2025-09-03 15:01

NSGK ragina atidėti „Embraer“ lėktuvų įsigijimą iki divizijos suformavimo

Vienas iš brazilų bendrovės „Embraer“ gaminamų orlaivių. Paulo Whitakerio („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Vienas iš brazilų bendrovės „Embraer“ gaminamų orlaivių. Paulo Whitakerio („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas (NSGK) siūlo atidėti trijų „Embraer“ karinių transporto lėktuvų pirkimą iki divizijos kariuomenėje išvystymo.

„Mūsų pareiškimas po balsavimo komitete yra toks, kad siūlome atidėti sprendimą dėl karinių transporto orlaivių pirkimo, iki bus suformuota Lietuvos kariuomenės pirmoji divizija ir ji pasieks pilną operacinį pajėgumą bei bus išvystyta integruota oro gynyba“, – po trečiadienį vykusio posėdžio žurnalistams sakė Giedrimas Jeglinskas, komiteto pirmininkas.

Lietuva ketina įsigyti tris transporto orlaivius „Embraer C-390 Millenium“. Apie planus juos pirkti viešai pranešta birželio viduryje po Valstybės gynimo tarybos posėdžio.

Pirmasis orlaivis Lietuvą pasiektų 2028 metais, kiti – po 2030 metų.

Tuo metu kariuomenėje išvystyti diviziją planuojama iki 2030-ųjų.

NSGK posėdyje dalyvavęs krašto apsaugos viceministras Karolis Aleksa žurnalistams teigė, jog naujų orlaivių įsigijimas nesutrukdys išvystyti diviziją laiku.

Tuo metu kariuomenės vadas generolas Raimundas Vaikšnoras pakartojo, kad „Embraer“ orlaiviai pakeistų „senus, nusidėvėjusius“ transporto orlaivius „C-27J Spartan“.

Raimundas Vaikšnoras, Lietuvos kariuomenės vadas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Raimundas Vaikšnoras, Lietuvos kariuomenės vadas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Teigiama, kad „Spartan“ lėktuvai nuo 2030 metų nebegalės skraidyti Europos Sąjungos oro erdvėje, o 2036–2039 metais jų naudojimas turės būti visiškai nutrauktas.

„Ar mes dabar galėtumėm daryt, ar vėliau? Čia jau yra klausimas, kaip mes įdiegiam į mūsų eksploataciją sklandžiai, o nesiblaškom (...). Tuo labiau, kad šiai dienai yra bendras europinis projektas, kur derybinė pozicija yra daug lengvesnė ir galima išsiderėti daug palankesnes sąlygas, tiek remonto, tiek išlaikymo, tiek vėliau mokymo“, – sakė R. Vaikšnoras.

G. Jeglinskas tvirtino, kad šie argumentai neįtikino.

„Kai turim skylėtą dangų, kai turim diviziją, kurią turime suformuoti iki 2030 metų (...), yra aibė darbų, į kuriuos turime investuoti dar daugiau pinigų“, – kalbėjo NSGK pirmininkas. 

Giedrimas Jeglinskas, Seimo narys. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Giedrimas Jeglinskas, Seimo narys. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Jis ir komiteto pavaduotojas Laurynas Kasčiūnas praėjusią savaitę dėl naujų orlaivių kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą.

Rašte institucijai, be kita ko, prašyta patikrinti, ar Krašto apsaugos ministerijos sprendimai dėl orlaivių pirkimo „buvo priimti nepažeidžiant pirkimus reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų ir ar juos atliekant nebuvo piktnaudžiaujama tarnyba“. Krašto apsaugos ministerija tokius įtarinėjimus atmeta.

Tiksli trijų įsigyjamų orlaivių suma dar nėra aiški, tačiau preliminariai jie turėtų kainuoti apie 700 mln. Eur.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB BNS sutikimo draudžiama.

52795
130817
52791