„Gaidoje“ – netikėtas Glassas ir perkusijos supermenai

Savaitgalį šiuolaikinės muzikos festivalio Gaida scenoje dominuos Niujorkas pradedant prie minimalizmo lopšio stovėjusių kompozitorių Philipo Glasso ir Julios Wolfe kūryba, baigiant perkusijos supermenais vadinamos grupės Mantra Percussion koncertu.
Minimalizmo muzikos legenda vadinamas Ph. Glassas Vilniuje grojo 2016-aisiais, taip pat festivalio Gaida kvietimu. Tąkart perpildytuose Kongresų rūmuose skambėjo visi jo etiudai fortepijonui solo. Muzika fortepijonui vadinama viena iš Ph. Glasso vizitinių kortelių. Tačiau Koncertą dviem fortepijonams ir orkestrui jis parašė tik vieną tai 2015 m. sukurtas didelės apimties kūrinys Double Piano Concerto. Spalio 27 d. Nacionalinėje filharmonijoje jį atliks fortepijoninis duetas Rūta Rikterė ir Zbignevas Ibelhauptas bei Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, diriguojamas Roberto Šerveniko.
Durys į diskoteką
Pianistas, Lietuvos muzikos akademijos rektorius prof. Z. Ibelhauptas, sako, kad Double Piano koncertą Ph. Glassas sukūrė būdamas 78-erių, dabar jam 81-i, tačiau jo muzika alsuoja neįtikima energija.
Tai labai išradingai padarytas kūrinys su daugybe įvykių, kurių iš minimalistų nesitikėtum. Įprasta, kad jie savo muzika dažnai panardina mus į vieną nekintamą būseną, ir kai po 15 minučių pakeičia funkciją, visi labai apsidžiaugia. O čia nuo pat kūrinio pradžios nenuilstanti, nenustygstanti muzika, kiekviename takte kupina harmonijos pokyčių. Kaip sakė pats Ph. Glasssas: Mes atidarome duris ir iškart pakliūname į diskoteką. Man pačiam šis jo koncertas ir nelauktas kompozitoriaus sprendimas, ir didžiulis malonumas jį atlikti, sako pianistas.
Koncerto dviem fortepijonams ir orkestrui premjera įvyko 2015 m. Los Andžele, Walto Disney koncertų salėje. Po premjeros kritikai, be visų liaupsių, atkreipė dėmesį, kad šis koncertas tarsi vėlyvojo Ph. Glasso stiliaus kvintesencija.
Antroji spalio 27 d. Gaidos programos intriga vienos įdomiausių šių dienų JAV kūrėjų, Pulitzerio premijos laureatės J. Wolfe Koncertas kūno perkusijai (angl. body percussion) ir orkestrui riSE and fLY. Koncerto solistas britų perkusininkas Colinas Currie.
Šio atlikėjo asmenyje žmogaus kūnas tampa stulbinamu perkusiniu instrumentu, būtent jam J. Wolfe sukūrė šį kūrinį, sako Gaidos rengėjai.
Trečiasis programos momentas kviestinio Gaidos kompozitoriaus Magnuso Lindbergo (Suomija) kūrinys ERA, kurį Amsterdamo Concertgebouw užsakė švęsdama savo 125-ąsias metines, bei lietuvių kompozitorės Loretos Narvilaitės naujas opusas arfai ir orkestrui.
Viskas, kas skamba
Vienu laukiamiausių šių metų Gaidos koncertų patys festivalio rengėjai vadina niujorkiečių mušamųjų grupės Mantra Percussion pasirodymą (spalio 28 d.) Nacionalinėje filharmonijoje. Pirmąkart Vilniuje grosiančios grupės, kuri groja viskuo, kas išgauna kokį nors garsą, koncerte įspūdingas skaičius mušamųjų instrumentų: nuo gausybės įvairiausio dydžio būgnų iki vibrafonų, tamtamų, medžio lazdelių.
Grupė atliks šiuolaikinės muzikos mušamiesiems įvairovę atskleidžiančius Steveo Reicho, Iannio Xenakio, Tristano Pericho, Samo Plutos, Michaelo Gordono ir kviestinės Gaidos kompozitorės J. Wolfe kūrinius.
Pasak rengėjų, Mantra Percussion ypatingo pripažinimo sulaukė 2011 m., kai atliko Michaelo Gordono jiems parašytą kūrinį Timber. 2012 m. perkusininkų pasirodymas pavadintas vienu iš 10-ies geriausių tais metais.
Viliojantys, kupini steroidinės energijos, apie Mantra Percussion rašė The New York Times. Garsinė hipnozė, žavėjosi vienas įtakingiausių šių dienų muzikos kritikų Alexas Rossas žurnale The New Yorker.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti