2025-01-02 10:33

„Bayraktar“ gamintoja įsigijo istorinę Italijos lėktuvų kompaniją

Verslo klasės lėktuvas „Piaggio P.180 Avanti II“ pasižymi propeleriais varomiems orlaiviams išskirtiniu 740 km/val. greičiu ir 12 km siekiančiu skrydžio aukščiu. Bendrovės nuotr.
Verslo klasės lėktuvas „Piaggio P.180 Avanti II“ pasižymi propeleriais varomiems orlaiviams išskirtiniu 740 km/val. greičiu ir 12 km siekiančiu skrydžio aukščiu. Bendrovės nuotr.
Italijos lėktuvų gamintoją „Piaggio Aerospace“ antrą kartą įsigijo turkų bendrovė: šįkart – koviniais dronais pagarsėjusi „Baykar“.

Daugiau nei šimtmetį lėktuvus gaminančią ir tris dešimtmečius iš finansinės duobės neiškopiančią „Piaggio Aerospace“ nuo 2018 m. valdė Italijos vyriausybės paskirtas administratorius. Dabar ši bendrovė turi naują šeimininką – Turkijos bendrovę „Baykar“, kurią Italijos pramonės ministerija nurodė pasirinkusi kaip geriausią kandidatą. 

Dėl galimybės įsigyti „Piaggio“ varžėsi dar dvi neįvardintos įmonės. Nurodoma, kad Turkijos bendrovės pasiūlymas buvo „tinkamiausias siekiant užtikrinti „Piaggio Aerospace“ darbuotojų ir kreditorių interesus“ ir „atgaivinti grupės pramonės perspektyvas“.

Halukas Bayraktaras, „Baykar“ generalinis direktorius, socialiniame tinkle „X“ komentuodamas naują pirkinį, rašė: „Sieksime išsaugoti istorinį „Piaggio“ identitetą, didinti jos gamybinį pajėgumą ir remti darbo vietų augimą Italijoje, derindami inovacijas su pagarba jos šaknims.“

„Piaggio“ geriausiai žinoma dėl savo verslo segmentui skirtų turbopropelerinių lėktuvų P.180, pastaraisiais metais ji taip pat vykdė Italijos kariuomenės sraigtasparnių techninės priežiūros darbus.

Sėkmingiausiu kompanijos modeliu laikomas verslo kelionėms sukurtas „P.180 Avanti“ lėktuvas. 2005 m. rinkai pristatytas „Avanti II“. Naujausia šio modelio variacija yra „Avanti EVO“. 2021 m. toks išskirtinių charakteristikų lėktuvas kainavo apie 7,7 mln. USD ir dėl aukštos kainos nebuvo populiarus.

Be keleivinių lėktuvų, „Piaggio“ kuria ir dronus – „Avanti II“ architektūra paremtus „P.1HH Hammerhead“.

„P1.HH Hammerhead“. „Piaggio Aerospace“ nuotr.
Dronas „P1.HH Hammerhead“. „Piaggio Aerospace“ nuotr.

1884 m. įkurta „Piaggio“, iš pradžių gaminusi lokomotyvus ir vagonus, savo pirmąjį lėktuvą sukonstravo 1915 m. Tačiau pasaulinį žinomumą šia prekių ženklas pasiekė po Antrojo pasaulinio karo pradėjus gaminti stilingus motorolerius „Vespa“. Ši kompanija kelis dešimtmečius užsiėmė tiek lėktuvų, tiek motociklų gamyba, kol 1964 metais verslai buvo atskirti į dvi nepriklausomas įmones.

Vėl turkai

1986 m. pirmąkart pristatytas turtingiausių pasaulio verslininkų kategorijai skirtas „P.180 Avanti“. Nepaisant liaupsių šio modelio techninei specifikacijai, bendrovės finansinė situacija nebuvo gera. Tai lėmė, jog 1993 m. Piaggio šeima pardavė didžiąją dalį turėtų akcijų, o 1994 m. kompanijai paskelbtas bankrotas. 

Restruktūrizuojamą kompaniją iki 1998 m. prižiūrėjo valdžios paskirti administratoriai, kol 1998 m. bendrovę leista įsigyti Turkijos kompanijai „Tushav“, nupirkusiai 51% akcijų. Netrukus turkai nutarė parduoti savo kontrolinį akcijų paketą Italijos verslininkų grupei, tarp kurių buvo ir milijardierius Piero Ferrari, automobilių gamintojo „Ferrari“ įkūrėjo Enzo sūnus.

Nuo 2006 m. prie akcininkų prisijungė Jungtiniuose Arabų Emyratuose įsikūrusi „Mubadala Development Company“ įsigijusi 35% akcijų, o 2015 m. ji perėmė pilną „Piaggio Aerospace“ kontrolę.

Bet finansinės bendrovės problemos nesibaigė – 2018 m. vėl paskelbta, kad „Piaggio“ yra nemoki, Italijos vyriausybė jai paskyrė administratorių. Šalis stengėsi išgelbėti su sunkumais susidūrusią bendrovę – 2019 m. pranešta apie 700 mln. Eur siekiančių užsakymų.

„Piaggio Aerospace“ pirkėja Turkijos įmonė „Baykar“ įkurta 1984 m. ir ilgą laiką gamino įvairias dalis automobilių industrijai. Pirmuosius funkcionalius dronus šalies kariuomenei jie pateikė 2007 m.

Kompanijai vadovauja jos įkūrėjo sūnūs Halukas ir Selcukas Bayraktarai. Pastarasis yra  Recepo Tayyipo Erdogano, Turkijos prezidento, žentas.

Bene geriausiai žinomi „Baykar“ kariniai dronai „Bayraktar TB2T“, naudoti Ukrainos kariuomenės nuo 2022 m. vykstančiuose kovose prieš Rusiją. Kompanija gamina ir „Akinci“ dronus, taip pat kuria skraidančio automobilio, pavadinimu „Cezeri“, prototipą. Naujo nepilotuojamo naikintuvo „Kizilelma“ kūrimui „Baykar“ paskyrė 1 mlrd. Eur. Šių metų vasarą Turkijos žiniasklaidai H. Bayraktaras sakė, kad kompanijos tikslas 2024 m. yra pagaminti mažiausiai 12 „Kizilelma“ lėktuvų.

„Baykar“ pajamos pernai pasiekė 2 mlrd. USD, iš jų 1,77 mlrd. USD sudarė eksportas.

52795
130817
52791