Išmaniam miestui – protingi suoleliai
Tą patį prieš penkerius metus pagalvojo universitetą bebaigiantis serbas Milošas Milisavljevičius. Ir sukūrė saulės energiją naudojantį suolelį. Startuolis tikisi, kad sujungus tokius suolelius į tinklą, bus galima sukurti išmaniojo miesto infrastruktūrą, kuri XXI a. žmogui leistų ne tik atsikratyti įtampos, bet ir naudotis įvairiais statistiniais duomenimis.
„Strawberry Energy“ pavadintas projektas apima išmaniuosius suolelius, kuriuose įtaisytos saulės baterijos leidžia naudotis „Wi-Fi“ ir įkrauti mobiliųjų įrenginių akumuliatorius. Be to, kiekviename jų įtaisyti specialūs davikliai, renkantys informaciją apie oro kokybę, drėgmę, slėgį ir triukšmo lygį. Naudodamiesi mobiliąja programėle vartotojai bet kuriuo paros metu gali pasiekti nuolat atnaujinamą informaciją.
Technologija sukurta taip, kad įkrauti mobiliuosius įrenginius būtų galima net ir saulei nepasirodžius dešimt dienų, jei per dieną įkrovimo paslauga po dešimt minučių pasinaudotų 30 žmonių.
Suolelis Belgrade
VŽ „Savaitgalis“ tokį suolelį Belgrade išbandė ūkanotą dieną. Nuo drėgmės apsaugoti krovikliai veikė tiek su „Android“, tiek „iOS“ operacines sistemas turinčiais įrenginiais. Pasak projekto autorių, naudojimosi laikas neribojamas – esant reikalui, bateriją galima įkrauti ir visu 100 procentų.
Įkrovos lizdai sumontuoti taip, kad juos būtų galima itin greitai ir be didelių pastangų pakeisti, – pasak kūrėjų, pasitaiko ir ne tokių sąmoningų miestiečių, tačiau tokie atvejai nelabai dažni.
Ant kiekvieno suolelio pateikti ir techninio centro kontaktai, tad kiekvienas, pastebėjęs vandalizmo ar gedimo atvejį, gali tuoj pat informuoti specialistus, o šie – pašalinti trukdžius.
Nori sukurti tinklą
Kaip pasakoja p. Milisavljevičius, jo tikslas – miestuose sukurti išmaniųjų suolelių tinklą.
„Taip žmonės turėtų galimybę dar neišėję iš namų įvertinti, kuri vieta mieste yra tinkamiausia, pavyzdžiui, sportuoti. O politikai, naudodamiesi mūsų skelbiamais duomenimis, galėtų priimti sprendimus, susijusius su visuomenės gerove“, – kalba „Strawberry Energy“ vadovas.
Paklaustas, kodėl jo projektas gali būti pranašesnis už meteorologijos stočių kaupiamą informaciją, pašnekovas įvardija potencialų mastą.
„Ateityje, kai kiekvienoje gatvėje stovės po tokį suolelį, bus galima matyti itin detalų mus supančios aplinkos vaizdą. Šiuos duomenis bus galima analizuoti įvairiais pjūviais, pavyzdžiui, pasirenkant konkretų rajoną, o informaciją per mobiliąją programėlę pasieks kiekvienas. O meteorologijos stotys mieste dažniausiai būna pastatytos vos keliose vietose“, – aiškina išmaniojo suolelio kūrėjas.
Jaunas verslininkas tikisi, kad, visuomenei išmanėjant, tokių suoliukų paklausa augs ir nereikės laukti dešimtmečių, kol pasieks piką.
Maži – į dideles rinkas
Vienas suolelis užsakovui atsieina apie 10.000 Eur, iki šiol startuoliui pavyko parduoti 18 tokių produktų. Keturi jų įrengti rytinėje Londono dalyje, dar keletas – Serbijos sostinėje Belgrade, likę – šešių Europos šalių miestuose.
„Kuriame produktą, į kurį ateityje būtų galima integruoti daugiau paslaugų ir kuris galėtų prisitaikyti ne tik prie dabartinių, bet ir būsimų XXI a. visuomenės poreikių, – pasakoja p. Milisavljevičius. – Be to, stengiamės, kad akį patrauktų ir suolelių dizainas. Jį kūrė serbų architektas Milošas Milivojevičius.“
Kol kas startuolis pelno neskaičiuoja, nėra sulaukęs ir stambių investuotojų dėmesio, tačiau jau dalyvavo keliuose akceleratoriuose ir gavo paramą iš ES. Optimizmo nestokojantis projekto vadovas įsitikinęs, kad, keičiantis vartotojų įpročiams, pati rinka padiktuos ėjimą išmaniųjų miestų link.
„Dabar dėmesį esame sutelkę į Jungtinės Karalystės rinką, čia matome daugiausia galimybių. Aišku, vienas iššūkių yra tai, kad esame maža komanda iš mažos šalies ir bandome žengti į išsivysčiusią rinką. Kitas dalykas – turime partnerių Šveicarijoje, Slovakijoje, Rumunijoje ir JAV. Šiuo metu deramės dėl 15 naujų suolelių“, – pasakoja vaikinas.
Potencialą verslininkas mato ir Kinijoje, kur oro tarša – itin aktuali problema. Tačiau kol kas konkrečių šios milžiniškos rinkos užkariavimo planų „Strawberry Energy“ nebraižo.
Pasak jo, kaip ir kiekvienai jaunai įmonei, startuoliui tenka dorotis su pastangomis įgyti gerą reputaciją, sukurti patikimų partnerių tinklą ir užtikrinti vienodą ir nepertraukiamą sistemos veikimą.