Tvarumo kryptimi: kaip poveikį aplinkai mažina „Lidl“?

Tvarumo svarba – vis didesnė
Tai, kad rasti būdų veikti tvariau yra būtina jau dabar, tampa labai akivaizdu – mokslininkų perspėjimai dėl žmogaus sukeltos klimato kaitos padarinių skamba vis grėsmingiau, o visame pasaulyje dažnėjantys ekstremalūs klimato reiškiniai neleidžia suabejoti situacijos rimtumu. Tarpvyriausybinės klimato kaitos komisijos parengtos ataskaitos duomenimis, norint išvengti katastrofiškų klimato šilimo padarinių, iki 2050 m. pasauliui būtina CO2 emisiją sumažinti iki nulio.
Norint tai pasiekti svarbu ne tik atsisakyti iškastinio kuro, bet ir pereiti prie žiedinės ekonomikos, grįstos išteklių tausojimu ir atliekų perdirbimu. Žiedinė ekonomika ir antrinio žaliavų panaudojimo ciklo užtikrinimas yra itin svarbūs kovojant ir su dar viena opia ekologine problema – aplinkos tarša plastiko ir kitomis atliekomis. Jungtinių Tautų Aplinkos apsaugos programos (UNEP) duomenimis, kiekvienais metais pasaulyje susidaro apie 300 mln. tonų plastiko atliekų – didelę dalį jų sudaro vienkartiniai maišeliai ir plastikinės pakuotės.
Tokios atliekos dar labai dažnai šalinamos sąvartynuose arba patenka į aplinką. Nuo taršos plastiko atliekomis ypač kenčia vandenynai ir kiti vandens telkiniai. Skaičiuojama, kad kasmet į pasaulio vandenis patenka mažiausiai 8 mln. tonų plastiko atliekų. UNEP duomenimis, bendrai 60 proc. viso kada nors pasaulyje pagaminto plastiko nugulė sąvartynuose arba pateko į aplinką.
Vienas prioritetų – sumažinti plastiko kiekį
Tai yra didžiulė problema, todėl pakuočių gamintojai ir jas naudojančios įmonės ieško būdų, kaip sumažinti plastiko atliekų kiekį ir padidinti galimybes jas perdirbti. Prie šių pastangų prisideda ir „Lidl Lietuva“ – vadovaudamasi tarptautinės „Schwartz“ grupės plastiko mažinimo strategija „REset plastic“ bendrovė buvo pirmoji iš didžiųjų prekybos tinklų Lietuvoje, kuri pernai metų pradžioje atsisakė vienkartinių plastikinių pirkinių maišelių. Vien šis žingsnis bendrovei leidžia kasmet į aplinką patenkančio plastiko kiekį sumažinti 90 tonų.
Tai tik pradžia. „Lidl“ plastiko mažinimo strategijoje yra numatyti tikslai iki 2025 m. visų savo privačių prekių ženklų produktams naudoti tik perdirbamas plastikines pakuotes. Prekybos tinklas taip pat yra užsibrėžęs tikslą iki 2025 m. sunaudojamo plastiko kiekį sumažinti bent 20 proc. Pavyzdžiui, PET kiekis „Lidl“ prekių ženklo vandens buteliukuose jau sumažintas du kartus. Vien antrasis sumažinimas leidžia per metus išvengti 47 tonų plastiko.
Be to, iki šių metų pabaigos prekybos tinklo privačių prekių ženklų produktų pakuotėms nebebus naudojamas retai perdirbamas juodasis plastikas. Lietuvos tiekėjų juodojo plastiko pakuotės jau yra pakeistos permatomu plastiku.
„Didžioji dalis mūsų nuolatiniame asortimente esančių prekių yra su mūsų privačiais prekių ženklais. Juos kurdami ir tobulindami nuolat įvertiname tvarumo kriterijus, siekdami, kad produktai atitiktų tiek aukštus mūsų kokybės standartus, tiek tvarumo įsipareigojimus, kuriuos viešai deklaruojame. Tai galioja ne tik patiems produktams, bet ir pakuotėms – nuo plastiko kiekio mažinimo iki jo pakeitimo tvaresnėmis alternatyvomis“, – sako bendrovės „Lidl Lietuva“ Korporatyvinių reikalų ir komunikacijos departamento vadovas Valdas Lopeta.
Draugiškumo aplinkai siekia visose srityse
„REset plastic“ strategija, kuria vadovaujasi „Lidl Lietuva“ ir visa prekybos tinklą valdanti grupė, apima ne tik plastiko kiekio mažinimą ir tvaresnių alternatyvų naudojimą, bet ir atliekų rūšiavimą bei pasirūpinimą jų perdirbimu, iniciatyvų, šalinančių plastiką iš aplinkos, palaikymą, investicijas į tyrimus tvarumo sprendimų srityje ir visuomenės švietimą šiais klausimais.
Anot V. Lopetos, visi didžiausi įmonės padaliniai turi tvarumo rodiklius, kuriais vadovaujasi kasdien siekdami savo tikslų. Jo teigimu, ne tik pakuočių pasirinkime, bet ir visuose kituose įmonės veiklos procesuose – nuo plėtros iki žmogiškųjų išteklių – yra veiksnių, kuriuos galima įvertinti pagal tvarumo kriterijus. Būtent tai ir daroma bendrovėje „Lidl Lietuva“ ir visoje ją valdančioje grupėje siekiant veikti kuo draugiškiau aplinkai.
Rūpindamasi neperdirbamų atliekų kiekio mažinimu bendrovė kartu siekia prisidėti prie teigiamų pokyčių kitose srityse. Pavyzdžiui, dalyvaudami gėrimų pakuočių užstato sistemoje ir atiduodami perdirbamą tarą į taromatus „Lidl“ klientai gali pasirinkti pinigus už depozitą pasilikti arba paaukoti vaikų dienos centrams. Prekybos tinklas gyventojų aukojamą sumą padvigubina. Be to, siekdamas sumažinti maisto atliekų kiekį vis daugiau prie vartojimo termino pabaigos artėjančių, tačiau vartoti tinkamų produktų, prekybos tinklas paaukoja didžiausiai Lietuvoje labdaros organizacijai – „Maisto bankui“.
„Mūsų prekybos tinklo pastangos mažinti poveikį aplinkai apima visus veiklos procesus ir visą tiekimo grandinę. Be to, ir klientus skatiname daryti tvaresnius pasirinkimus – pavyzdžiui, naudoti daugkartinius pirkinių maišelius ir daugkartinius maišelius, pritaikytus vaisiams ir daržovėms, planuoti pirkinius taip, kad būtų galima išvengti maisto produktų švaistymo ir pan.“, – sako V. Lopeta.
Prisijungė prie bendraminčių klubo
Viena naujausių bendrovės „Lidl Lietuva“ iniciatyvų siekiant veikti draugiškiau aplinkai – prisijungti prie VšĮ „Gamtos ateitis“ įsteigto „Ateities pakuotės “ klubo, kuris vienija įmones, ieškančias būdų naudoti tvaresnes pakuotes. Šiuo metu prie „Ateities pakuotės“ klubo iš viso yra prisijungusios 23 Lietuvos įmonės. Tarp jų – gėrimų gamintojai, maisto pramonės, statybinių medžiagų, pakuočių gamybos ir kitų sektorių bendrovės. „Ateities pakuotės“ klubo tikslas – skatinti Lietuvos gamintojus ir importuotojus naudoti ekologiškesnes pakuotes, dalintis gerosiomis praktikomis šioje srityje, įgyvendinti aplinkosaugines iniciatyvas ir Lietuvos visuomenėje ugdyti ekologinį sąmoningumą.
VšĮ „Gamtos ateitis“ – licencijuota, viena didžiausių pakuočių atliekų tvarkymo organizacijų Lietuvoje, koordinuojanti Lietuvos gamintojų ir importuotojų tiekiamų į Lietuvos Respublikos vidaus rinką pakuočių atliekų tvarkymą. Organizacijos tikslas – atstovaujant Lietuvos gamintojams ir importuotojams, vystyti tvarią ir efektyvią pakuočių atliekų tvarkymo veiklą, taip pat įvairiomis priemonėmis vykdyti visuomenės švietimą ir edukaciją, siekiant didinti gyventojų, savivaldos, verslo atsakomybę ir sąmoningumą aplinkos taršos pakuočių atliekomis bei jų rūšiavimo klausimais.