„Planas A“: kaip išlikti naujoje realybėje

Publikuota: 2020-11-26
Odeta Bložienė, restoranų tinklo „Jurgis ir Drakonas“ vadovė, Rasa Levickaitė, „Baltic Tours“ ir „Skrendu.lt“ projektų vadovė, Povilas Poderskis, Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktorius, Laurynas Šeškus, TV filmų, kūrybinių projektų prodiuseris, „Nord Play“ vadovas ir Vilius Malinauskas, „Smells Like Spells“  vadovas. VŽ nuotraukų koliažas.
svg svg
Odeta Bložienė, restoranų tinklo „Jurgis ir Drakonas“ vadovė, Rasa Levickaitė, „Baltic Tours“ ir „Skrendu.lt“ projektų vadovė, Povilas Poderskis, Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktorius, Laurynas Šeškus, TV filmų, kūrybinių projektų prodiuseris, „Nord Play“ vadovas ir Vilius Malinauskas, „Smells Like Spells“ vadovas. VŽ nuotraukų koliažas.

Prie Šiaulių banko pagalbos projekto „Planas A“, kurio tikslas – sunkmečiu padėti smulkiajam verslui, jungiasi vis daugiau institucijų bei socialiai atsakingų įmonių. Iniciatyvos dalyviams rudenį surengto vebinaro metu įmonių ir įstaigų vadovai dalijosi patirtimi ir patarimais, kaip smulkiajam verslui išplaukti iš pandemijos sukeltos audros ir išgyventi pasikeitusios realybės sąlygomis.

Pirmoji pandemijos banga daugelį verslų bloškė į nežinomybę. Skirtingų sektorių įmonių patirtis – irgi skiriasi, tačiau jų pavyzdžiai rodo, kad pasikeitus aplinkos sąlygoms pirminė baimės reakcija privalo kuo greičiau užleisti vietą veiksmingų sprendimų paieškoms.

Susidūrusios su sunkumais, įmonės ieškojo naujų bendravimo su klientais kanalų, plėtė interneto prekybos galimybes ir apimtis, perskirstė resursus ir žmogiškuosius išteklius. Vilius Malinauskas, žvakių ir namų kvapų gamintojos „Smells Like Spells“ vadovas, sako, kad šiai įmonei pandemija nebuvo tokia negailestinga, kaip kitiems verslo sektoriams. Jis prisimena, kad paniką dėl pirmojo karantino greitai pakeitė suvokimas, jog sėkmingai veikti galima internete.

„Mus išgelbėjo bendradarbiavimas su didelėmis tarptautinėmis platformomis, taip pat iš dalies Vilniaus miesto savivaldybė, kuri kompensavo patalpų nuomos sąnaudas. Vėliau pamatėme, kad namų prekių vartojimas per pandemiją auga. Pvz., viena didžiausių tarptautinių platformų, su kuria bendradarbiaujame, fiksavo net 180% augimą“, — kiek kitokią situaciją piešia V. Malinauskas. Jis skaičiuoja, kad įmonė šiuos metus turėtų baigti be didelių nuostolių, ir augti ne tiek kiek planavo, bet išlaikyti 80% augimo apimtis.

Naujoji realybė

Odeta Bložienė, restoranų tinklo „Jurgis ir Drakonas“ vadovė, konstatuoja, kad daugeliui paslaugų ir maitinimo verslų sunkiu laikotarpiu, „Jurgiui ir Drakonui“ antrąjį kvėpavimą suteikė pradėta socialinė akcija – gydytojų maitinimas, prie kurios prisijungė ne vieni restoranų ir maitinimo sektoriaus atstovai.

„Tai padėjo mums pereiti į antrąjį, nors ir labai lėtą etapą, kurio metu užsitikrinome minimalias pajamas“, — kalba O. Bložienė.

Trečiasis etapas, anot vadovės, yra naujoji realybė, kurioje verslai negali tiesiog egzistuoti, kad išgyventų, kaip pirmojo karantino metu, bet privalo vėl pradėti konkuruoti ir grįžti į rinką.

„Rudenį startavome su finansiškai „plona“ realybe, bet taip pat — su planais į ateitį“, — pirmojo karantino padarinius apibendrina ji.

Nesustoti vietoje

Laurynas Šeškus, TV filmų, kūrybinių projektų prodiuseris, „Nord Play“ vadovas, iš savo patirties pataria, kad sunkmečiu įmonėms reikia kiek įmanoma labiau diversifikuoti veiklą.

„Labiausiai krizėje pralaimi tie, kurie nieko nedaro ir stebėdami aplinką laukia, kuo viskas baigsis. Mes patys imamės dviejų-trijų didelių projektų. Kuo jie baigsis – nežinau, bet suprantu, kad nieko nedarydami nuskęsime“, — mano prodiuseris.

O Bložienė pritaria, kad šiuo metu svarbu atnaujinti ir plėsti savo pasiūlos krepšelį. Ji pabrėžia, kad svarbu ir nestovėti vietoje, atsinaujinti.

„Maitinimo sektoriuje konkurencija – didelė, negalima tikėtis, kad kitąmet restorane klientai lankysis vien atsimindami, kad 2015 m. jiems čia buvo faina“, — sako O. Bložienė.

V. Malinauskas papildo, kad krizė gali tapti tinkama paskata pasiruošti ateičiai.

„Pvz., mes atsinaujinome tinklalapį, nudirbome tuos darbus, kurių įprastu metu tiesiog nespėjame padaryti. Manome, kad su šita krize niekas nesibaigia, todėl įmonėms reikėtų tęsti turėtus planus, galbūt juos šiek tiek pakoreguoti pagal pasikeitusias aplinkybes“, — pataria V. Malinauskas. Anot jo, išlikti norinčios bendrovės turi plėsti naujosios realybės suvokimą.

Procesų optimizavimas

Visi diskusijos dalyviai pabrėžė, kad pandemija suteikė progą ir parodė būtinybę optimizuoti visus įmanomus veiklos procesus. Povilas Poderskis, Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktorius, nusako, kad procesų optimizavimas reiškia, jog organizacija sumažina darbo, kuris yra neprasmingas ir nekuria vertės, o žmonės gali susitelkti į kūrybą ir kokybę.

Rasa Levickaitė, „Baltic Tours“ ir „Skrendu.lt“ projektų vadovė, dalijasi patirtimi, kad Skrendu.lt platformoje apie 85% pardavimų iki pandemijos vykdavo be jokių žmogiškųjų išteklių įsikišimo. „Baltic Tours“ taip aptarnaudavo 70% klientų.

„Iki pandemijos manėme, kad dirbame labai efektyviai, tačiau jai prasidėjus gavome progą įsitikinti, kad visada galima dirbti efektyviau. Pirmiausia veiklos sąnaudas sumažinome peržvelgę savo užsakomų produktų ir paslaugų krepšelį“, — apie tai, kad bendrovė rado progą peržiūrėti, kodėl, pvz., naudoja ne vieną, o du „Spotify“ prisijungimus ar turi penkias „Photoshop“ sąskaitas pasakoja R. Levickaitė.

Vadovė sako pasinaudojusi dr. I. Minelgaitės, verslo konsultantės ir Islandijos universiteto dėstytojos, „sandėliukų išvalymo“ idėja, kuri teigia, kad ateitis priklauso ne tiems, kas sukaupė daugiausia patirties, o tiems, kas yra atspariausi. Anot R. Levickaitės, dabar ypač svarbu sutvarkyti visas įsisenėjusias problemas įmonėse ir savo pačių galvose – tokį švarinimąsi verta atlikti kas keletą mėnesių.

Trečiasis R. Levickaitei pasiteisinęs sprendimas – savo iniciatyva surasti darbo tiems talentingiems įmonės darbuotojams, kurių paslaugų pačiai bendrovei šiuo metu nereikia.

„Nenorėjome jaunų talentingų tekstų kūrėjų siųsti į Užimtumo tarnybą. Todėl skambinome kitiems šalies verslams, žiūrėjome darbo skelbimų portalus ir taip pavyko surasti kitą darbą penkiolikai savo darbuotojų“, — tvarią iniciatyvą atskleidžia R. Levickaitė.

Kintančios sąlygos

V. Malinauskas pasakoja, kad pirmasis procesų optimizavimo sprendimas jo įmonėje buvo technologinių ir logistikos trikdžių šalinimas.

„Mes taip pat peržiūrėjome ar galima automatizuoti buhalterinės apskaitos sprendimus ir kiek. Esame labai maži, todėl atsigaunant kai kurioms rinkoms turėjome labai sparčiai perskirstyti resursus, pasidalinti funkcijomis“, — vardija vadovas.

Jis pabrėžia, kad „Smells Like Spells“ prekės ženklo klientai – labai lojalūs, todėl vertindama būtinųjų ir nebūtinųjų išlaidų politiką įmonė rinkodaros strategiją paliko tęstinę.

L. Šeškus pasakoja, kad jo įmonė yra kūrybinė organizacija, kurios sėkmė priklauso nuo gerų idėjų. Todėl tokioje veikloje optimizuoti tenka idėjas.

„Mums pavyko greitai persiorientuoti. Jau pirmąją karantino dieną sugalvojome imtis edukacinių laidų, ir vienai jų radome užsakovą – LRT televiziją“, — sako L. Šeškus.

Be sąstingio

Nors pandemija perbraižė ir smulkiųjų ir didžiųjų šalies įmonių sėkmės istorijų žemėlapį, diskusijos dalyviai siūlo prisiminti, kad visas verslas iš tiesų šiuo metu yra toje pačioje valtyje ir gali dalintis gerąja patirtimi bei pasiteisinusiais sprendimais. O Bložienė situaciją, visgi, siūlo vertinti realistiškai.

„Šiuo metu į savo verslą vadovui reikia būti visiškai įsitraukus: pats privalai daugiau daryti, labiau įkvėpti žmones. Blogiausias sprendimas, kokį šiuo metu galima priimti, atsitraukti ir tikėtis, kad iš keblios situacijos verslą išves kažkas kitas“, — mano vadovė.

Anot jos, vadovas dar niekada neturėjo būti taip arti savo darbuotojų ir klientų.

„Kasdien reikia komunikuoti jiems, ką darote, motyvuoti ir palaikyti. Tik toks buvimas greta ir žiūrėjimas į ateitį leis skinti vaisius ateityje“, — tvirtina O. Bložienė.

R. Levickaitė antrina, kad pagrindinis vadovo įrankis bendraujant su darbuotojais yra komunikacija.

„Vadovas negali tiesiog dingti. Jis turi visada atvirai komunikuoti, be baimės žvelgti ir klientui, ir darbuotojui, ir darbuotojo šeimai į akis, net ir tuo atveju, kai gerų žinių nėra“, — pataria ji.

Anot P. Poderskio, kokia krizė bebūtų, iššūkius reikia sutikti pozityviai. O L. Šeškus su sunkumais susiduriantiems smulkiojo verslo atstovams siūlo į savo verslą pamėginti pažvelgti kitu kampu.

„Pažiūrėkite iš šalies ar apačios, perstatykite jį kreivai. Neseniai girdėjau klausimą, kas turi daugiau lyderio DNR: nuo liūto bėganti gazelė, ar ją besivejantis liūtas. Atsakymas – gazelė, nes jos motyvacija yra išgyventi“, — apibendrina prodiuseris.

Iniciatyva smulkiesiems verslams

Dėl COVID-19 pandemijos sunkumus patiriančios smulkiojo verslo įmonės kviečiamos jungtis prie socialinės iniciatyvos „Planas A“. Tai atvira platforma tiek pagalbos ieškančioms smulkiosioms bendrovėms, tiek partneriams, turintiems idėjų ir galimybių padėti mažiesiems verslams. Prisidėti prie „Plano A“ galima užpildžius dalyvio arba partnerio anketą puslapyje www.planas-a.lt. Šiuo metu prie iniciatyvos jau yra prisijungę 1.269 smulkieji verslai.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Inovatyvi paslaugų teikimo platforma sprendžia integralumo problemas ir leidžia įstaigoms savarankiškai teikti e. paslaugas Verslo tribūna

Įsismarkavusi pandemija privertė Lietuvą, kaip ir kitas pasaulio valstybes, atsisukti į skaitmeninius...

2020.12.03
Saugumo operacijų centrai – koncentruota gynyba prieš kibernetines atakas Verslo tribūna

Šiemet pandemija ne tik išmušė iš po kojų patikimas verslo strategijas, bet ir tapo padažnėjusių atakų...

2020.11.26
„Planas A“: kaip išlikti naujoje realybėje Verslo tribūna

Prie Šiaulių banko pagalbos projekto „Planas A“, kurio tikslas – sunkmečiu padėti smulkiajam verslui,...

2020.11.26
Tarp svarbiausių darbuotojų savybių – gebėjimas „kalbėti duomenimis“ Verslo tribūna

Nuolat augantis mus pasiekiančios informacijos srautas ir riboti laiko ištekliai daro įtaką kasdien priimamų...

2020.11.19
„Kelių priežiūra“: darbuotojų ugdymas augina konkurencingumą Verslo tribūna

AB „Kelių priežiūra“ įkurta 2017 m., sujungus 11 regioninių kelių priežiūros įmonių. Pora metų vėliau prie...

2020.11.16
Naujoji verslo realybė: kaip likti prie „Plano A“ Verslo tribūna

Šiaulių bankas iniciavo smulkiesiems verslams skirtą pagalbos projektą „Planas A“. Vienas iš jo tikslų –...

2020.11.04
Ypatingos svarbos infrastruktūros apsauga nuo kibernetinių grėsmių: ką turime žinoti Verslo tribūna 1

Ypatingos svarbos infrastruktūros teikiamų paslaugų, tokių kaip elektros energijos, vandens, transporto,...

2020.10.29
Skirtingi autentifikavimo būdai – kas laimėtų saugumo lenktynes? Verslo tribūna

Ilgą laiką buvęs mūsų atpažinimo karaliumi, slaptažodis sulaukia vis daugiau kritikos. Neretai slaptažodžiai...

2020.10.15
„Planas A“ – gelbėjimo ratas Lietuvos smulkiajam verslui Verslo tribūna 2

Smulkusis verslas dažnai vadinamas Europos stuburu, žemyno konkurenciniu pranašumu, šalies ekonomikos...

2020.09.24
Sėkmingos partnerystės formulė– bendradarbiavimas  Verslo tribūna

Viena pagrindinių verslo ar projektų sėkmės sudedamųjų dalių yra patikima partnerystė. Svarbu turėti puikią...

2020.08.13
Kodėl Lietuvai reikia sektorinių saugumo komandų ar centrų? Verslo tribūna

Apie kibernetines atakas prieš įmones girdime vis dažniau – ir su skausmingesnėmis pasekmėmis: išvilioti...

2020.07.15
Kaip saugoti informaciją: didžiausi pavojai ir gerosios praktikos Verslo tribūna

Mokėjimas efektyviai keistis informacija yra vienas kertinių gebėjimų, leidusių žmonijai pasiekti tą...

2020.07.09
Restruktūrizavimas – kaip gelbėti karantino nualintą verslą Verslo tribūna

Dažnai manoma, kad restruktūrizavimas yra paskutinis žingsnis prieš bendrovei skelbiant bankrotą. Tačiau...

2020.07.02
Robotizacija pramonėje: nuomos modelis naudą skaičiuoti leidžia iš karto Verslo tribūna 1

Inovacijos pagreitis ir globalios konkurencijos mastai pramonės įmones skatina skaitmenizuoti ir...

2020.06.04
Kibernetinė erdvė 2020 m: kaip verslui išvengti programišių minų lauko Verslo tribūna 1

Robertas Muelleris, buvęs JAV Federalinio tyrimų biuro vadovas, yra sakęs, kad pasaulyje egzistuoja dviejų...

2020.05.28
COVID-19 pagalba smulkiajam ir vidutiniam verslui. Nuo ko pradėti? Verslo tribūna 4

Dėl COVID-19 pandemijos su finansiniais sunkumais susiduria vis daugiau šalies įmonių. Ypač nukenčia...

2020.05.13
Saugumo operacijų centrai (SOC) – kas tai ir kaip jie veikia? Verslo tribūna

Saugumo operacijų centrai (SOC) visame pasaulyje įvardijami kaip viena efektyviausių priemonių stebėti...

2020.05.05
Vokiški gamybos sprendimai nėra tik didžiųjų privilegija Verslo tribūna 1

Teoretikai ir futurologai akcentuoja, kad sočią ateitį verslui kurs tik inovacijos, gebėjimas išnaudoti...

2020.04.29
El. prekyboje svarbi ne vien el. parduotuvė Verslo tribūna

COVID-19 tapo iššūkiu tradicinei prekybai ir įprastiems verslo modeliams. Daugelis įmonių bando...

2020.04.15
Kintanti verslo realybė verčia ieškoti naujų saugumo sprendimų Verslo tribūna 1

COVID-19 pandemija visame pasaulyje perrašo verslo strategijas ir vietoje plėtros, investicinių ar inovacijų...

2020.04.02

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus