2024-11-12 05:45

Latvijoje – vienaragio ir potencialaus vienaragio jungtuvės

Kadaise vieni kitiems grasinę teismais, Latvijos užsakomosios spaudos startuoliai „Printful“ ir „Printify“ paskelbė apie jungtuves

Lauris Libertas, „Printful“ vienas iš įkūrėjų (kairėje), ir Jamesas Berdiganis, „Printify“ vienas įkūrėjų ir vykdomasis vadovas. Bendrovių nuotr.
Lauris Libertas, „Printful“ vienas iš įkūrėjų (kairėje), ir Jamesas Berdiganis, „Printify“ vienas įkūrėjų ir vykdomasis vadovas. Bendrovių nuotr.
Latvijos startuolių ekosistemoje subrendo rimtos jungtuvės – vienintelis šios šalies vienaragis, užsakomosios spaudos bendrovė „Printful“, prisijungė kadaise ambicijų milijardinį įvertį pasiekti turėjusią „Printify“.

Kaimyninės šalies ekosistemoje ne vienus metus buvo įsivyravusi gana paradoksali situacija, kai bene du didžiausi Latvijos startuoliai faktiškai konkuravo vienas su kitu.

„Printify“ taip pat nestokojo ambicijų gauti vienaragio statusą ir po 2021 m. pritrauktos 45 mln. USD investicijos, kurios metu kompanija buvo įvertinta 300 mln. USD, atrodė esanti pakeliui į savo tikslą. Tačiau milijardinio įverčio ji taip ir nesulaukė, kol galiausiai prisijungė prie „Printful“.

Pastaroji vienaragio įvertį gavo tais pačiais 2021 m. ir tapo pirmąja latviška milijardine technologijų kompanija.

Apie susijungimą, gavusios visų reikalingų reguliuojančių institucijų ir akcininkų palaiminimą, „Printful“ ir „Printify“ paskelbė praėjusią savaitę. Aiškindamos susijungimo priežastis, jos akcentuoja būtent savo veiklų panašumą ir bendrovių kultūrų sutaptį.

Bendrovių vadovai VŽ teigia, kad kol kas anksti komentuoti, kaip keisis susijungusių įmonių strategija, nes susijungimas bus baigtas tik artimiausiomis savaitėmis. Anastasija Oleinika, „Printify“ vadovė, sako besitikinti, kad strategija bus išgryninta per pirmuosius metus nuo susijungimo.

„Norime judėti į priekį kaip viena komanda, todėl galimai sukursime bendrą prekės ženklą, apimantį visą įmonę. Vis dėlto neskubėsime, nes šiandien turime stiprius prekės ženklus ir nenorime priimti skubotų sprendimų. Mūsų prioritetas – padaryti viską tinkamai, o ne greitai“, – VŽ sako A. Oleinika.

Tuo metu Alexas Saltonstallis, „Printful“ vadovas, akcentuoja, kad sujungta įmonė sieks rasti balansą tarp platesnio pasirinkimo klientams, efektyvesnio užsakymų vykdymo ir mažesnių kainų.

Sprendimai – ateityje

Kaip rašo technologijų portalas „TechCrunch“, susijungimas gali žymėti ir sunkumus, su kuriais susiduria užsakomosios gamybos sektorius ir platesnė kūrėjų ekonomika, kuri sudaro reikšmingą dalį „Printful“ ir „Printify“ klientų.

Paskutines stambias išorės investicijas abi latviškos kompanijos pritraukinėjo dar 2021 m., tačiau jų vadovai neigia, kad susijungimas susijęs su pablogėjusia investicijų pritraukimo aplinka. A. Oleinika akcentuoja, kad abi įmonės yra „puikioje stadijoje tai (susijungimą – VŽ) įgyvendinti dabar“.

„Situacija ganėtinai paprasta: kuo daugiau ir giliau nagrinėjome šią mintį, tuo labiau įsitikinome, kad susijungę galime aptarnauti daugiau klientų, ir galėtume tai atlikti kur kas geriau“, – sako A. Oleinika.

„Printify“ ir „Printful“ vadovai – Anastasija Oleinika ir Alexas Saltonstallis. Bendrovių nuotr.
„Printify“ ir „Printful“ vadovai – Anastasija Oleinika ir Alexas Saltonstallis. Bendrovių nuotr.

Tuo metu A. Saltonstallis teigia, kad „Printful“ ir „Printify“ sinergija gimsta ir iš kompanijų skirtumų, to, kaip bendrovės kuria ir pristato produktus. Pavyzdžiui, „Printful“ produktus gamina patys, todėl šie pajėgumai galės būti pasiūlyti ir „Printify“, valdančios platformą, bet ne užsakymų vykdymo centrus, klientams.

„Taip pat manome, kad sujungę savo išteklius galėsime paskatinti inovacijas. Abi įmonės turi talentingas technologijų komandas, kurios iki šiol daug laiko praleido konkuruodamos tarpusavyje“, – sako jis.

Technologijų portalas „TechCrunch“ rašė, kad tarp „Printful“ ir „Printify“ darbuotojų neišvengiamai yra besidubliuojančių darbo vietų, todėl galima „laukti tam tikrų pokyčių“, visgi A. Saltonstallis pažymi, jog optimizavimas nėra susijungimo tikslas.

Anot A. Oleinikos, pagrindine veiklos baze išliks Ryga, o susijungus „reikės priimti tinkamiausius sprendimus dėl įmonės struktūros“.

„Tačiau kol kas dar nesame toje proceso stadijoje – susijungimas bus baigtas per keletą savaičių. Tik tuomet galėsime pradėti jungti abi komandas“, – sako ji.

Kompanijos nepateikia verslo metrikų, kurias būtų galima palyginti tarpusavyje: „Printful“ teigia per mėnesį įgyvendinanti „daugiau nei milijoną užsakymų“, o „Printify“ nurodo nuo įkūrimo iš viso įvykdžiusi virš 60 mln. užsakymų.

Grasino teismais

Kaip minėta, „Printful“ vienaragio statusą gavo per patį 2021 m. rizikos kapitalo investicijų bumą. Tuomet latvių įkurtai bendrovei smarkiai padėjo ne tik pigūs pinigai, bet ir per pandemiją smarkiai išaugęs e. komercijos segmentas.

Iki vienaragio „Printful“ išaugo praktiškai be išorės investicijų. Kai 2021 m. buvo pritraukta 130 mln. USD, tai jau buvo stipri, dideles pajamas generuojanti bendrovė.

Visgi „Printful“ išaugti padėjo jos įkūrėjų užnugaris, nes jiems tai nebuvo pirmoji vystyta technologinė įmonė. Iš esmės vienaragio šaknys siekia Latvijoje kadaise populiarų pažinčių portalą draugiem.lv, už kurio stovėjo „Printful“ įkūrėjais vėliau tapę Lauris Libertas ir Agris Tamanis.

Su „Draugiem“ uždirbtas lėšas jie skyrė naujoms kompanijoms vystyti, tarp jų buvo ir 2013 m. įkurta „Printful“. Šį startuolį L. Libertas įkūrė gyvendamas JAV, o 2017 m. įsteigė pirmąjį užsakymų vykdymo centrą gimtojoje Latvijoje.

„Printful“ platforma klientams visame pasaulyje siūlo galimybę pradėti savą drabužių ar aksesuarų verslą, pavyzdžiui, gaminti drabužius su savo sukurtu dizainu ar logotipais, patiems neinvestuojant į gamybos ir spausdinimo infrastruktūrą.

O „Printify“ 2015 m. įkūrė Jamesas Berdiganis, Artis Kehrisas ir Gatis Dukuras, ši bendrovė siūlo e. komercijos platformą, sujungiančią e. parduotuves su spausdinimo paslaugų teikėjais.

Tais pačiais 2021 m. „Printify“ pritraukė 45 mln. USD ir sulaukė 300 mln. USD įverčio, o J. Berdiganis tuo metu VŽ kalbėjo, kad jo bendrovė taps kitu Latvijos vienaragiu.

„Mes iš Latvijos startuolių kol kas esame arčiausiai vienaragio. Nenorėčiau atskleisti tikslių terminų, bet manau, kad juo tapsime gana greitai. Tačiau tapimas vienaragiu mums nėra vienintelis tikslas – norime toliau augti ir kurti vertę vartotojams“, – tuomet VŽ sakė jis.

Įdomu tai, kad anksčiau „Printful“ ir „Printify“ viena kitą buvo padavusios į teismą. 2019 m. ieškinį Kalifornijos valstijoje konkurentų atžvilgiu pateikė „Printful“, kuri teigė, kad „Printify“ pažeidžia jos intelektinę nuosavybę.

Kaip skelbta žiniasklaidoje, 2020 m. bendrovės pasiekė susitarimą, pagal kurį „Printify“ konkurentams sumokėjo 100.000 USD.

52795
130817
52791