2025-02-18 11:09

Degalinių darbo užmokesčio palyginimas: lyderiai iriasi į priekį panašiu tempu

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Lietuvos degalų prekybos rinka yra gana konkurencinga, veikia du stambūs ir keliolika mažesnių degalinių tinklų, tad šioje srityje besispecializuojantys įvairių kompetencijų žmonės turi pasirinkimą. Degalinių tinklai dėl darbuotojų konkuruoja ne tik tarpusavyje, bet su visu prekybos sektoriumi.

Degalinių tinklų sektoriuje situacija visuomet yra individuali ir priklauso nuo regiono, darbo specifikos ir pozicijos lygio. Todėl nenuostabu, kad „Neste Lietuva“, valdanti autonominių degalinių tinklą, turi reikšmingai didesnius darbo užmokesčio rodiklius – praktiškai visos algos mokamos biuro specialistams. 

O regioninių degalinių tinklų rodikliai rikiuojasi lentelės apačioje.

Derybinės galios 

Žemesnes pozicijas užimantys darbuotojai (klientų aptarnavimo specialistai, LPG operatoriai) dabar turi daugiau galios, ypač didesniuose miestuose, kur jų trūksta. Apskritai darbuotojai, turintys paklausių rinkoje ir gerai ištobulintų įgūdžių, lengvai pasiekia savo tikslus diskutuodami su vadovais, teigia tinklų vadovai.

Visgi Skirmantas Mačiukas, „Circle K“ vadovas Baltijos šalyse, pastebi, kad etapas, kai kandidatas savo rankose turėjo visus svertus derybose dėl darbo sąlygų, po truputį praeina. 

Skirmantas Mačiukas, „Circle K Lietuvos“ vadovas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Skirmantas Mačiukas, „Circle K“ vadovas Baltijos šalyse. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

„Sugrįžome prie santykio, kai tarp darbdavio ir darbuotojo vyksta labai logiškos derybos dėl abiem pusėms tinkamiausių sąlygų. Tačiau galima įžvelgti skirtumų tarp sričių. Pavyzdžiui, pastaruoju metu rinkoje jautėsi rinkodaros kandidatų aktyvumas, bet gana sudėtinga buvo pakviesti dirbti komercijos srities specialistų. Taigi, lūkesčiai neretai priklauso ir nuo esamos konkurencijos dėl vienos pozicijos organizacijoje“, – lygina S. Mačiukas.

Numatė iki 10% augimą

Palyginti rinkos lyderių „Circle K“ ir „Viados“ pozicijas ir su DU susijusius rodiklius nėra paprasta. 

Viena vertus, atrodo, kad su mažiau darbuotojų „Circle K“ generuoja didesnius pardavimus, tačiau, atsižvelgiant į pačių prekybos vietų skaičių, tai, kad dalis jų autonominės, ir tai, kad „Circle K“ finansiniai metai nesutampa su kalendoriniais, lyginimas komplikuojasi.

Vertinant vien DU pokytį, matyti, kad abi bendrovės 2024 m. ūgtelėjo panašia dalimi: „Circle K“ vidutinis atlygis augo 7%, „Viados“ – 6,7%.

Šiemet, pasak S. Mačiuko, DU fondas augs panašia apimtimi, o Lino Vytauto Karlavičiaus, „Viados“ generalinio direktoriaus, planuose – apie 10% didėjimas. Konkretaus darbuotojo alga priklausys nuo jo asmeninio indėlio ir konkrečios degalinės rezultatų.

Ko tikisi specialistai

Vidurinės grandies vadovams svarbiausia yra stabilumas, aiškios darbo sąlygos, atlyginimo augimas ir komandų valdymo lankstumas. Administracijos specialistai pirmenybę teikia lūkesčius atitinkančiam atlyginimui, darbo krūvio subalansavimui, darbo ir asmeninio gyvenimo balansui bei profesiniam tobulėjimui, sako L. Karlavičius.

„Mūsų darbuotojai ypač pabrėžia darbo ir laiko, praleisto su šeima, balansą. Ši prerogatyva yra pati svarbiausia“, – teigia vadovas. 

Linas Vytautas Karlavičius, UAB „Viada LT“ vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Linas Vytautas Karlavičius, UAB „Viada LT“ vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Tarp naudų, kurių siekia darbuotojai, prekybos įmonių vadovai įvardija laisvę pasirinkti lankstų darbo grafiką, darbą iš namų, sveikatos draudimą, priedus už pasiektus rezultatus, nemokamus skiepus, išskirtines darbuotojo nuolaidas, papildomas atostogas ar priedus už išdirbtą stažą bendrovėje, mokamas dienas vestuvių proga ar laidotuvėms, finansinę paramą šeimos nario netekties atveju, dovanas darbuotojams ir jų vaikams per šventes, darbostogas, kelionės išlaidų kompensavimą. Individualus mokymams skirtas krepšelis taip pat yra gerai arba labai gerai vertinama nauda.

Renkantis darbovietę, svarbus ir atlygis, ir darbo sąlygos, tačiau ne mažiau svarbi yra ir įmonės reputacija.

„Labai svarbus aspektas – įmonės kultūra ir vertybės. Jeigu įmonė visuomenėje vertinama kaip geras ir teisingas darbdavys, kuris rūpinasi savo komandos nariais, tuomet ir kandidatai kelia mažiau papildomų sąlygų bei dažniau pretenduoja į poziciją, nes pačiu pranašumu tampa noras būti įmonės dalimi“, – sako S. Mačiukas.

Vidutiniam mėnesiniam bruto darbo užmokesčiui Lietuvoje pernai padidėjus 10,2% ir pasiekus 2.218 Eur, šiemet didieji prekybos sektoriaus darbdaviai reikšmingesnių šuolių nežada. Svarbiausia – neatitrūkti nuo rinkos vidurkio, o geriausia – jį bent šiek tiek ir viršyti. Platesnę visų prekybos įmonių darbo užmokesčio pokyčių analizę skaitykite šiame VŽ straipsnyje.

52795
130817
52791