VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2025-02-20 06:15

Gedimino Žiemelio įmonės plėtra Azijoje: „Galimybes čia atranda drąsiausi“

„Avia Solutions Group“ priklausančių ir Azijoje veikiančių oro linijų „BBN Airlines Indonesia“, „Thai SmartLynx“ ir „Avion Express Philippine“ valdybos pirmininkas bei „FL Technics Indonesia“ generalinis direktorius Martynas Grigas.
„Avia Solutions Group“ priklausančių ir Azijoje veikiančių oro linijų „BBN Airlines Indonesia“, „Thai SmartLynx“ ir „Avion Express Philippine“ valdybos pirmininkas bei „FL Technics Indonesia“ generalinis direktorius Martynas Grigas.
„Pirmieji metai buvo pilni naujų įspūdžių, antraisiais svarsčiau, ką čia darau, o trečiaisiais atėjo tam tikras nušvitimas. Kalbu apie darbą Azijoje, tas pats tinka ir aviacijai – jeigu išdirbi trejus metus, sunkiai įsivaizduoji save kitur“, – sako „Avia Solutions Group“ priklausančių Azijos oro linijų „BBN Airlines Indonesia“, „Thai SmartLynx“ ir „Avion Express Philippines“ valdybos pirmininkas bei „FL Technics Indonesia“ generalinis direktorius Martynas Grigas. Prieš dešimtmetį jis išvyko į Indoneziją kurti ir vystyti grupės verslo plėtrą Pietryčių Azijoje. Pasak M. Grigo, šis regionas, kuriame gyvena beveik 700 mln. žmonių, yra pilnas galimybių verslui, tereikia drąsos ir kantrybės.

Kas nuvedė Jus į Indoneziją? 

Su Gediminu Žiemeliu susipažinome prieš daugiau nei dešimt metų, kalbėjomės apie jo verslo plėtros planus. G. Žiemelis man pasiūlė prisidėti įgyvendinant „FL Technics“ orlaivių techninės priežiūros ir aptarnavimo angaro Kaune projektą. Tai buvo labai įdomus iššūkis. Vėliau reikėjo surasti klientų, pasamdyti darbuotojų, sudėlioti procesus. Pradėjome nuo pamatų ir šiandien turime klientų iš viso pasaulio pamėgtą 10 tūkst. kv. m. angarą, kuriame vienu metu galime aptarnauti iki penkių orlaivių. 

Po poros metų supratome, kad reikia plėstis ten, kur aviacijos verslas turi daugiausiai potencialo. Tuo metu didžiausias galimybes įžvelgėme Azijoje – viename iš sparčiausiai augančių aviacijos regionų. Pradėjau ieškoti vietų, kur būtų galima įkurti angarą. Daugiausiai potencialo pamatėme būtent Indonezijos sostinėje Džakartoje. Susikroviau lagaminus ir išvykau. 

Beje, regiono aviacija jau visiškai atsigavo po koronaviruso pandemijos ir auga toliau. Pasak „Boeing“ prognozės, galime tikėtis, kad regiono aviacijos sektorius augs 8 proc. kasmet dar du dešimtmečius. Šis augimas atveria daug naujų galimybių. 

Indonezijoje dabar turite net kelis angarus, kuriuose dirba beveik 700 žmonių. Vėliau buvo įkurtos oro linijos „BBN Airlines Indonesia“ ir „Thai SmartLynx“. Kas slypi už šios plėtros? 

Europoje, kur ilgą laiką buvo koncentruotas grupės oro linijų verslas, sezoniškumo įtaka yra ypatingai stipri. Europoje kelionių sezonas yra gegužės – spalio mėnesiais. Šiuo laikotarpiu parduodama 31 proc. daugiau bilietų nei likusiais mėnesiais. 

Kadangi pakyla ir orlaivių paklausa, vasarą Europoje turime labai daug darbo, tačiau žiemą matome paklausos kritimą. Norime išnaudoti savo orlaivių parką, o Pietryčių Azijoje paklausa tais mėnesiais kaip tik išauga. To priežastis – kitu, nei Europoje, metu prasidedančios moksleivių atostogos, įvairios vietos šventės, žiemą augantys turistų srautai. Esame pirmieji, galintys pasiūlyti regiono oro linijoms ACMI (orlaivių nuomos su įgula, technine priežiūra ir draudimu) paslaugą. Gedimino Žiemelio valdoma „Avia Solutions Group“ visada buvo globali, drąsi, nebijanti rizikuoti ir turinti ambicingus tikslus įmonė, tad išdrįsome ir šį kartą. 

Tiesa, ta rizika yra gerai pamatuota. Dėl augančių keliautojų srautų rinkoje jaučiamas orlaivių poreikis. Pavyzdžiui, bendrą Tailando oro linijų siauro fiuzeliažo orlaivių parką tesudaro 130 orlaivių, o 2025 m. tikimasi, kad į šalį atvyks penkiais milijonais daugiau turistų palyginus su 2024 m. Kaip grupė, turinti net 221 orlaivių parką, tikrai galime pasiūlyti vietos oro linijoms papildomus pajėgumus, perkeldami dalį orlaivių iš Europos į Aziją. Dabar matome, kad ir kitos tarptautinės ACMI įmonės dairosi į šias rinkas. Kitaip tariant, seka mums iš paskos – tai ženklas, kad judame teisinga kryptimi. 

Ketiname plėstis dar labiau, planai apima beveik visą regioną: Indoneziją, Filipinus, Tailandą, Malaiziją. Žvilgsnis krypsta ir į kitas priešingo Europai sezoniškumo rinkas, pavyzdžiui, Braziliją ir Australiją, kur grupė jau turi veikiančią oro linijų įmonę. Viena iš ACMI verslo specifikų yra tai, kad jis tampa išties pelningas tuomet, kai tiekėjas turi galimybę siūlyti savo paslaugas visuose pasaulio žemynuose (išskyrus Antarktidą). O tokia galimybė užtikrinama tik steigiant ir įsigyjant oro linijas, gaunant oro operatoriaus sertifikatus reikiamose šalyse. Šiuo metu grupė jų turi net 11. 

Orlaivio priežiūros darbai „FL Technics Indonesia“ angare.

Ką apie šį regioną reikėtų žinoti norintiems čia kurti verslą? 

Šiame regione visiškai kitokia kultūra nei Europoje, o skirtumai pasireiškia visur: versle, bendravime, susitarimuose, religijoje, maiste. Reikia kantrybės tiek stovint kamščiuose, tiek bendraujant su vietos partneriais. Kartais būna taip, kad sutarei vienaip, o viskas nutinka visai kitaip. 

Be to, skirtingose šalyse ir teisinės sistemos skirtingos. Indonezijoje procesai ilgesni, tačiau viskas vyksta užtikrintai. Tailandas – pastebimai vakarietiškesnis, o Filipinuose tarsi veikia vieno langelio principas, bet realybėje viskas vyksta lėtai. Tačiau ir tą biurokratiją galima prisijaukinti. Kai žinai, ko tikėtis, lengviau ir vaikščioti klaidžiais koridoriais. 

embedgallery::https://foto.vz.lt/embed/2919?placement=

Kaip įvertintumėte aviacijos verslo plėtros galimybes Pietryčių Azijoje? Ar jam čia palankios sąlygos? 

Čia radome puikias galimybes augti organiškai. Lėktuvų remonto paslaugas plečiame tiek geografiškai, tiek paslaugų įvairovės prasme. Ateityje planuojame plėsti mūsų paslaugų spektrą, kuris galėtų apimti ir antžeminį aptarnavimą. Azijos rinkoje šių paslaugų dar neteikiame, o potencialo tikrai daug. Tuo labiau, kad ir sąlygos labai palankios – Indonezijoje yra kelios dešimtys aviacijos specialistus rengiančių universitetų. Jeigu Europoje matome talentų trūkumą, tai čia didesnis rūpestis yra atsirinkti geriausius. 

Per čia praleistą dešimtmetį matau labai aiškius pokyčius. Regiono šalys auga tiek ekonomiškai, tiek pačioje aviacijos srityje. Pritraukiama daugybė investicijų, viskas vakarietiškėja, kai kur Azija mus jau ir aplenkia. Be to, Kinijai tapus uždaresne valstybe, vis daugiau gamybos perkeliama būtent į Pietryčių Aziją, kurią po kelių metų bus galima drąsiai vadinti pasaulio fabriku. 

Ar lietuviai jau spėjo atrasti Pietryčių Aziją? Ką reikėtų žinoti tautiečiams, norintiems čia investuoti? 

Lietuvių Indonezijoje kol kas gana nedaug. Jeigu sutiksi čia gyvenantį, tikriausiai jis dirba pas mus. Tailande daugiau turistaujančių tautiečių, bet iš nuolat ten gyvenančių didelė dalis irgi yra mūsų darbuotojai. Pastebime, kad verslininkai atvyksta pasižvalgyti, bet kol kas mažai kas įsikuria. Gali būti, kad trūksta drąsos ir rinkos išmanymo. 

Iš esmės sąlygos kurti verslą čia tikrai palankios. Indonezijoje žmonės yra darbštūs, jie labai noriai mokosi, ypač gavę progą dirbti tarptautinėje įmonėje. Filipinuose labai neblogas išsilavinimo ir anglų kalbos lygis, todėl Vakarų įmonės čia turi klientų aptarnavimo ir kitas pagalbines verslo funkcijas vykdančius biurus. Tailandas kiek kitoks, nes tai visgi karalystė, niekada nebuvusi kolonija. Ten jaučiasi daugiau noro vystytis savarankiškai, iš ko irgi galima pasimokyti. 

Tiek „BBN Indonesia“, tiek „Thai SmartLynx“ turi ambicingų planų plėsti verslą regione. Komandos auginimas čia turbūt bus vienas lemiamų faktorių. Kokie svarbūs iššūkiai laukia? 

Darbuotojų lojalumą čia reikia išsikovoti, o 5 proc. algos pakėlimas labai dažnai gali būti tas veiksnys, kuris lemia, ar darbuotojas liks, ar išeis. Mūsų įmonėms yra lengviau, nes esame patrauklūs dėl savo vakarietiškumo, siūlome galimybes mokytis ir siekti tarptautinės karjeros. Tai padeda pritraukti ir išlaikyti žmones. 

Kiti iššūkiai jau tapo kasdienybe. Man, kaip vadovui, buvo svarbiausia prisitaikyti prie šios kultūros. Tai, kad kalbi ta pačia kalba, dar nereiškia, kad susikalbi, o „pasiklydimo vertime“ nutinka išties daug. Svarbiausia ir sunkiausia yra persilaužti. Tačiau, kai tai padarai, viskas tampa daug lengviau.

 

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
52795
130817
52791