R. Vilpišauskas. Ar reikėtų remti nuostolius dėl sankcijų patiriantį verslą?

Klausimas apie valstybės poziciją dėl paramos verslui, kai jis patiria nuostolių dėl valstybių tarpusavio santykiuose vis dažniau naudojamų ekonominių sankcijų, Lietuvoje tapo vėl aktualus po 2020 m. krizės Baltarusijoje. Jį dar labiau aktualizavo Kinijos atsakas į Lietuvos Vyriausybės sprendimą leisti šalyje atidaryti Taivaniečių atstovybę. Iš pradžių Kinija reagavo diplomatinėmis priemonėmis. Netrukus pradėjo trikdyti su ja prekiaujančių mūsų šalies įmonių veiklą ir daryti spaudimą su Lietuvos verslu dirbančioms Vokietijos, Švedijos ir kitų ES šalių įmonėms.
Lietuvos valdančiosios koalicijos atstovų pirmoji reakcija buvo tokia įmonės turi suprasti, kad prisiima papildomą riziką užsiimdamos verslu su autoritarinėmis šalimis, kuriose negerbiama įstatymo viršenybė ir nuosavybės teisės. Ši tezė, perkelianti atsakomybę įmonėms už verslo sandorius autoritarinėse šalyse, skamba teisingai, tačiau turi silpnų vietų.
Viena jų susijusi su šiuolaikinio verslo ryšiais ir dalyvavimu globaliose tiekimo grandyse. Ar Lietuvos įmonė turėtų galvoti apie politinę riziką sudarydama sandorį su Vokietijos ar Prancūzijos automobilių gamintoju, nes jis tikriausiai parduoda savo produkciją Kinijoje, Rusijoje ar kitose autoritarinėse šalyse? Tai neabejotinai apsunkintų Lietuvos įmonių veiklą ES bendrojoje rinkoje, kuri yra svarbiausia Lietuvos verslui ir būtų sunkiai įgyvendinama praktiškai.
Be to, ne visada rizika kyla iš autoritarinių valstybių sprendimų, kurie susiję su jų politinės sistemos specifika ar vis labiau priešiškais santykiais Vakarų demokratijų atžvilgiu. Vienoks rizikos šaltinis, kai Lietuvos įmonė susiduria su korupcinėmis praktikomis autoritarinės šalies viduje. Kitoks rizikos šaltinis, kai tos šalies vadovybė imasi trikdyti verslo ryšius, reaguodama į Lietuvos politinius sprendimus. Juk yra priežastis, kodėl, pavyzdžiui, ne Estijos, o Lietuvos įmonės patiria Kinijos spaudimą.
Tad atsakymas į Lietuvos valstybės santykį su verslu, kai pastarasis patiria trikdžių dėl šalies užsienio politikos sprendimų, nėra vienareikšmiškas. Turbūt todėl Lietuvos Vyriausybės atstovai prabilo apie paramą lengvatinių paskolų forma, pagalbą ieškant naujų rinkų ir panašias priemones. Tačiau tada kyla kitų klausimų. Ar parama bus pakankamai greita ir tikslinga? Kaip rodo pandemijos valdymo patirtis, valstybės institucijoms užtrunka nemažai laiko, kai reikia administruoti paramą verslui, patyrusiam nuostolių dėl karantino priemonių. Beje, efektyviausia šiuo požiūriu buvo atleidimo nuo mokestinių prievolių valstybei parama. Be to, ar pagalba einant į naujas rinkas ir Lietuvos komercijos atašė veikla apsiribos tik demokratinėmis valstybėmis? Iki šiol dažniausiai Lietuvos verslui politikų užtarimo bendrų vizitų Lietuvos delegacijose ir kitokiomis formomis reikėdavo būtent autoritarinėse valstybėse.
Lietuvos ekonomika smarkiai susijusi su likusiu pasauliu, o įtampos tarp Vakarų demokratijų ir priešiškų joms autoritarinių valstybių, tikėtina, augs. Todėl pats metas Lietuvos valdantiesiems inicijuoti viešą diskusiją su verslo bendruomene ir ekspertais apie tai, kaip suderinti Lietuvos užsienio politiką ir veikimą su sąjungininkais NATO bei ES formatuose su galimomis ekonominėmis pasekmėmis, kurias sukelia į didesnį Lietuvos saugumą ar demokratinių vertybių plėtrą nukreipti sprendimai. Apskritai reikėtų diskusijos, kokių ilgalaikių tikslų siekiama tokia užsienio politika, kokia jų ilgalaikė nauda ir kaip ją vertinti santykyje su trumpalaikiais ekonominiais praradimais. Tokia diskusija jau turėjo įvykti šiai Vyriausybei pradedant darbą, nes jos programoje buvo numatytos nuostatos, dabar darančios įtaką Lietuvos įmonėms. Be to, ji būtų padėjusi tinkamai įsivertinti tų sprendimų poveikį ir sumažinti potencialų opozicinių partijų pasipriešinimą. Pastarasis tapo nauju politinės rizikos verslui šaltiniu Lietuvoje, nes sunku prognozuoti, ar dabartinė politika bus tęsiama pasikeitus valdžiai. Tad apie tokius dalykus reikėtų diskutuoti, o ne demonizuoti verslininkus, kurie reiškia nepasitenkinimą dėl patiriamų nuostolių.
Komentaro autorius - Ramūnas Vilpišauskas, VU TSPMI Jean Monnet profesorius
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti