2025-01-30 20:00

Danų automobilių dizaineris apie darbą Kinijoje: „Jie turi bekompromisę darbo kultūrą“

Frederikas Tjellesenas. Bendrovės nuotr.
Frederikas Tjellesenas. Bendrovės nuotr.
„Volvo“ eksterjero dizaino vadovas danas Frederikas Tjellesenas ketverius metus kūrė automobilius Kinijoje, tuomet grįžo į Europą, į „Volvo“ gamyklą Geteborge, Švedijoje. Pasakodamas apie darbą Kinijoje dizaineris sako, kad ten vyrauja visiškai kitokia, bekompromisė darbo kultūra, kuri leidžia kinams kurti automobilius greičiau nei europiečiams.

F. Tjellesenas įdėmiai pažvelgia į sidabriškai pilką „Jaguar F-type“, kuris stovi šalia visiškai naujo „Volvo EX90“ Kopenhagos automobilių stovėjimo aikštelėje.

„Tai mano automobilis“, – šypsosi Geteborgo „Volvo“ vyresnysis eksterjero dizaino vadovas. 

Tokį „Jaguar“ F. Tjellesenas išvydo Ženevos automobilių parodoje 2013 m., kur įvyko „F-type“ premjera, ir juo susižavėjo iš pirmo žvilgsnio. Todėl kai 2021 m. grįžo į Europą, vienas pirmųjų jo pirkinių buvo „Jaguaras“ – tai buvo tarsi vaikystės svajonės išsipildymas.

F. Tjellesenas visada svajojo tapti automobilių dizaineriu. Jis studijavo automobilių dizainą Koventrio universitete Anglijoje, vėliau leido laiką Bertone Italijoje, dirbo studijoje Niujorke, kol 2017 m. grįžo į Europą ir tapo „Mitsubishi“ Europos dizaino centro Frankfurte dizaino skyriaus vadovu. Kitais metais išvyko į Šanchajų, Kiniją, ir tapo vyriausiuoju „Dongfeng“ prekių ženklo dizaineriu. Iš ten 2021-aisiais jį prisiviliojo „Volvo“.

Grįžo namo 

„Mano tėvas yra architektas, todėl skandinaviškas dizainas yra mano DNR. Nuo tada, kai 2006 m. išvykau į Jungtinę Karalystę, iš esmės beveik nebuvau namuose, todėl įsidarbinti dizaineriu „Volvo“ yra tas pats, kas grįžti namo. Geteborgas yra beveik šalia, ir aš galiu lengviau susitelkti į užduotis filosofiniu lygmeniu. Man lengva pasakyti, kaip mes turime dirbti su medžiagomis, šviesa ir paviršiais, nes aš su tuo užaugau“, – sako F. Tjellesenas.

Jis pabrėžia, kad pačių užduočių tai nepalengvina, priešingai.

„Toks artimumas apsunkina užduotis, nes turiu šiek tiek atsiriboti, kad galėčiau susikoncentruoti į koncepcijas ir objektyvius tikslus. Taip pat, matyt, šiek tiek labiau gerbiu šį prekių ženklą, nes su juo užaugau. Daugelis prekių ženklų, su kuriais dirbau praeityje, man nebuvo pažįstami, todėl buvo lengviau įsijausti į gautas užduotis“, – aiškina dizaineris, kuriam atvykus į Kiniją teko atsirinkti gaunamus nurodymus.

Patirtys Kinijoje 

„Pradėjau nuo konsultacinio darbo ir tai padariau sąmoningai, nes man reikėjo mokytis. Ir taip, buvo žmonių, kurie manęs klausdavo, ar galima sukurti ką nors, kas atrodo kaip „Audi“? Tokiems pasiūlymams nusprendėme pasakyti „ne“. Tačiau buvo daug ir tokių žmonių, kurie sakė, kad mums reikia ko nors naujo, mums reikia naujos dizaino kalbos“, – aiškina F. Tjellesenas, tapęs Kinijos investicijų į elektromobilius bangos, dabar užplūdusios Europą, dalimi. 

Dėl palankių mokesčių taisyklių tai buvo labai savotiškas ir įdomus elektromobilių gamybos Kinijoje laikas.

„Vienu metu, manau, Kinijoje buvo apie 200 elektromobilių markių. Norintiems įsilieti į šį „vakarėlį“ buvo nustatyta įvairių reikalavimų, terminų ir pan., todėl daugelis projektų žlugo. Bet tai buvo smagus laikas ir man buvo įdomu prisidėti prie progreso. Buvo jaučiamas poreikis kiniško dizaino ekspresijai. Kinijoje svarbus simboliškumas, todėl dizaineris turi suprasti, kokiu tikslu jis kuria vieną ar kitą dizainą.“

„Prieš 15 metų produktai iš Kinijos visais atžvilgiais buvo blogi. Tačiau Kinijos automobilių pramonei nutiko tas pats, ką matėme Pietų Korėjos pramonėje prieš 30 metų. Juk korėjiečiai ir buvo tie, su kuriais kinai save lygino. Tam tikru momentu supranti, kad dabar tau sekasi geriau nei tiems, kuriuos kopijavai, ir tada turi rasti savo tapatybę. Na, „Dongfeng“ vis dar gamina automobilius kartu su „Toyota“, tačiau ne iš gero gyvenimo jie samdo automobilių dizainerį iš Danijos ar bent jau iš Europos, kad sukurtų naujus produktus.“

F. Tjellesenas buvo kiniškos gamybos bangos, kuri šiandien į Europą pristato begalę naujų automobilių, centre.

„Jie turi visiškai kitokią bekompromisę darbo kultūrą, kuri leidžia jiems kurti automobilius greičiau nei europiečiams. Darbuotojai labai gerbia viršininką. Jei rytoj jis paprašys pasiekti naujus tikslus, liksite darbe, kol baigsite savo užduotį“, – aiškina F. Tjellesenas.

Kita vertus, jam buvo sunku priversti kolegas iš Kinijos sąžiningai pasakyti, ką jie galvoja apie jo idėjas, nes šioje kultūroje nėra įprasta prieštarauti viršininkui.

Dabar F. Tjellesenas dirba Geteborge ir atstovauja „Volvo“, kuris, nors priklauso savininkams iš Kinijos, tačiau kaip prekių ženklas vis dar išlaiko švediškas funkcionalumo ir dizaino tradicijas.

Kai jis prisijungė prie „Volvo“, naujasis „XC90“ (2024 m. pristatyta reikšmingai atnaujinta versija – VŽ) buvo beveik baigtas, todėl F. Tjellesenas jį kuriant neturėjo didelės įtakos. Kita vertus, dabar jis prideda ranką prie beveik visko, ką šiuo metu gamina „Volvo“. 

Nors jis negali atskleisti, kokie tai automobiliai, bet apie savo užduotis kalba taip:

„Jau 100 metų „Volvo“ bando apsaugoti žmones automobiliuose. Bet kaip mes galime apsaugoti likusį pasaulį? Tai yra mūsų darbo dalis. Naujam automobiliui sukurti reikia trejų ar ketverių metų, todėl iš tikrųjų šiek tiek atsiliekame nuo vadovybės iškeltų tikslų, pavyzdžiui, susijusių su CO2 emisijomis.“ 

Dosjė

  • Gimė 1984 m. vasario 22 d.
  • Dizaineris, atsakingas už „Volvo“ išorės dizainą
  • 2022 m. – dabar vyresnysis dizaino vadovas „Volvo Exterior Design“, Geteborgas, Švedija.
  • 2018–2021 m. išorės dizaino vadovas, „Donfeng“, Šanchajus, Kinija.
  • 2017–2018 m. dizaino vadovas bendrovėje „Icona Design“, Šanchajus, Kinija.
  • 2014–2016 m. vyresnysis dizaineris, vadovo asistentas, „Mitsubishi Europe“, Frankfurtas, Vokietija.
  • 2012–2014 m. automobilių dizaineris, „Castriota Design“, Niujorkas, JAV.
  • 2011–2012 m. dizaineris SDC elektromobilių skyriuje, Taivanas/Danija.
  • 2011–2011 m. jaunesnysis dizaineris, „Stile Bertone Torino“, Italija.
  • 2008–2010 m. dizaineris, HBH automobilių dizainas. Danija.
  • 2005–2010 m. menas ir dizainas, specializacija – automobilių dizainas, Koventrio universitetas, Jungtinė Karalystė.
52795
130817
52791