Tarp svarbiausių darbuotojų savybių – gebėjimas „kalbėti duomenimis“

Reklama publikuota: 2020-11-19
Rūta Jašinskienė, NRD Cyber Security informacijos analizės ekspertė.
svg svg
Rūta Jašinskienė, NRD Cyber Security informacijos analizės ekspertė.

Nuolat augantis mus pasiekiančios informacijos srautas ir riboti laiko ištekliai daro įtaką kasdien priimamų sprendimų efektyvumui. Nors vis didesnę darbų, susijusių su informacijos apdorojimu, dalį galime patikėti technologijoms, vien jų nepakaks – itin svarbūs tampa šiuolaikinių darbuotojų skaitmeninio ir duomenų raštingumo gebėjimai.

Skaitmeninis raštingumas – vienas iš aštuonių bendrųjų gebėjimų, įrašytų 2006 m. Europos Parlamento ir Tarybos rekomendacijoje[1] dėl bendrųjų visą gyvenimą trunkančio mokymosi gebėjimų. Dokumente nurodoma, kad skaitmeninio raštingumo būtinieji įgūdžiai apima gebėjimą ieškoti, rinkti ir apdoroti informaciją bei ją naudoti lemiamu ir sisteminiu būdu įvertinant svarbą, atskiriant realius dalykus nuo virtualių ir atpažįstant sąsajas tarp pastarųjų. Taip pat rekomendacijoje teigiama, kad asmenys turėtų gebėti naudotis priemonėmis rengdami, pristatydami ir suprasdami sudėtingą informaciją.

Prieš kelis mėnesius Pasaulio ekonomikos forumo publikuotoje ataskaitoje apie ateities darbus skelbiama, kad itin paklausūs taps duomenų analitikai, darbuotojai, gebantys suvaldyti dirbtinį intelektą ir mašininį mokymąsi, perprantantys didžiuosius duomenis. Geidžiamiausių gebėjimų pirmajame penketuke rikiuosis analitinis, kritinis mąstymas, gebėjimas spręsti kompleksines problemas, inovatyvumas, kūrybingumas, gebėjimas mokytis.[2] Duomenys ir analizė yra pagrindinės skaitmeninio verslo dalys, tad natūralu, kad gebėjimas „kalbėti duomenimis“ taps neatsiejama šioje srityje veikiančių darbuotojų kasdienybe.

nuotrauka::1

Duomenys – organizacijos turtas

Duomenų analize paremti sprendimai yra mažiausiai paveikti kognityvinių klaidų. Svarbiausios geros duomenų analizės dedamosios – kompetentingas analitikas, technologiniai įrankiai, prieiga prie informacijos, sprendimų priėmėjo pasitikėjimas analitiku ir technologijomis, laikas ir gerai suformuluota užduotis.

Būtent užduotis yra labai svarbus sprendimo priėmimo proceso žingsnis, nes tik suprantant problemos priežastį galima priimti tinkamą sprendimą. Antraip sprendžiama ne pati problema ir jos ištakos, o jos pasekmės – „gydomi simptomai“.

Kitas žingsnis – informacijos, reikalingos sprendimui priimti, rinkimas. Pastaruoju metu susiduriame su vis didesniu informacijos srautu, todėl viena svarbiausių darbuotojo savybių tampa gebėjimas greitai surasti tikslinę informaciją, atskirti klaidingą arba išvestinę informaciją nuo originalios.

Jeigu duomenų paieškai galime pasitelkti metodines žinias, efektyviam informacijos surinkimui yra būtina naudoti specializuotus, tam skirtus technologinius  sprendimus. Dirbtiniam intelektui ir mašininiam mokymuisi veržiantis į mūsų kasdieninį gyvenimą, šie uždaviniai tampa vis lengviau įgyvendinami. Pavyzdžiui, daugybės užsienio kalbų mokėjimas kai kuriais atvejais nebėra itin svarbus, nes, pvz, „IntEye“ sprendimas naudoja „kalbos variklį“, atpažįstantį ir suprantantį daugiau nei 120 kalbų. Tokie išmanūs įrankiai yra naudingi, kai tekstas neturi aiškios struktūros. Technologijos leidžia iš pasakojimo išskirti objektus ir identifikuoti sąsajas tarp jų.

Patikimumo kaina

Prieš pradedant analizuoti duomenis, būtina juos paruošti bei įvertinti jų patikimumą, aktualumą ir vertingumą. Kai informacija renkama ne metodiškai arba neautomatizuotai, yra didelė tikimybė, kad jos fiksavimo, apdorojimo  metu bus prarasta dalis svarbios informacijos. Problemos kyla ne tik dėl informacijos kiekio, bet ir dėl to, kad duomenys yra skirtinguose duomenų šaltiniuose, skirtingo tipo, skirtingo patikimumo.

Ypač šių dienų kontekste vertę kuria ne tik patys duomenys, bet ir jų surinkimas bei pateikimas laiku. Britų spaudoje[3] neseniai nuskambėjo atvejis, kai dėl žmogaus ir IT klaidų derinio 16 tūkst. įrašų apie užsikrėtusius COVID-19 nebuvo suvesta į bendrą sistemą visą savaitę. Tokios klaidos sukėlė ženklias pasekmes pandemijos plitimui: laiku nenustatyti artimi užsikrėtusiųjų kontaktai bei netaikytos saviizoliacijos priemonės leido ligai plisti toliau.

Visos organizacijos  turėtų siekti, kad jų disponuojami duomenys būtų kuo tikslesni, todėl idealu juos rinkti sistemiškai, kaupti vienoje ar keliose tarpusavyje derančiose duomenų sistemose. Jei tai neįmanoma, galima pasitelkti technologinius sprendimus – IBM i2 grupės įrankius, „VizKey“, „DataWalk“, „IntEye“ ir pan., – kurie pritaikyti analizuoti skirtingus duomenis ir leidžia integruoti vidinius ir išorinius duomenų šaltinius tiesiogiai į analizei skirtą aplinką.

Vartojame daug ir greitai

Spartėjantis gyvenimo tempas verčia mus darbus atlikti greitai arba derinti kelių užduočių atlikimą tuo pačiu metu. Tai lemia ir pasikeitusius mūsų skaitymo įpročius: dažnai perskaitome tik antraštes ar tekstų pradžias. Informacinis srautas toks didelis, kad paprastai nesiryžtame nuodugniai perskaityti išsamaus tyrimo ar nagrinėti keliasdešimties puslapių apimties veiklos ataskaitų,  juo labiau nesame linkę skaitydami ilgus tekstus ieškoti sąsajų tarp juose pateiktų duomenų. Būtent tokias užduotis vis dažniau už mus atlieka technologiniai įrenginiai.

Technologijos nepakeis analitiko, žmonės ir toliau darys išvadas bei priims sprendimus, tik įrankiai jiems gali padėti greičiau ištirti, išanalizuoti ir suprasti surinktą informaciją, sudėlioti atskiras detales į vieną išsamų paveikslą bei išvengti žmogiškųjų klaidų. Sėkmingiausių technologijų autoriai gilinasi į žmonių ir automatikos darbo sintezės principus – kaip analitikui padėti suprasti ir „suvirškinti“ turimą informaciją efektyviausiai, bei validuoti įvairias hipotezes. Kaip pavyzdys, vizualios analizės instrumentai, pritaikyti prie sprendžiamos problemos semantikos dažnai yra vertingesni dėl savo vizualaus objektų sąsajų modelio, lyginant su klasikiniais lentelių formatų pateikiamais duomenimis.

[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LT/TXT/?uri=celex:32006H0962
[2] https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020#report-nav
[3] https://www.theguardian.com/world/2020/oct/05/england-covid-cases-error-unknown-how-many-contacts-not-traced-says-minister

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Kaip išlikti saugiems skaitmeninėje erdvėje: viena auksinė taisyklė Verslo tribūna

Pastaruoju metu viešumoje vienas po kito nuskambėję didelio masto duomenų nutekinimo incidentai daugelį...

07:45
Karantino gelbėjimo planas darbuotojams: edukacija apie savijautą ir pozityvios patirtys Verslo tribūna 1

Pasirūpinti savo darbuotojų psichologine sveikata – viena iš itin išryškėjusių darbdavių užduočių per...

2021.03.31
Naujoje realybėje „Dezifog“ tapo būtinybe Verslo tribūna 1

Praėjusiais metais užklupusi pandemija įmonių organizacijos kultūrą papildė dar viena dedamąja: darbuotojų ir...

2021.03.24
Europos Sąjungos kibernetinio saugumo teisės aktų pokyčiai: ką turime žinoti Verslo tribūna

Šiandieniniame pasaulyje nė viena organizacija ar įmonė nėra visiškai apsaugota nuo kibernetinių atakų ar...

2021.03.12
Neišnaudoto e-komercijos veiklos efektyvumo potencialo – apstu Verslo tribūna 2

Pandemija ir pirmasis karantinas pralaužė ledus įstrigusioje internetinėje prekyboje maisto produktais.

2021.03.09
„Dezifog“– naujas standartas Verslo tribūna

Kauno bendrovė „Efektyvūs saugos sprendimai“ kovoje su tebesitęsiančiu koronavirusu siūlo pasitelkti jų...

2021.02.25
Pakuočių atliekų tvarkymo viešieji konkursai savivaldybėse įsibėgėja Verslo tribūna

Kelerius metus trukusios Lietuvos gamintojų ir importuotojų organizacijų ir Vilniaus miesto savivaldybės...

2021.02.25
Nutikus nelaimei, verslui svarbiausia kuo greičiau grįžt į vėžes Verslo tribūna

Gaisras, dėl kurio visiškai sustojo įmonės veikla, o jai atnaujinti reikalingos elektros nėra ir greitu metu...

2021.02.22
Mokėjimų rinkos naujovės palengvins SVV dalią Verslo tribūna

Daugelį smulkiojo ir vidutinio verslo įmonių pandemija privertė spausti stabdį ar bent jau jungti neutralių...

2021.02.17
Koordinuodamos kibernetinių spragų atskleidimą įmonės mato naudą Verslo tribūna

Kibernetinio saugumo spragas norinčios pašalinti įmonės ir įstaigos vis dažniau naudojasi pagalba iš šalies –...

2021.02.01
Vilniaus „Grinda“ lietaus nuotekoms tvarkyti pasitelkė tvarios vandentvarkos principus Verslo tribūna

Baigusi judrios sostinės T. Narbuto gatvės lietaus nuotekų kolektoriaus rekonstrukciją, Vilniaus miesto...

2021.01.21
Inovatyvi paslaugų teikimo platforma sprendžia integralumo problemas ir leidžia įstaigoms savarankiškai teikti e. paslaugas Verslo tribūna

Įsismarkavusi pandemija privertė Lietuvą, kaip ir kitas pasaulio valstybes, atsisukti į skaitmeninius...

2020.12.03
Saugumo operacijų centrai – koncentruota gynyba prieš kibernetines atakas Verslo tribūna

Šiemet pandemija ne tik išmušė iš po kojų patikimas verslo strategijas, bet ir tapo padažnėjusių atakų...

2020.11.26
„Planas A“: kaip išlikti naujoje realybėje Verslo tribūna

Prie Šiaulių banko pagalbos projekto „Planas A“, kurio tikslas – sunkmečiu padėti smulkiajam verslui,...

2020.11.26
Tarp svarbiausių darbuotojų savybių – gebėjimas „kalbėti duomenimis“ Verslo tribūna

Nuolat augantis mus pasiekiančios informacijos srautas ir riboti laiko ištekliai daro įtaką kasdien priimamų...

2020.11.19
„Kelių priežiūra“: darbuotojų ugdymas augina konkurencingumą Verslo tribūna

AB „Kelių priežiūra“ įkurta 2017 m., sujungus 11 regioninių kelių priežiūros įmonių. Pora metų vėliau prie...

2020.11.16
Naujoji verslo realybė: kaip likti prie „Plano A“ Verslo tribūna

Šiaulių bankas iniciavo smulkiesiems verslams skirtą pagalbos projektą „Planas A“. Vienas iš jo tikslų –...

2020.11.04
Ypatingos svarbos infrastruktūros apsauga nuo kibernetinių grėsmių: ką turime žinoti Verslo tribūna 2

Ypatingos svarbos infrastruktūros teikiamų paslaugų, tokių kaip elektros energijos, vandens, transporto,...

2020.10.29
Skirtingi autentifikavimo būdai – kas laimėtų saugumo lenktynes? Verslo tribūna

Ilgą laiką buvęs mūsų atpažinimo karaliumi, slaptažodis sulaukia vis daugiau kritikos. Neretai slaptažodžiai...

2020.10.15
„Planas A“ – gelbėjimo ratas Lietuvos smulkiajam verslui Verslo tribūna 2

Smulkusis verslas dažnai vadinamas Europos stuburu, žemyno konkurenciniu pranašumu, šalies ekonomikos...

2020.09.24

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku