D. Dundulis: siekdami patenkinti šviežios mėsos paklausą ėmėmės revoliucijos, o dabar einame evoliucijos keliu
„Jei nebūtume laiku investavę daugiau kaip 8 mln. Eur į Šilutės rajone veikiančio mėsos cecho modernizavimą, kad jo pajėgumus išplėstume daugiau nei dvigubai, išaugusios šviežios mėsos paklausos savo parduotuvėse šiandien negalėtume patenkinti, – įžvalgomis dalinasi Dainius Dundulis, 160 parduotuvių Lietuvoje valdančios UAB „Norfos mažmena“ valdybos pirmininkas ir UAB „Rivona“ generalinis direktorius. – Įdiegę naujas technologijas ir modernius įrengimus pirkėjams galime tiekti aukštesnės kokybės mėsą, o taip pat iš esmės pagerinome darbo sąlygas darbuotojams, jiems dirbti žymiai lengviau ir našiau, o tai lemia ir darbo užmokestį. Beje, ceche planuojame įdiegti robotus atlikti operacijoms, kurios šiuo metu yra sunkiausios, reikalauja daugiau fizinių jėgų.“
Iki pirkėjo stalo – šviežia mėsa greičiau nei per parą
Anot jo, modernizavimo naudą ypač pajuto pirkėjai. Mat į parduotuves tiekiama skerdiena turi būti tinkamai atvėsinama. Įdiegus modernias technologijas šis procesas sutrumpėjo apie 4 kartus. Dabar šviežia mėsa į parduotuves gali būti išvežama jau po 6 val., kai anksčiau jos vėsinimas trukdavo apie parą.
„Mes į beveik 130 didesnių ir didžiausių „Norfos“ parduotuvių, kurios sudaro per 80% viso tinklo, pristatome ne fasuotą mėsą, o kiaulienos puseles. Jos meistrų išpjaustomos specialiose kontroliuojamos temperatūros parduotuvių patalpose. Čia ir vėl laimi klientas – jis prekystaliuose randa ką tik supjaustytą šviežią mėsą, kurios prekinei išvaizdai palaikyti nenaudojamos konservavimo medžiagos ar specialios dujos pakuotėms. Taip išvengiame ir didelio kiekio pakuočių, – pasakoja D. Dundulis. – Be to, pirkėjas juk mato, kad „Norfos“ šviežios mėsos šaldytuvuose–vitrinose jo pasirinkimui prikrauti kalnai skerdienos, kai daugelis konkurentų tokiose vitrinose siūlo vos vieną kitą gabaliuką, o ir tas suvyniotas į polietileną, kad ilgai laukdamas pirkėjo neprarastų prekinės išvaizdos. Mes tokio rūpesčio neturime, nes „Norfos“ mėsos vitrinos tuštėja labai sparčiai. Didžiosiose „Norfos“ parduotuvėse, pavyzdžiui sostinės Savanorių pr., per dieną parduodama apie 50 kiaulių puselių. Kai tokia paklausa ir apyvarta, pirkėjas yra tikras, kad visuomet perka šviežią produktą.“
Didina brandintos jautienos pasiūlą
Skaičiavimai rodo, kad „Norfos“ parduotuvėse nuperkama apie pusę visos Lietuvos mažmeninėje prekyboje parduodamos šviežios mėsos.
Nors tradiciškai Lietuvoje daugiausia nuperkama šviežios kiaulienos, bet „Norfos“ pirkėjas atranda ir kitų mėsos gaminių. „Rivonos“ mėsos ceche pagal poreikius prekybai taip pat ruošiama galvijų ir avių mėsa. Beje, aviena Lietuvoje vis dar nėra labai populiari, ja prekiaujama tik didžiosiose „Norfose“, o paklausiausi ir greičiausiai išperkami avienos šonkauliai.
„Prieš keletą metų keliose dešimtyse parduotuvių įrengėme specialius įrenginius jautienai brandinti. Dabar, pavyzdžiui, sostinės Savanorių pr. ir Kalvarijų g. didžiosiose „Norfose“ tokių brandinimo spintų veikia 11. Siekdami patenkinti šios gurmaniškos mėsos augančią paklausą, didžiausio populiarumo sulaukusiose parduotuvėse dar šiemet planuojame pastatyti net 20 m2 brandinimo kameras, kad pirkėjas visuomet rastų apie 28 paras brandintos jam tinkančios jautienos, – planais dalinasi „Norfos“ vadovas. – Įsitikinome, kas pabandęs pasigaminti patiekalų iš šios ypatingos jautienos dažnas pirkėjas tampa nuolatiniu jos vartotoju, tad paklausa nuosekliai auga.“
D. Dundulis akcentuoja, kad į „Rivonos“ mėsos cechą kiaulės, jaučiai ir avys pristatomi tik iš Lietuvos gyvulių augintojų. Beje, per kelis bendradarbiavimo dešimtmečius atsirinkti tik patikimi augintojai, kurie tiekia kokybiškai išaugintus gyvulius ir reaguoja į rinkos poreikius. Pavyzdžiui, pastaraisiais metais didėjo kiaulienos su mažiau lašinių ir daugiau raumeningo sluoksnio paklausa – tokios kiaulės dabar daugiausiai ir auginamos.

Technologijos gerina kokybę ir lengvina darbą
„Norfos“ ir „Rivonos“ vadovas akcentuoja, kad modernių technologijų ir įrenginių diegimas mėsos ceche ir parduotuvėse turi tiesioginės reikšmės ir parduodamos produkcijos kokybei, ir, ne mažiau svarbu, darbuotojų darbo palengvinimui bei našumui, kuris glaudžiai susijęs su jų uždarbiu.
„Pavyzdžiui, mūsų ceche mėsos vėsinimui naudojama tik sausa šalčio technologija, o kita technologija – mėsą atvešinti ją apipurškiant vandeniu. Pastaruoju būdu vėsinama mėsa prisigeria vandens ir pasunkėja. Mūsų parduodama mėsa dėl sausos technologijos šiek tiek praranda drėgmės ir palengvėja, t. y. siekdami maksimalios kokybės iš tiesų prarandame svorio ir pajamų, bet pirkėjas gauna gryną šviežią mėsą be vandens priedo, – technologijų subtilybes gaminių kokybei atskleidžia „Norfos“ parduotuvių vadovas. – Dar svarbu, kad mėsos vėsinimas „Rivonos“ mėsos ceche vyksta be žmogaus įsikišimo, mėsa keliauja konvejeriu iš vieno į kitą įrenginį, kol automatiškai pristatoma į specialų transportą išvežimui. Pradėjome tobulinti ir mėsos patekimą į parduotuvių išpjaustymo patalpas: atvykęs transportas dalyje parduotuvių susijungia su specialu konvejeriu, kad kabančios kiaulienos puselės nuvažiuotų tiesiai ant išpjaustymo stalo, meistru nereikia jų nešioti.“
Jis akcentuoja, kad į parduotuvių vitrinas patenkančios mėsos kokybė ir išvaizda priklauso ir nuo išpjaustymo meistro kvalifikacijos, jo naudojamų įrankių, net peilio. Todėl „Norfa“ savo mėsos specialistams atrinko ir perka tik kokybiškiausią elektrinę įrangą ir instrumentus, kad „mėsa neatrodytų kaip ištampyta“.
Revoliuciją pakeitė evoliucija
„Tam tikru laiku savo mėsos gaminių gamyboje ir tiekime padarėme revoliuciją, o dabar einame evoliucijos keliu – ieškome, kas dar gali bent kiek pagerinti tiekiamos mėsos kokybę bei darbuotojų darbą bei priimame tai lemiančius sprendimus, pavyzdžiui, nuolat bandome naujus mėsos pjūklus, mėsmales, specialius peilius, o geriausius perkame savo specialistams“, – teigia. D. Dundulis.
„Rivonoje“ veikia ir specialus mėsos priedų padalinys, kurio technologai kuria prieskonių mišinius įvairiems gaminiams, pvz., marinuotai vištienai ir kiaulienai, šašlykams ir įvairiems kepsniams. Kasmet sukuriama bent po keletą naujų prieskonių mišinių. Dalis jų sulaukia teigiamo pirkėjų įvertinimo – per metus pasikeičia apie 15% gaminamų prieskonių mišinių.
„Beje, mėsą mes marinuojame pačiose parduotuvėse, todėl jos pardavimo laikotarpis automatiškai padidėja palyginti su marinuotais gaminiais gamyklose, nes pailgėjus keliui iki pirkėjo tenka naudoti konservantus gaminių galiojimui pailginti. Kadangi marinuotus mėsos produktus parduodame per dieną–dvi, mums nereikia, kad jų galiojimas būtų ilgas“, – dar vieną mėsos gaminių šviežumo aspektą atskleidžia „Norfos“ vadovas.
Šiandien daugelis pirkėjų „Norfos“ parduotuves ypač vertina dėl galimybės čia nuolat įsigyti šviežiausios įvairios mėsos ir jos gaminių. Siekdama išlaikyti aukštai iškeltą mėsos kokybės kartelę „Norfa“ yra subūrusi specialistų komandą, kurie nuolat vertina parduotuves ir mėsos išpjaustymo kokybę, su jų specialistais dalinasi geriausiais tinklo pavyzdžiais, padeda diegti pažangiausius sprendimus ir kolegų patirtį.
„Aukščiausią mėsos kokybę padedantys palaikyti mūsų specialistai patys yra aukščiausio lygio savo srities profesionalai ir gali pasidalinti sukaupta patirtimi, ją perteikti kolegoms“, – teigia „Norfos“ vadovas.