2014-04-29 00:01

Taisyklių projekte – neįgyvendinamos nuostatos

Finansų ministerija rengia naują Inventorizavimo tvarkos aprašą. Ji neatsižvelgė į Lietuvos auditorių rūmų pasiūlymą padaryti šias taisykles rekomendacinio pobūdžio ir leisti pačioms įmonėms pasitvirtinti inventorizavimo tvarkos aprašą. Projekte palikta nemažai neįgyvendinamų ar sunkiai įgyvendinamų nuostatų, kurių nesilaikant gali būti nubausti įmonių vadovai.
Galina Ivanova, Lietuvos auditorių rūmų Apskaitos ir mokesčių komiteto pirmininkė: „Gamyklose žaliavos naudojamos nuolat, neįmanoma taip organizuoti žaliavų išdavimo, kad tai visuomet vyktų komisijos akivaizdoje.“ Juditos Grigelytės nuotr
**
„Nesuprantama, kaip gali būti naudojami inventorizacijos, kurią atliko materialiai atsakingas asmuo, duomenys.“
Inventorizacijos taisyklių projekto nuostata LAR nuomonė
1. Ilgalaikio materialiojo turto vienetui įmonė suteikia inventoriaus numerį, kuris neturi būti keičiamas per visą to turto naudojimo laiką. Ši nuostata paseno, neatitinka šios dienos realijų. Didžiąją ilgalaikio materialiojo turto dalį galima identifikuoti pagal gamyklos numerį. Kai kuriems daiktams, tarkime, įmontuotiems patalpoje ar po žeme, to tiesiog negalima padaryti.
2. Pagal dokumentus su įrašu „iki inventorizacijos“ buhalterinėje apskaitoje atliekamas papildomas ūkinių operacijų ir ūkinių įvykių registravimas. Šiuo metu nėra tokios sąvokos „papildomas registravimas“. Toks naujų sąvokų, susijusių su buhalterinės apskaitos tvarkymu, kūrimas sukelia dviprasmybių.
3. Vyriausiasis buhalteris (buhalteris), pagal sutartį apskaitos paslaugas teikianti įmonė arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiantis asmuo atsako už teisingų inventorizacijos rezultatų, turto pertekliaus ir neišieškotų trūkumų įtraukimą į subjekto buhalterinę apskaitą. Vyriausiasis buhalteris, buhalterines paslaugas teikiančios įmonės negali žinoti, ar inventorizacijos rezultatai teisingi, todėl negali už juos atsakyti tik tuomet, kai yra inventorizacijos komisijos nariai.
Šaltinis: LAR Galina Ivanova, Lietuvos auditorių rūmų Apskaitos ir mokesčių komiteto pirmininkė, pažymi, kad inventorizacijos tvarka Lietuvoje paseno. Ji ne tik neatitinka realios padėties įmonėse, bet ir gali būti nepelnytų baudų vadovams priežastis, nes minėtų taisyklių įgyvendinti neįmanoma.
„Neretai iš materialines vertybes pasisavinusių darbuotojų neįmanoma išsiieškoti įmonės patirtų nuostolių, nes teismas konstatuoja, kad įmonėje atlikta inventorizacija neatitinka Vyriausybės nustatytos tvarkos“, – apie susidariusią padėtį kalba p. Ivanova. Finansų ministerijos parengtoje Inventorizavimo tvarkos aprašo projekte siūloma įmonėms leisti nukrypti nuo tvarkos suderinus tai su atitinkamomis ministerijomis. Anot p. Ivanovos, tokia teise galės pasinaudoti tik stambios įmonės bei valstybinės bendrovės.
„Kyla didelių abejonių dėl ministerijų praktinio pasirengimo nagrinėti ir tvirtinti įmonių parengtas inventorizacijos taisykles, kurios neatitinka Vyriausybės patvirtintų taisyklių“, – savo abejones išsako p. Ivanova.
VŽ rašinyje apie inventorizavimo tvarkos trūkumus „Įmonės priverstos pažeidinėti nustatytą tvarką“ (2013 01 19) Finansų ministerija iškėlė abejonę, ar ūkio subjektų, ypač smulkesnių, specialistai galėtų parengti tokias inventorizacijos vidaus taisykles, kurios užtikrintų apskaitos ir ataskaitų duomenų teisingumą. Finansų ministerijos nuomone, galiojančios inventorizacijos taisyklių nuostatos ir jų taikymo galimybės turėtų būti nuodugniai išnagrinėtos įvairių institucijų, kurių veikla susijusi su ūkio subjektų buhalterine apskaita ir auditu, ir tik po to galėtų būti priimamas sprendimas dėl šių taisyklių nuostatų keitimo, atsižvelgiant į subjektų veiklos ypatumus.
Įgyvendinti sunku
Tiek dabar galiojančiose, tiek naujai parengtose taisyklėse, anot Lietuvos auditorių rūmų (LAR), yra daug sunkiai įgyvendinamų nuostatų. Pavyzdžiui, reikalaujama, kad inventorizacijos komisija apžiūrėtų visą ilgalaikį turtą, tačiau neįmanoma apžiūrėti inžinerinių tinklų, vėdinimo sistemų, kompiuterinių tinklų ar pas klientus esančio turto. Kad inventorizacijos komisija galėtų apžiūrėti kiekvieną už įmonės ribų išvykstančio turto vienetą, kai kuriose įmonėse inventorizacija turės vykti mažiausiai kelis mėnesius. Dėl kai kurių įpakuotų atsargų savybių jų svoris dėl drėgmės, temperatūros, nudžiūvimo, nugaravimo nuolat svyruoja. Pagal projektą nustačius tokius atsargų kiekių svyravimus atrankinio patikrinimo metu komisija turi perskaičiuoti visų įpakuotų atsargų kiekius. Projekte rašoma, kad atliekant inventorizaciją turtas gali būti priimamas ir išduodamas tik komisijos akivaizdoje.
„Gamyklose žaliavos naudojamos nuolat, neįmanoma taip organizuoti žaliavų išdavimo, kad tai visuomet vyktų komisijos akivaizdoje, tuo labiau tai fiksuoti į atskirus aprašus. Dažnai žaliavos į gamybą pateikiamos automatiškai vamzdynais – tokiu atveju tvarkos neįmanoma neįgyvendinti“, – teigia p. Ivanova.
LAR siūlo įtvirtinti nuostata, kad inventorizavimo tvarka yra rekomendacinio pobūdžio su sąlyga, kad įmonės vadovas patvirtina tokią vidaus inventorizavimo tvarką, kuri užtikrinta finansinėse ataskaitose pateiktų duomenų teisingumą. Projekte taip pat siūloma nustatyti, kad materialiai atsakingi ir atsakingi už inventorizuojamą turtą asmenys negali būti inventorizacijos komisijos nariais, išskyrus tuos atvejus, kai įmonėje dirba ne daugiau kaip penki darbuotojai ar kiti asmenys neturi galimybių tinkamai atlikti inventorizacijos.
Palankūs verslui
„Nesuprantama, kaip gali būti naudojami inventorizacijos, kurią atliko materialiai atsakingas asmuo, duomenys. Akivaizdu, kad tokia inventorizacija neatitinka jos tikslų, pagrindinių principų, ypač turint galvoje tai, jog pagal taisyklių projekto 15.2 punkto nuostatą inventorizaciją gali atlikti vienas asmuo“, – dar vieną siūlymą kritikuoja p. Ivanova.
FM siūlo leisti, kad vadovaudamiesi protingumo ir racionalumo kriterijais (atsižvelgdami į sumų reikšmingumą, tikėtinos derinimo naudos ir sąnaudų santykį) įmonių atstovai galėtų nusistatyti gautinų ir mokėtinų sumų derinimo tvarką. Gautinos ir mokėtinos sumos, kurių derinimo sąnaudos viršytų tikėtiną naudą, gali būti inventorizuojamos jų nederinant.
„Tai logiškas pakeitimas, leidžiantis įmonėms pačioms nusistatyti skolų inventorizavimo taisykles. Tokia pati nuostata turėtų būti nustatyta ir organizuojant turto inventorizaciją“, – LAR pasiūlymą kartoja auditorė. Dar vienas verslui palankus FM siūlymas: jeigu atsargos įtraukiamos į buhalterinę apskaitą periodiškai apskaitomų atsargų būdu, pagal inventorizacijos duomenis nustatomi jų likučiai, o sutikrinimo žiniaraštis nesudaromas. Šis pakeitimas išspendžia dabar galiojančių taisyklių nesuderinamumo su minėto atsargų apskaitos būdo principais klausimą.
52795
130817
52791