2025-02-25 20:07

Dakaro šlovės valanda: širdžių čempionas V. Žala, laurai – „Skubai“ ir „Redbull“

Išsigrynino atsakymą, kada prekių ženklams verta „eiti“ į Dakarą

Iš kairės: Vaidotas Žala, Benediktas Vanagas, Rokas Baciuška. VŽ, „Scanpix“, BNS nuotraukų koliažas.
Iš kairės: Vaidotas Žala, Benediktas Vanagas, Rokas Baciuška. VŽ, „Scanpix“, BNS nuotraukų koliažas.
Metų pradžioje Saudo Arabijos smėlynus sujudinęs Dakaro ralis išlaiko stabilią šiuo renginiu besidominčią lietuvių auditoriją, o iš rėmėjų prekių ženklų šį kartą didžiausią naudą raško komercinio transporto remonto ir prekybos bendrovė „Skuba“.

Šiemečiai Dakaro ralio auditorijos susidomėjimo rodikliai šiek tiek didesni nei ankstesniais metais: bendras respondentų susidomėjimas, įsitraukimas siekė 89% (2024 m. – 85%), t. y. tiek žmonių teigia, kad yra ką nors girdėję apie Dakarą. 

Be to, šį kartą tyrėjai fiksuoja daugiau aktyvių renginio gerbėjų, kurie patys seka ir domisi lenktynių rezultatais, jų pagausėjo nuo 32% iki 38%, rodo žiniasklaidos planavimo agentūros „MindShare Lietuva“ Dakaro žinomumo ir šio renginio rėmėjų tyrimas, atliekamas penktus metus.

„Pats renginys išlaiko stabilią auditorija, o prie šiemečio didesnio aktyvumo prisidėjo rekordinis skaičius dalyvių iš Lietuvos, lenktynininkų pokyčiai tarp skirtingų klasių. Tačiau iš principo Dakaras tai – kelios savaitės šlovės ir dėmesio per metus“, – kalba Andrius Katinas, „MindShare Lietuvos“ Tyrimų skyriaus vadovas.

Tyrimas rodo, kad respondentai yra linkę palaikyti visus lenktyniaujančius lietuvius – dauguma jų neturi vieno favorito (tokių yra vos 15%), vienos komandos, kurią stipriau palaikytų, tad stebi, serga už visus Lietuvai atstovaujančius lenktynininkus.

Labiausiai žinomos komandos yra ilgamečiai Dakaro veidai: jau ne vienus metus čia lyderiauja Benedikto Vanago ekipažas (žinomumas 91%), toliau rikiuojasi Vaidoto Žalos (88%), Roko Baciuškos (82%) komandos. Beje, pastarasis labiausiai, net daugiau nei 10 proc. punktų, užsiaugino savo žinomumą per metus.

Įdomu, kad penktoje vietoje pagal žinomumą tebesirikiuoja Antanas Juknevičius, kuris jau kelerius metus nebedalyvauja Dakare, tačiau pagal žinomumą jis tebelenkia ir šiemetinius lenktynininkus. 

„Neabejotinai savo indėlį čia neša tai, kad A. Juknevičius – vienas iš Dakaro senbuvių, tad jį žmonės prisimena. Tačiau svarbu ne vien žinomumas. Vertinant vartotojų simpatijas Dakaro žvaigždėms – lyderis pastaruosius metus yra V. Žalos ekipažas, net 39% respondentų jį įvardija kaip mėgstamiausią. Antroje vietoje – R. Baciuška (27%). B. Vanagas čia surenka 15%“, – skaičiuoja A. Katinas.

 

Pasak jo, daugiausia simpatijų per pastaruosius kelerius metus pavyko užsiauginti R. Baciuškai.

„Visgi žiūrovų širdžių čempionu reikia vadinti V. Žalą, kurio vertinimui, atrodo, net neturi įtakos, kokioje klasėje jis varžosi, kokių rezultatų pasiekė“, – sako A. Katinas.

Prekių ženklai laimėtojai

Atsakydami į atvirą klausimą, kuriuos prekių ženklų žmonės sieja su Dakaru, respondentai minėjo daugiau nei 100 skirtingų prekių ženklų, tarp kurių šiemet lyderiavo „Redbull“, „Skuba“, „Toyota“, „Stihl“ / „Ginalas“.

„Sėkmingesnius metus, kaip ir anksčiau, skaičiuoja „Redbull“, R. Baciuškos rėmėja, šio prekių ženklo teisingas priskyrimas padidėjo 4 proc. punktais. „Toyota“ išlaikė stabilumą, „Stihl“ kiek nukrito, o reikšmingiausias šuolis šiemet lydėjo „Skubą“, kuri pradėjo remti V. Žalą“, – fiksuoja A. Katinas.

Įdomu, kad visi pagrindiniai V. Žalos rėmėjai, besikeitę per pastaruosius kelerius metus, fiksavo itin aukštus priskyrimo, identifikavimo rodiklius vartotojų akyse: 2022 m. šį lenktynininką pradėjus remti „Teltonikai“, jos priskyrimo rodiklis pasiekė 14,9%, toks pats jis išsilaikė ir 2023 m. O 2024 m., kai pasitraukė „Teltonika“, jos vietą užėmusi logistikos bendrovė „Arijus“ irgi pasiekė identišką rodiklį (14,9%). 

Andrius Katinas, žiniasklaidos planavimo agentūros „MindShare Lietuva“ tyrimų skyriaus vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Andrius Katinas, žiniasklaidos planavimo agentūros „MindShare Lietuva“ Tyrimų skyriaus vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

„O „Skuba“ iššovė dar ryškiau, šiemet pasiekė net 19% rodiklį. Tai didžiausias prekių ženklo priskyrimo šuolis per pirmuosius metus. „Arijus“ teberemia V. Žalą, tačiau ne kaip pagrindinis rėmėjas, išlaiko matomumą (4,2%), ilgametis partneris Šiaulių bankas susirenka 5,2% asociacijų, o net ir neberemdama „Teltonika“ taip pat yra prisimenama (3,6%)“, – vardina A. Katinas.

Pasak jo, aukštesnius „Skubos“ rezultatus galėjo lemti aiškesnis fonetiškai prekių ženklas (t. y. labiau suprantamas nei, pavyzdžiui, „Teltonika“ ar „Arijus“), labiau derantis prie automobilių segmento, ne paskutinėje vietoje yra ir tai, kad pats ženklo logotipas yra ryškus, raudonas, kontrastuojantis, išsiskiriantis iš kitų rėmėjų. 

Iš kairės: Vaidotas Žala, Benediktas Vanagas, Rokas Baciuška. VŽ koliažas (VŽ, „Scanpix“, „BNS Foto“) nuotr.

„Tikėtina, savo indėlį pridėjo ir lenktynininko mėgstamumas. Taip pat statusas, geros integracijos, gana geri pasiekti rezultatai lenktynėse“, – svarsto A. Katinas.

Tyrimas rodo, kad respondentai pastebi prekių ženklus ir ant automobilių, ir ant sportininkų aprangų, ir jų kuriamame turinyje.

Rado atsakymą

Dalius Dulevičius, „MindShare Lietuvos“ klientų aptarnavimo vadovas, reziumuodamas tyrimo istoriją, teigia, kad šį kartą ir patiems pavyko aiškiau išsigryninti atsakymą, kada prekių ženklams verta „eiti“ į Dakarą. 

„Esminis momentas yra tas, kad Dakaras sujungia tarsi du skirtingus pasaulius. Pirmiausia, autopasaulį, nišinį, labiau vyrišką renginį, kur gaudžia automobiliai, svyla padangos. Kita vertus, Dakaras, nors ir būdamas momentinis renginys, geba pasiekti gana plačią auditoriją, tiesa, gana trumpu periodu, tad žinomumo prekių ženklams jis greitai tikrai nesukurs“, – akcentuoja D. Dulevičius.

Tad, apibendrinant, pirmuoju atveju, jei esate šio segmento prekių ženklas, bemaž visada verta atsidurti Dakaro arenoje. Tuomet auginsite ir žinomumą, stiprinsite svarstymą ir skatinsite vartojimą. Tačiau su sąlyga, kad visa tai darysite nišinės auditorijos kontekste, pačių tikriausių Dakaro gerbėjų kontekste, pažymi pašnekovas.

Dalius Dulevičius, „MindShare Lietuvos“ klientų aptarnavimo vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Dalius Dulevičius, „MindShare Lietuvos“ klientų aptarnavimo vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.


„Antruoju atveju, jei esate masinis prekių ženklas išeinantis už autosporto ribų, buvimas Dakaro kontekste jums gali padėti sustiprinti tam tikrus prekių ženklo atributus kaip kokybė, patikimumas, ištvermė, veržlumas. Čia galite parodyti savo išskirtinumus, gerąja prasme užaštrinti prekių ženklo kampus. Kartu vėlgi su sąlyga, kad esate jau žinomas prekių ženklas ir jums reikia tik papildomo prieskonio“, – pataria D. Dulevičius.

Pirmojo atvejo geriausia iliustracija – prekių ženklas „Skuba“, artimas renginio auditorijai, gerai susiintegravęs, susiliejęs su automobilių tematika ir fiksuojantis gerus rezultatus vartotojų akyse – aukštus priskyrimo rodiklius.

„Antruoju atveju – „Redbull“, kuriam Dakaras yra kaip papildoma galimybė auginti savo lojalią auditoriją, arba „Toyota“, kuri tarsi kasdienybėje kiekvienam mažo „Prius“ vairuotojui „suteikia“ bent mažytę dalelę Dakaro DNR, – taip užaštrinamas prekių ženklas“, – vertina D. Dulevičius.

Pasak jo, įdomu, kad mineralinio vandens prekių ženklas „Vytautas“ nors ir nėra Dakaro rėmėjas, tačiau susirenka visai nemenkas asociacijas su šiuo renginiu. 

„Galima tik paspėlioti, kad, tapęs rėmėju, jis, tikėtina, gerokai šautų į viršų“, – vertina D. Dulevičius.

Tyrimas buvo atliktas 2025 m. sausio pabaigoje – vasario pradžioje, apklausta bemaž 600 respondentų, vyresnių nei 16 metų amžiaus.

VŽ rašė, kad šiemečiame Dakare dalyvavo rekordinis skaičius lenktynininkų iš Lietuvos – 15-a. Šių metų Dakare sunkvežimių klasėje debiutavęs lietuvis V. Žala užėmė 5-ą vietą bendroje įskaitoje. R. Baciuška automobilių klasėje Dakaro ralį pabaigė 12-oje vietoje.

O „Dakar Classic“ kategorijoje su senu „Defender“ dalyvavęs lietuvių lenktynininkų Karolio Raišio ir Igno Daunoravičiaus „Ovoko Racing“ ekipažas iškovojo 3-ią vietą absoliučioje įskaitoje ir į gimtinę parvežė Dakaro nugalėtojų simbolį – Beduino statulėlę.

52795
130817
52791