2014-08-06 00:01

Reklamos agentūros pernai neišvengė nuosmukio

Kūrybinės reklamos agentūros sunkiau nei žiniasklaidos planuotojai išgyvena vietoje tūpčiojančią Lietuvos reklamos rinką – suskaičiavus šešiolikos agentūrų praėjusių metų pajamas, matomas 3% smukimas. Tačiau kalbėdamos apie rinkos tendencijas agentūros optimizmo nestokoja: darbų daugėja, klientai prašo kokybiškesnių reklamos ir komunikacijos sprendimų.
Domas Zdanevičius, „VRS WPI Vilnius“ generalinis direktorius, visur įžvelgia galimybių: „Rinka atsigauna, bus įdomu. Ypač jei paaštrės geopolitinė įtampa ir vietos gamintojai kartu su ES bus priversti atsigręžti į namų ar gretimas rinkas.“


**
Užsakymų kartelė grįžta į auksinius ikikrizinius laikus, kai prašoma geriausių, o ne pigiausių sprendimų.



Didžiųjų kūrybinių reklamos agentūrų finansiniai rezultatai*
Prekių ženklas (įmonė, jei nesutampa pavadinimas) Pajamos, mln. Lt Pajamų pokytis, % Pelnas (nuostolis), mln. Lt 2013 m. 2012 m. 2012 m. 2011 m.
„VRS WPI Vilnius“ 14,1 17,9 -21 0,5 0,3
„Adell Taivas Ogilvy“ (UAB „Adell reklama“) 10,7 12,9 -17 0,8 0,9 „Not Perfect | Y&R Vilnius“ (UAB „Not Perfect“) 6,7 5,2 29% 0,8 0,2
„McCann Vilnius“ (UAB „Astos Dizainas“) 5,9 6,6 -11 (0,2) 0,3 „TBWA \ Vilnius“ (UAB „Videvita Vilnius“) 5,3 4,9 6% (0,4) 0,3 „Milk“ (UAB „Milk Agency“) 5 5,2 -4 0,03 0,2 „DDB Vilnius“ 4,1 4,2 -2 0,3 0,03 „New!“ (UAB „New Agency“) 4 3,2 28% 0,01 0,002
„SAN Hunters“ 2,5 2,2 14% 0,02 0,06 „Ad Fingers“ 2,4 1,6 50% 0,002 0,1
„Lowe Age“ (UAB „Age reklama“) 2,1 2,4 -13 (0,005) 0,07 „Ad Love“ 1,65 1,1 46% -0,1 -0,4
„Clinic 212“ (UAB „Du dvylika“) 1,6 1 60% 0,02 0,07
„Leo Burnett Vilnius“ 1,3 1,2 8% 0,4 0,2 „Advision“ (UAB „Reklamos vizija“) 1,26 1,34 –6% (006) (0,04) „Fabrica“ 1,1 0,95 16% 0,1 0,1
Iš viso 69,7 71,9 –3

*Duomenys iš VĮ Registrų centro surinkti iki 2014 07 25, ataskaitų nepateikė „The Chocolate“ ir kt.



Didžiausios lauko reklamos agentūros
Įmonė Pajamos, mln. Lt Pajamų pokytis, % Pelnas (nuostolis), mln. Lt 2013 m. 2012 m. 2012 m. 2011 m.
„JCDecaux Lietuva“ 14,6 14,2 3% 2,1 2,1
„Clear Channel Lietuva“ 2,7 2,3 20% 0,6 0,4
„Baltijos vaizdinė reklama“2,1 1,9 13% 0,4 0,1
ŠALTINIAI: VĮ Registrų centras, VŽ Didžiausią apyvartos smukimą (21%) skaičiuoja rinkos lyderė „VRS WPI Vilnius“. Domas Zdanevičius, agentūros generalinis direktorius, sako, kad apyvartos sumažėjimą labiausiai lėmė atsisveikinimas su „Norfa“ ir mažesnis užsakymų kiekis iš „Teo“. „Tai lėmė smukusias žiniasklaidos planavimo pajamas. Be to, užpernai turėjome kelis didelius prekių ženklų pozicionavimo projektus užsienyje, juos baigėme 2013 m. pradžioje. Žvelgiant į kitas veiklas, tiek reklamos kūrimo, tiek skaitmeninių sprendimų mastai augo“, – teigia p. Zdanevičius. Šiemet agentūra taip pat planuoja mažesnius pardavimus, nes vienas didžiausių klientų „Procter & Gamble“ toliau karpo investicijas į rinkodarą Lietuvoje. (VŽ rašė, kad, TNS LT duomenimis, per pirmąjį šių metų pusmetį šio gamintojo reklamos biudžetas Lietuvoje sumenko 43% ir jis iškrito iš didžiausių reklamdavių dešimtuko).
„Mes patys palengva labiau persiorientuojame į veiklas, duodančias didesnę pridėtinę vertę nei žiniasklaidos planavimas. Teikiame vis daugiau strateginės rinkodaros, ženklodaros, prekių ženklų ir jų portfelių valdymo, analitikos, pakuočių kūrimo paslaugų“, – vardija p. Zdanevičius. 2014 m. pradžioje agentūra pradėjo dirbti su „Neste“, toliau bendradarbiauja su Vilkyškių pienine, „Arvi“ įmonių grupe, „Švyturiu-Utenos alumi“, „Paulig“ ir t. t. „Rinka atsigauna, bus įdomu. Ypač jei paaštrės geopolitinė įtampa ir vietos gamintojai kartu su ES bus priversti atsigręžti į namų ar gretimas rinkas“, – naujų galimybių ir čia įžvelgia p. Zdanevičius.
Antroje pozicijoje besirikiuojanti „Adell Taivas Ogilvy“ fiksuoja 17% pardavimo mažėjimą. „Kritimą lėmė mažesni kai kurių klientų gamybos biudžetai ir mažesni subrangovų darbų mastai, tačiau metai mums buvo sėkmingi, – tvirtina Linas Paškevičius, „Adell Taivas Ogilvy“ vadovas. – Pavyko išplėsti tiek mūsų teikiamų paslaugų spektrą, tiek veiklos geografiją ir gretimose rinkose. Džiaugiamės, kad bendradarbiavimas su pagrindiniais mūsų klientais „Tele2“, SEB, „Stumbru“, „Maxima“ trunka jau ne vienus metus.“ Šiemet agentūra pradėjo bendradarbiauti su Europos centriniu banku, „Viasat“, „Elmenhorster“.
Lietuvoje nebeišsitenka
Vieną sparčiausių augimo šuolių 2013 m. fiksavo reklamos agentūra „Not Perfect | Y&R Vilnius“. Agentūros pardavimai augo 29%, iki 6,7 mln. Lt, ir ji palypėjo iš penktos pozicijos į trečiąją 2013 m. reitingų lentelėje.
„Nepraradome klientų, jie buvo aktyvesni, be to, pasirašėme naujų sutarčių. Tvirčiau koją įkėlėme Baltarusijoje, tad sėkmingai augome. Apskritai 2013 m. buvo ypač sėkmingi: tapome metų agentūra Lietuvoje, laimėjome sidabrą „Golden Hammer“, o viską vainikavo bronza svarbiausiuose pasaulio reklamos apdovanojimuose „Cannes Lions“. Tad geras įvaizdis ir žodis apie mus cirkuliavo rinkoje ir tai buvo teigiamas postūmis. Šiandien jaučiamės stiprūs, o finansiniai rezultatai – to pasekmė“, – kalba Paulius Senūta, „Not Perfect | Y&R Vilnius“ valdybos pirmininkas.
Tarp didžiausių agentūros klientų, su kuriais sutartys buvo pasirašytos 2013 m., – „Švyturys-Utenos alus“, „Omnitel“ ir „Maxima LT“. Baltarusijoje agentūra dirba su didžiausiu telekomunikacijų dalyviu „Velcom“, alaus gamintoju „Alivaria“, pieno produktų „Danone“ ir kt. „Padėtis Lietuvos reklamos rinkoje gerėja, tačiau šis atsigavimas siunčia skirtingų naujienų agentūroms. Iki krizės klientai pernelyg nesukdavo galvos, su kuo dirba, o dabar jie tapo ypač išrankūs, ieško novatoriškų, inovatyvių kampanijų ir sprendimų, tad svarbu išsigryninti stipriąsias savo savybes“, – pabrėžia p. Senūta. Šiemet agentūra planuoja panašų pardavimo augimą.
Augino mažieji klientai
Beveik trečdalio dydžio apyvartos šuolį skaičiuoja ir reklamos agentūra „New!“ „Tai lėmė ne sutartys su dideliais reklamdaviais, o įtemptas ir nuoseklus darbas su mažais ir vidutiniais klientais. Žinoma, tam reikėjo daugiau laiko ir pastangų, bet mums tie metai buvo įdomūs“, – prisimena Maksimas Kuzminas, reklamos agentūros „New!“ vadovas. „Agentūra kūrė ir keletą darbų šiuolaikinės televizijos paslaugų teikėjui Europoje. Netrukus jie išvys dienos šviesą, – pasakoja p. Kuzminas. – Reklamos rinka palengva lipa iš duobės. Tai matėme ir 2013 m., ir šiemet ši tendencija palengva tęsiasi. Verslo aktyvumas auga, tai liudija ir šiandieniniai užsakymai, ir klientų planai.“
Tačiau dauguma klientų pasidarė atsargesni, jie imasi naujų produktų, bet nebėra tokių didelių biudžetų, nepamatuotų užmojų. Anot p. Kuzmino, klientų užsakymų kartelė auga – vėl viskas grįžta į auksinius ikikrizinius laikus, kai buvo prašoma geriausių, o ne pigiausių sprendimų. Kokybė tampa svarbiausiu parametru. Per šiuos metus agentūra savo pajamas planuoja padidinti maždaug ketvirtadaliu. Tarp didesnių „New!“ klientų – „Ežys“, „Moki lizingas“, „Ermitažas“, nuo šių metų – „Utenos alus“, „Teo“ (bendrovė dirba su keliomis agentūromis), ISM.
Mažųjų ambicijos
Solidžiai 2013 m. stiebėsi ir mažosios reklamos agentūros. Jolanta Pupkevičienė, agentūros „Clinic 212“ vadovė, džiaugiasi, kad per trumpą gyvavimo laiką bendrovė sugebėjo pateisinti žinomų bendrovių, kaip „AVAD Baltic“ (oficialus „Apple“ platintojas Baltijos šalyse), LESTO, „Maxima LT“, „Danske Bank“, „ACME grupė“, „Eurovaistinė“, „Barbora“ ir kt. lietuviško bei užsienio kapitalo bendrovių lūkesčius kuriant ir įgyvendinant reklamines jų kampanijas. Išaugus klientų skaičiui, agentūros apyvarta 2013 m. ūgtelėjo 60%. „Praėjusiais metais mus jau pradėjo kviesti į didžiųjų Lietuvos bendrovių reklamos agentūrų konkursus, tad pradėjome konkuruoti su didžiausiomis ir seniausiomis kūrybinėmis reklamos agentūromis, – sako p. Pupkevičienė. – Šiemet, reaguodami į rinkos tendencijas, stipriname skaitmeninių paslaugų padalinį, iki šiol dirbusį tik su klientų komunikacija socialiniuose tinkluose.“
52795
130817
52791