Pasaulinės tendencijos artėja prie Lietuvos: elektrifikuojama statybų ir karjerų technika

A. Balsys primena pardavimo, nuomos ir techninės priežiūros bei atsarginių dalių tiekimo paslaugas uosto kranų, krovos, statybos bei griovimo, karjerų, medžiagų perdirbimo ir gamybos technikai teikiančios įmonės istoriją, kaip nuo, vadinkim, tradicinės technikos buvo artėjama iki moderniausios, kuri vis dažniau yra elektrinė, kad atitiktų aplinkosaugos reikalavimus.
Įmonė buvo įkurta prieš 13 m. ir tuomet vadinosi „Karjerų technika“, siūlė mechanizmus tik karjerams: trupintuvus, sijotuvus, smėlio ir žvyro plovimo sistemas bei kitą produkciją mineralinių medžiagų apdorojimui. Įžvelgus uostinių kranų poreikį ir ėmus prekiauti šia technika, taip pat veiklą išplėtus užsienio šalyse, pavadinimas jau neatitiko veiklos pobūdžio, reikėjo tarptautiniu mastu suprantamo pavadinimo. Jis buvo pakeistas į „Mobile Heavy Machinery“ (MHM).
Idėjas generuoja klientų poreikiai
MHM daugiau nei 12 m. atstovauja hidraulinės krovos mašinų prekinį ženklą „Terex Fuchs“. 2019 m. perėmė ir pasaulyje gerai žinomo statybinės technikos gamintojo „Hitachi“ prekinio ženklo vystymą, su kuriuo tuo metu Lietuvoje nebuvo taip plačiai dirbama, kaip šiandien dirba MHM.
„Visa mūsų atstovaujama ir siūloma technika tam tikra prasme yra panaši, todėl serviso skyriui nebuvo iššūkių. Klientai matė, kaip mes dirbame su karjerų technika, kokios kokybės mūsų paslaugos, todėl mumis pasitikėjo ir su naujais produktais buvo lengviau ateiti į rinką, – pasakoja MHM pardavimų vadovas. – Beje, pandeminiais metais vienas iš iššūkių, kurį mums pavyko įveikti, buvo informacinių technologinių panaudojimas apmokyti savo klientus dirbti su nauja technika.“
Domėjimasis klientų veikla MHM specialistams „pakuždėjo“ ir daugiau idėjų, kaip galima padėti spręsti jiems kylančius iššūkius. Pamačius, kad iš statybviečių technika išvažiuoja žemėmis aplipusiais ratais ir kelia daug dulkių, buvo pasiūlyta „MobyDick“ – populiariausia pasaulyje ratų plovimo ir dulkių mažinimo įranga statybvietėse. Tai nereikalaujanti daug priežiūros tvari uždaro ciklo sistema, kur po plovimo vanduo išvalomas ir vėl panaudojamas.
Karjerų ir statybinė technika elektrifikuojasi
Naujus sprendimus diktuoja ir besikeičiantys reikalavimai. ES yra numačiusi iki 2030 m. 55% sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) išmetimus, o nuo 2050 m. visai atsisakyti vidaus degimo variklių naujose transporto priemonėse.
„Kai kuriuose Europos miestuose, pvz., Amsterdame, Berlyne, Osle, Stokholme, jau šiandien į statybvietes miestų centruose statybinei technikai su vidaus degimo varikliais įvažiuoti ir ten dirbti draudžiama. Privaloma naudoti tik elektrinę techniką, kuri maitinama arba baterijomis, arba iš elektros tinklo, – pasakoja MHM pardavimo vadovas. – Lietuvoje apie tokią techniką statybinių bendrovių atstovai kol kas tik teiraujasi, nes dar nėra reikalavimo ją naudoti.“
Tačiau A. Balsys neabejoja, kad šią techniką netolimoje ateityje verslas pirks ne tik dėl ekologijos reikalavimų. Ją rinksis ir tie, kurie kruopščiai skaičiuoja savo verslo kuriamą vertę.
„Elektrinė statybinė ir kita sunkioji technika kol kas gerokai brangesnė nei turinti vidaus degimo variklius. Tačiau suskaičiavus eksploatacines ir aptarnavimo išlaidas, degalų ir elektros kainas, pamatai, kad elektrinė technika atsiperka per keletą metų. Ne mažiau svarbu ir tai, kad statybvietėse išmetama žymiai mažiau arba nulis ŠESD, – akcentuoja MHM specialistas. – Beje, didžioji stacionari karjerų technika jau seniai elektrifikuota. Dabar eilė atėjo ir mobiliajai technikai, kuri naudodama vidaus degimo variklį pati gali judėti karjere ar net pervažiuoti į kitą objektą, kur vėl jungiasi prie elektros ir „švariai“ dirba.“
embedgallery::https://foto.vz.lt/embed/2239?placement=
Elektrifikaciją skatina ir ES parama
Tokia gamtai žymiai mažiau poveikio turinti technika jau dirba ir kai kuriuose Lietuvos karjeruose. Mat suskaičiavus vidaus degimo ir elektros variklio aptarnavimo kaštus bei kuro ir elektros sąnaudas aiškėja, kad modernią elektrinę techniką naudoti racionaliau.
„Be to, ją įsigyti galima ir pasinaudojus ES fondų parama, kuri skatina elektrifikavimą ar didinti energetinį efektyvumą, mažinti ŠESD išmetimus, – atkreipia dėmesį MHM pardavimų vadovas. – Jau turime klientų, kurie yra pasirengę projektus gauti paramą našiai elektrinei karjerų ir kitos paskirties technikai įsigyti.“
Anot jo, ir kiti verslai turėtų suprasti, kad, vertinant per naujos technikos įsigijimo prizmę, 2030 m. – visai čia pat, o ne už kalnų – ir 2050-ieji, kai visa nauja technika bus tik nulinės ŠESD emisijos. MHM specialistas atkreipia dėmesį, kad Lietuvos didžiųjų miestų ir kurortų centruose jau šiandien matome besidarbuojančią elektra varomą želdinių priežiūros ar komunalinę techniką. Todėl neabejojama, kad elektrinė technika netrukus privalės ateiti ir į miestų statybvietes, kelių tiesimą bei priežiūrą.
Technikos gamintojai jau elektrifikuojasi
Beje, užsienyje jau sprendžiama problema ir tuomet, jei iki objekto neįmanoma nutiesti reikiamo galingumo elektros kabelio technikai maitinti. Į tokius statybos objektus reikiamu periodiškumu pristatomi jūrinio konteinerio dydžio akumuliatoriai, kurie maitina visą techniką bei įrangą.
„Daugelis verslų turi atidžiai domėtis artimos ateities pokyčiais, nes akivaizdu, kad ir Lietuvoje griežtės reikalavimai statybose naudojamai technikai, jos bus reikalaujama vis „švaresnės“, todėl privalu pergalvoti įpročius ir pasiruošti įgyvendinti planus, kaip laiku prisitaikyti prie naujų sąlygų“, – teigia MHM pardavimų vadovas.
Jis atkreipia dėmesį, kad prie šios pasaulinės tendencijos – elektrifikuoti karjerų ir statybinę bei kitą techniką – realiai prisitaiko ir jų atstovaujami gamintojai. Pvz., „Hitachi“ ir „Terex Fuchs“ jau siūlo elektrinių mechanizmų gamą.
„Ir mes rengiamės atstovaujamos technikos elektrifikavimui. Mūsų mechanikai, serviso specialistai jau mokosi tokią modernią techniką aptarnauti, kad esant poreikiui klientams galėtume operatyviai padėti“, – tikina MHM specialistas.