Po rekordų uoste – nerimas dėl ateities

Publikuota: 2016-01-06
Algimanto Kalvaičio (VŽ) nuotr.
svg svg
Algimanto Kalvaičio (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

2015 m. Klaipėdos uostą lydėjo rekordai: perkrautas rekordinis kiekis krovinių, surinktas rekordinis kiekis pajamų iš rinkliavų ir žemės nuomos, o valstybės biudžetas bus papildytas daugiau kaip 684 mln. Eur.

Arvydas Vaitkus, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) generalinis direktorius, trečiadienį surengtoje spaudos konferencijoje pažymėjo, jog 2015 m. uostui buvo sėkmingi, o planuota metinė krova viršyta 2 mln. t.

Per 2015 m. uoste iš viso perkrauta 38,4 mln. t krovinių, t.y. 5,6% daugiau nei 2014 m., kai krovos apyvarta siekė 36,4 mln. t.

„Didįjį impulsą krovos augimui davė naftos produktai, kurių krauta beveik trečdaliu daugiau nei 2014 m. Dvi uoste naftos produktus kraunančios bendrovės – AB „Klaipėdos nafta“ ir UAB „Krovinių terminalas“ – atstatė prarastus krovinių srautus. Naftos kainos pasaulinėje rinkoje smarkiai smuko, bet pardavimo kainos keitėsi nežymiai, tai leido turėti geras pelno maržas. Tokiu būdu gerai užsikūrė Mažeikių gamykla, iš to naudos turime ir mes“, – esmines priežastis, lėmusias skystųjų krovinių apyvartos augimą, vardijo p. Vaitkus.

Augino nafta, trąšos ir grūdai

Artūras Drungilas, KVJUD rinkodaros ir bendrųjų reikalų direktorius, neslėpė, jog tokios rekordinės krovos apyvartos nesitikėta. Anot jo, gerus rezultatus be naftos produktų dar lėmė 10% augusi birių trąšų krova, kuriai įtakos turėjo išaugusios baltarusiškų trąšų eksporto apimtys, ir 5,7% didėjusi grūdų krova. Grūdinių kultūrų derlius pernai Lietuvoje buvo rekordinis, todėl jų daugiau eksportuota ir per uostą.

„Ro-ro“ krovinių srautai pernai liko stabilūs, o konteinerių srautas smuko 15,8%, kai rytiniame Baltijos jūros regione mažėjimas siekia 25%. Tam įtakos turėjo embargas, ekonominės sankcijos, Rytų šalių valiutų devalvacija ir dėl jos susilpnėjusi perkamoji galia. Dėl visų šių priežasčių importas į NVS šalis sumenko ir Klaipėdos uostas pernai turėjo mažesnį tranzitinių krovinių srautą.

Optimizmo konteinerių krovoje teikia gruodžio mėnesio rezultatai.

„2015 m. gruodį konteinerių smukimas mažėjo, jų krauta 9% mažiau, o „ro-ro“ apyvarta augo beveik 8%. Šios tendencijos džiugina. Tiek „ro-ro“, tiek konteineriais gabenamos plataus vartojimo prekės, gruodžio rezultatas leidžia manyti, kad šių prekių vartojimo smukimas stabilizavosi“, – prognozavo p. Drungilas.

infogr.am::infogram_0_ieskau_klaipedos_uosto_krova

Daugiau pajamų

Didesnė krovos apyvarta generavo ir didesnes uosto pajamas. 2015 m. surinkta 46,9 mln. Eur uosto rinkliavų , t.y. 4,2 mln. Eur daugiau nei 2014 m. Iš žemės nuomos gauta 7,1 mln. Eur pajamų, apie 225.000 Eur daugiau nei 2014 m.

KVJUD skaičiavimais, su uostu susijusios įmonės į savivaldybių ir valstybės biudžetą per 2015 m. papildė daugiau nei 684 mln. Eur.

Martynas Armonaitis, KVJUD ekonomikos ir finansų direktorius, pažymėjo, jog toks skaičiavimas atliktas remiantis Leontjevo modeliu, kuris sudaro galimybę įvertinti itin tikslią ūkio subjektų naudą, kuri dėl jų vykdomos veiklos yra sukuriama kituose ekonomikos sektoriuose. Skaičiuojant pagal šį modelį, viena Klaipėdos uoste perkrauta krovinių tona į valstybės biudžetą generuoja 17,8 Eur pajamų.

Ponas Armonaitis pripažino, jog tai nėra visiškai tikslus skaičiavimo metodas, tačiau, anot jo, kol kas tikslesnio nėra.

infogr.am::infogram_0_uosto_pajamos-491

Investiciniai planai

Kiek sunkiau pernai uostui sekėsi įgyvendinti suplanuotas investicijas. 2015 m. planuota įsisavinti 34,3 mln. Eur, o panaudota tik 26,6 mln. Eur. Įsisavinimas siekia 78%.

Anot p. Vaitkaus, 100% įsisavinti suplanuotas investicijas sukliudė privačių krovos kompanijų delsimas atlikti tam tikrus veiksmus, tačiau uosto vadovas nebuvo linkęs konkretizuoti, kokias procedūras ir kokios kompanijos uždelsė.

Šiemet uoste suplanuota investicijų už 23,4 mln. Eur. Iš ju nuosavos uosto lėšos sudaro apie 17,5 mln. Eur, o 5,9 mln. Eur – ES parama.

Ponas Vaitkus pažymėjo, jog numatytų investicijų suma gana kukli, nes šiemet bus atliekami paruošiamieji darbai prieš 2017 m. numatytus didžiuosius infrastruktūros projektus, susijusius su uosto gilinimu iki 17 m.

Iš viso iki 2024 m. į uosto infrastruktūrą numatyta investuoti 407 mln. Eur.

Kinus domina išorinis uostas

2016 m. uosto veiklos perspektyvą p. Vaitkus vertina rezervuotai ir metus prognozuoja būsiančius labai sunkius: „Ir tai ne pesimizmas, o pamatuotas realizmas. Jaučiama itin didelė kova, įtampa tarp konkuruojančių uostų. Vis labiau stebima Rusijos uostų strategija krovinius perkelti į savus uostus. Rublio devalvacija, Rytų šalių pramonės nuosmukis turi didžiulę įtaką visos Baltijos jūros rytinės pakrantės uostų veiklai. Geopolitika veikia mūsų gyvenimą. Matome maisto produktų srautų išnykimą į Rusijos pusę, tranzitiniai maisto produktų kroviniai taip pat sustabdyti, ir tai nedaro pozityvios įtakos. Mes esam priversti ieškoti naujų rinkų“.

Kaip svarbiausius ateities strateginius partnerius p. Vaitkus mini Kazachstaną ir Kiniją. Anot jo, mezgant partnerystės santykius su šiomis šalimis jau padarytas didžiulis įdirbis.

„Svarbi žinia yra ta, kad kinai aiškiai deklaruoja, jog, jei jie ateitų į Klaipėdos uostą, nebūtų sudaroma vidinė konkurencija. Jie užtikrintų naujus krovinių srautus, kas dabartinę apyvartą galėtų auginti beveik dvigubai“, – ateities scenarijų dėliojo uosto vadovas.

Anot jo, kinų investicijos galėtų paskatinti ir išorinio uosto, dėl kurio diskusijos vyksta jau daugiau nei dešimtmetį, statybas. Pasak p. Vaitkaus, sausio viduryje į Klaipėdą vėl atvyks kinų delegacija, su kuria bus kalbamasi apie išorinio uosto statybas.

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Oro uoste užsidegusi „Vivo“ telefonų siunta gali koreguoti saugos reikalavimus 

Po savaitgalį Honkongo oro uoste užsidegusios Kinijos gamintojo telefonų siuntos vietinis krovinių vežėjas...

Logistika
2021.04.14
Tiltu į elektrinę ateitį netapę „plug-in“ hibridai pasmerkti greitam išnykimui Premium

Pastaruoju metu sparčiai populiarėję iš tinklo įkraunami (plug-in) hibridiniai automobiliai turėjo tapti...

Automobiliai
2021.04.14
Sujudimas dėl vairuotojų: svarstoma atimti galimybę atsiskaityti grynaisiais 40

Lietuvos logistikos įmonėse egzistuoja nelegalūs vairuotojų iš trečiųjų šalių apmokestinimai, vadinami...

Logistika
2021.04.14
Teismas JAV „W. P. Carey“ fondo įmonei iš „Kesko Senukų“ priteisė 0,54 mln. Eur Premium 2

Statybinių ir apdailos medžiagų bendrovė „Kesko Senukai Lithuania“ nepagrįstai nemokėjo nuomos JAV...

Statyba ir NT
2021.04.14
Pramonė
2021.04.14
Nuo vandens – ant bėgių: pokyčio vaisius raško ir „Lietuvos geležinkeliai“ Premium

Aukštumose tebesilaikančios krovininio jūrų transporto kainos ir Sueco kanalo blokados vis dar išderintos...

Logistika
2021.04.14
Sueco kanalą blokavęs laivas areštuotas, kol nebus sumokėta 900 mln. USD kompensacija 10

Konteinerius gabenęs laivas, kuris beveik savaitę buvo užblokavęs Egipto Sueco kanalą, teismo sprendimu liks...

Logistika
2021.04.13
„Air France-KLM“ per naują akcijų emisiją tikisi pritraukti beveik 1 mlrd. Eur

Prancūzijos ir Nyderlandų aviakompanija „Air France-KLM“ pradeda planuotą papildomos akcijų emisijos...

Rinkos
2021.04.13
Konteinerių pavasaris neišaušo – atšilimo tikisi vasarą  Premium

Prognozės, kad pavasarį normalizuosis pasaulinė jūrinių konteinerių logistikos grandinė, nepasiteisino:...

Logistika
2021.04.13
Transporto inovacijų asociacija turi naują direktorę 

Šią savaitę Transporto inovacijų asociacijos (TIA) direktorės pareigas pradėjo eiti Rugilė...

Logistika
2021.04.13
Vežėjai siekia vilkikų vairuotojų kursus palikti kaip darbo rinkos mokymus 

Vežėjai skelbia, kad Lietuvoje realizuojamas siekis 95-ojo kodo mokymą priskirti išimtinai formaliajam...

Logistika
2021.04.13
Lietuvos oro uostai kovą fiksavo skrydžių ir keleivių srautų atsigavimą

Šių metų pradžioje Lietuvos oro uostuose fiksuotas sąstingis kovą pradėjo trauktis – tiek skrydžių, tiek...

Logistika
2021.04.13
Investicijas į logistikos centrą Kaune kompensuos perteklinio ploto realizavimas Premium

Prie Vilniaus–Klaipėdos magistralės plėtojamas objektas bus pirmiausia skirtas statytojos – UAB „Stiemo“...

Logistika
2021.04.13
Paskelbtas savaite ilgesnis laivybos sezonas 

Balandžio 9 d. oficialiai paskelbta navigacijos pradžia Lietuvos valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliuose...

Logistika
2021.04.12
Kaune laivai plauks nuo Nemuno salos 3

Kauno Nemuno saloje ruošiamasi įrengti prieplauką, nuo kurios galės kursuoti pramoginiai laivai, pirmadienį...

2021.04.12
V. Ušackas: einame ten, kur yra „Airbus“ ir „Boeing“  Premium 16

Nacionalinio saugumo institucijų barjero Lietuvoje eilinį kartą neperlipanti „Avia Solutions Group“ (ASG)...

Logistika
2021.04.12
Ruošiamasi grąžinti subsidijas elektromobilius perkantiems fiziniams asmenims 2

Aplinkos ministerija paruošė ministro įsakymą dėl nuo vasario mėnesio laukiamo elektromobilių pirkėjų...

Automobiliai
2021.04.12
Pasienyje su Baltarusija atidaromi trys kontrolės punktai

Nuo pirmadienio pasienyje su Baltarusija darbą atnaujina trys kontrolės punktai, pranešė Valstybės sienos...

Logistika
2021.04.12
Ieškoma Aukštaitijos siauruko vadovo 1

Ieškoma naujo Aukštaitijos siaurojo geležinkelio vadovo – Susisiekimo ministerija šią savaitę paskelbė šių...

Logistika
2021.04.11
Nesutariama dėl subsidijų nukentėjusioms savivaldybių įmonėms

Kai kurie parlamentarai linkę pritarti idėjai, kad nuo koronaviruso nukentėjusių įmonių subsidijos,...

Verslo aplinka
2021.04.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku