„DS Smith“: nuo dėžių gamintojo iki pakuočių stratego
1967 m. Savanorių prospekte (žinoma, anuomet jis vadintas kitu vardu) iškilusi kartono gamykla pradėjo lietuviškąją pakuočių gamybos istoriją. Kartoninė dėžė, kaip alternatyva medinėms, pasaulyje atsirado dar XIX a., kai buvo išrasta ir patentuota jos gamybos technologija. Pirmosios dėžės buvo skirtos tiesiog sudėti produktams ir juos saugiai nugabenti nuo fabriko iki parduotuvės. Tad dėžės, kuriose prekes gaudavo krautuvininkas ar jo parduotuvėn užsukęs pirkėjas, praktiškai niekuo nesiskyrė.
Kartu su besikeičiančia vartotojiška kultūra kito ir „dėžės“ vaidmuo. Gausėjant greito vartojimo prekių (FMCG) pasirinkimui, jos turėjo būti ne tik patogiai ir saugiai supakuotos, bet ir lengvai pastebimos parduotuvės lentynoje. Tad rudoji dėžė tapo individualizuota, pritaikoma konkrečiam produktui, pirkėjui, rinkai.
Šiandien Savanorių pr. 183 esanti gamykla pasikeitusi ne tik išoriškai, bet ir konceptualiai. Ją puošia „DS Smith“ iškaba, o viduje gaminamos pakuotės, kurių paskirtis – ne tik apsaugoti jose esantį produktą, bet ir skatinti pardavimų augimą bei taupyti gamintojo kaštus.
Per metus čia pagaminama 180 mln. dėžių, skirtų Lietuvos baldų, maisto bei gėrimų ir kitoms pramonės įmonėms – kompanijos gamybiniai pajėgumai vieni įspūdingiausių Baltijos šalyse. 37 šalyse veikiančios pasaulinės lyderės „DS Smith“ grupės nare įmonė tapo 2012 m. Kompanija gamina daugiausiai gofruoto kartono produkcijos Lietuvoje, pirmauja ir pagal užimamą rinkos dalį, tad pagrįstai vadinama rinkos lydere.
Ieškoti geriausių pakavimo sprendimų – kasdienis bendrovės uždavinys: „Gera pakuotė yra ta, kurios funkcionalumas bei išvaizda apgalvota iki smulkmenų, kad padėtų optimizuoti visą tiekimo grandinę“, – tikina Katarzyna Kala-Kowalska, „DS Smith Packaging Lithuania“ generalinė direktorė Baltijos regiono procesams.
Kalbamės vietoje, kur prieš penkiasdešimt metų pradėtos gaminti kartoninės dėžės. Kokie pagrindiniai reikalavimai pakuotei keliami šiandien?Žinoma, pirmiausia pakuotė turi apsaugoti produktą. Pakuotė taip pat kuria produkto gyvavimo parduotuvės lentynoje istoriją – nuo jos priklauso, ar tai bus sėkmės istorija, ar klaida, kurią norėsis greičiau pamiršti. Ir, kas ne mažiau svarbu, pakuotė turi suteikti reikiamą informaciją pirkėjui ir skatinti pardavimus.
Jei kalbėsime apie pramonės segmentą – dėžė, į kurią pakuojamas produktas, privalo būti individualiai pritaikyta ir funkcionali, padedanti maksimaliai išnaudoti sandėlio plotą bei išdėstyti prekes paletėse.
O bendrai pakuotės turi atliepti iš globalios ekonomikos kylančius iššūkius: ilgus transportavimo atstumus, perkrovimus tarpinėse stotelėse, prekių ženklo pozicijų stiprinimą. Dėl išvystytos logistikos ir daugiapakopės distribucijos sistemos dažnai produkcijai būtina antrinė ar net tretinė pakuotė, kad užtikrintų efektyvumą.
„DS Smith“ yra didžiausias gofruoto kartono tiekėjas Europoje, o pasaulyje pirmauja pramoninio plastiko pakuočių srityje. Įsigijus fabriką Vilniuje atsirado sinergija tarp „DS Smith“ inovacijų kultūros bei išvystytų klientų aptarnavimo standartų ir vietinių gamybos pajėgumų. Grupė čia išties nemažai investavo, modernizavo įrengimų parką ir gamyklos infrastruktūrą.
„DS Smith“ pasižymi ir labai sisteminiu požiūriu į kokybę, tvarumą bei aplinkosauginius aspektus, yra socialiai atsakinga. Visa tai pavyko įdiegti ir Lietuvoje: įmonė turi kokybės bei aplinkosaugos standartus atitinkančius sertifikatus ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, turi FSC sertifikatą (atsakingo miškų valdymo standartas), o taip pat yra gavusi SMETA – socialiai atsakingo verslo statusą įrodančią deklaraciją.
Gofruoto kartono sprendimai yra labai glaudžiai su vietiniais gamintojais susijęs verslas, dauguma mūsų produktų yra pritaikyti konkrečiam segmentui. Lietuvoje daugelis baldų gamintojų yra IKEA tiekėjai, taigi ir mes tapome IKEA pakuočių specialistais visos grupės mastu: aktyviai dirbame tobulindami jų pakuočių dizainą bei optimizuodami tiekimo grandinę.
Praeitais metais bendrovė buvo apdovanota už 2016 m. inovatyviausią pakuotės koncepciją. Papasakokite, kuo ypatinga pakuotė laimėtoja?Didžiausioje Lietuvoje pakuočių sektoriaus metinėje konferencijoje pirmą kartą apdovanoti konkurso „Pakuočių sektoriaus lyderiai 2016“ nugalėtojai. Šiam konkursui pristatėme net 4 projektus, kuriuos sukūrė mūsų „PackRight“ centro dizaineriai. Vienas jų laimėjo pirmąją vietą Inovatyvios pakuotės funkcijos/koncepcijos kategorijoje.
Užsakovas pageidavo greitai surenkamos pakuotės, kuriai nereikėtų naudoti papildomų medžiagų (lipnios juostos, plastiko) ir kuri užtikrintų geresnę produkto apsaugą, būtų patogiai atidaroma (nenaudojant peiliuko ir nebijant pažeisti viduje esantį produktą).
Pasiūlėme patogesnį ir aplinkai draugiškesnį sprendimą, kurį įgyvendinę sukūrėme naują, 100 proc. perdirbamą pakuotę. Parinkę optimalų pakuojamų produktų skaičių ir sukūrę pusiau automatinę pakuotės surinkimo konstrukciją, mūsų dizaineriai visiškai išpildė užsakovo poreikius.
Bendrovės klientas gamyboje nebenaudoja plastiko (anksčiau juo buvo aptraukiami produktai), taip pat sumažėjo jo patiriamos elektros sąnaudos, o eksportui skirtas produktas tapo labiau apsaugotas.
Daug klientų ateina pas mus tik sužinoti dėžutės kainą, bet pradėję klausinėti suvokiame, kad norima pakuotė iš tiesų nėra pats geriausias sprendimas kliento gaminiui. Manau, klientai vertina, kad esame orientuoti į ilgalaikį bendradarbiavimą, išmanome vietinę rinką ir itin proaktyviai kuriame sprendimus, mažinančius produktų pakavimui tenkančius kaštus. Pastarasis aspektas ypač aktualus šiandien, kai popieriaus kainos nenumaldomai kyla.
Užsakovui galime pasiūlyti sprendimus visame tiekimo grandinės cikle: nuo pakuotės idėjos sukūrimo iki jos realizavimo ir logistikos. Pagaminame pakuotės prototipą, kad klientas galėtų pamatyti ir įvertinti jos tinkamumą produktui dar nepradėjus gamybos.
Pakuotės idėją kuria profesionalai, dirbantys „PackRight“ centre, įsikūrusiame „DS Smith Packaging Lithuania“ gamykloje. Jie naudojasi viso koncerno turima duomenų baze, o šios konsultacijos papildomai neapmokestinamos. Kita vertus, mes puikiai žinome, kuriose vietose dar turime pasitempti su savo gamyba, kad galėtume patenkinti absoliučiai visus savo klientų lūkesčius.
VERSLO TRIBŪNA
„DS Smith“ ambicija yra būti lyderiu rinkos lyderiams: išpildyti didžiausių rinkos žaidėjų reikalavimus. Tai nelengva, kasdien turime būti žingsniu toliau nei praėjusią dieną.
Papasakokite apie ateities iššūkius ir planus.Lietuvoje mes didžiausi gofruoto kartono gamintojai ir esame pajėgūs sukurti pakuotę, atliepiančią tiek šiuolaikinius greito vartojimo prekių prekybininkų, tiek pramonės sektoriaus pageidavimus. Žinoma, esame nusiteikę išlaikyti rinkos lyderio pozicijas Baltijos šalyse.
Mūsų verslo modelis pagrįstas tvarios pakuotės idėja – sukurti ir pagaminti optimaliausius produktus savo užsakovams, pritaikant pakuotę konkrečiam produktui, gamybos procesui, transportavimui ir rinkodaros tikslams. Vis labiau įsigalint e-prekybai, kol kas dar niekas neišsprendė klausimo, kaip sukurti pakuotę, suteikiančią tokią pat vertę produktui tradicinėje tiekimo grandinėje ir internetinėje prekyboje. Tad dar tikrai ne viskas išrasta, ir mes labai tikimės, kad „DS Smith“ ir toliau išliks kompanija, kuriančia pakuotės istoriją.
„DS Smith Packaging Lithuania“ informacija