Ginti įmonės vardą gali tekti bet kada

„Gavome nusiskundimą iš vieno vartotojo dėl prekės, kurios mes neparduodame. Paaiškėjo, kad per vieną iš grupinių pirkimų portalų prekę pardavė panašiu pavadinimu dirbanti mažoji bendrija. Skundas – pirma kregždė, bet ji mums kelia nerimą“, – nauja patirtimi dalijasi Vitalis Levčenkaitis, devintus veiklos metus skaičiuojančios UAB „Euroneta“ vadovas.
Pasak jo, jei nusiskundimai dėl kitų pardavėjų prekių pradės mirgėti skundų portaluose, žmonės gali nė nesuprasti, kad tai dvi skirtingos įmonės. Savo ruožtu vartotojų nuomonė elektronikos prietaisais, navigacijos sistemomis, planšetėmis prekiaujančiai bendrovei yra labai svarbi, ypač dabar, kai konkurencija rinkoje milžiniška, o ir vartotojai reiklūs.
Sausį registruota MB „Euronetas“ užsiima internetine prekyba per e. parduotuvę „netshop.lt“, grupinių pirkimų portalą „mandarinai.lt“.
Vilius Kriukelis, bendrijos vadovas, tikina nežinojęs, kad rinkoje dirba panašiai pavadinta bendrovė.
„Euras ne už kalnų, mes prekiaujame internetu, taip ir gimė „Euronetas“, – sako jis.
Kadangi pavadinimą sugalvojo pats, pasak p. Kriukelio, net jei būtų paprašytas pakeisti pavadinimą, greičiausiai to daryti nesutiktų.
Į teismą
Ponas Levčenkaitis pabrėžia, kad su šia problema susidurti gali bet kuri įmonė, be to, tai yra spraga tiems, kurie piktybiškai norėtų pasinaudoti kitų bendrovių vardu, tad tvarką esą reikėtų tobulinti.
„Civiliniame kodekse numatyta, kad įmonės pavadinimas neturėtų būti klaidinamai panašus, tačiau Registrų centras tokius pavadinimus vis dėlto registruoja“, – sako p. Levčenkaitis.
Aidas Petrošius, VĮ Registrų centro (RC) atstovas spaudai, paaiškina, kad neregistruojami tik vienodi pavadinimai, o jei skiriasi bent viena raidė ar kitas simbolis, laikoma, kad pavadinimas nėra tapatus, ir registruojamas. Pasiūlymų keisti dabar galiojančią tvarką, jo žiniomis, nebuvo kelta.
„Jei dėl panašaus pavadinimo įmonei kyla nepatogumų, ji turi galimybę kreiptis į teismą ir apskųsti tą pavadinimą kaip klaidinamai panašų, įrodydama, kad tai kenkia verslui ar gali potencialiai lemti žalą“, – sako p. Petrošius.
Atvejai, kai registruojami panašūs pavadinimai, pasak RC atstovo, nėra reti. Taip pat susiduriama su tapačių pavadinimų problema, mat juridinių asmenų registras egzistuoja tik nuo 2004 m., iki tol įmones registravo daug skirtingų rūšių institucijų.
„Iš to meto mus pasiekia nemažai atvejų, kai skirtingose institucijose buvo registruoti visiškai tapatūs pavadinimai, net ta pačia teisine forma“, – dar opesnę problemą mato p. Petrošius.
Subjektyvu
Pasak teisininkų, kiek sustiprinti įmonės pavadinimo apsaugą galėtų nebent prekių ženklo registravimas tam tikroms prekėms ar paslaugoms. Tačiau visiškai uždrausti registruoti panašius žymenis neįmanoma.
„Kas įvertintų panašumą? Registrų centras neturi tokios galimybės. Viena raidė galbūt gali būti akivaizdi, bet būna pridedamos kelios raidės ar visas žodis. Įvertinti panašumą tampa subjektyvu, tai spręsti paliekama teismui“, – sako Erikas Saukalas, advokatės Redos Žabolienės kontoros „Metida“ asocijuotasis partneris, advokatas.
Pasak jo, dauguma atvejų dėl pavadinimų panašumo išsprendžiami taikiai, todėl su problema susidūrusios įmonės pirmiausia turėtų rašyti kitai bendrovei pretenziją. Teismų slenkstį minti ryžtamasi, kai dėl panašumo gresia reikšminga žala ir susitarti nepavyksta. Būna ir piktybinių atvejų, pavyzdžiui, panašų pavadinimą registruoja buvę įmonės darbuotojai.
„Praktika rodo, kad tokiais atvejais ne tik įkuriama įmonė panašiu pavadinimu, bet dar ir viliojami klientai, darbuotojai. Tai jau aiškus nesąžiningumo atvejis“, – sako p. Saukalas.
Tokio tipo įtarimus teisme pastaruoju metu aiškinosi UAB „Senojo bokšto klinika“ dėl kitos UAB „Bokšto Klinika“ (dabartinis pavadinimas – UAB „Svalbono klinika“), taip pat UAB „Nigintos džinsai“ – dėl UAB „Niginta“, UAB „Eksparas“ – dėl UAB „Sparus“ ir kt.
Dėl savo vardo vis dar kovoja ir AB mašinų gamykla „Astra“, 2009 m. ji pateikė ieškinį buvusios darbuotojos įkurtai UAB „Astra-Wam“. Oponentai jau buvo įpareigoti pakeisti vardą, tačiau „Astra“ teismui apskundė ir naują vardą „Jaastra-Wam“.
„Savo vardą ginsime iki galo, jis mums labai svarbus. Tegul ta įmonė daro tą patį verslą, galime palinkėti sėkmės, bet žodžio „astra“ pavadinime neturi likti“, – sako Semionas Bondarevas, „Astros“ vadovas.
Pasak jo, jei panašų pavadinimą registruoja visai kitokia veikla užsiimanti bendrovė, tai nėra didelė problema, tačiau nuo užsiimančiųjų ta pačia veikla savo prekių ženklą „Astra“ dabar gina visoje Europoje.
„Mes išplėtėme prekių ženklo apsaugą Europoje tose produktų srityse, kokiose dirbame. Dabar mums jau siunčia užklausas kitos įmonės, derina pavadinimus“, – išmoktą pamoką stipriau saugoti vardą atskleidžia p. Bondarevas.
Straipsnis publikuotas dienraštyje "Verslo žinios".