2018-10-25 23:00

„Gaidoje“ – netikėtas Glassas ir perkusijos supermenai

Kompozitorius ir atlikėjas Philipas Glassas (JAV). @CA parasas po nuotrauka:Fernando Aceves/“Gaidos“ festivalio nu
Kompozitorius ir atlikėjas Philipas Glassas (JAV). @CA parasas po nuotrauka:Fernando Aceves/“Gaidos“ festivalio nu
Savaitgalį šiuolaikinės muzikos festivalio „Gaida“ scenoje dominuos Niujorkas – pradedant prie minimalizmo lopšio stovėjusių kompozitorių Philipo Glasso ir Julios Wolfe kūryba, baigiant perkusijos supermenais vadinamos grupės „Mantra Percussion“ koncertu.

Minimalizmo muzikos legenda vadinamas Ph. Glassas Vilniuje grojo 2016-aisiais, taip pat festivalio „Gaida“ kvietimu. Tąkart perpildytuose Kongresų rūmuose skambėjo visi jo etiudai fortepijonui solo. Muzika fortepijonui vadinama viena iš Ph. Glasso vizitinių kortelių. Tačiau Koncertą dviem fortepijonams ir orkestrui jis parašė tik vieną – tai 2015 m. sukurtas didelės apimties kūrinys „Double Piano Concerto“. Spalio 27 d. Nacionalinėje filharmonijoje jį atliks fortepijoninis duetas Rūta Rikterė ir Zbignevas Ibelhauptas bei Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, diriguojamas Roberto Šerveniko.

Durys į diskoteką

Pianistas, Lietuvos muzikos akademijos rektorius prof. Z. Ibelhauptas, sako, kad „Double Piano“ koncertą Ph. Glassas sukūrė būdamas 78-erių, dabar jam – 81-i, tačiau jo muzika alsuoja neįtikima energija.

„Tai labai išradingai padarytas kūrinys su daugybe įvykių, kurių iš minimalistų nesitikėtum. Įprasta, kad jie savo muzika dažnai panardina mus į vieną nekintamą būseną, ir kai po 15 minučių pakeičia funkciją, visi labai apsidžiaugia. O čia – nuo pat kūrinio pradžios nenuilstanti, nenustygstanti muzika, kiekviename takte kupina harmonijos pokyčių. Kaip sakė pats Ph. Glasssas: „Mes atidarome duris ir iškart pakliūname į diskoteką.“ Man pačiam šis jo koncertas – ir nelauktas kompozitoriaus sprendimas, ir didžiulis malonumas jį atlikti“, – sako pianistas.

Koncerto dviem fortepijonams ir orkestrui premjera įvyko 2015 m. Los Andžele, Walto Disney koncertų salėje. Po premjeros kritikai, be visų liaupsių, atkreipė dėmesį, kad šis koncertas – tarsi vėlyvojo Ph. Glasso stiliaus kvintesencija.

Antroji spalio 27 d. „Gaidos“ programos intriga – vienos įdomiausių šių dienų JAV kūrėjų, Pulitzerio premijos laureatės J. Wolfe Koncertas kūno perkusijai (angl. body percussion) ir orkestrui „riSE and fLY“. Koncerto solistas – britų perkusininkas Colinas Currie.

„Šio atlikėjo asmenyje žmo­gaus kūnas tampa stulbinamu perkusiniu instrumentu, būtent jam J. Wolfe sukūrė šį kūrinį“, – sako „Gaidos rengėjai.

Trečiasis programos momentas – kviestinio „Gaidos“ kom­pozitoriaus Magnuso Lin­d­­bergo (Suomija) kūrinys „ERA“, kurį Amsterdamo „Con­­cert­gebouw“ užsakė švęs­dama savo 125-ąsias metines, bei lietuvių kompozitorės Lo­retos Narvilaitės naujas opu­sas arfai ir orkestrui.

Viskas, kas skamba

Vienu laukiamiausių šių metų „Gaidos“ koncertų patys festivalio rengėjai vadina niujorkiečių mušamųjų grupės „Mantra Percussion“ pasirodymą (spalio 28 d.) Nacionalinėje filharmonijoje. Pirmąkart Vilniuje grosiančios grupės, kuri groja viskuo, kas išgauna kokį nors garsą, koncerte – įspūdingas skaičius mušamųjų instrumentų: nuo gausybės įvairiausio dydžio būgnų iki vibrafonų, tamtamų, medžio lazdelių.

Grupė atliks šiuolaikinės muzikos mušamiesiems įvairovę atskleidžiančius Steve’o Reicho, Iannio Xenakio, Tristano Pericho, Samo Plu­tos, Michaelo Gordono ir kviestinės „Gaidos“ kompozitorės J. Wolfe kūrinius.

Pasak rengėjų, „Mantra Percussion“ ypatingo pripažinimo sulaukė 2011 m., kai atliko Michaelo Gordono jiems parašytą kūrinį „Timber“. 2012 m. perkusininkų pasirodymas pavadintas vienu iš 10-ies geriausių tais metais.

„Viliojantys, kupini steroidinės energijos“, – apie „Mantra Percussion“ rašė „The New York Times“. „Gar­sinė hipnozė“, – žavėjosi vienas įtakingiausių šių die­nų muzikos kritikų Alexas Ro­ssas žurnale „The New Yorker“.

52795
130817
52791