2011-10-28 03:01

Reikia prognozuoti ir grynųjų apimtį

Prognozavimas yra Jūsų verslo pradžios variklis. Pelnas ir grynieji pinigai anaiptol nėra tas pat, todėl šios dvi prognozės gali gerokai skirtis.

Grynųjų pinigų prognozėje nustatoma, kada, Jūsų nuomone, įmonė gaus pinigų ir kada turės juos kažkam sumokėti. Savo verslo plane turite išdėstyti bent vienų, o geriausia dvejų ateinančių metų kiekvieno mėnesio grynųjų pinigų srautų prognozes. Priklausomai nuo įmonės apimties, verslo plane turėtų būti artimiausių trejų metų metinės pinigų srautų prognozės.

Išsamūs grynųjų pinigų srautų prognozės skaičiavimai

Sudarykite grynųjų pinigų prognozę vieniems metams nuo Jūsų pasirinkto apskaitos pradžios laikotarpio. Kai, pavyzdžiui, jūsų apskaitos metai baigiasi balandžio pabaigoje, tuomet Jūsų grynieji pinigų srautai bus skaičiuojami nuo gegužės 1 d. iki balandžio 30 d.
Labai svarbu kuo realiau įvertinti, kada gausite grynųjų pinigų ir kada turėsite juos kažkam sumokėti. Prognozavimo tikslas – nustatyti, kada jums labiausiai reikės pinigų, kad galėtumėte parodyti savo pinigų poreikį skolintojams ar investuotojams.

1. Sąskaitos balansas laikotarpio pradžioje
Jis parodo, kiek iš tiesų pinigų yra Jūsų banko sąskaitoje kiekvieno laikotarpio pradžioje. Jei skolinatės pinigus iš banko (gavę overdraftą), šį skaičių įrašykite lentelėje skliaustuose. Jei sudarinėjate prognozes prieš pradėdami prekybą, greičiausiai Jūsų sąskaitoje bus nulis. Vieno laikotarpio pabaigos sąskaitos likutis bus lygus kito laikotarpio pradžios sąskaitos likučiui.

2. Grynieji pinigai, gauti už pardavimus
Šioje eilutėje įrašykite, kiek tikitės gauti už savo parduotus produktus, o ne sumas, įrašytas išsiųstose sąskaitose. Jei turite parduotuvę, už didžiąją dalį savo pardavimų su Jumis bus atsiskaityta grynaisiais pinigais, taigi šioje eilutėje bus didžiausia jūsų pajamų grynaisiais dalis. Jei esate registruoti PVM mokėtojai, įrašykite šią prognozuojamą pajamų sumą su PVM.

3. Grynieji pinigai, gauti iš skolininkų (debitorių)
Jei jūs parduodate savo produktą ir su jumis neatsiskaitoma iškart, o Jūs siunčiate sąskaitas, tuomet šioje eilutėje pinigus turite įrašyti tam laikotarpiui, kada tikitės sąskaitų apmokėjimo. Tie, kas yra skolingi jums pinigų (pavyzdžiui, dar neapmokėję sąskaitų), yra vadinami skolininkais (debitoriais). Turite pasistengti, kad su Jumis būtų atsiskaitoma kuo greičiau, tačiau dauguma klientų linkę delsti apmokėti sąskaitas bent vieną mėnesį. Jei esate registruoti PVM mokėtojai, įrašykite šią prognozuojamą sumą su PVM.

4. PVM (neto pajamos)
Jei esate registruoti PVM mokėtojai, galėsite gauti pinigų iš PVM sistemos tik tuo atveju, jei dėl kokių nors priežasčių už įsigyjamus dalykus, kurių PVM galite susigrąžinti, sumokate daugiau nei už savo parduodamas prekes, kurios apmokestintos PVM.
Tai ganėtinai retas atvejis, kuris gali nutikti, jei išleisite dideles pinigų sumas steigdami verslą, dar nepradėję prekybos. Kita galima priežastis – kai Jūsų pardavimai yra sezoniniai, o pirkimai – ne. Taip pat tuomet, kai Jūsų pardavimai nuliniai, kada neturite mokėti PVM už savo parduotas prekes, bet galite jį susigrąžinti už pirkimus.

5. Kitos pajamos
Įrašykite į šią eilutę įvairias kitas pajamas, kurias tikitės gauti.

6. Turto pardavimas
Šioje eilutėje turi būti įrašai apie pajamas, gautas pardavus kokį nors turtą, pavyzdžiui, automobilį ar biuro įrangą.

7. Kapitalas
Numatykite pinigų investicijoms ir šią sumą įrašykite į tą mėnesį, kada ketinate investuoti. Jei dar kas nors ketina investuoti ar paskolinti jums pinigų (neįskaitant banko), taip pat įrašykite į šią eilutę.

8. Mokėjimai tiekėjams
Šioje eilutėje įrašykite sumas, kurias ketinate mokėti tiekėjams už jų žaliavas ar paslaugas atitinkamu laikotarpiu. Kuo ilgiau delsite atsiskaityti su tiekėjais, tuo labiau tai paveiks Jūsų pinigų srautus. Šis teigiamas efektas turi būti derinamas su neigiamu efektu, kurį lemia Jūsų klientų delsimas atsiskaityti su jūsų įmone. Realistinis pinigų srautų vertinimas būtų toks, kai prognozuojate, kad atsiskaitysite su savo tiekėjais ne anksčiau kaip po mėnesio nuo sąskaitos gavimo dienos. Nesvarbu, ar esate registruoti PVM mokėtojai, įskaičiuokite visą PVM sumą, kurią mokėsite pirkdami žaliavas ar paslaugas iš savo tiekėjų.

9. Pirkimai už grynuosius pinigus
Jei už kai kuriuos pirkinius turite sumokėti tiekėjams iškart, įrašykite šią sumą (įskaitant PVM) iš karto.

10. Atlyginimai
Įrašykite atlyginimams mokamas sumas ir atitinkamus mokesčius – fizinių asmenų pajamų ir „Sodros“.

11. Fizinių asmenų pajamų ir „Sodros“ mokesčiai
Šioje eilutėje turi būti įrašyta kas mėnesį pajamų mokesčiai ir įmokos „Sodrai“, t. y. suma, atskaitoma nuo darbuotojų atlyginimo ir mokama darbdavio.

12. PVM (neto mokėjimai)
Jei nesate registruoti PVM mokėtojai, nieko nerašykite šioje eilutėje. Jei esate registruoti PVM mokėtojai, įrašykite mokesčių inspekcijai pervedamo PVM sumą.

13. Mokesčių mokėjimas
Jei valdote uždarąją akcinę bendrovę, įrašykite numatomą pelno mokesčio sumą tuo laikotarpiu, kada planuojate jį mokėti.  Pelno mokestis Lietuvoje mokamas „į priekį“, t. y. apskaičiuojamas pagal ankstesnio laikotarpio pelną.

14. Nuoma
Įrašykite, kiek mokate už nuomą kiekvieną mėnesį ar kas ketvirtį.

15. Mokesčiai už šildymą, elektros energiją
Šios sąskaitos paprastai apmokamos mėnesio gale ar kas ketvirtį tiesioginiais pavedimais. Atminkite, kad žiemos sezonu išlaidos bus didesnės.

16. Telefonai
Sąskaitos apmokamos kas mėnesį ar kas ketvirtį, priklausomai nuo ryšio tiekėjo.

17. Mokesčiai už įvairias profesionalias paslaugas
Kada bus apmokamos šios sąskaitos, numatyti ganėtinai keblu, turėtumėte tai nuspėti, tačiau pasistenkite jas įvertinti kuo tiksliau.

18. Bendrosios išlaidos
Įvertinkite būsimas smulkias nuolatines ir atsitiktines išlaidas ir įrašykite jas į šią eilutę. Tai gali būti pašto, transporto išlaidos, laikraščių prenumerata ar dar kas nors, ko jums gali prireikti savo veikloje. Jei, pavyzdžiui, verčiatės siuntomis, turėtumėte paskirti atskirą eilutę pašto išlaidoms. Kas tiksliai bus įtraukta į šį punktą, priklauso nuo jūsų apsisprendimo.

19. Kapitalo išlaidos
Jei ketinate pirkti kokios nors įrangos, pavyzdžiui, automobilį, kompiuterį, kokią nors techninę įrangą, įrašykite jiems skirtą sumą įskaitant PVM tuo laikotarpiu, kada planuojate pirkimą. Jei ketinate mokėti grynaisiais, įrašykite visą sumą. Jei ketinate pirkti išperkamąja nuoma ar už paskolos pinigus, turite įrašyti kas mėnesį mokamas sumas atskirai. Lizingo įmokos mokamos kas mėnesį.

20. Palūkanos ir kitos banko išlaidos
Jei turite paėmę banko paskolą arba overdraftą, įrašykite šioje eilutėje kiek ir kaip dažnai mokate palūkanų. Šią sumą jums gali pasakyti banko vadybininkas.

21. Kiti mokėjimai
Tai, kas bus rašoma šioje eilutėje, priklauso nuo Jūsų verslo pobūdžio. Čia gali būti įskaičiuotas draudimas, tačiau jei mokama suma pernelyg didelė, ji turi būti įrašyta atskiroje eilutėje.

22. Sąskaitos likutis laikotarpio pabaigoje
Apskaičiuokite sąskaitos likutį laikotarpio pabaigoje, prie sumos laikotarpio pradžioje pridėję bendrąsias pajamas ir atėmę bendruosius mokėjimus. Šis sąskaitos likutis laikotarpio pabaigoje tampa ateinančio laikotarpio pradžios sąskaitos likučiu.

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

***

Šaltinis: Sara Williams „Verslo pradžios vadovas“

52795
130817
52791