Po rekordų uoste – nerimas dėl ateities

Publikuota: 2016-01-06
Algimanto Kalvaičio (VŽ) nuotr.
Algimanto Kalvaičio (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

2015 m. Klaipėdos uostą lydėjo rekordai: perkrautas rekordinis kiekis krovinių, surinktas rekordinis kiekis pajamų iš rinkliavų ir žemės nuomos, o valstybės biudžetas bus papildytas daugiau kaip 684 mln. Eur.

Arvydas Vaitkus, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) generalinis direktorius, trečiadienį surengtoje spaudos konferencijoje pažymėjo, jog 2015 m. uostui buvo sėkmingi, o planuota metinė krova viršyta 2 mln. t.

Per 2015 m. uoste iš viso perkrauta 38,4 mln. t krovinių, t.y. 5,6% daugiau nei 2014 m., kai krovos apyvarta siekė 36,4 mln. t.

„Didįjį impulsą krovos augimui davė naftos produktai, kurių krauta beveik trečdaliu daugiau nei 2014 m. Dvi uoste naftos produktus kraunančios bendrovės – AB „Klaipėdos nafta“ ir UAB „Krovinių terminalas“ – atstatė prarastus krovinių srautus. Naftos kainos pasaulinėje rinkoje smarkiai smuko, bet pardavimo kainos keitėsi nežymiai, tai leido turėti geras pelno maržas. Tokiu būdu gerai užsikūrė Mažeikių gamykla, iš to naudos turime ir mes“, – esmines priežastis, lėmusias skystųjų krovinių apyvartos augimą, vardijo p. Vaitkus.

Augino nafta, trąšos ir grūdai

Artūras Drungilas, KVJUD rinkodaros ir bendrųjų reikalų direktorius, neslėpė, jog tokios rekordinės krovos apyvartos nesitikėta. Anot jo, gerus rezultatus be naftos produktų dar lėmė 10% augusi birių trąšų krova, kuriai įtakos turėjo išaugusios baltarusiškų trąšų eksporto apimtys, ir 5,7% didėjusi grūdų krova. Grūdinių kultūrų derlius pernai Lietuvoje buvo rekordinis, todėl jų daugiau eksportuota ir per uostą.

„Ro-ro“ krovinių srautai pernai liko stabilūs, o konteinerių srautas smuko 15,8%, kai rytiniame Baltijos jūros regione mažėjimas siekia 25%. Tam įtakos turėjo embargas, ekonominės sankcijos, Rytų šalių valiutų devalvacija ir dėl jos susilpnėjusi perkamoji galia. Dėl visų šių priežasčių importas į NVS šalis sumenko ir Klaipėdos uostas pernai turėjo mažesnį tranzitinių krovinių srautą.

Optimizmo konteinerių krovoje teikia gruodžio mėnesio rezultatai.

„2015 m. gruodį konteinerių smukimas mažėjo, jų krauta 9% mažiau, o „ro-ro“ apyvarta augo beveik 8%. Šios tendencijos džiugina. Tiek „ro-ro“, tiek konteineriais gabenamos plataus vartojimo prekės, gruodžio rezultatas leidžia manyti, kad šių prekių vartojimo smukimas stabilizavosi“, – prognozavo p. Drungilas.

infogr.am::infogram_0_ieskau_klaipedos_uosto_krova

Daugiau pajamų

Didesnė krovos apyvarta generavo ir didesnes uosto pajamas. 2015 m. surinkta 46,9 mln. Eur uosto rinkliavų , t.y. 4,2 mln. Eur daugiau nei 2014 m. Iš žemės nuomos gauta 7,1 mln. Eur pajamų, apie 225.000 Eur daugiau nei 2014 m.

KVJUD skaičiavimais, su uostu susijusios įmonės į savivaldybių ir valstybės biudžetą per 2015 m. papildė daugiau nei 684 mln. Eur.

Martynas Armonaitis, KVJUD ekonomikos ir finansų direktorius, pažymėjo, jog toks skaičiavimas atliktas remiantis Leontjevo modeliu, kuris sudaro galimybę įvertinti itin tikslią ūkio subjektų naudą, kuri dėl jų vykdomos veiklos yra sukuriama kituose ekonomikos sektoriuose. Skaičiuojant pagal šį modelį, viena Klaipėdos uoste perkrauta krovinių tona į valstybės biudžetą generuoja 17,8 Eur pajamų.

Ponas Armonaitis pripažino, jog tai nėra visiškai tikslus skaičiavimo metodas, tačiau, anot jo, kol kas tikslesnio nėra.

infogr.am::infogram_0_uosto_pajamos-491

Investiciniai planai

Kiek sunkiau pernai uostui sekėsi įgyvendinti suplanuotas investicijas. 2015 m. planuota įsisavinti 34,3 mln. Eur, o panaudota tik 26,6 mln. Eur. Įsisavinimas siekia 78%.

Anot p. Vaitkaus, 100% įsisavinti suplanuotas investicijas sukliudė privačių krovos kompanijų delsimas atlikti tam tikrus veiksmus, tačiau uosto vadovas nebuvo linkęs konkretizuoti, kokias procedūras ir kokios kompanijos uždelsė.

Šiemet uoste suplanuota investicijų už 23,4 mln. Eur. Iš ju nuosavos uosto lėšos sudaro apie 17,5 mln. Eur, o 5,9 mln. Eur – ES parama.

Ponas Vaitkus pažymėjo, jog numatytų investicijų suma gana kukli, nes šiemet bus atliekami paruošiamieji darbai prieš 2017 m. numatytus didžiuosius infrastruktūros projektus, susijusius su uosto gilinimu iki 17 m.

Iš viso iki 2024 m. į uosto infrastruktūrą numatyta investuoti 407 mln. Eur.

Kinus domina išorinis uostas

2016 m. uosto veiklos perspektyvą p. Vaitkus vertina rezervuotai ir metus prognozuoja būsiančius labai sunkius: „Ir tai ne pesimizmas, o pamatuotas realizmas. Jaučiama itin didelė kova, įtampa tarp konkuruojančių uostų. Vis labiau stebima Rusijos uostų strategija krovinius perkelti į savus uostus. Rublio devalvacija, Rytų šalių pramonės nuosmukis turi didžiulę įtaką visos Baltijos jūros rytinės pakrantės uostų veiklai. Geopolitika veikia mūsų gyvenimą. Matome maisto produktų srautų išnykimą į Rusijos pusę, tranzitiniai maisto produktų kroviniai taip pat sustabdyti, ir tai nedaro pozityvios įtakos. Mes esam priversti ieškoti naujų rinkų“.

Kaip svarbiausius ateities strateginius partnerius p. Vaitkus mini Kazachstaną ir Kiniją. Anot jo, mezgant partnerystės santykius su šiomis šalimis jau padarytas didžiulis įdirbis.

„Svarbi žinia yra ta, kad kinai aiškiai deklaruoja, jog, jei jie ateitų į Klaipėdos uostą, nebūtų sudaroma vidinė konkurencija. Jie užtikrintų naujus krovinių srautus, kas dabartinę apyvartą galėtų auginti beveik dvigubai“, – ateities scenarijų dėliojo uosto vadovas.

Anot jo, kinų investicijos galėtų paskatinti ir išorinio uosto, dėl kurio diskusijos vyksta jau daugiau nei dešimtmetį, statybas. Pasak p. Vaitkaus, sausio viduryje į Klaipėdą vėl atvyks kinų delegacija, su kuria bus kalbamasi apie išorinio uosto statybas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Komentarai prie šio straipsnio negalimi, dėl neapykantos skatinimo ar patyčių kurstymo
 

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
R. Masiulis: estai ir latviai teisę vežti „Rail Baltica“ Lietuvoje gautų per biržą 3

Lietuvos susisiekimo ministras dar kartą pareiškė, kad nutiesus tris Baltijos šalis ir Lenkiją sujungsiantį...

Logistika
2019.02.15
Naftos perdirbėjų investicijos netruks atsipirkti Premium

Dėl 2020 m. Pasaulio laivy­bos organizacijos (IMO) įvedamų laivų kuro tar­šos apribojimų naftos per­dir­bimo...

Pramonė
2019.02.15
Valstybinės susisiekimo įmonės inovacijų ieškos kartu 1

Lietuvoje įsteigta nauja viešoji įstaiga Transporto inovacijų centras, kuri skatins inovacijas susisiekimo...

Logistika
2019.02.15
Greitieji traukiniai M. Vestager atsilieps politiškai Premium

EK konkurencijos prievaizdų užkardytas „Siemens“ ir „Alstom“ traukinių gamybos padalinių susijungimo sandoris...

Verslo aplinka
2019.02.15
Į aviacijos dangų atslenka „Brexit“ debesis 2

Praėjusius 2018-uosius civilinė aviacija palydėjo rekordais. Ne išimtis ir Lietuva – skaičiuojame rekordinius...

Logistika
2019.02.14
Klaipėda už 5 mln. Eur perka 18 ekologiškų autobusų 3

Klaipėda už 5 mln. Eur perka dar 18 ekologiškų – suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomų – autobusų. Naujų...

Logistika
2019.02.14
Teismas: „Fimai“ pagrįstai neleista dalyvauti greičio matuoklių konkurse 4

Lietuvos apeliacinis teismas nusprendė, kad Policijos departamentas pagrįstai neleido dalyvauti konkurse...

Logistika
2019.02.14
Klaipėda kaupiasi Mėlynajam šuoliui: kaip keitėsi uostamiestis per 4 metus Premium 11

Pastaraisiais metais Klaipėdos savivaldybė didino pajamas ir mažino skolas, miestas pritraukė nemažų...

Verslo aplinka
2019.02.14
Lūžis aviacijoje: „Airbus“ atsisako didžiausių pasaulyje keleivinių lėktuvų gamybos 5

„Airbus“ nusprendė stabdyti orlaivių A380 gamybą. Šie dviaukščiai, didžiausi pasaulyje keleiviniai lėktuvai,...

Pramonė
2019.02.14
Aviacijos įmonė išleido obligacijas – mokės 8% 4

Estijos aviacijos bendrovė „Magnetic MRO” įgyvendino neviešą obligacijų siūlymą ir pritraukė 8 mln. Eur,...

Rinkos
2019.02.14
2018 m. aviacijos statistika: incidentai, saugiausios ir nesaugiausios oro linijos  Premium

Praėjusių metų fatališkų aviacijos įvykių suvestinėje vėl žymimas 530-ies žūčių šuolis, jis fiksuojamas po...

Logistika
2019.02.14
Šiaulių ir Klaipėdos viešieji logistikos centrai valstybei nebesvarbūs Premium

Šiaulių ir Klaipėdos viešieji logistikos centrai neteks valstybei svarbių ekonominių projektų statuso. Tai iš...

Logistika
2019.02.14
„Autokausta“ atsisakė 20.000 Eur pretenzijos Kelių direkcijai 

Kauno statybų ir kelių tiesimo bendrovė „Autokausta“ atsisakė 20.000 Eur vertės pretenzijos Lietuvos...

Logistika
2019.02.13
Savivaldybės turės daugiau erdvės spręsti, kuriuos kelius reikia tvarkyti 2

Savivaldybės turės daugiau laisvės spręsti, kuriuos vietinės reikšmės kelius reikia tvarkyti. Vyriausybė...

Logistika
2019.02.13
Architektai įvertino „Vilnius Connect“ detaliojo plano koncepciją

Architektai įvertino šiuo metu rengiamą detalųjį planą 33,5 ha ploto teritorijos, kurią Vilniaus savivaldybė...

Statyba ir NT
2019.02.13
Streikai sustabdė skrydžius Briuselio oro uostuose

Dėl visuotinio streiko Belgijoje trečiadienį atšaukus visus skrydžius, tai sutrikdė susisiekimą ir tarp...

Logistika
2019.02.13
Dėl rekordinio kiekio narkotikų už grotų atsidūrė logistikos įmonės vadovas 23

Policija trečiadienį pranešė sulaikiusi rekordinį Lietuvos istorijoje narkotikų kiekį – pusantros tonos...

Logistika
2019.02.13
R. Masiulis: bus ieškoma verslo vežėjų į Paryžių ir Miuncheną 9

Susisiekimo ministras Rokas Masiulis pareiškė, kad po 1,5-2 metų bus ieškoma oro linijų, kurios su Europos...

Logistika
2019.02.12
„RB Rail“ vadovaus suomis T. Riihimaki 1

„RB Rail AS“ stebėtojų taryba bendros „Rail Baltica“ projektą koordinuojančios įmonės „RB Rail“ generaliniu...

Logistika
2019.02.12
Lietuvos oro erdvėje sausį aptarnauta 3,8% daugiau skrydžių nei prieš metus 1

Šių metų sausį Lietuvos oro erdvėje buvo aptarnauta 19.000 skrydžių – tai 3,8% daugiau nei prieš metus.

Logistika
2019.02.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau