„Netflix“: vartotojai trokšta, TV dalyviai – pernelyg ramūs

Skeptikai iš karto puolė aiškinti, jog „Netflix“ jau eilę metų veikia JAV, tačiau mokamos TV transliuotojų verslas nežlugo, ir dažnai jie rikiuojasi netgi pirmesnėse pozicijose. Taip, vietos po saule užteks visiems, tačiau neabejotinai pasistumdymų bus, o mokamos TV operatoriai bus priversti daugiau investuoti į savo paslaugų paketą.
Germanas Kavalskis, komunikacijos ekspertas, teigia, kad tai pagyvins Lietuvos rinką ir vers vietinius žaidėjus, ypatingai kabelines televizijas, didinti dėmesį savo teikiamoms paslaugoms ir siūlomos „išmanios televizijos“ turiniui.
„Netflix“ atėjimas galbūt pralauš ledus ir į mūsų rinką ateis daugiau tarptautinių žaidėjų, siūlančių patrauklų pramoginį turinį, tokių kaip „Amazon Prime“ ir pan. Juolab, kad galimybių žiūrėti internetinių tiekėjų programas yra daug ir tam nereikia vien tik kompiuterių – beveik visi išmanieji televizoriai tam pritaikyti, tik Lietuva nepatenka į šių tiekėjų transliavimo zonas, todėl lieka tenkintis tik „Youtube“ ar piratinėmis transliacijomis“, – kalba p. Kavalskis.
Pasak jo, tai smagi žinia tiems, kas nori žiūrėti įvairius populiarius serialus ar filmus nelaukiant 23 val. ir pailsėti nuo lėkštų laidų ar rusiškų programų, kurios dominuoja tiek per nacionalinius TV kanalus, tiek per kabelines.
Yra ir minusų
„Ši žinia turbūt nėra mieliausia kabelinių televizijų operatoriams, tad galime tikėtis pokyčių ir mažesnių kainų. Kita vertus, „Netflix“ ne TV gigantas, jie tiesiog teikia filmų, serialų ir įvairių pramoginių laidų transliavimo paslaugas, tai ne tradicinės televizijos turinys. Be to, „Netflix“ bent kol kas neplanuoja adaptuoti savo turinio į lietuvių kalbą, tai reiškia jokių vertimų, jokių titrų – tik gryna anglų kalba, o tai atbaidys nemenką dalį auditorijos. Daug kam žiūrint TV norisi atpalaiduoti smegenis, o ne žiūrėti įsitempus“, – šypsosi p. Kavalskis.
Pasak jo, šiandien internete yra nemažai įvairių puslapių, kurie retransliuoja tiek populiarias televizijos programas, tiek naujausius filmus ir serialus bei visa tai yra nemokama, tad „Netflix“ teks paprakaituoti Lietuvoje, jei norės atpratinti tūlą lietuvį nuo nemokamo turinio.
„Tikėtina, jog „Netflix“ labiau pritrauks jaunąją auditorijos dalį arba tuos žiūrovus, kurie dažniau renkasi programas žiūrėti anglų kalba, o vyresnioji dalis liks ištikima tradicinei televizijai arba programoms rusų kalba“, – pažymi p. Kavalskis.
Be to, „Netflix“ itin laukę vartotojai netruko pastebėti, jog kol kas šiandien Lietuvos rinkai siūlomo turinio pasirinkim – labai menkas, palyginti su transliuojamu turiniu JAV ar kitose šalyse. Tačiau, rinkos dalyviai neabejoja, kad tai netruks pasikeisti ir greitai matysime gerokai daugiau turinio.
Kol kas ramūs
Linas Ryškus, „Lietuvos ryto“ televizijos vadovas, VŽ teigia, kad esminių permainų tai neatneš. „Taip, jie siūlo gerą turinį, taip, jie atsirieks savo rinkos dalį, tačiau tą dalį jie ne iš mūsų atiminės, o iš mokamos TV transliuotojų. Kita vertus, gal Lietuvos transliuotojai bandys juos įtraukti į savo parduodamą paketą. Apibendrinant, esminių pokyčių rinkoje nebus, tačiau visiems reikia pasidžiaugti, jog į Lietuvą atėjo kokybiško turinio transliuotojas, vartotojai tik laimės. Gal mažiau piratavimo bus. Smagu, kad pasiūla plečiasi ir vartotojas turės didesnį pasirinkimą“, – pabrėžia p. Ryškus.
Kabelinės TV tiekėjai „Netflix“ taip pat pasitinka ramiai – jų nuomone, šio žaidėjo atėjimas mūsų mokamos TV rinką paveiks teigiamai, mat „Netflix“ pratins Lietuvos vartotojus mokėti už turinį.
„Netflix“ – ne konkurentas kabelinėms televizijoms, tai papildoma paslauga prie pagrindinių mokamos televizijos paketų. Naujoko poveikis Lietuvos mokamos TV rinkai bus labai teigiamas, nes jis populiarins legalius būdus mokėti už televizijos turinį“, - teigia Paulius Dambrauskas, UAB „Cgates“ generalinis direktorius.
Pasak jo, niekam ne paslaptis, kad visi filmai ar serialai, kuriuos siūlo „Netflix“, Lietuvos žiūrovams ir iki šiol buvo pasiekiami nelegaliais kanalais, tad atsiradus tokiam paprastam būdui už mėgstamą turinį mokėti legaliai, kokį naudoja „Netflix“, daugės ir žmonių, kurie tuo naudosis.
„Cgates“ vadovo nuomone, Lietuvos mokamos TV operatoriai dėl „Netflix“ atėjimo klientų nepraras.
„Kaip sakiau, tai papildoma paslauga. Mano nuomone, tik labai nedaug klientų gali nuspręsti atsisakyti mokamos televizijos paketo ir gyventi tik su „Netflix“. Taigi kalbant apie tai, kokią mokamos TV rinkos dalį ši paslauga gali užimti, tai sakyčiau, kad mažą“, – dėsto p. Dambrauskas.
Jis spėja, kad per pirmuosius porą metų „Netflix“ Lietuvoje gali privilioti tūkstančius klientų, – daugiausiai tų, kurie gyvena didmiesčiuose ir kalba angliškai
„Tačiau dešimčių tūkstančių vartotojų tikrai nebus. Tai nėra labai pigi paslauga, filmai bus prieinami tik anglų kalba ar su angliškais subtitrais, taigi „Netflix“ rinka Lietuvoje ribota. Beje, kadaise kai startavo JAV, „Netflix“ buvo pigesnė nei baziniai JAV kabelinių operatorių programų paketai. Tuo tarpu Lietuvoje „Netflix“ kainuoja daugiau nei operatorių paslaugos. Pavyzdžiui, mūsų paketų kaina siekia nuo 5 iki 14 Eur, o „Netflix“ kainuos 8-12 Eur “, – dėsto „Cgates“ vadovas.
Siūlys ir mūsiškiai
Pašnekovas neatmeta, kad ateityje Lietuvos kabelinės televizijos „Netflix“ pasiūlys kaip papildomą paslaugą šalia savo pagrindinių TV programų paketų.
„Daugumoje Europos šalių „Netflix“ ateidama į rinką pradžioje paslaugą pardavinėjo tiesiai vartotojams – kaip tą daro JAV, tačiau vėliau Europoje ji ėmė kooperuotis su vietos TV tiekėjais ir šie ėmė „Netflix“ siūlyti kaip vieną iš papildomų paslaugų, kurią galima įsigyti šalia jų TV paketų, – taip nutiko pvz., Ispanijoje, D. Britanijoje. Manau, Lietuvoje ateityje gali nutikti tas pats, pvz., „Cgates“ galbūt irgi pasiūlys savo vartotojams užsisakyti „Netflix“, nors kol kas kalbos apie nėra“, – dėsto p. Dambrauskas.
Už ausų timptels visą rinką
Jo nuomone, Lietuvos mokamos televizijos teikėjų pajamos dėl „Netflix“ atėjimo nesumažės. Priešingai, ilguoju laikotarpiu šio žaidėjo atėjimas turės teigiamo poveikio operatorių pajamoms, nes žmonės žiūrės daugiau legalaus turinio, formuosis įpročiai naudotis legaliais produktais, papildomai užsakomu TV turiniu – filmų, serialų nuoma.
„Kalbant apie pinigus, „Netflix“ didins rinką visiems – tiek sau, tiek kitiems operatoriams, nes žmonės pradės vis garsiau kalbėti, kad nebeverta piratauti, nes daug paprasčiau yra išsinuomoti filmą tiesiai iš TV ekrano, – ką jau ir dabar gali padaryti tiek mūsų, tiek kai kurių kitų didžiųjų Lietuvos mokamos tiekėjų klientai – tokia paslauga Lietuvoje jau seniai yra, „Netflix‘“ padės ją dar išpopuliarinti“, – aiškina p. Dambrauskas.
Tiesa, papildomas paslaugas, tokias kaip video nuoma iš TV ekrano ar galimybė atsukti televiziją atgal ir bet kurią laidą pasižiūrėti bet kuriuo metu Lietuvoje siūlo anaiptol ne visi TV tiekėjai.
VERSLO TRIBŪNA
„Mažieji operatoriai tokių paslaugų dažniausiai nesiūlo, tad, tikėtina, kad spaudimas jiems toliau didės – tačiau tai vyks ne dėl „Netflix“. Mažiukai ateityje gali prarasti dalį klientų, kurie gali išeiti pas didesnius operatorius, siūlančius daugiau paslaugų“, – mano p. Dambrauskas.
Pasak Andriaus Kavaliausko, „Teo“ ir „Omnitel“ produktų valdymo vadovo, Lietuvoje puikiai išvystyta spartaus interneto ir mobilaus ryšio infrastruktūra yra įdomi ir užsienio turinio tiekėjams, tokiems kaip „Netflix“. Todėl legalaus ir kokybiško turinio konkurencija bus naudinga Lietuvos vartotojams ir dar labiau prisidės prie mobiliojo ryšio duomenų vartojimo augimo. Tai rodo ir patirtis su panašiu principu veikiančia muzikos platforma „Spotify“, kuri sėkmingai integravo savo paslaugas su „TeliaSonera“ grupės įmonių klientų baze ir infrastruktūra.
„Išvystytose Skandinavijos šalių rinkose „Netflix“ per trejetą metų pasiekė apie trečdalį šalies namų ūkių, Lietuvoje, tikėtina, ši dalis per tą patį laiką būtų gerokai mažesnė dėl didelio vietoje sukurto turinio populiarumo, užsienio kalbų, didelio nemokamų televizijos kanalų kiekio, nelegalaus turinio paplitimo, galimų kitų video įrašų turinio tiekėjų plėtros. Todėl reikšmingos įtakos mokamos televizijos tiekėjams tai neturės. Juo labiau, kad „Netflix“ turinys dėl įvairių autorinių teisių reikalavimų už JAV rinkos ribų yra iki gerokai siauresnės apimties“, – kalba p. Kavaliauskas.
Konkurencijos nesibaimina
Aivaras Prancūzevičius, LNK grupės programų direktorius, pabrėžia, kad TV produktas jau ne vienus metus visais būdais „nusisiurbinėjamas ir susisiurbinėjamas“.
„Tai daro keli procentai populiacijos, pažangūs vartotojai, kuriems naujas turinys yra būtinas, ir jie nori pamatyti dabar ir iš karto. „Netflix“ dirbs jų terpėje. Žaidimo taisyklių nekeisime, nes jau seniai rinkoje egzistuoja kabeliniai, mokami didžiųjų JAV studijų kanalai, tokie kaip „Sony“, „Fox“, MGM ar kt., kurie taip pat rodo užsienietiškus filmus ir serialus, anksčiau nei tą pasiūlyti galime mes“, – kalba p. Prancūzevičius, pridurdamas, kad užsienio produkcijos erozija vyksta jau gerą dešimtį metų ir vis mažiau ir mažiau mato joje vertės.
„Todėl vystome autorinius, vietinių autorių projektus, kurie Lietuvoje yra žiūrimiausi, tą rodo dešimtukai, dvidešimtukai populiariausiųjų laidų. Juolab, kad kol kas „Netflix“ neketina užsienio produkcijos adaptuoti lietuviškai ar lietuviškos gaminti. Kita vertus, mūsų grupės kanalai yra visiškai nemokami. „Netflix“ atėjimas labiau galėtų paveikti kabelinių, palydovinių ir mokamų internetinių TV verslą. Beje, mūsų grupės kanalas BTV ir toliau rodys „Netflix“ serialą „Kortų namelis“ – iš karto po premjeros JAV, balandžio 24-ąją numatyta „Kortų namelio“ ketvirtojo sezono premjera per BTV“, – žada p. Prancūzevičius.
Laura Blaževičiūtė, UAB „Tele-3“ generalinė direktorė, pabrėžia, kad triukšmo dėl „Netflix“ daug, tačiau šis produktas nėra adaptuotas Lietuvos rinkai. Kol nėra lietuvių kalbos pasirinkimo galimybės, lokalaus turinio, tai – nišinis projektas.
„Be to, didelė kliūtis yra ir labai aukštas piratavimo lygis mūsų rinkoje. TV3 jau 12 metų žiūrimiausia televizija, o tv3play.lt – interneto televizijos lyderė Lietuvoje. Mes tai pasiekėme todėl, kad įsiklausome į vietinę auditoriją ir siūlome turinį būtent jai. Nuolat sugebame atsinaujinti patys ir pasiūlyti naujienų bei inovacijų žiūrovams. Su tokiais gebėjimais ir žiniomis esame pasiruošę konkuruoti su bet kuo“, – drąsiai teigia p. Blaževičiūtė.
Didžioji žinia
Nuo šiol „Netflix“ bus matoma dar 130 šalių, tame tarpe ir visose Baltijos šalyse, Lenkijoje, Rusijoje.
Pavasarį VŽ rašė, kad „Netflix“ vykdoma agresyvi plėtros kampanija duoda vaisių – per pirmąjį 2015 metų ketvirtį prie savo auditorijos ji pridėjo rekordinius 4,9 mln. prenumeratorių. Prenumeratorių skaičiaus augimas tada viršijo kompanijos tikslus. JAV šią paslaugą užsisakę yra 41,1 mln. prenumeratorių, už jos ribų – dar 20,9 mln.
Paskutinė bendrovės statistika skelbia (nepridėjus naujųjų šalių), kad „Netflix“ vartotojų visame pasaulyje yra daugiau nei 69 mln., kurie peržiūri per 100 mln. valandų turinio per dieną, įskaitant originalius serialus, dokumentinius ir vaidybinius filmus, o vartotojų poilsio nepertraukia reklama.