietuvoje yra restoranų, kavinių ir valgyklų

Maitinimo ir gėrimų teikimo veiklos įmonėms 2018 m. pabaigoje priklausė 4.000 restoranų, barų, kavinių,...

Paslaugos
2019.09.17
„NFQ Technologies“ vystomą startuolį „Lemoncat“ perėmė „B2B Food Group“ 

Aštuoniose pasaulio rinkose maitinimo paslaugų verslui skirtas platformas valdanti grupė „B2B Food Group“ už...

Paslaugos
2019.09.17
Viešbučių bei butų vajus krimstelėjo ir trumpalaikės nuomos pajamas Premium 2

Šis vasaros sezonas Vilniaus trumpalaikės butų nuomos rinkoje pažymėtas mažėjusiomis kainomis. Tai lėmė tiek...

Statyba ir NT
2019.09.17
Atleistas Telecentro valdybos pirmininkas E. Vaišvilas  22

Lietuvos radijo ir televizijos centro (Telecentro) valdybos pirmininkas Egidijus Vaišvilas atleistas iš...

Technologijos
2019.09.16
Vilniaus oro uoste nakties metu laikinai uždaromas išvykimo pandusas 5

Iki spalio vidurio pandusas bus remontuojamas, naktimis ribojant automobilių eismą.

Vilniuje atidarytas antrasis „Re.Formato“ tinklo sporto klubas 5

Vilniuje duris atvėrė antrasis „Re.Formato“ tinklo sporto klubas. Bendrovė „Darnu Group“ į 510 kv. m. klubą...

Paslaugos
2019.09.16
Skirtingi receptai elektromobilių infrastruktūrai: brangiai arba lėtai  Premium 16

Lietuvos miestuose masiškai įrengiamos elektromobilių stotelės, kurių galios parinkimas derinamas pagal...

Automobiliai
2019.09.16
Pensijų nešiotojai: kuriamas Lietuvos pašto monopolis 7

Praėjusią savaitę priimtas Vyriausybės sprendimas nuo 2021-ųjų pensijų išnešiojimą patikėti tik Lietuvos...

„Novaturo“ apyvarta rugpjūtį smuko, bet rugsėjį tikimasi augimo 5

Kelionių organizatorės AB „Novaturas“ apyvarta Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje 2019 m. rugpjūčio mėnesį...

Paslaugos
2019.09.16
Artėja virtinės „Microsoft“ produktų pabaiga: kaip tam pasiruošti? Verslo tribūna 18

Daugelis namų vartotojų ir organizacijų, naudojančių „Microsoft“ programinę įrangą, jau spėjo įsidėmėti 2020...

Išmani Lietuva
2019.09.16
Ko vertos lietuviškos „fintechinės“ ambicijos? Premium 5

Kuo būti nenorime – žinome. Bet ar žinome, kuo būti norime? Suaugęs žmogus kasdien priima apie 35000...

Verslo klasė
2019.09.15
Per dešimtmetį „iPhone“ pabrango dvigubai 5

„Apple“ telefonų kainas nuosekliai kėlė metai po metų, bet panašu, jog ši tendencija lėtėja. Pigiausias...

Laisvalaikis
2019.09.15
„Laisvės TV“: esame atradę teisingą balansą 5

Internetinės televizijos „Laisvės TV“ valdytojai, pradėdami ketvirtus veiklos metus, džiaugiasi užsimezgusiu...

Rinkodara
2019.09.15
„Belaz“ gamins savivarčius, kurie dirbs be vairuotojų 6

Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaz“, gaminanti itin didelės keliamosios galios sunkiąją karjerų...

Pramonė
2019.09.14
Dirbtinis Mikės Pūkuotuko intelektas: DI organizacijų valdyme šiandien ir rytoj Premium

Suskamba telefonas, skambina draugas. Atsiliepiu, niekas nekalba, perskambinu. Bičiulis dievagojasi man...

Verslo klasė
2019.09.14
Registrų centro pacientų registravimo sistema konkuruos su manodaktaras.lt ir kitais  14

Medijų ir skaitmeninio verslo bendrovė „Media bitės“, valdanti internetinę gydytojų rezervavimo sistemą...

Paslaugos
2019.09.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau