Tvarūs sprendimai
Tvarūs sprendimai
Tvarūs sprendimai
Tvarūs sprendimai
Tvarūs sprendimai

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2022-10-24 13:18

„Be Live“: naujos mokyklos kuriasi gyvuose pastatuose

Pilaitės gimnazija. Nuotr. Laimono Ciūnio („Structum").
Pilaitės gimnazija. Nuotr. Laimono Ciūnio („Structum").
Naujos mokyklos, kurių šiemet gausu, atspindi pasikeitusį požiūrį į mokymosi esmę, išsiskiria projektavimo, inžinerijos bei aplinkotvarkos naujovėmis. Su penkiais naujųjų mokyklų projektais šiemet dirbusi kompleksinio statybų konsultavimo bendrovė „Be Live“ teigia, kad, apibendrinus tendencijas, galima įžvelgti aiškius ateities mokyklų kontūrus.

Tarp mokyklų projektavimo bei statybų valdymo darbų, kuriuos įgyvendino „Be Live“–  spalio 13 d. atidaryta American International School in Vilnius (AISV) mokykla su vaikų darželiu Vilniuje prie Belmonto, taip pat nuo šio rudens veikianti garsioji Pilaitės gimnazija Vilniaus Pilaitės mikrorajone. Mažiau kam žinomi, tačiau taip pat įdomūs mokyklų statybos bei projektai šiemet vyko Kauno rajone. Čia naujai suprojektuota priešmokyklinio ir pradinio ugdymo mokykla Mastaičiuose, rekonstruota mokykla Kačerginėje, o štai Zapyškio mokykla atsinaujino prijungiamu nauju pastatu su daugiafunkcine sale bei papildomomis klasėmis.

„Iš pedagogų tikimės, kad jie padės vaikams užaugti stipriais, laimingais žmonėmis. Tam reikia ne tik gerų mokytojų, tačiau ir visomis prasmėmis sveikos aplinkos mokykloje. Būtent todėl koridorius naujose mokyklose keičia daugiafunkcinės erdvės, o po tvankios pamokos praveriamą langą – šiuolaikiškos šildymo, vėdinimo ir oro kondicionavimo sistemos“, – sako Darius Kvedaras, kompleksinio statybų konsultavimo bendrovės „Be Live” direktorius.

Ką galima veikti ant palangės? 

Daugelis erdvių naujose mokyklose planuojamos kaip daugiafunkcinės. Jau nieko nestebina, kad pamokos vyksta ne tik klasėse. Mokyklos holas gali būti naudojamas kaip amfiteatras renginiams ar susibūrimams, valgykla virsta koncertų sale ir panašiai. Koridorių, įrėmintų ilgomis baltomis sienomis, šiandienos mokyklose taip pat nebelieka. Čia įsigali spalvos, erdvių funkcionalumas, net palangės tampa mažomis erdvėmis, skirtomis įvairiai veiklai.

Darius Kvedaras, kompleksinio statybų konsultavimo bendrovės „Be Live” direktorius.
Darius Kvedaras, kompleksinio statybų konsultavimo bendrovės „Be Live” direktorius.

Naujų mokyklų interjere naudojama daugiau natūralių medžiagų, kurios nepavojingos vaikams, labai atsparios dėvėjimuisi, lengvai prižiūrimos, nebijančios dezinfekcijos priemonių. Pastarųjų, kaip ir vėdinimo, svarba sulig pandemija itin išaugo.

„Vis daugiau pamokų vyksta už mokyklos sienų, todėl didesnis dėmesys skiriamas lauko veiklų infrastruktūrai, žaliosioms erdvėms, saugumui. Universalios sporto zonos su lauko sporto aikštelėmis aptvertos yra aptvertos, naudojama tokia danga, kuri mažina susižalojimų riziką“, - vardina D. Kvedaras.

Naujų mokyklų aplinka dažniausiai skirstoma į tam tikras zonas: vienur koncentruojama techninė infrastruktūra, parkavimo vietos, kitur – erdvės lauko sportui ar renginiams. Pavyzdžiui, Kačerginės mokykloje triukšmingos veiklos lauke numatytos priešingoje pusėje nei klasių langai, taip mokiniams pamokoje lengviau susikaupti.

„Šios mokyklos pietinėje dalyje, kur sklypas susiduria su pušynu, buvo numatyta mažiausia intervencija, išsaugant visas esamas pušis ir kuriant tylią, ramią erdvę skirtą mokymuisi, poilsiui. Žaliosios, ramios zonos mokyklose turi savo poreikį ir vietą. Pilaitės gimnazijos atveju mokyklos prieigos išsiskiria subtiliu apželdinimu“, – pastebi D. Kvedaras.

Nelieka tvankių pamokų

„Nors švietimo kokybė slypi ne sienose, tačiau pandemija ir sovietinių mokyklų pastatų problemos išryškino labai svarbią aplinkos įtaką moksleivių sveikatai, susikaupimui, net kūrybiškumui. Ne veltui naujuose mokyklų pastatuose ypatingas dėmesys skiriamas mikroklimatui: apšvietimui, vėdinimui, akustinio komforto aplinkai, medžiagų parinkimui“, – pastebi Linas Andrulevičius, „Be Live“ ŠVOK  projektų vadovas.

embedgallery::https://foto.vz.lt/embed/1735?placement=

Naujųjų pastatų A, A+ ir A++ klasės energetinį efektyvumą padeda pasiekti atsinaujinantys energijos šaltiniai, pavyzdžiui, saulės moduliai (Zapyškyje jie montuojami ant stogo), geoterminė energija (AISV mokykloje), oras-oras šilumos siurbliai ir kitos priemonės. AISV mokyklos pastate įrengtos vėdinimo sistemos turi ir drėkinimo funkciją. Įdiegta patalpų oro dezinfekavimo sprendimai. Šis pastatas išskirtinis ir tuo, kad du aukštai įrengti po žeme. Požeminiuose aukštuose – techninės patalpos ir įvadai (vandentiekio, ryšių, šilumos, elektros) bei sporto salė su rūbinių bloku.

„Pilaitės gimnazijoje projektuojant šildymą, vėdinimą ir oro kondicionavimą (ŠVOK), naudota kompiuterinė aerodinaminių srautų simuliacija, leidusi tiksliai numatyti oro srautus mokykloje. Tyliai ir nepastebimai srūvantis oras klasėse pasikeis kas 14 minučių, arba 3,2 karto per pamoką“, – sako L. Andrulevičius.

Mokyklose buriasi bendruomenės

Dar viena tendencija, ypač pastebima rajonų miestelių mokyklose – pastatų pritaikymas vietos bendruomenių reikmėms. Kačerginės mokykloje įrengta aikštė tinkanti įvairiems miestelio renginiams ar minėjimams. Mastaičių mokykloje bei Zapyškio mokyklos naujojoje dalyje taip pat numatomos įvairios bendruomenių veiklos.

„Prijungiant naują pastatą prie esamos mokyklos, Zapyškio atveju, sukurtas vientisas daugiafunkcinis švietimo kompleksas skirtas ir mokyklos ir viso miestelio gyventojų poreikiams.  Tai yra pavyzdys, kaip naujos mokyklos tampa visos bendruomenės švietimo ir kultūros centru“, – apibendrina kompleksinio statybų konsultavimo bendrovės „Be Live“ vadovas D. Kvedaras.

52795
130817
52791