Naujo startuolio vystymas: kodėl tik geros idėjos neužtenka?

Atsižvelgti į tendencijas ir kontekstą
Startuolių kūrėjai turi suprasti, kad plėtojama idėja neveikia vakuume, labai svarbu atkreipti dėmesį į tai, kas apskritai vyksta pasaulyje. Tai padėjo ir K.Žibučiui kuriant bėgimo programėlę „Joggo“.
„Pandemija privertė mus susirūpinti savo sveikata, o sparčiai auganti sveikatingumo programėlių rinka yra to įrodymas. COVID-19 įkarštis jau gal ir praeityje, bet įpročiai išliko. Nuo 2019m. minėtos srities programėlių vartotojų skaičius išaugo daugiau nei dvigubai - iki 749,9mln.“, – teigia bendraįkūrėjas.
Pašnekovas pratęsia, kad programėlė atsirado labai laiku ir vietoje. Per pandemiją, kai visi buvo užsidarę namuose ir mažai judėjo, bėgiojimas buvo viena iš nedaugelio galimų alternatyvų aktyviai praleisti laiką, o personalizuoti mitybos ir treniruočių planai, pasaulio ultramaratonų rekordininko Aleksandro Sorokino pasirinkimas kaip ambasadoriaus tik sustiprino populiarumą. Nuo gyvavimo pradžios programėlė jau pritraukė daugiau nei pusę milijono klientų, kurie išbandė paslaugą, ir sulaukė puikių vartotojų įvertinimų „App Store“ ir „Google Store“ (vidurkis siekia 4,5). „Joggo“ yra rekomenduojama tokių didžiųjų portalų, kaip „Forbes“, „Runners World“, „Fox News“. Startuolio kūrėjai taip pat bendradarbiauja su Lietuvos bėgimo klubu „Love Streams Running“ ir taip remia perspektyviausius Lietuvos bėgikus.
Aiškūs prioritetai ir stipri komanda – būtina
Klaidinga būtų manyti, kad viską gali padaryti pats vienas. K.Žibutis pabrėžia, kad labai svarbu su komanda tikėti produkto idėja, aiškiai įsivardinti prioritetines sritis, nes visada konkuruoji su begale kitų įmonių, kurios investuoja milijonus.
„Konkurentų sėkmė yra spyris mums judėti greičiau, bet kartu primena, kad rinka dar auga, tad vietos tikrai bus. Dažnu atveju startuoliai nepajuda iš vietos, nes užsiima mažai vertės kuriančiomis užduotimis. Dažniausiai pats sunkiausias darbas yra tas, nuo ko reikėtų pradėti: atsakyti su komanda, kaip pritraukti klientų ir parduoti produktą. Tai yra ką investuotojai nori išgirsti– tai sunkiausia verslo dalis, kuri reikalauja greičio, aiškių prioritetų, vizijos ir geros komunikacijos. Manau pradžioje geriau turėti mažą, bet stiprią komandą, nes ji nėra varžoma procesų“, – teigia produkto vadovas.
K.Žibutis papildo, kad reikia labai nedaug siekiant gauti pirmus signalus, ar produktas turi potencialo. Vėliau galima kreiptis į verslo angelus, rizikos kapitalo fondus ar investavimo programas, tokias kaip „Kilo Health“ akceleratorius „Co-found“.

Gebėti išlikti lankstiems ir prisitaikyti
Startuoliai turėtų būti lankstūs, o laikui atėjus – gebėti koreguoti savo idėją. Dažnu atveju gali atrodyti, kad taip išduodami įsitikinimai ar vizija. Tačiau pasaulyje netrūksta pavyzdžių, kai įmonės pakeitė savo pradinę idėją. Keletą pavyzdžių pateikia ir K.Žibutis.
„Dažnai žmonėms prisitaikymas turi blogą sąsają. Neva tai silpnumo ženklas, bet versle tai yra būtina ir puikiai parodo, kad gebi likti atviras galimybėms, kurių dar pats nežinojai egzistuojant. Pavyzdžiui, bendrovė „Slack“ pradėjo kaip vidinę komunikacijos priemonę žaidimo kūrimo projektui. Tik tuomet, kai žaidimas nepasiteisino, ji suvokė, kad jos komunikacijos įrankis yra geras ir gali būti naudingas kitai auditorijai. Ji pakeitė viską, kur link ėjo pradžioje, ir šiuo metu yra viena populiariausių komandų bendravimo platformų. Tokių pavydžių daug: „Instagram“, „Twitch“, „Airbnb“ ir kiti. Visi produktai anksčiau ar vėliau, daugiau ar mažiau privalo keistis“, – teigia „Joggo“ produkto vadovas.
Pašnekovas prideda, kad „Joggo“ stengiasi būti lankstūs, kurti sprendimus, ne tik tuos, kuriuos vartotojai įvardija, bet ir tuos, kurių jie net neįsivaizdavo, kad gali prašyti, ir taip išlieka priekyje. Pavyzdžiui, programėleje buvo įdiegtas dirbtinio intelekto kalbos modelis „OpenAI, kuris replikuoja asmeninį bėgimo trenerį ir tokiu būdu padeda kiekvienam vartotojui: pataria kaip treniruotis, įvertina rezultatus ir suteikia papildomos motyvacijos. Kol kas nei viena kita bėgimui skirta programėlė neturi tokio funkcionalumo.