Tarp svarbiausių darbuotojų savybių – gebėjimas „kalbėti duomenimis“

Publikuota: 2020-11-19
Rūta Jašinskienė, NRD Cyber Security informacijos analizės ekspertė.
svg svg
Rūta Jašinskienė, NRD Cyber Security informacijos analizės ekspertė.

Nuolat augantis mus pasiekiančios informacijos srautas ir riboti laiko ištekliai daro įtaką kasdien priimamų sprendimų efektyvumui. Nors vis didesnę darbų, susijusių su informacijos apdorojimu, dalį galime patikėti technologijoms, vien jų nepakaks – itin svarbūs tampa šiuolaikinių darbuotojų skaitmeninio ir duomenų raštingumo gebėjimai.

Skaitmeninis raštingumas – vienas iš aštuonių bendrųjų gebėjimų, įrašytų 2006 m. Europos Parlamento ir Tarybos rekomendacijoje[1] dėl bendrųjų visą gyvenimą trunkančio mokymosi gebėjimų. Dokumente nurodoma, kad skaitmeninio raštingumo būtinieji įgūdžiai apima gebėjimą ieškoti, rinkti ir apdoroti informaciją bei ją naudoti lemiamu ir sisteminiu būdu įvertinant svarbą, atskiriant realius dalykus nuo virtualių ir atpažįstant sąsajas tarp pastarųjų. Taip pat rekomendacijoje teigiama, kad asmenys turėtų gebėti naudotis priemonėmis rengdami, pristatydami ir suprasdami sudėtingą informaciją.

Prieš kelis mėnesius Pasaulio ekonomikos forumo publikuotoje ataskaitoje apie ateities darbus skelbiama, kad itin paklausūs taps duomenų analitikai, darbuotojai, gebantys suvaldyti dirbtinį intelektą ir mašininį mokymąsi, perprantantys didžiuosius duomenis. Geidžiamiausių gebėjimų pirmajame penketuke rikiuosis analitinis, kritinis mąstymas, gebėjimas spręsti kompleksines problemas, inovatyvumas, kūrybingumas, gebėjimas mokytis.[2] Duomenys ir analizė yra pagrindinės skaitmeninio verslo dalys, tad natūralu, kad gebėjimas „kalbėti duomenimis“ taps neatsiejama šioje srityje veikiančių darbuotojų kasdienybe.

nuotrauka::1

Duomenys – organizacijos turtas

Duomenų analize paremti sprendimai yra mažiausiai paveikti kognityvinių klaidų. Svarbiausios geros duomenų analizės dedamosios – kompetentingas analitikas, technologiniai įrankiai, prieiga prie informacijos, sprendimų priėmėjo pasitikėjimas analitiku ir technologijomis, laikas ir gerai suformuluota užduotis.

Būtent užduotis yra labai svarbus sprendimo priėmimo proceso žingsnis, nes tik suprantant problemos priežastį galima priimti tinkamą sprendimą. Antraip sprendžiama ne pati problema ir jos ištakos, o jos pasekmės – „gydomi simptomai“.

Kitas žingsnis – informacijos, reikalingos sprendimui priimti, rinkimas. Pastaruoju metu susiduriame su vis didesniu informacijos srautu, todėl viena svarbiausių darbuotojo savybių tampa gebėjimas greitai surasti tikslinę informaciją, atskirti klaidingą arba išvestinę informaciją nuo originalios.

Jeigu duomenų paieškai galime pasitelkti metodines žinias, efektyviam informacijos surinkimui yra būtina naudoti specializuotus, tam skirtus technologinius  sprendimus. Dirbtiniam intelektui ir mašininiam mokymuisi veržiantis į mūsų kasdieninį gyvenimą, šie uždaviniai tampa vis lengviau įgyvendinami. Pavyzdžiui, daugybės užsienio kalbų mokėjimas kai kuriais atvejais nebėra itin svarbus, nes, pvz, „IntEye“ sprendimas naudoja „kalbos variklį“, atpažįstantį ir suprantantį daugiau nei 120 kalbų. Tokie išmanūs įrankiai yra naudingi, kai tekstas neturi aiškios struktūros. Technologijos leidžia iš pasakojimo išskirti objektus ir identifikuoti sąsajas tarp jų.

Patikimumo kaina

Prieš pradedant analizuoti duomenis, būtina juos paruošti bei įvertinti jų patikimumą, aktualumą ir vertingumą. Kai informacija renkama ne metodiškai arba neautomatizuotai, yra didelė tikimybė, kad jos fiksavimo, apdorojimo  metu bus prarasta dalis svarbios informacijos. Problemos kyla ne tik dėl informacijos kiekio, bet ir dėl to, kad duomenys yra skirtinguose duomenų šaltiniuose, skirtingo tipo, skirtingo patikimumo.

Ypač šių dienų kontekste vertę kuria ne tik patys duomenys, bet ir jų surinkimas bei pateikimas laiku. Britų spaudoje[3] neseniai nuskambėjo atvejis, kai dėl žmogaus ir IT klaidų derinio 16 tūkst. įrašų apie užsikrėtusius COVID-19 nebuvo suvesta į bendrą sistemą visą savaitę. Tokios klaidos sukėlė ženklias pasekmes pandemijos plitimui: laiku nenustatyti artimi užsikrėtusiųjų kontaktai bei netaikytos saviizoliacijos priemonės leido ligai plisti toliau.

Visos organizacijos  turėtų siekti, kad jų disponuojami duomenys būtų kuo tikslesni, todėl idealu juos rinkti sistemiškai, kaupti vienoje ar keliose tarpusavyje derančiose duomenų sistemose. Jei tai neįmanoma, galima pasitelkti technologinius sprendimus – IBM i2 grupės įrankius, „VizKey“, „DataWalk“, „IntEye“ ir pan., – kurie pritaikyti analizuoti skirtingus duomenis ir leidžia integruoti vidinius ir išorinius duomenų šaltinius tiesiogiai į analizei skirtą aplinką.

Vartojame daug ir greitai

Spartėjantis gyvenimo tempas verčia mus darbus atlikti greitai arba derinti kelių užduočių atlikimą tuo pačiu metu. Tai lemia ir pasikeitusius mūsų skaitymo įpročius: dažnai perskaitome tik antraštes ar tekstų pradžias. Informacinis srautas toks didelis, kad paprastai nesiryžtame nuodugniai perskaityti išsamaus tyrimo ar nagrinėti keliasdešimties puslapių apimties veiklos ataskaitų,  juo labiau nesame linkę skaitydami ilgus tekstus ieškoti sąsajų tarp juose pateiktų duomenų. Būtent tokias užduotis vis dažniau už mus atlieka technologiniai įrenginiai.

Technologijos nepakeis analitiko, žmonės ir toliau darys išvadas bei priims sprendimus, tik įrankiai jiems gali padėti greičiau ištirti, išanalizuoti ir suprasti surinktą informaciją, sudėlioti atskiras detales į vieną išsamų paveikslą bei išvengti žmogiškųjų klaidų. Sėkmingiausių technologijų autoriai gilinasi į žmonių ir automatikos darbo sintezės principus – kaip analitikui padėti suprasti ir „suvirškinti“ turimą informaciją efektyviausiai, bei validuoti įvairias hipotezes. Kaip pavyzdys, vizualios analizės instrumentai, pritaikyti prie sprendžiamos problemos semantikos dažnai yra vertingesni dėl savo vizualaus objektų sąsajų modelio, lyginant su klasikiniais lentelių formatų pateikiamais duomenimis.

[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LT/TXT/?uri=celex:32006H0962
[2] https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020#report-nav
[3] https://www.theguardian.com/world/2020/oct/05/england-covid-cases-error-unknown-how-many-contacts-not-traced-says-minister

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Tarp svarbiausių darbuotojų savybių – gebėjimas „kalbėti duomenimis“ Verslo tribūna

Nuolat augantis mus pasiekiančios informacijos srautas ir riboti laiko ištekliai daro įtaką kasdien priimamų...

2020.11.19
„Kelių priežiūra“: darbuotojų ugdymas augina konkurencingumą Verslo tribūna

AB „Kelių priežiūra“ įkurta 2017 m., sujungus 11 regioninių kelių priežiūros įmonių. Pora metų vėliau prie...

2020.11.16
Naujoji verslo realybė: kaip likti prie „Plano A“ Verslo tribūna

Šiaulių bankas iniciavo smulkiesiems verslams skirtą pagalbos projektą „Planas A“. Vienas iš jo tikslų –...

2020.11.04
Ypatingos svarbos infrastruktūros apsauga nuo kibernetinių grėsmių: ką turime žinoti Verslo tribūna 1

Ypatingos svarbos infrastruktūros teikiamų paslaugų, tokių kaip elektros energijos, vandens, transporto,...

2020.10.29
Skirtingi autentifikavimo būdai – kas laimėtų saugumo lenktynes? Verslo tribūna

Ilgą laiką buvęs mūsų atpažinimo karaliumi, slaptažodis sulaukia vis daugiau kritikos. Neretai slaptažodžiai...

2020.10.15
„Planas A“ – gelbėjimo ratas Lietuvos smulkiajam verslui Verslo tribūna 2

Smulkusis verslas dažnai vadinamas Europos stuburu, žemyno konkurenciniu pranašumu, šalies ekonomikos...

2020.09.24
Sėkmingos partnerystės formulė– bendradarbiavimas  Verslo tribūna

Viena pagrindinių verslo ar projektų sėkmės sudedamųjų dalių yra patikima partnerystė. Svarbu turėti puikią...

2020.08.13
Kodėl Lietuvai reikia sektorinių saugumo komandų ar centrų? Verslo tribūna

Apie kibernetines atakas prieš įmones girdime vis dažniau – ir su skausmingesnėmis pasekmėmis: išvilioti...

2020.07.15
Kaip saugoti informaciją: didžiausi pavojai ir gerosios praktikos Verslo tribūna

Mokėjimas efektyviai keistis informacija yra vienas kertinių gebėjimų, leidusių žmonijai pasiekti tą...

2020.07.09
Restruktūrizavimas – kaip gelbėti karantino nualintą verslą Verslo tribūna

Dažnai manoma, kad restruktūrizavimas yra paskutinis žingsnis prieš bendrovei skelbiant bankrotą. Tačiau...

2020.07.02
Robotizacija pramonėje: nuomos modelis naudą skaičiuoti leidžia iš karto Verslo tribūna 1

Inovacijos pagreitis ir globalios konkurencijos mastai pramonės įmones skatina skaitmenizuoti ir...

2020.06.04
Kibernetinė erdvė 2020 m: kaip verslui išvengti programišių minų lauko Verslo tribūna 1

Robertas Muelleris, buvęs JAV Federalinio tyrimų biuro vadovas, yra sakęs, kad pasaulyje egzistuoja dviejų...

2020.05.28
COVID-19 pagalba smulkiajam ir vidutiniam verslui. Nuo ko pradėti? Verslo tribūna 4

Dėl COVID-19 pandemijos su finansiniais sunkumais susiduria vis daugiau šalies įmonių. Ypač nukenčia...

2020.05.13
Saugumo operacijų centrai (SOC) – kas tai ir kaip jie veikia? Verslo tribūna

Saugumo operacijų centrai (SOC) visame pasaulyje įvardijami kaip viena efektyviausių priemonių stebėti...

2020.05.05
Vokiški gamybos sprendimai nėra tik didžiųjų privilegija Verslo tribūna 1

Teoretikai ir futurologai akcentuoja, kad sočią ateitį verslui kurs tik inovacijos, gebėjimas išnaudoti...

2020.04.29
El. prekyboje svarbi ne vien el. parduotuvė Verslo tribūna

COVID-19 tapo iššūkiu tradicinei prekybai ir įprastiems verslo modeliams. Daugelis įmonių bando...

2020.04.15
Kintanti verslo realybė verčia ieškoti naujų saugumo sprendimų Verslo tribūna 1

COVID-19 pandemija visame pasaulyje perrašo verslo strategijas ir vietoje plėtros, investicinių ar inovacijų...

2020.04.02
Tiekimo grandinės skaitmenizacijos naudą verslas matuoja pelnu Verslo tribūna 2

Ketvirtoji pramonės revoliucija ir kasdien mutuojanti verslo aplinka konkurencinio pranašumo siekiančioms...

2020.03.10
Klientų aptarnavimas: robotizacija žmogiškojo ryšio nepakeis Verslo tribūna 1

Ekspertai viena iš esminių 2020-ųjų klientų patirties tendencijų vadina vis spartėjančią automatizaciją, kuri...

2020.02.20
Šiaulių banko patirtis: prekės ženklo sėkmė priklauso nuo suvokimo Verslo tribūna 1

Norint keisti prekės ženklo įvaizdį, svarbiausia įsivertinti, kokius vidinius ir išorinius procesus tai...

2019.12.31

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus