Kodėl HR pjauna šaką, ant kurios sėdi?

Publikuota: 2019-04-27
Įmonės nuotr.
Įmonės nuotr.
Personalo atrankos įmonės „People Link“ vadovaujančioji partnerė

Kalbos apie tai, jog darbo rinką vairuoja ne darbdaviai, o kandidatai netyla jau seniai. Dabar potencialūs darbuotojai renkasi darbdavį ne mažiau atsakingai nei įmonės darbuotojus, tad pastarosios ieškodamos aukso grynuolių darbo rinkoje turėtų suklusti – jie taip pat po padidinamuoju stiklu.

Kai rinką vairuoja kandidatai, kyla natūralus klausimas – kodėl dauguma įmonių vis dar neskiria tam pakankamai dėmesio ir patys pjauna šaką, ant kurios sėdi. Vis daugiau kompnijų jau domisi, kaip stiprinti savo darbdavio įvaizdį, samdo komunikacijos agentūras, telkiasi rinkodaros skyrių į pagalbą, biudžete įtraukia naują eilutę ir skiria talentų pritraukimui (atrankų rinkodarai) vis daugiau laiko ir pinigų. Tikslas ir priemonės teisingos, kaip ir versle, norint turėti daug klientų į rinkodarą investuoti reikia.

O dabar pabūkite kandidato arba kliento „batuose“. Pagalvokite, jei jus sodomino kompanijos reklama ir jūs kreipėtės į kompaniją dėl produkto ar paslaugos, o ten jus netinkamai aptarnavo. Koks bus jūsų sprendimas? Tokiu atveju visos rinkodaros investicijos nueina šuniui ant uodegos.

Neužtenka tik prisitraukti kandidatą į atranką, svarbu ir jį tinkamai „aptarnauti“. Tarptautiniai tyrimai rodo, kad geresnis kandidatų patyrimas atrankos metu leis jums rinktis iš geriausių rinkos talentų, nes jie dažniau rinksis jus. Tikėtina, kad įdarbinti ir esami darbuotojai jus taip pat rekomenduos dažniau, be to jūs striprinsite savo darbdavio įvaizdį samdydami. O geriausia naujiena ta, kad pagerinti kandidatų patyrimą labai nebrangiai kainuoja arba nekainuoja visiškai.

Patirtis rinkoje ir tarptautiniai tyrimai atskleidžia tą patį – kandidatams labiausiai trūksta komunikacijos — kaip lietuviams saulėtų dienų metuose. Net neabejoju, kad visi pardavimų specialistai jums taip pat patvirtins komunikacijos svarbą kalbant apie kliento aptarnavimą. Deja, tai yra labiausiai nepatenkintas kandidatų lūkestis. Nors iš tiesų jo patenkinimas mums nieko papildomai nekainuoja.

Sunku nusakyti priežastis, bet dažnai gerų norų vedini surasti patį tinkamiausią kandidatą ir susikoncentravę į jų pasiekimus, patirtį, asmenybės savybes ir t.t., HR specialistai dažnai pamiršta atrodytų gana higienines atrankų detales – aiškią komunikaciją apie patį procesą ir grįžtamojo ryšio suteikimą. Situacijai pagerinti paprasčiausiai pakaktų susitikimo metu aiškiai aptarti, kokiu dažnumu ir kokiu atveju jūs su kandidatu susisieksite ir tą planą įvykdyti.

Mes jau metus visų pas mus pokalbiuose buvusių kandidatų prašome suteikti mums grįžtamąjį ryšį. Mūsų pačių nuostabai jie labai mielai juo dalinasi – 60% užpildo anketą. Patys per tuos metus išmokome labai daug. Bene svarbiausia mūsų pamoka yra tinkamai valdyti kandidatų lūkesčius.

Pavyzdžiui, šį mėnesį gavome net keletą komentarų, kad mes nepateikiame kandidatams pakankamai darbo pasiūlymų. Nustebome, nes nesame įdarbinimo agentūra, kuri ieško kandidatams darbo. Teko sau pripažinti, kad netinkamai suformavome kandidatų lūkestį. Velnias slypi detalėse. Pasirodo mūsų automatizuotoje žinutėje pranešant neigiamą atsakymą kandidatui yra parašyta, kad „šiuo metu negalime Jums pasiūlyti darbo vietos, bet susisieksime ateityje“. Akivaizdu, jog bent keliems kandidatams tai sukūrė lūkestį, jog proaktyviai grįšime su kitais darbo pasiūlymais visiems atrankos nepraėjusiems kandidatams, nors tokios praktikos neturime.

Vis dėlto kol kas pačiu didžiausiu atrankų Achilo kulnu yra grįžtamasis ryšys. Tai jau šiek tiek sunkiau įgyvendinamas lūkestis, nes kokybiškas grįžtamasis ryšys reikalauja skirti daugiau laiko ir pastangų: pasiruošti pokalbiui, sutarti, kada susiskambinsite ar susitiksite. Jei vykdote aukščiausio lygio pozicijų atranką, grįžtamąjį ryšį svarbu suteikti personalizuotai, nes jei tai bus automatizuota žinutė, matyt, tai nebus užskaityta.

Dauguma kandidatų nori žinoti, kodėl nepasirinkote būtent jo, tai jiems leidžia ne tik pasidaryti asmenines išvadas, bet taip pat kuria jūsų, kaip atsakingos ir skaidrios įmonės įspūdį. Akivaizdu, jog taip kandidatai jaučia, kad tikrai skyrėte laiko ir pastangų jų galimybių svarstymui, o ne tiesiog pasklaidėte gautus CV ir įdarbinote giminaitį. Kadangi kol kas dauguma įmonių to nedaro, čia turite progą būti išskirtiniais. Rinkos brandą, matyt, pasieksime tuomet, kai tai taps atrankų kokybės standartu.

Kalbant apie kandidatų „aptarnavimą“ reikėtų nenuvertinti ir pasiruošimo pokalbiui svarbos. Socialinių tinklų eroje kandidatai patys vis dažniau viešai prabyla apie tai, jog dalyvaujant pokalbiuose nesulaukia išsamių atsakymų į jiems rūpimus klausimus. Atrankos nėra lengvas procesas, bet visais atvejais HR turi pasiraitoti rankoves ir itin atsakingai pasiruošti pokalbiui ne tik siekiant išsiaiškinti visas subtilybes apie kandidatą, bet būti pasiruošusiam atsakyti ir į jam kylančius klausimus apie poziciją, įmonę. Atrodytų, kad tai savaime suprantama, bet praktika ir atsiliepimai rodo, jog tai vis dar gaji problema.

Vidinis įmonės atsakingas žmogus turi būti pasiruošęs atskleisti visas detales, kokios pareigos ir atsakomybės laukia kandidato, kokia atlyginimo ir premijų politika taikoma, su kokiais klientais ar projektais potencialiai kandidatas dirbs ir pan.

Pokalbiuose dalyvauja ir tiesioginiai vadovai, bet dažnai tai vykdoma kone paskutiniame atrankos etape su kandidatais – finalininkais, tad bet kuriuo atveju personalo specialistai turi nueiti ekstra mylią besiruošdami jau pirmame etape.

Žinoma, visiems galimiems klausimams pasiruošti neįmanoma, bet net ir šiuo atveju įmonė turi turėti aiškią politiką. Pavyzdžiui, kandidatui pažadėti rūpimą informaciją patikslinti po pokalbio el. paštu ar telefonu ir tą pažadą vykdyti. Tai užima laiko, bet norint išlaikyti gerą kandidatą atrankoje, be pastangų nieko neįvyks.

Kaip ir daugumoje gyvenimo situacijų – svarbiausia visuma, todėl ir paklausiausiems top rinkos talentams pritraukti labai svarbu užtikrinti, kad visuose atrankos procesuose kandidatų patyrimas būtų valdomas: kandidato sudominimas, pritraukimas, interviu, komunikacijos palaikymas iki sprendimo, rizikų valdymas, pasiūlymo pateikimas bei sutarties pasirašymas, jei sutariama. Čia puikiai tinka standartinis sėkmingo pardavimo procesas.

Nesvarbu ar kandidatams pritraukti ruošiate darbo skelbimą ar kalbinate juos „LinkedIn“ ar kituose kanaluose, pagalvokite, kaip galite personalizuoti žinutę tikslinei auditorijai, kalbėti jų kalba. Susisiekę bendraukite jautriai, papasakokite apie darbo pasiūlymą daugiau, niekas nemėgsta eiti į pokalbį „pirkdami katę maiše“. Pagalvokite, kaip jaučiasi kandidatas. Juk darbo keitimas yra vienas didžiausių stresų ir kandidatai ypač laukia žinučių apie tai, kaip jiems sekasi atrankos procese. Taip pat svarbu tą daryti greitai, nes per 10 dienų nesuteikus kandidatui grįžtamojo ryšio, tikimybė, kad jį prarasite atrankoje labai didėja.

Man labiausiai padeda galvoti, kad kandidatas = klientas. Pagalvokite, renkatės iš kelių alternatyvių paslaugų, pvz. draudimo. Jūs gaunate pasiūlymus, pabendraujate su vadybininkais. Visi pasiūlymai labai panašūs, kaip nuspręsite kurią draudimo paslaugą rinktis? Tikiu, kad dauguma atsakys, pagal tai, kaip mane aptarnavo. Tada prisiminkite savo paskutinę atranką ir atsisakiusį darbo pasiūlymo tinkamą kandidatą. Ar tikrai negalėjote nieko padaryti, kad jo patyrimas būtų dar geresnis?

Komentaro autorė — Jurgita Lemešiūtė, darbuotojų paieškos ir atrankos bendrovės „People Link“ vadovaujančioji partnerė

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Konfliktas netyla – JAV dėl „Huawei“ spaudė ir Lietuvą Premium 16

„Huawei“ pastarosiomis dienomis sulaukia vis naujų smūgių. Bendradarbiavimą su ja pranešė stabdančios jau ir...

Technologijos
2019.05.24
Lietuvos apgyvendinimo įstaigos šiemet sulaukė 10,8% daugiau svečių

Lietuvos apgyvendinimo įstaigose per I ketv. šiemet apsistojo 663.400 svečių – 10,8% daugiau nei 2018 m.

Paslaugos
2019.05.24
Į standartus netelpanti mokykla: „Skatiname atsisakyti „normalumo“ Verslo tribūna 4

Prieš daugiau kaip dešimtmetį sėkmingų verslininkų Vilniuje įkurtas savarankiškas ir verslias asmenybes...

Paslaugos
2019.05.24
Lazdijų restorano svečiai nustemba supratę, kad jie mėgsta kalakutieną Premium 1

Lietuviai vis labiau įvertina netoliese pagamintą produktą ir vietinių darbą – Lazdijuose veikiantį restoraną...

Gazelė
2019.05.24
Metai su BDAR: reikalavimai gerai įgyvendinti dokumentuose, ne tikrovėje Premium

Per metus, praėjusius nuo Bendrojo duomenų apsaugos reglamento (BDAR) įsigaliojimo 2018 m. gegužės 25 d.,...

Verslo aplinka
2019.05.24
„Bitė Lietuvos“ pelnas pernai augo trečdaliu iki 40 mln. Eur  5

„Bitė Lietuva“ 2018  metais uždirbo 40,072 mln. Eur konsoliduoto grynojo pelno – 34,9% daugiau nei 2017...

Paslaugos
2019.05.23
Kompensuojamų vaistų priemokos per dvejus metus sumažėjo dvigubai. 4

Kompensuojamų vaistų priemokos per dvejus metus sumažėjo dvigubai, teigia Sveikatos apsaugos ministerija

Paslaugos
2019.05.23
„Sodra“ nutraukė pensijų išnešiojimo Vilniuje ir Kaune konkursą  2

„Sodra“ ketvirtadienį nutraukė kovą skelbtą pensijų ir kitų socialinių išmokų išnešiojimo Kaune ir Vilniuje...

Paslaugos
2019.05.23
Rinkimų lenktynėse I. Šimonytė pirmauja socialiniuose tinkluose 21

Analizuojant antrojo turo kandidatų į prezidentus komunikaciją, matyti, kad tradicinėje žiniasklaidoje abu...

Rinkodara
2019.05.23
Pažiro žinomų įmonių IPO: kada verta investuoti Premium

JAV akcijų rinkoje šiemet debiutavus ar dar tik ruošiantis debiutuoti ne vienai žinomai kompanijai, tarp...

Rinkos
2019.05.23
„All Media Eesti“ įsigijo Estijos „Artist Media“

„All Media Eesti“, priklausanti didžiausiai Baltijos šalyse žiniasklaidos grupei „All Media Baltics“, kuriai...

Rinkodara
2019.05.23
Japonų kompanijos stabdo bendradarbiavimą su „Huawei“ 25

Japonijos kompanija „Panasonic“ pranešė stabdanti dalies komponentų tiekimą Kinijos kompanijai „Huawei“,...

Technologijos
2019.05.23
„Honor“ telefonų pristatymą aptemdė JAV ir „Huawei“ konfliktas Premium 8

Kinijos milžinė „Huawei“ Londone pristatė jaunimui skirto prekės ženklo „Honor“ išmaniųjų telefonų naujus...

Technologijos
2019.05.22
Lietuva prisijungė prie dirbtinio intelekto standartų, Kinija, Rusija jį kurs be taisyklių 1

Lietuva ir dar 41 valstybė šiandien sutarė laikytis Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos...

Vadyba
2019.05.22
„Euroviziją“ Baltijos šalyse įsijungė per 2 mln. gyventojų 4

Savaitgalį pasibaigęs „Eurovizijos“ dainų konkursas prie TV ekranų bent trumpam buvo pritraukęs per milijoną...

Rinkodara
2019.05.22
„FL Technics“ pelnas pernai augo dukart iki 11 mln. Eur 2

„Avia Solutions Group“ antrinė lėktuvų techninės priežiūros įmonė „FL Technics“ pernai uždirbo 10,8 mln. Eur...

Estų „TransferWise“ tapo brangiausiu „fintech“ Europoje 37

Piniginių perlaidų kompanija „TransferWise“ per vėliausią investuotojų pritraukimo etapą buvo įvertinta 3,5...

Rinkos
2019.05.22
PST verslo centre Vilniuje – „Amber Food“ greitų pietų restoranas 2

Vilniaus Šeškinėje statomame verslo centre „U219“ viena didžiausių maitinimo sektoriaus dalyvių „Amber Food“...

Statyba ir NT
2019.05.22
Kai bankai užtrenkia duris 5

Lietuvoje veikiantys bankai mažina dosnumą nekilnojamojo turto (NT) plėtotojams, senka paskolų upelis ir...

Finansai
2019.05.22
J. Oliverio restoranų veikla sustabdyta, pasiekta bankroto riba

Žymaus britų virėjo Jamie Oliverio restoranų tinklas „Jamie‘s Italian“, kuriame dirba daugiau nei 1.000...

Vadyba
2019.05.21

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau