„Kino pavasaris“ baigėsi, jo rodomi filmai – dar ne

Per 17-a festivalio dienų jo seansuose apsilankė beveik 130.000 žiūrovų. „Gera žinoti, kad turime tiek bendraminčių, draugų ir nepažįstamųjų, žiūrėjusių, komentavusių, ėjusių į susitikimus su festivalio svečiais. 17 dienų autorinio kino maratonas baigėsi, o mes jau pradedame laukti kito – į naują dešimtmetį įžengiančio „Kino pavasario“, – sakė Algirdas Ramaška, festivalio direktorius.
Konkursų geriausieji
Uždarant festivalį, geriausiems išdalintos menininko Viliaus Dringelio statulėlės. Šių metų „Kino pavasario“ konkursinėje programoje dalyvavo 8 Europos režisierių pirmieji arba antrieji ilgametražiai filmai. Iš jų tarptautinė festivalio žiuri, kurią sudarė Lenkijos kino kritikas, programos sudarytojas Adamas Krukas, prodiuseris, „REASON8 Films“ įkūrėjas Denisas Krupnovas, režisierė, prodiuserė Giedrė Žickytė, vyriausioji Sandanso kino festivalio programos sudarytoja Heidi Zwicker bei Irano režisierė Mania Akbari, išrinko geriausią. Piniginius prizus, kaip ir kasmet, konkurso nugalėtojui įsteigė Vilniaus miesto savivaldybė.
Geriausiu festivalio konkursinės programos filmu paskelbtas režisierės Dea Kulumbegašvili „Balandį“, „bekompromisis filmas, kuriame, pasitelkus nepaprastai gražius ir dažnai nerimą keliančius vaizdus, siekiama ištirti, kaip kultūrinė priespauda pažeidžia ir kontroliuoja žmonių teises ir kūnus. Jame puikiai suderinta siurrealistinė poezija ir provokuojantis mūsų šiuolaikinio pasaulio portretas“.
Specialiu paminėjimu įvertintas rumunų režisierius Bogdanas Mureșanu. Pasak žiuri, jo filmas „Naujieji taip ir neatėjo“ žavi tiksliu ir šmaikščiu dvigubos baimės ir absurdo realybės, formuojančios gyvenimą totalitarinėje sistemoje, vaizdavimu, kartu atskleidžiant pasipriešinimo ir vilties stiprybę.
Trumpametražių filmų konkurse dalyvavo 33 vaidybiniai, dokumentiniai, animaciniai ir eksperimentiniai trumpametražiai filmai iš visos Europos. Tarptautinės žiuri, kurią sudarė rumunų režisierius B. Mureșanu, „Lithuanian Shorts“ koordinatorė ir projektų vadovė Gabrielė Cegialytė bei bulgarų kino kritikė, žurnalistė Mariana Hristova, vertinimu, nugalėtoju tapo režisieriaus Rúnaro Rúnarssono trumpametražis „O“.

„Mums pasisekė pamatyti taip giliai palietusį filmą, kuris dar ilgai liko su mumis, – sakė žiuri. – „O“ – tai klasikinės kino kalbos pasiekimas, gilus nusileidimu į priklausomybės ratus.“
Specialiu paminėjimu pagerbta ir režisierė Agnes Skonare Karlsson. Pasak žiuri, jos filmas „Paslaugumas“, nepaisant greito ritmo ir labai intensyvios dramaturgijos, privertė kelti klausimus, palikdamas daugybę atsakymų bei susižavėjimą režisūros ir vaidybos meistriškumu.
Geriausiu festivalio lietuvišku trumpametražiu filmu paskelbtas Arno Balčiūno „Pravažiavus Napoleono kepurę“, pasakojimas, „kuriame meistriškai išsaugoma suardytų šeimos ryšių paslaptis“.
Kaip ir kasmet, festivalio filmus vertino ir žiūrovai. Šiemet daugiausiai jų balsų teko kino meistro Mohammado Rasoulofo „Šventosios figos sėklai“.
Geriausia lietuviška premjera – režisierės Giedrės Beinoriūtės dokumentinis pasakojimas „Sacrum ir profanum Pievėnuose“.

Dar viena ypatinga nominacija – Jaunojo kino kūrėjo prizas, įsteigtas „Kino pavasario“ įkūrėjos Vidos Ramaškienės fondo, atiteko montažo režisierei Ignei Narbutaitei. Pasak V. Ramaškienės, prizas skirtas kūrėjai, kurios patirtys apima filmavimo aikšteles, kino edukaciją, montažo režisūrą ir videomeną.
„Ji išsiskiria jautriu santykiu su medžiaga, gebėjimu derinti detales su platesne kūrinio vizija, o jos montažo darbus atpažįstame iš jautrumo ir humoro dermės. Už atkaklumą ir drąsų požiūrį į kiną, prasmingą kalbėjimą vaizdais ir jų sekomis“, – sakė fondo įkūrėja.
Pokalbį su V. Ramaškiene „Kinas yra verslas“ galima paskaityti ČIA.
Žiūrimiausi lieka kino teatruose
22 populiariausi festivalio filmai nuo kovo 24 d. toliau rodomi kino teatruose Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Panevėžyje, Marijampolėje, Utenoje, Visagine, Vilkaviškyje.
Tarp jų – prancūzų drama „Suleimano istorija“ (rež. Boris Lojkine) su geriausio aktoriaus apdovanojimą Kanų kino festivalio „Ypatingo žvilgsnio“ programoje ir Europos kino apdovanojimuose pelniusiu aktoriumi iš Gvinėjos Abou Sangare; britų režisierės Andrea Arnold vaidybinis filmas „Paukštis“ su įsimintinus vaidmenis sukūrusiais Nykiya Adams, Franzu Rogowskiu bei Barry Keoghanu; naujas italų režisieriaus Lucos Guadagnino kino pasakojimas „Queer“.
Kino teatruose lieka ir „Kino pavasario“ konkurse tarptautinės žiuri geriausiu pripažintas režisierės Dea Kulumbegašvili „Balandį“ bei daugiausia festivalio žiūrovų simpatijų pelniusi kino meistro Mohammado Rasoulofo drama „Šventosios figos sėkla“.
Nespėjusieji galės pamatyti ir Halfdano Ullmanno Tøndelio, legendinių kino kūrėjų Ingmaro Bergmano ir Liv Ullmann anūko, Kanuose įvertintą debiutą „Armandas“ bei Didįjį žiuri prizą Venecijos kino festivalyje laimėjusią kino kūrėjos Mauros Delpero dramą „Vermiljas“.
Repertuare lieka ir tamsiai komiškas, patraukliu absurdo prieskoniu pagardintas Bernhardo Wengerio filmas „Povas“ bei stilingas ir seksualus Luiso Ortegos trileris „Žokėjus“. Lengvesnių filmų gerbėjams – prancūzų režisieriaus Emmanuel’io Courcol’io komedija „Fanfaros“.
Dokumentikos gerbėjams – Sandanso kino festivalyje Didžiuoju žiuri prizu pasaulio kino kategorijoje įvertintas režisierės Silje Evensmo Jacobsen jautrus pasakojimas „Laukinės širdys“ bei „Kino pavasaryje“ viešėjusio Peterio Kerekeso filmas „Žvaigždės pranašauja“.