2013-05-27 03:01

2014 m. pirmadieniai – be dienraščio "Lietuvos rytas"

Dienraštis "Lietuvos rytas" nuo kitų metų nebebus leidžiamas pirmadieniais. Bendrovės strategų sprendimą įtakojo besitraukianti pasaulinė laikraščių rinka bei mažėjančios reklamos pajamos. Tuo metu kiti vietiniai leidėjai ieškodami išeičių pasirinko savaitraščio leidybą, daugiau pajamų stengiasi pritraukti per internetines svetaines.

Didžiausio šalies dienraščio sprendimas pasirodyti ne šešis, o penkis kartus per savaitę pabrangins ir kitų laikraščių platinimą bei leidybą Lietuvoje - ne vienas lietuviškas leidinys spausdinamas "Lietuvos ryto" spaustuvėje, taip pat ir platinamas.

Antra vertus, teigiama, jog panašius veiklos modelius yra svarstęs ne vienas dienraštis, tačiau visi laukė pirmojo žingsnio. Tad greičiausiai tokį kelią gali rinktis ir kiti spaudos leidiniai.

Vidmantas Strimaitis, UAB "Lietuvos rytas" generalinis direktorius, VŽ teigė, jog rinkosi iš dviejų variantų: arba didinti prenumetaros kainą ir dienraštį leisti 6 kartus per savaitę, arba simboliškai mažinti kainą, bet sumažinti ir dienų skaičių.

"Mes pasirinkome antrąjį variantą. Mažiname sąnaudas, nes kiekvienos dienos laikraščio leidimas ir ypač platinimas po visą Lietuvą kainuoja labai brangiai. Iš kitos pusės, ir dabar pirmadieniais ne visi prenumeratoriai gaudavo laikraštį, nes "Lietuvos paštas" jį pristatydavo tik į rajonų centrus bei didesnes gyvenvietes. Produktą gaminame, tačiau jis ne visus skaitytojus laiku pasiekdavo", – sprendimo priežastis aiškina p. Strimaitis.

Kaip šis sprendimas paveiks rinką, p. Strimaitis nekomentuoja.

"Tai kiekvieno apsisprendimo teisė. Ar jie seks mūsų pavyzdžiu, ar ne, bus jų sprendimas. Mes savo kelią pasirinkome – nuo kitų metų išeisime 5 kartus per savaitę, o pirmadieniais visas naujienas skaitytojai ras internete, gal netgi jų pateiksime kiek daugiau nei dabar", – žada p. Strimaitis.

Latviai prieš kelerius metus irgi pasirinko panašų modelį – ten dienraščiai taip pat išeina 5 kartus per savaitę, bet čia jie nepasirodo šeštadieniais.

"Mūsų - atvirkščiai, šeštadieninio numerio tiražas yra didžiausias ir skaitomiausias, tad nedrįsome šeštadieninio formato perkelti į penktadienį. Tad nutarėme atsisakyti pirmadieninio laikraščio, – teigia p. Strimaitis. – Žiniasklaida šiandien Lietuvoje nėra pelninga, tad ieškome būdų kaip pagerinti rezultatus".

Kitiems brangtų

Jei kiti dienraščiai nekeis savo periodiškumo, turės susitaikyti su sąnaudų augimu.

"Jei kiti nuspręs išeiti ir pirmadieniais, žinoma, jiems sąnaudos išaugs, ir gana stipriai, nes išlaidų sumą teks dalintis mažesniam klientų skaičiui", – prognozuoja p. Strimaitis.

Vygintas Bartaševičius,  UAB "Press Express" generalinis direktorius, platinančios apie 1.600 įvairių leidinių Lietuvoje, VŽ teigė, kad dar sunku pasakyti, kaip šis "Lietuvos ryto" sprendimas įtakos platinimo kainą.

"Žinoma, jei važiuosime su mažesniu leidinių skaičiumi, tai ir kainuos daugiau. Klausimas, tik ar šitą naštą prisiimsime ant savo pečių mes, ar dalysimės su kitais leidėjais. Viskas priklausys nuo to, kokį kelią pasirinks kiti rinkos dalyviai: jei neliks tik "Lietuvos ryto" bus vienaip, bet jei neliks daugumos, tikėtina, tada priimsime kitokius sprendimus. Mes dar savo sprendimo neturime, nes nežinome, ką nuspres kiti, sulaukėme tik paklausimų iš kitų rinkos dalyvių", – teigia p. Bartaševičius.

Jis priduria, jog pirmadienis ir dabar "Press Express" yra nuostolinga diena. "Net jei ir platiname "Lietuvos rytą". Visų dienraščių tiražai pirmadieniais nėra labai dideli, o daugiausia leidinių skaitytojus pasiekia šeštadieniais - šis santykis skiriasi kartais, o mes važiuoti turime į lygiai tiek pat taškų", - argumentuoja p. Bartaševičius.

Pasak jo, srendimas turėtų netrukus paaiškėti, nes rinkos dalyviai, pardavinėdami kitų metų prenumeratą, taip pat jau dabar turi apsispręsti", – sako p. Bartaševičius.

Skaityti nori

Kalbėdamas apie spaudą, p. Strimaitis teigia, jog Lietuvoje susidariusi parodoksali situacija. "Popierinės spaudos poreikį tikrai matome ir jaučiame, tačiau reklamdaviai kasmet vis mažina biudžetus spausdintam žodžiui. Ir mažina neproporcingai tam, neva mažėjančiam, skaitytojų skaičiui. Baltijos šalyse reklamos smukimas spaudoje yra bene didžiausias. Kita vertus, visur pasaulyje yra panašios tendencijos, – kalba p. Strimaitis. – Tačiau tikimės, jog jau šiemet kritimas sustos ir reklamos kiekis stabilizuosis po gan didelio 2012 m. nuosmukio".

Kiti rinkos dalyviai taip pat jau yra priėmę ir įgyvendinę kardinalių veiklos sprendimų.

Nuo 2012 m. savaitraščiu tapo "15 min". Šiemet jos pavyzdžiui pasekė ir bendrovė „Diena Media News“ – dienraštis "Vilniaus diena" nuo šio sausio tapo savaitraščiu.

„15min“ vadovai VŽ yra teigę, jog savaitraščio modelis pasiteisino – geresni tiek finansiniai rezultatai, tiek adekvatesnis ir pats produktas, o pagrindinis bendrovės verslas yra naujienų portalas. Savaitraštis liko tik priedu, nedarančiu papildomų nuostolių.

Nuostoliai mažėjo

VŽ rašė, jog UAB „Lietuvos rytas“ grupės konsoliduotas grynasis nuostolis pernai mažėjo 14,7% ir sudarė 4,6 mln. Lt, kai 2011 m. buvo 5,45 mln. Lt.

2012 m. grupės pajamos, palyginti su 2011 m., augo 3% – iki 137,8 mln. Lt, rašoma Registrų centrui pateiktoje įmonės konsoliduotoje finansinėje ataskaitoje. UAB „Lietuvos rytas“ nuostolį lėmė reklamos pajamų mažėjimas spaudoje ir televizijoje, energetinių išteklių brangimas, maži „Lietuvos ryto“ televizijos žiūrimumo reitingai, taip pat dėl padidėjusio darbuotojų skaičius išaugusios įmonės "Lrytas" sąnaudos.

Iš UAB „Lietuvos rytas“ grupės bendrovių 2012 pelningai dirbo UAB „Lietuvos ryto“ spaustuvė, gavusi 6,72 mln.Lt bei UAB „Lrytas“ – 0,72 mln. Lt pelno. UAB „Lietuvos rytas“ nuostoliai siekė 5,4 mln. Lt, UAB „Lietuvos ryto“ televizijos – 6,39 mln. Lt.

UAB "Lietuvos rytas" pajamos 2012 m. sumenko nuo 39 mln. Lt 2011 m. iki 33,5 mln. Lt.

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

Grupė planuoja, kad konsoliduotas šių metų rezultatas bus apie 2 mln. Lt pelno.

„Teigiamą įtaką šių metų rezultatams turės pridėtinės vertės mokesčio periodiniams leidiniams sumažinimas nuo 21% iki 9%. Be to, tikimasi, kad šalies spaudos reklamos rinka, kuri nuo 2008 m. kiekvienais metais mažėjo, stabilizuosis“, – rašoma įmonės ataskaitoje.

UAB „Lietuvos rytas“ įstatinis kapitalas pernai metų gale sudarė 34,7 mln. Lt.

52795
130817
52791