Kaip PVM mokėtojai privalės registruotis tūkstančiai: nuo „Booking“ naudotojų ir „Bolt“ vairuotojų

Tekstas papildytas Laimono Jakščio, „Bolt“ pavėžėjimo paslaugų vadovo Lietuvoje, komentaru
Karolinos Jogminaitės-Matačienės, Lietuvos mokesčių konsultantų asociacijos valdybos narės, vertinimu, tokia naujiena – tiksinti bomba, tik apie ją beveik nekalbama.
Pasak jos, šis PVM įstatymo projektas iš esmės reiškia, kad bet kuris veiklą įregistravęs fizinis asmuo ar bet kuris juridinis asmuo, įskaitant biudžetines įstaigas ar viešąsias įstaigas, kuris bus laikomas ekonominę veiklą vykdančiu asmeniu, jeigu tik nusipirks bent vieną paslaugą iš ES, turės oficialiai įsiregistruoti į PVM mokėtojų registrą.
Tai reiškia tūkstančius naujų PVM mokėtojų: nuo „Bolt“ pavežėjų ar maisto išvežiotojų, kirpėjų, besinaudojančių ES reklamos platformomis, ir reikšmingą administracinę naštą – sudėtingesnių PVM ataskaitų pildymą, išrašytų ir gautų sąskaitų teikimą ir t. t.
PVM įstatymo pakeitimo projekte, į kurį perkelta ES PVM direktyva ir kuris turėtų įsigalioti nuo gegužės 1 d., atsiranda nauja prievolė registruotis kaip PVM mokėtojui ne tik viršijus 45.000 Eur PVM mokėtojo pajamų ribą, kaip iki šiol, bet ir „paslaugų įsigijimo ir teikimo tikslais“. Tačiau tiems, kas PVM mokėtojais tampa dėl paslaugų pirkimo ar teikimo, nereikia mokėti PVM nuo savo parduodamų prekių ar teikiamų paslaugų tol, kol jie neviršija numatytų pajamų ribų, kurias įtvirtina tos pačios ES direktyvos smulkiojo verslo schema (SVS).
Smulkieji verslininkai, kurie taps PVM mokėtojais paslaugų įsigijimo ir teikimo tikslais, galės pasinaudoti SVS ir nemokėti PVM, jeigu tenkins SVS sąlygas: Lietuvoje jų pajamos neviršys 45.000 Eur (per praėjusius kalendorinius metus ir einamuosius kalendorinius metus) ir bendrai ES – 100.000 Eur.

„Tokius asmenis siūloma vadinti PVM mokėtojais, taikančiais smulkiojo verslo schemą Lietuvoje“, – nurodoma PVM įstatymo projekto aiškinamajame rašte.
K. Jogminaitė-Matačienė, Lietuvos mokesčių konsultantų asociacijos valdybos narė, „KJA Consulting“ vadovė, paaiškina, kad nauja tvarka paveiks tūkstančius apmokestinamųjų asmenų – ir fizinių, ir juridinių asmenų. Ir jiems tai bus visiška naujiena, kaip ir naujos su PVM registracija susijusios prievolės.
„Lietuvoje individualią veiklą vykdantis „Bolt“ vairuotojas, grožio specialistė, kuri perka reklamos paslaugas ir reklamuojasi socialiniuose tinkluose, biudžetinės įstaigos – vaikų darželiai ar ligoninės, jeigu jie perka paslaugas iš ES paslaugų teikėjų ir pačios atitinka apmokestinamojo asmens apibrėžimą ir kt.“, – vardija K. Jogminaitė-Matačienė.

.jpg)
PVM ekspertė paaiškina, kad ir dabar perkantieji paslaugas iš užsienio (ne tik ES) turėjo apskaičiuoti ir sumokėti PVM nuo perkamų paslaugų.
Tačiau, įsigaliojus naujai tvarkai, reikės ne tik susimokėti PVM nuo įsigytų paslaugų PVM, bet ir registruotis kaip PVM mokėtojui ir vykdyti papildomas prievoles: išrašyti PVM sąskaitas faktūras (kai kuriais atvejais taikomos išimtys), vietoj dabar pildomos FR0608 teikti sudėtingesnes PVM deklaracijas, VMI pateikti visas gautas ir išrašytas sąskaitas.
„Ir anksčiau bet kuriam asmeniui, kuris atitinka apmokestinamojo asmens apibrėžimą, buvo prievolė deklaruoti įsigytų paslaugų PVM, – sako ji. – Dabar ši prievolė priskaičiuoti PVM išlieka, bet tie, kas perka iš ES – tik iš ES, dar papildomai privalo įsiregistruoti kaip PVM mokėtojai. Taigi, man įsijungia PVM deklaravimas, PVM sąskaitų faktūrų išrašymas – atsiranda didžioji dalis įprastų PVM mokėtojams prievolių. Bet, nors ir esu PVM mokėtojas, nuo savo pardavimų PVM nemoku, jeigu atitinku SVS sąlygas – nuo perkamų paslaugų PVM sumoku, bet nuo savo pardavimų – nemoku.“


Kiek atsiras naujų PVM mokėtojų?
Kiek mokesčių mokėtojų turėtų įsiregistruoti kaip PVM mokėtojai pagal būsimą tvarką, Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI), VŽ neatsakė.
Tačiau, pavyzdžiui, vien pavežėjų, kurie turi individualios veiklos pažymą „Kitas, niekur kitur nepriskirtas sausumos transportas“ 2024 m,. gruodį buvo arti 20.000 – 19.623, rodo VMI statistiniai duomenys.
Pavežėjai, dirbantys su platformomis, yra viena iš grupių, kurie taps PVM mokėtojais paslaugų įsigijimo ir teikimo tikslais.
Ir nors VMI nekomentuoja įstatymo projekto, savo interneto svetainėje skelbia seminaro medžiagą apie PVM įstatymo projektą – SVS ir kitus pakeitimus. Viename iš pristatymo pavyzdžių kaip tik ir įvardijami pavežėjai, dirbantys konkrečiai su „Bolt“ – Estijos judumo platforma.

„Taip pat gyventojai, kurie nuomoja būstą per „Booking“, turės registruotis kaip PVM mokėtojai. Sąskaitas už „Booking“ paslaugas jiems išrašo Nyderlandų bendrovė, o jie pildo FR608 formą, deklaruoja PVM už „Booking“ įsigytas paslaugas, bet dabar turės įsiregistruoti kaip PVM mokėtojai“, – dar vienu pavyzdžiu dalijasi K. Jogminaitė-Matačienė.
VMI tiesiogiai neatsako, ar bendradarbiautų su platformomis „Bolt“, „Booking“ ir kt., siekdama užtikrinti, kad jų klientai registruotųsi kaip PVM mokėtojai, taikantys SVS, bet nurodo, kad, kaip ir įprastai, naudoja ir iš trečiųjų šalių gaunamus duomenis.
„Mokesčių administratorius rizikos analizei naudoja VMI turimus ir iš trečiųjų šaltinių gaunamus duomenis bei informaciją: mokesčių mokėtojų pateiktų deklaracijų duomenis, mokesčių mokėtojų registracijos duomenis, informaciją apie ankstesnių kontrolės procedūrų rezultatus, mokesčių mokėjimų duomenis, informaciją apie mokesčių mokėtojų turtą ir pajamas iš paties mokėtojo ir trečiųjų asmenų pateiktų deklaracijų, informaciją iš kitų šalių mokesčių administracijų ir kt. Tokiu būdu, taikant turimus rizikos analizės įrankius, nustatomi galimai rizikingi asmenys, nedeklaruojantys visų pajamų ir nemokantys mokesčių“, – VŽ nurodo VMI.
VMI pažymi, kad PVM įstatymo pakeitimas nėra priimtas, jį turi patvirtinti Seimas, taigi registravimosi kaip PVM mokėtojų smulkaus verslo schemoje (SVS) Lietuvoje paslauga šiuo metu nėra atverta.
„Atvėrus paslaugą, mokesčių mokėtojų, kurie privalo registruotis kaip PVM mokėtojai, taikantys SVS Lietuvoje, priežiūra būtų vykdoma taikant įprastus kontrolės veiksmus“, – VŽ nurodo VMI.
Laimonas Jakštys, „Bolt“ pavėžėjimo paslaugų vadovas Lietuvoje, VŽ nurodo, kad vis dar analizuoja įstatymo pakeitimo siūlymą, kaip jis paveiks pavežėjus, ir sieks kuo geriau informuoti partnerius.
„Didžiosios dalies pavėžėjimo veikla užsiimančių asmenų pajamos neviršija 45.000 Eur per metus, tačiau panašu, kad tokios pataisos vis tiek reikš žymiai didesnę administracinę naštą pavežėjams, kuri ir dabar visiems individualia veikla užsiimantiems žmonėms jau yra nemaža, – VŽ nurodo L. Jakštys. – Visada partneriams stengiamės suteikti kuo daugiau naudingos informacijos apie mokestinę naštą, tad ir priėmus šias įstatymo pataisas stengsimės kuo išsamiau informuoti partnerius apie pokyčius.“
Pokytis galvose
VŽ primena, kad verslo atstovai kreipėsi į Vyriausybę, Seimą ir kitas institucijas prašydami neužkrauti didesnės mokesčių naštos atgaline data ir numatyti perinamąsias nuostatas 45.000 Eur PVM mokėtojo ribos skaičiavimui.
„Tai tas pats, kas pakeisti Gyventojų pajamų mokesčio (GPM) įstatymą ir pasakyti, kad nuo šių metų GPM reikės skaičiuoti atsižvelgiant į 2023 m. duomenis“, – VŽ sakė Daiva Čibirienė, Smulkiojo ir vidutinio verslo tarybos valdybos narė, Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos prezidentė.
Dar vienas jų teikiamų siūlymų – sumažinti administracinę naštą PVM mokėtojams paslaugų įsigijimo ir teikimo tikslais: numatyti išimtį dėl i.SAF ataskaitos.
„Šiuo metu ES direktyvos nenumato i.SAF ataskaitos teikimo prievolės. Tačiau, priėmus siūlomus pakeitimus, visi PVM mokėtojai – nepriklausomai nuo jų registracijos priežasties – turės teikti i.SAF ataskaitą VMI. Ši ataskaita yra daug detalesnė ir didesnės apimties nei įprasta PVM deklaracija, todėl smulkiesiems verslams gali tapti neproporcingai didele administracine našta“, – rašte institucijoms teigia LBAA.
Administracinė našta padidės
Įstatymo projekto aiškinamajame rašte tvirtinama, kad „dėl privalomų įgyvendinti direktyvos nuostatų tam tikrais atvejais Lietuvos smulkiajam verslui tenkanti administracinė našta padidės, nes <...> Lietuvoje atsiranda prievolė asmenims registruotis kaip PVM mokėtojams paslaugų įsigijimo iš kitų valstybių narių ir paslaugų teikimo kitose valstybėse narėse tikslais.“
Tačiau, pasak K. Jogminaitės-Matačienės, vargu ar administracinės naštos padidėjimą galima apibūdinti vienu sakiniu.
„Dabar perkantys paslaugas iš užsienio tiesiog pateikia FR0608 formą (kaip PVM mokėtojo neįregistruoto asmens mokėtino PVM apyskaita – VŽ). O dabar jie turės ir PVM deklaracijas teikti, ir sąskaitas išrašyti. Aiškinamajame rašte yra vienas sakinys, kad padidės administracinė našta. O kiek ji padidės? – klausia pašnekovė. – Kiekvienas, kuris vykdo individualią veiklą, tam, kad suprastų, ar jam reikia registruotis, ar ne, bent jau turi atsiversti ir perskaityti įstatymą. Tai reiškia, kad tuo metu nebedarau jokio kito darbo – skaitau įstatymą. Įstatymas yra toks sudėtingas, kad man reikia konsultantų pagalbos, ieškoti informacijos internete. Taip, tai kainuoja – valstybės mastu ta administracinė našta kainuoja labai daug.“
Dar anksčiau VŽ rašė, kad nuo 2025 m. įsigaliosianti ES PVM direktyva įtvirtina ir naujus PVM mokėtojus, kurie privalo registruotis dėl paslaugų pirkimo iš ES apmokestinamųjų asmenų, ne dėl to, kad jų pajamos pasiekė 45.000 Eur pajamų ribą.
„Tai turės būti labai didelis mąstymo pokytis visų mūsų galvose – tą smulkųjį verslininką atskirti nuo PVM mokėtojo“, – anksčiau VŽ sakė Asta Dagilė, buhalterinės apskaitos paslaugų bendrovės „AS Sprendimai“ vadovė, Inovatyvaus apskaitos verslo asociacijos prezidentė.
Tąkart mokesčių specialistai teigė, kad nauja tvarka bus rimta naujiena smulkiajam verslui, ir apgailestavo, kad pataisos rengiamos paskubomis, nesuteikiant pakankamai informacijos smulkiausiajam verslui, kuris dažnai neturi specialistų pagalbos perprasti mokestinius niuansus.
Žinios, vertos jūsų laiko
- Esminių naujienų santrauka kasdien
- Podkastai - patogu keliaujant, sportuojant ar tiesiog norint išnaudoti laiką produktyviau
- Manopinigai.lt - praktiški patarimai apie investavimą, realūs dienoraščiai