2014-08-01 00:01

Jei bus inovacijų, gerės ir gyvenimas

Per pastarąjį šimtmetį JAV ekonomika vidutiniškai augo 2% kasmet. Tolesnis ekonomikos augimas JAV ir visame pasaulyje, kaip ir iki šiol, priklauso nuo inovacijų. Mokslininkai pateikia optimistinę ir pesimistinę įvykių versiją dėl JAV ekonomikos, tačiau Lietuvoje darbo našumas bet kokiu atveju didės sparčiau nei išsivysčiusiose šalyse.
JUDITOS GRIGELYTĖS NUOTR.


Tolesnė ekonomikos raida priklauso nuo to, ar naujos inovacijos atstos tokius išradimus kaip vidaus degimo variklis ar elektros lemputė.


Darbo našumo pokyčiai Lietuvoje, apskaičiuoti pagal bendrąją pridėtinę vertę, tenkančią vienai faktiškai dirbtai valandai, palyginti su ankstesniais metais, %

Metai Pokytis, %

2001 m. 11,8
2002 m. 4,8
2003 m. 8,9
2004 m. 6
2005 m. 1,7
2006 m. 6,7
2007 m. 10,2
2008 m. 2,7
2009 m. -4,3
2010 m. 6,1
2011 m. 7
2012 m. 1,94
2013 m. 2,78
Šaltinis: Statistikos departamentas




Lukas Yla, UAB „Prime Leasing“, teikiančios trumpalaikę automobilių nuomą „City Bee“, rinkodaros vadovas

„Google“ planuoja 2018-aisiais pradėti savo dabar bandomų savaeigių automobilių gamybą ir jų plėtrai panaudoti automobilių nuomos serviso „Uber“ tinklą. „Google
“ teks susidurti su teisiniu reguliavimu, reikės tiksliai apibrėžti, kas yra savaeigė transporto priemonė. Vis dar neaišku, kas turėtų būti atsakingas už jos padarytus eismo įvykius ar automobilio veikimo sutrikimus. Prognozuojama, kad šios mašinos taps trumpalaikę automobilių nuomą siūlančių bendrovių arkliuku. Didžioji dalis pasaulio gyventojų gyvena miestuose, daugiau nei pusė visų nuvažiuojamų kilometrų taip pat yra miestuose. Geriausią viešojo transporto infrastruktūrą turinčiuose miestuose, pavyzdžiui, Ciuriche, Šveicarijoje, kelionė planuojama ne nuo stotelės iki stotelės, kaip dabar yra pas mus. Žmonės tokiuose miestuose keliauja nuo durų iki durų. Pavyzdžiui, Ciuriche veikianti programėlė planuojant maršrutą ne tik sujungia traukinius, tramvajus, autobusus, bet ir parodo, kuriuos ruožus teks įveikti važiuojant trumpalaikei nuomai skirtu dviračiu ar automobiliu.
Lietuvoje kol kas modernios viešojo transporto infrastruktūros link sparčiausiai žingsniuoja Vilnius. Kaip rodo ir Vakarų Europos didžiausių miestų pavyzdžiai, vien verslo noro gerinti susisiekimą mieste neužtenka, reikia ir savivaldybių iniciatyvos. Dabar keli ūkininkai užaugina kelis kartus daugiau grūdų nei visas jų būrys prieš šimtą metų – būtent gebėjimas vis pagaminti daugiau produkcijos vienam žmogui ir lemia nuolatinį ekonomikos augimą.
Mokslininkai suskaičiavo, kad pastaruosius 120 metų Jungtinėse Amerikos Valstijose (JAV) produktyvumas vidutiniškai kasmet didėjo 2%, tačiau dabar pasigirsta vis daugiau balsų, jog greito ekonomikos augimo galimybės išsemtos, rašo laikraštis „Financial Times“. Prof. Roberto Gordono iš „Northwestern“ universiteto JAV nuomone, kasmetis 2% augimas per ateinančius 120 metų nesunkiai gali virsti 1% ar dar mažesniu, nes tokie išradimai kaip vidaus degimo variklis ar elektros lemputė buvo daug svarbesni nei dabartiniai. Prie spartaus produktyvumo augimo praėjusį šimtmetį prisidėjo ir gerėjantis išsilavinimas, tačiau šiuo metu išsilavinimo kokybė JAV, anot profesoriaus, nebegerėja.
Pridėtinė vertė, tenkanti vienai darbo valandai JAV nuo XIX a. iki 1972 m., augo po 2,4%, vėliau nuo 1972 m. iki 1996 m. augimas sulėtėjo iki 1,4%. Su interneto atsiradimu plėtra paspartėjo iki 2,6%, tačiau nuo 2004 m. vėl nukrito iki 1,3%.
52795
130817
52791