VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2022-09-29 08:30

Galimybė dirbti ne biure – privalumas ir žmonėms, ir organizacijoms

Pandemija ir karantinas paskatino pradėti naują darbo santykių etapą. Kai dėl ribojimų visi, kam tik leido darbo pobūdis, įsikūrė biurus namuose, teko pratintis prie kitokių darbo, bendravimo, motyvavimo taisyklių. Visgi ir suvaržymams pasibaigus nuotolinio darbo galimybė liko ir, tikėtina, jau niekur nebedings iš organizacijų gyvenimo, nes kuria vertę ir darbuotojams, ir darbdaviams.

„Prasidėjus koronaviruso pandemijai, sureagavome ypatingai greitai – visi, kam nereikėjo dirbti „karštojoje zonoje,“ vos per pora dienų buvo perkelti dirbti nuotoliniu būdu, o likęs personalas nuolatos rotavosi. Taip šimtu procentų organizacijoje veiksmingai suvaldėme koronavirusą ir įgijome neįkainojamos patirties“, – pasakoja UAB „Interlux“ direktorius dr. Audrius Matuzevičius. 

Sustyguoti maksimaliai saugias darbo sąlygas buvo gyvybiškai svarbu, nes jei virusas būtų įsisukęs į vieną iš personalo grandžių, dalis Lietuvos gydymo įstaigų galėjo rimtai nukentėti: bendrovė tiekia inovatyvius technologijų sprendimus medicinai, moksliniams tyrimams ir pramonės laboratorijoms.

A. Matuzevičiaus teigimu, nuotolinis darbas nebuvo tarsi žaibas iš giedro dangaus, į darbo grafiką visuomet buvo žiūrima lanksčiai. Siekdama sudaryti kuo palankesnes sąlygas bei motyvuoti darbuotojus, įmonė ir anksčiau suteikdavo jiems įvairių galimybių: pavyzdžiui, tęsti studijas, derinti asmeninio gyvenimo kelyje iškylančius poreikius, kad darbas būtų harmoningo gyvenimo dalimi.

Įmonės vadovas atskleidžia, kad pasibaigus paskutinei stipriai koronaviruso bangai „Interlux“ komanda su džiaugsmu grįžo prie įprasto darbo ritmo ir visuotinio nuotolinio darbo nepasigenda. Tačiau galimybė dirbti derinant abi darbo formas neabejotinai liko, juolab, kad po pandemijos pamokų darbai per nuotolį vyksta sklandžiau.

„Nusistovėjusi darbo dienos rutina, galimybė gyvai bendrauti su kolegomis, o vakare grįžti namo vis dėlto yra stipri emocinio komforto dalis. Taigi, nuotolinis darbas įmonėje, kaip ir anksčiau, vėl tapo opcija asmenybės tobulėjimui bei šeimos interesams užtikrinti. Auginantys mažamečius vaikus gali planuotis mamadienius, tėvadienius, išeiti tėvystės atostogų. O esant poreikiui – ir dirbti per nuotolį (tiesa, serviso, logistikos padaliniai dėl atliekamų funkcijų specifikos nuotoliu dirbti negali.) Esant būtinybei ir vėl galėtume didelę dalį kolektyvo greitai „evakuoti“ dirbti iš namų, tačiau tikimės, jog poreikio vėl didelę dalį darbuotojų siųsti į nuotolį greitai nebeiškils“, – tikina „Interlux“ direktorius.

Aprūpina priemonėmis

Aktyvi nuotolinio darbo praktika COVID-19 laikotarpiu pradėta taikyti ir aukštųjų technologijų įmonių grupei priklausančioje „Yukon Advanced Optics Worldwide.“ Bendrovė ne tik kuria, bet pati ir gamina civilinius termovizorinius ir skaitmeninius naktinio matymo prietaisus, tad nuotoliu čia gali dirbti tik administracijos darbuotojai, kurių darbo specifika nereikalauja nuolatinio buvimo darbo vietoje. Tokių, anot įmonės komunikacijos vadovo Germano Kavalskio, apie 250 darbuotojų turinčioje įmonėje yra daugiau nei pusė. 

„Darbuotojas gali dirbti nuotoliu 10 darbo dienų per mėnesį ir pats spręsti, ar išnaudos šį laiką nepertraukiamai, ar skaidys dalimis. Taip pat gali rinktis kitas lanksčias nuotolinio darbo formas su sąlyga, kad jos neviršys taisyklėse nustatyto laiko – 10 dienų“, – nuotolinio darbo tvarką dėsto įmonės atstovas. Jis pabrėžia, kad kitos valstybės teritorijoje dirbantiems, vaikus iki 8 m. auginantiems, tėvams, vieniems auginantiems vaiką iki 14 m. arba neįgalų vaiką iki 18 m. ar slaugyti artimuosius turintiems darbuotojams leidžiama dirbti nuotoliu, jei yra poreikis. 

Abi įmonės pasirūpina ir nuotoline darbo vieta: aprūpina darbuotojus reikalingomis priemonėmis, technine įranga, padeda užtikrinti optimalias darbo sąlygas. 

„Kolegoms, pradėjusiems dirbti per nuotolį, buvo parūpintos visos darbui reikalingos priemonės – kompiuteriai, spausdintuvai ir kita, kuriuos įmonės IT specialistai padėjo pajungti bei suinstaliuoti. Atsižvelgėme ir į individualius poreikius, pavyzdžiui, esant prastam interneto ryšiui, įmonė pasirūpino ir interneto tiekimu“, – dėsto A. Matuzevičius.

„Yukon Advanced Optics Worldwide“ darbuotojai taip pat turi galimybę įmonės lėšomis įsigyti jiems tinkamus baldus ar orgtechniką, reikalingą darbui nuotoliu. Įmonė padengia iki 1000 eurų sumą. Šiuos baldus ar įrangą vėliau darbuotojas gali išsipirkti, sumokėdamas 50 proc. jų vertės.

Iššūkius įmanoma suvaldyti

 Dirbti vienam ir neišeiti iš namų emociškai yra sudėtingiau, natūraliai mažėja bendrystės su kolektyvu pojūtis, motyvacija. Nematant kolegų, nesilankant biure atitolstama nuo įmonės, ilgą laiką už organizacijos ribų dirbantis komandos narys nėra taip įsitraukęs ir jaučia silpnesnį ryšį su organizacija, nei biure besilankantys jo kolegos. G. Kavalskis pastebi, kad koją kiša ir techniniai nesklandumai: nuotolinis darbas reikalauja gero ir stabilaus internetinio ryšio, kurį ne visuomet galima užtikrinti, bet to, norint susikurti darbingą atmosferą, labai svarbu turėti asmeninę darbo erdvę. 

Tačiau neabejotinai darbas nuotoliu turi ir privalumų, teigiamai veikiančių tiek darbuotojų, tiek ir įmonės gyvenimą. 

„Specialistus galime samdyti ir iš tolimo miesto ar kitos šalies. Kai didesnei darbuotojų grupei reikia per trumpą laiką kartu aptarti skubius klausimus ar tai padaryti neplanuotai – nuotoliniai susirinkimai yra labai patogi alternatyva gyviems posėdžiams.  Sutaupydamas laiko kelionėms, darbuotojas gali greta darbo ugdytis ir kelti savo kvalifikaciją“, – vardija „Interlux“ vadovas, pabrėždamas, kad saugi ir sveikatai palanki darbo aplinka, pagarbi tarpusavio bendravimo kultūra, lyčių lygybė, žmogaus teisės organizacijoje yra pamatinės įmonės santykio su darbuotojais vertybės. 

„Vertiname savo darbuotojus ir prioritetą teikiame jų gerovei, išlaikant darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyrą. Nuotolinis darbas pastebimai kelia darbuotojų motyvaciją, matome, kad žmonės mielai naudojasi jo galimybėmis. Darbuotojai gali jaustis laisvesni, nes žino, kad įmonė siekia konkretaus darbo rezultato, o ne išdirbtų valandų skaičiaus. O tam, kad nuotoliu dirbantys kolegos neužsimirštų ir neatitrūktų nuo įmonės vidaus gyvenimo, įvesta 10 darbo dienų nuotolinio darbo taisyklė, padedanti sumažinti neigiamus darbo per nuotolį poveikius“, – apibendrina G. Kavalskis. 

Informacija yra parengta bendradarbiaujant su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija ir yra finansuojama Europos socialinio fondo lėšomis.

52795
130817
52791