DI vaidmuo ir perspektyvos darbo aplinkoje: „Pranašesnės bus tos įmonės, kurios diegs šiuos sprendimus savo procesuose“
Pasak Gedimino Buivydo, skaitmenizacijos ir DI eksperto, „Samsung“ ambasadoriaus Lietuvoje, generatyvinio dirbtinio intelekto bumas jau gyvuoja apie pusantrų metų.
„Per tą laiką buvo galima pastebėti, kad žmonės prisibijo technologijų – dėl šios priežasties technologijų priėmimo ir įgalinimo greitis yra sąlyginai lėtas. Tyrimai rodo, kad tik apie 10 proc. organizacijų yra įsidiegusios pilotinius generatyvinio DI įrankius“, – teigia ekspertas.

Visuomenėje matoma baimė, kad DI algoritmai pakeis žmones, atims jų darbus. Tačiau ekspertai vieningai sutaria, jog šiame etape nerimauti vertėtų tik toms įmonėms ir darbuotojams, kurie nesinaudoja DI įrankiais ir neplanuoja jų diegti bendrovių veikloje – juos ateityje atitinkamai gali aplenkti ir pakeisti tie, kurie tai darys.
G. Buivydas akcentuoja, kad DI įtaka darbuotojų efektyvumui jau įrodyta moksliniais tyrimais, tačiau tai nereiškia, kad visos įmonės, kurios imsis naudotis DI įrankiais, taps našesnės ir staiga pagerins savo rezultatus.
„Masačusetso technologijos institutas atliko tyrimą, kurio metu identifikavo, kad generatyvinis DI gali iki 40 proc. pagerinti aukštos kvalifikacijos darbuotojų darbo rezultatus. Tačiau svarbiausia atminti tai, kad reikia gebėti identifikuoti, kuriais atvejais generatyvinis DI tinka, o kuriais – ne, kadangi šie algoritmai nėra pritaikomi visur ir visada“, – sako specialistas.
Galimos dvi strategijos
Anot G. Buivydo, prieš pradedant naudotis DI algoritmais, svarbu įsivardinti, ką norima pasiekti – ar padaryti tiek pat įdedant mažiau pastangų ir resursų, ar padaryti daugiau ir turėti daugiau galimybių įdedant tokį pat kiekį išteklių, kaip ir anksčiau.
„Jei pasirenkame pirmąjį variantą, taip pavyks padidinti darbuotojų pasitenkinimą, kadangi sumažės darbo krūvis. Darbuotojams nebereikės atlikti neįdomių, pasikartojančių ir ne tokią didelę vertę generuojančių užduočių – tai žmones išlaisvins nuo neįdomių darbų. Tyrimais yra įrodyta, kad geresnė darbuotojų patirtis yra tiesiogiai susijusi su geresne klientų patirtimi. Tad tinkamai išnaudojami DI įrankiai gali nulemti ir geresnius įmonės veiklos rezultatus“, – tikina G. Buivydas.
Kalbant apie galimybių praplėtimą naudojantis DI funkcionalumais, iš pradžių turime suprasti pačių technologijų galimybes – kai susidursime su problema, žinosime ir galimus sprendimo būdus.
„Nėra universalios technologijos, tinkančios visiems, tačiau jei turite poreikių, tarkime, susijusių su aukštos kokybės nuotraukų užfiksavimu, jų redagavimu – tada gali padėti ir išmaniuosiuose telefonuose integruotos DI funkcijos, pavyzdžiui, „Galaxy AI“ įrankių rinkinio funkcijos. Atitinkamai ir kiti funkcionalumai turi būti naudojami esant poreikiui“, – pasakoja ekspertas.

Pradžia – tai ne staigus šuolis, o maži žingsniai
DI įrankių įgalinimas – tai ilgas, nuoseklus procesas. Pasak G. Buivydo, į jį svarbu žvelgti kaip į mokymosi kelionę, kuri užtruks, o ne kaip į gebėjimą, kurį vieni turi, o kiti – ne.
„Visi norime greitų rezultatų. Kaip greitai ir sėkmingai įmonei pasiseks integruoti dirbtinio intelekto programas priklauso nuo kelių dalykų. Visų pirma, nuo pačių darbuotojų nusiteikimo, patirčių ir požiūrio į naujas technologijas. Be to, šiam procesui įtaką daro ir žmonių skaitmeninis raštingumas – jei įmonės skaitmeninė branda yra žema, tuomet negalime tikėtis, kad darbuotojai puls naudotis DI ir iškart gebės jį išnaudoti“, – pasakoja skaitmenizacijos specialistas.
G. Buivydas dalijasi ir savo asmenine patirtimi mokantis naudotis DI įrankiais: „Aš pats asmeniškai per maždaug pusantrų metų darbo su DI algoritmais jaučiu pokytį, kaip mąstau ir kaip gebu geriau užduoti klausimus ir aiškiau iškomunikuoti dirbtiniam intelektui, ko iš jo tiksliai noriu. Ši kompetencija man padeda ir realiame pasaulyje bendraujant su kolegomis ar artimaisiais.“
Tad viskas, anot eksperto, prasideda nuo mažų žingsnių siekiant bendrai didinti vartotojų skaitmeninį raštingumą bei tobulinant jų gebėjimus įgalinti DI atlikti tai, ko jiems reikia – pavyzdžiui, formuoti tinkamas tekstines komandas (angl. prompts).
„Kai žmonės prisijaukins mažus pokyčius savo kasdieniame gyvenime ir matys, kaip DI gali jiems padėti įvairiose srityse – užfiksuoti geresnes nuotraukas arba jų ranka rašytą tekstą paversti į skaitmeninį, kurį vėliau galima apdoroti telefone ar kompiuteryje – tuomet ir poreikis DI įrankiams ir jų naudojimui išaugs atitinkamai“, – teigia ekspertas.
Pradėti galima nuo paprastai valdomų dirbtinio intelekto įrankių – pavyzdžiui, esančių išmaniajame įrenginyje. Technologijų bendrovė „Samsung“ kartu su naująja „Galaxy S24” išmaniųjų telefonų linija pristatė ir dirbtinio intelekto įrankių rinkinį „Galaxy AI“. Vartotojams jis leidžia itin paprastai naudotis pažangiomis dirbtinio intelekto funkcijomis – nuo generatyvinio nuotraukų redagavimo, kuris padeda pašalinti nepageidaujamus objektus iš fotografijų ir jų vietą užpildyti DI sugeneruotu realistišku vaizdu, iki tiesioginio vertimo funkcijų ar išmanių teksto korekcijų, kurios leidžia akimirksniu gauti jūsų teksto ar straipsnio santrauką, o taip pat pakeisti tekstinės žinutės stilių (pavyzdžiui, iš neformalaus į formalų ar atvirkščiai).
Nuo šių metų kovo mėnesio „Galaxy AI“ funkcijos, tarp kurių – „Tiesioginis vertimas“, „Paieška apibraukiant“, „Užrašų pagalba“, „Transkripcijos pagalba“, „Generatyvinis redagavimas“ ir kt. tapo prieinamos ir ankstesniuose „Samsung“ flagmanų modeliuose – „Fold5“, „Flip5“, „S23 FE“, „Galaxy S23“ bei „Tab S9“.