Tvarumas logistikoje, arba Kaip išvengti kito „fūrų vergų“ epizodo

Reklama publikuota: 2021-07-01
Dalia Katinaitė, „Lewben“ Rizikų valdymo ir tvarumo paslaugų vadovė.
svg svg
Dalia Katinaitė, „Lewben“ Rizikų valdymo ir tvarumo paslaugų vadovė.

Tvarumo ideologiją Briuseliui verčiant teisės aktais, daugelio akys pirmiausia krypsta į transporto ir logistikos verslą. Šis sektorius tiek Lietuvoje, tiek visoje Europos Sąjungoje yra vienas didžiausių pagal sukuriamą BVP dalį ir sumokamus mokesčius. Jame tiesiogiai dirba per 10 mln. bendrijos gyventojų ir daugybė žmonių, atvykusių iš trečiųjų šalių.

O ir teršia jis, palyginti, nemažai. Sektorius atsakingas už maždaug 21 % pasaulinės CO2 emisijos.

Lietuvoje, kur logistikos ir transporto įmonės sukuria apie 8 % BVP, taip pat kyla iššūkių.

Sektoriaus reputacijai stiprų smūgį neseniai sudavė žiniasklaidoje garsiai nuskambėjęs žurnalistinis tyrimas. Jame kai kurios Lietuvos kelių transporto bendrovės kaltinamos verčiančios užsieniečius dirbti vergiškomis sąlygomis.

„Tvarumo politika ir jos sklaida užkirstų kelią tokiems atvejams. Įmonės išvengtų viešo pasmerkimo ir jo padarinių, įskaitant prekių ar paslaugų boikotą, galimus kontraktų praradimus ir sąnaudas, susijusias su reputacijos susigrąžinimu“, – sako integruotų verslo paslaugų bendrovės „Lewben“ Rizikų valdymo ir tvarumo paslaugų vadovė Dalia Katinaitė.

ES reglamentas

Dėl netvarios veiklos taip pat gali būti sunkiau gauti finansavimą, nes bankai ir fondai nenorės „girtis“, kad padeda plėstis taršioms ar darbuotojus išnaudojančioms įmonėms. O „girtis“ teks, nes šiemet kovą įsigaliojo ES reglamentas dėl tvarumo finansų rinkose (SFDR). Jo pagrindu šio sektoriaus verslas – bankai, draudimo kompanijos, pensijų bei investicijų fondai, „fintech“, investicijų valdymo įmonės ir kt. – turi vertinti ir kasmetinėse ataskaitose atskleisti, kiek jų veikla ir investicijos yra tvarios.

„Taip ES nori stumtelėti verslą žaliojo kurso linkme. Tikimasi, kad didieji kreditoriai apribos netvarių projektų finansavimą. Taip pat viliamasi, kad naujasis reguliavimas paskatins rizikos ir privatųjį kapitalą daugiau lėšų skirti socialiai atsakingiems startuoliams, besirūpinantiems žaliosiomis inciatyvomis“, – teigia „Lewben“ ekspertė.

Taip pat, priduria D. Katinaitė, tvarioms įmonėms jau dabar tampa lengviau skolintis ir atsiveria durys į ES lėšomis finansuojamas programas.

Ką galima padaryti?

Tvarumas, anot „Lewben“ ekspertės, nėra raketų mokslas. Iš esmės tereikia atlikti tvarumo auditą, parengti strategiją ir jos laikytis.

Pavyzdžiui, aplinkosaugos srityje reikėtų įvertinti transporto, pastatų, vandens, elektros ir kitų sudedamųjų verslo dalių įtaką CO2 emisijai ir galimybes ją mažinti.

Tam ekspertai siūlo atnaujinti transporto parką. Jei tik įmanoma, bent dalį jo pakeisti elektromobiliais, diegti energijos vartojimo efektyvumą didinančias priemones, tokias kaip saulės baterijos, LED apšvietimas, geoterminis šildymas ir t. t.

„Be abejo, reikia laikytis įstatymų – aiškiai ir skaidriai valdyti įmonę, naudoti tik techniškai tvarkingas darbo priemones, saugiai tvarkyti buitinių ir pramoninių nuotekų srautus, tvarkingai utilizuoti padangų, tepalų ir kitas atliekas. Priešingu atveju gresia ne tik baudos, bet ir audringa visuomenės reakcija. Vadinamieji greenwashing atvejai, kai paaiškėja, kad tvaria ir žalia prisistatanti įmonė elgiasi priešingai, pastaruoju metu vis labiau smerkiami“, – priduria D. Katinaitė.

Socialinės aplinkos srityje taip pat yra kur pasitempti. Pavyzdžiui, reikėtų suteikti galimybę dirbti moterims ir vyrams, įskaitant jaunimą ir žmones, turinčius negalią, ir užtikrinti jiems vienodą atlygį už vienodos vertės darbą.

Transporto ir logistikos sektoriaus veiklą bei darbo sąlygas jame reguliuoja ir kiti ES bei nacionaliniai teisės aktai, tarkim, vadinamasis Mobilumo paketas. Už pažeidimus numatytos baudos, todėl daugelis įmonių stengiasi laikytis taisyklių: yra nustačiusios maksimalią važiavimo trukmę ir poilsio laikotarpius, daugelis naudoja skaitmeninius tachografus, stengiasi užtikrinti poilsio vietą reiso metu ir t. t.

Lietuvos transporto ir logistikos kompanijos – vienos didžiausių Europoje. Todėl jos pirmos turi tapti tvarios. Kitu atveju, kai tokia taps visa Europa, netvarus mūsų šalies verslas ims buksuoti.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Tvarumas logistikoje, arba Kaip išvengti kito „fūrų vergų“ epizodo Verslo tribūna 3

Tvarumo ideologiją Briuseliui verčiant teisės aktais, daugelio akys pirmiausia krypsta į transporto ir...

Lewben Akademija
2021.07.01
Intelektinės nuosavybės apsauga – papildomo uždarbio šaltinis Verslo tribūna

Įmonių, kuriančių inovacijas, skaičius Lietuvoje auga, bet nemažai verslų į intelektinės nuosavybės apsaugą...

Lewben Akademija
2021.06.29
Ką verslas sužinojo apie save per karantiną? Verslo tribūna 1

Nešvaistykime gerų galimybių, kurias atneša didelės krizės. Nors pasaulinė pandemija ir karantinas verslą...

Lewben Akademija
2021.06.22
Kriptoturtas reguliuotojų akiratyje – sprukti ar ruoštis? Verslo tribūna

Bazelio bankų priežiūros komitetas, vienijantis įtakingiausias pasaulyje bankų priežiūros institucijas, ką...

Paslaugos
2021.06.17
Klaidos, apsunkinančios žingsnius į užsienio rinkas Verslo tribūna 1

Pradedate gamybą Lietuvoje? Nuo pat pirmos dienos galvokite apie plėtrą užsienyje. Integruotų profesinių...

Lewben Akademija
2021.06.08
Atitikties akademija: kaip išlikti vikriems reglamentavimo džiunglėse Verslo tribūna

Itin spartūs verslo aplinkos pokyčiai visame pasaulyje gali sukelti įtarimų, kad mūsų planeta ėmė suktis...

Lewben Akademija
2021.06.03
Tvarumo rinkodara – ką daryti, kad investicijų neapkramtytų klimato kaita Verslo tribūna

Klimato kaita ir visuotinis atšilimas paveikė ir finansų rinkas. Ieškodami būdų investuoti, nuo šiol iš...

Lewben Akademija
2021.05.31
„Lewben“ transformacija: iš šeimos biuro į universalų profesionalių paslaugų teikėją Verslo tribūna 1

2009 metais įkurtas „Lewben“ greičiausiai buvo pirmasis Lietuvoje vadinamojo multi-family tipo šeimos biuras,...

Lewben Akademija
2021.05.26
5 aspektai, kuriuos reikėtų įvertinti skaičiuojant pandemijos metų pelno mokestį Verslo tribūna

Pandeminiai 2020-ieji sujaukė ne vienos įmonės finansinius srautus. Artėjant terminui deklaruoti pelną, iki...

Lewben Akademija
2021.05.21

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku