Kas tai? Eksperto įžvalgos

    Ribotas konkursas – ribota konkurencija. Kada jį rinktis ir kaip įgyvendinti?

    Reklama publikuota: 2017-01-16
    Feliksas Miliutis, advokatų kontoros GLIMSTEDT vyresnysis teisininkas, advokatas.
    Feliksas Miliutis, advokatų kontoros GLIMSTEDT vyresnysis teisininkas, advokatas.

    Organizuodamos viešuosius pirkimus, perkančiosios organizacijos dažniausiai renkasi atviro arba riboto konkurso procedūras. Pagrindinis jų skirtumas yra tas, kad, vykdant atvirą konkursą, pasiūlymus gali pateiki visi suinteresuoti tiekėjai, o riboto konkurso metu teisė pateikti pasiūlymus suteikiama tik tiems tiekėjams, kurie buvo atrinkti po pirminės, kvalifikacinės, dalyvių atrankos.

    Viešuosiuose pirkimuose dalyvaujančios įmonės turėtų atidžiau vertinti ribotuose konkursuose perkančiųjų organizacijų nustatomus kvalifikacinės atrankos kriterijus, o perkančiosios organizacijos riboto konkurso procedūra turėtų naudotis tik tada, kai tai iš tiesų yra pagrįsta ir būtina.

    Kurią rinktis: privalumai ir trūkumai

    Atviro konkurso procedūra užtikrina didesnę konkurenciją, kadangi neribojamas pasiūlymus teikiančių tiekėjų skaičius. Be to, paprastai ji įgyvendinama greičiau, nes perkančiajai organizacijai reikia priimti mažiau sprendimų, kurie gali būti apskųsti tiekėjų. Kita vertus, atviro konkurso procedūra gali užtrukti, kadangi perkančioji organizacija privalo įvertinti visų minimalius kvalifikacinius reikalavimus atitikusių tiekėjų pasiūlymus. Atviro konkurso procedūra taip pat gali pareikalauti nemažai žmogiškųjų resursų - tiek perkančiosios organizacijos, vertinant didelės apimties tiekėjų pasiūlymus, tiek ir tiekėjų, pasiūlymus rengiant.

    Riboto konkurso procedūra reikalauja mažiau perkančiosios organizacijos resursų, kadangi vertinami tik kvalifikacinės atrankos metu atrinktų tiekėjų pasiūlymai. Ši procedūra taip pat suteikia perkančiajai organizacijai galimybę gauti labiausiai kvalifikuotų ir specifinės patirties turinčių tiekėjų pasiūlymus, nes sudėtingo pirkimo objekto atveju, dėl didelių su pasiūlymo parengimu susijusių kaštų, tiekėjas gali būti labiau suinteresuotas pateikti kokybišką pasiūlymą, žinodamas, jog, esant mažesniam pasiūlymus teikiančių įmonių skaičiui, tikimybė konkursą laimėti yra didesnė. Kita vertus, riboto konkurso procedūra dėl to paties riboto pasiūlymus teikiančių tiekėjų skaičiaus yra mažiau konkurencinga, todėl perkančiajai organizacijai gali kilti daugiau rūpesčių nustatant tiekėjų nediskriminuojančius ir pagrįstus kvalifikacinės atrankos kriterijus.

    Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













    Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



     

    Be to, su riboto konkurso procedūra yra susijusi didesnė ginčų su tiekėjais rizika, kadangi tiekėjai gali ginčyti tiek su kvalifikacine atranka susijusius, tiek pasiūlymų vertinimo metu perkančiosios organizacijos priimamus sprendimus.

    Kada rinktis ribotą konkursą: bendra taisyklė ir jos išimtys

    Viešųjų pirkimų tarnyba neseniai viešai yra nurodžiusi, kad prioritetas renkantis pirkimo procedūrą turėtų būti teikiamas atviram konkursui, ypač perkant statybos rangos darbus. Tokia pozicija nestebina, kadangi statybos rinkoje stebima tendencija, jog didžiausią naudą iš riboto konkurso gauna stambiausios statybos įmonės, kurios paprastai ir yra atrenkamos teikti pasiūlymus.

    Riboto konkurso procedūrą reikėtų rinktis atsakingai, gerai apgalvojus, ar toks pasirinkimas yra tikslingas. Riboto konkurso procedūra (kvalifikacinė atranka) gali būti naudojama, kai perkamos nesudėtingos prekės ar paslaugos ir tikimasi didelės tiekėjų konkurencijos. Pavyzdžiui, ketinama įsigyti valymo, programinės įrangos diegimo ir kitas paslaugas, baldus ar kitas nesudėtingas prekes. Tačiau riboto konkurso procedūra neturėtų būti naudojama, kai pirkimo objektas yra sudėtingas, o būsimai sutarčiai įgyvendinti reikia specialių ekspertinių žinių, taigi pasiūlymus neturėtų pateikti daug tiekėjų. Kita vertus, riboto konkurso procedūros naudojimas galėtų būti tikslingas tais atvejais, kai taikomas ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo vertinimo kriterijus, o tiekėjai turi skirti nemažai resursų pasiūlymui parengti. Tokiais atvejais riboto konkurso organizavimas gali motyvuoti tiekėjus pateikti kokybiškesnius pasiūlymus.

    Kokie kvalifikacinės atrankos kriterijai turėtų būti taikomi?

    Riboto konkurso procedūra riboja konkurenciją, kadangi teisė pateikti pasiūlymus suteikiama keliems tiekėjams. Dėl šios priežasties perkančioji organizacija privalo atsakingai parinkti tinkamus ir konkurencijos dar daugiau neapribojančius kvalifikacinės atrankos kriterijus. Priešingu atveju kriterijais nepatenkinti tiekėjai galėtų sėkmingai ginčyti juos teisme.

    Gali būti nustatomi įvairūs kvalifikacinės atrankos kriterijai, tokie kaip aktuali patirtis įgyvendinant pirkimo objektui artimus pavedimus, mokumo rodikliai, pagrindinių ekspertų kvalifikacija ir kt. Visgi, vertinant kvalifikacinės atrankos kriterijų pagrįstumą, derėtų vadovautis keliomis pagrindinėmis taisyklėmis.

    Pirmiausia, Europos Komisijos parengtame viešųjų pirkimų praktiniame vadove nurodoma, jog paprastai kvalifikacinės atrankos kriterijai turėtų sutapti su minimaliais kvalifikacijos reikalavimais, kuriuos privalo atitikti kiekvienas konkurse dalyvaujantis tiekėjas. Pavyzdžiui, jei viešojo pirkimo objektas yra šilumos tiekimo tinklo trasų rekonstrukcijos darbai, perkančioji organizacija privalo įsitikinti, kad tiekėjas turi teisę tokius darbus atlikti. Dėl šios priežasties kvalifikacinės atrankos kriterijus taip pat turėtų būti siejamas su sėkmingai įgyvendintais šilumos tiekimo trasų rekonstrukcijos darbais.

    Antra, kvalifikacinės atrankos kriterijai privalo būti susiję su pagrindiniu pirkimo objektu. Pavyzdžiui, jei pirkimo objektas yra informacinės sistemos sukūrimo darbai, kuriems atlikti taip pat reikės atlikti teisės aktų pakeitimus, kvalifikacinės atrankos kriterijus rekomenduojama sieti su patirtimi atliekant pagrindinius, informacinės sistemos sukūrimo, darbus.

    Trečioji taisyklė - viešuosiuose pirkimuose turėtų būti skatinamas smulkiojo ir vidutinio verslo įmonių dalyvavimas. Dėl šios priežasties reikėtų vengti kvalifikacinės atrankos kriterijų, teikiančių nepagrįstą pranašumą stambiems ūkio subjektams.

    Nesilaikant aukščiau nurodytų kriterijų bei atsižvelgiant į Viešųjų pirkimų tarnybos poziciją, tiekėjai galėtų sėkmingai ginčyti tokius reikalavimus ir ginti kvalifikacinės atrankos kriterijais apribotą teisę pateikti pasiūlymą.

    Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

    Tema „Finansai“
    „Transparency Intenational“ pasigenda politikų aktyvumo savivaldos išlaidų istorijoje

    Žiniasklaidai skelbiant apie ydingas išmokų savivaldybių tarybų nariams tvarkas ir galimą savivaldos politikų...

    Medicinos bankas uždirbo triskart daugiau

    Medicinos banko grupė pirmą šių metų ketvirtį uždirbo 2,752 mln. Eur grynojo pelno, triskart daugiau nei...

    Rinkos
    16:53
    Lietuva tolsta nuo Europos infliacijos lyderių 1

    Nors metinė infliacija Lietuvoje išlieka dviženklėje zonoje, palyginti su kitomis ES valstybėmis narėmis,...

    Finansai
    16:41
    ECB nurodė bankams atidžiau valdyti skolininkus ir prekybą valiuta

    Savo naujienlaiškyje ECB nurodė, kad pastebi tam tikrų trūkumų, kaip bankai savo skolininkams taiko galimybę...

    Rinkos
    16:26
    Nuo alkoholinių gėrimų butelių gali išnykti popierinės banderolės Premium

    VMI už daugiau nei 620.000 Eur atliks analizę, ar alkoholinių gėrimų popierines banderoles galima pakeisti...

    Finansai
    15:02
    Lietuvoje veikia 490 „mokesčių rojuose“ registruotų įmonių, daugiausiai iš Kipro

    Lietuvoje šiuo metu veikia 490 įmonių, kurių visas akcijas (100%) valdo savininkai iš valstybių, Europos...

    Finansai
    13:35
    „Munich Re“ pelną sumažino žemės drebėjimas Turkijoje

    Vokietijos perdraudimo milžinė „Munich Re“ trečiadienį pranešė apie sumažėjusį pirmojo ketvirčio pelną,...

    Rinkos
    14:39
    Kelių direkcija iš tarptautinių bankų svarsto skolintis apie 1 mlrd. Eur 9

    Šalies keliams tvarkyti trūkstant lėšų, Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) svarsto galimybę iš...

    Verslo atstovai prašo atidėti mokesčių reformą, baiminasi žalos investiciniam klimatui

    Vyriausybės siūloma mokesčių reforma padarys neišvengiamą žalą investiciniam Lietuvos klimatui, pakenks...

    Lietuvos bankas: paskolos įmonėms nustos brangti kitais metais

    Smarkiai pabrangus verslo kreditavimui, įmonės vis dažniau skolinasi ne iš didžiųjų vietos bankų, o viena iš...

    Mano verslas
    13:44
    „Litesko“ ir Alytaus savivaldybė teismo procesus baigė taikos sutartimi

    Prancūzijos koncerno „Veolia“ valdoma šilumos tiekimo įmonė „Litesko“ ir Alytaus miesto savivaldybė bei jos...

    Finansai
    12:17
    Premjerė: finansų institucijos turi greičiau blokuoti lėšas, kuriomis remiamas karas

    Premjerė Ingrida Šimonytė teigia, kad siekiant finansų sistemos saugumo naujoji geopolitinė aplinka...

    Rinkos
    11:46
    Analogų pasaulyje neturintis sprendimas iš skolininkų išieškojo 2 mlrd. eurų skolų Verslo tribūna 5

    Skolos, pradelsti mokėjimai ir nemalonūs pokalbiai su kreditoriais – vieniems verslams ar gyventojams tai...

    e-Valstybė
    06:30
    Akcininkės problemos pakirto „Hugaas construction“, įmonė bankrutuoja Premium

    Norvegų įmonių grupė „Hugaasgruppen“, susidūrusi su finansinėmis problemomis, paskui save nusitempė Gargždų...

    Pramonė
    05:45
    „Citadele“ pajamos šiemet – 37% didesnės

    Padalinį Lietuvoje turintis Latvijos bankas „Citadele“ antradienį pranešė, jog pirmąjį šių metų ketvirtį...

    Finansai
    2023.05.16
    Ukrainos ekonomikai prognozuojamas nuosaikus augimas

    Europos rekonstrukcijos ir plėtros bankas (ERPB) prognozuoja, kad šiais metais Ukrainos ekonomika nuosaikiai...

    Verslo aplinka
    2023.05.16
    ES patvirtino kriptovaliutų reguliavimo taisykles

    Europos Sąjunga (ES) patvirtino pirmąjį pasaulyje išsamų kriptovaliutų reguliavimo taisyklių rinkinį. Europos...

    Finansai
    2023.05.16
    JAV pramonė balandį augo sparčiau, mažmeninė prekyba – lėčiau, nei tikėtasi

    JAV pramonės gamyba balandį, palyginti su ankstesniu mėnesiu, padidėjo 0,5%, antradienį skelbia Federalinė...

    Finansai
    2023.05.16
    Kinijos ekonomikos augimas balandį – mažesnis, nei tikėtasi

    Balandžio mėnesio Kinijos ekonominiai duomenys neatitiko praėjusio mėnesio lūkesčių, rodo antradienį...

    Verslo aplinka
    2023.05.16
    „Orlen Lietuvos“ turto vertė sumažėjo – praėjusiais metais nuostoliai siekė 183 mln. Eur 13

    Lenkijos naftos koncerno „Orlen“ valdoma Lietuvos naftos importo ir perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“...

    Finansai
    2023.05.16

    Verslo žinių pasiūlymai