2014-02-17 23:01

Kaip įmonei pasiruošti auditui

Nuo tinkamo įmonių pasirengimo auditui nemaža dalimi priklauso audito proceso organizavimo sklandumas, mažėja reikšmingų klaidų neaptikimo rizika, audituojamos įmonės gali išvengti sąlyginės audito išvados.
Galina Ivanova, Lietuvos auditorių rūmų Apskaitos ir mokesčių komiteto pirmininkė: „Audituojamų įmonių tinkamo pasirengimo auditui klausimai aptariami nepakankamai plačiai.“ Vladimiro Ivanovo nuotr.
Operacijos, ūkiniai įvykiai, kuriuos reikia papildomai pagrįsti, dokumentuoti: I. Turto vertės padidinimas: *Turto perkainojimas (pasirinkus perkainotos vertės būdą) – kas penkeri metai pateikiama nepriklausomo turto vertintojo pažyma, kas metai perkainoto turto vertė peržiūrima dėl nuvertėjimo rizikos.
*Ilgalaikio turto remontas, pagerinęs naudingąsias turto savybes, pailginęs šio turto patvarumo laiką (esminis pagerinimas) – atitinkamas vidaus dokumentas (aktas), patvirtinantis esminį pagerinimą, arba išorės dokumentai (leidimas dėl pastato rekonstrukcijos, remonto sąnaudos ir pan.).

*Turto vertės padidėjimas dėl papildomo komplektavimo – vidaus komplektavimo dokumentas arba išorės dokumentai (specifikacijos dokumentas ir pan.).

II. Turto vertės sumažėjimas:
*Turto nuvertėjimas (inventorizacijos medžiaga, kt. vidaus dokumentai, išorės dokumentai).
*Turto iškomplektavimas (vidaus dokumentas (iškomplektavimo aktas) arba išorės dokumentas),
*Natūralioji netektis (natūralios netekties aktas).
III. Turto ir atsiskaitymų inventorizacijos rezultatų dokumentavimas:
*Inventorizacijos komisija, nustačiusi turto perteklių, trūkumą arba turto nuvertėjimo požymius (fiksuojama sulyginimo žiniaraščiuose), pateikia pasiūlymus vadovui dėl tolesnių įmonės veiksmų. Įmonės vadovas priima dėl to galutinį sprendimą, toks sprendimas turi būti dokumentuotas.

*Skolų suderinimo aktų rezultatai (esant skirtumams), turi būti dokumentuojami sulyginimo žiniaraščiuose.
*Norint įregistruoti gautinų sumų nuvertėjimą, reikia parengti specialius vidaus dokumentus (dėl abejotinų, beviltiškų skolų nukainojimo).
*Inventorizuojant atsiskaitymus, reikia parengti suderintų skolų (gautinų sumų) dokumentą. Įmonė gali patvirtinti specialią skolų suderinimo tvarką (pvz., laikyti suderintomis tam tikras apmokėtas skolas).

IV. Tam tikrų sąnaudų dokumentavimas:
*Reprezentacinės sąnaudos – reprezentacijos aktai arba išorės dokumentai su vadovo užrašu (nuo reklamos sąnaudų skiriasi tuo, kad reklamos sąnaudos susijusios su viešais renginiais, viešai skelbiama informacija).

*Einamojo remonto sąnaudos (vidaus arba išorės dokumentai).

*Darbuotojų skatinimo sąnaudos (vadovybės įsakymai, dalininkų patvirtinta darbuotojų skatinimo tvarka, kt.).

*Žalos atlyginimo nuostoliai (raštiškas vadovybės sprendimas, kt.).

V. Kada reikalingos buhalterinės pažymos:
*Registruojant operacijas, dėl kurių buvo atlikti specialūs buhalterio apskaičiavimai, reikia pažymos (palūkanų, atidėjinių, kaupimų apskaičiavimui pagrįsti, kt.).

*Klaidų taisymui aprašyti.

*Apskaitinių įvertinimų sąnaudoms registruoti.

*Pardavimo PVM mažinimui nuo beviltiškų skolų aprašyti.

*Kitais atvejais, kai nėra kito dokumento dėl apskaitos operacijų įregistravimo apskaitoje.


Šaltinis: Lietuvos auditorių rūmai Kuo geriau auditui pasiruošia audituojamos įmonės personalas, tuo sklandesnis auditas, tuo mažesnė tikimybė, kad liks nepastebėti reikšmingi finansinių ataskaitų parengimo trūkumai, klaidos. O tai yra bendras auditorių ir audituojamų įmonių vadovybės tikslas. Ruošiantis auditui svarbiausia suvaldyti šiuos procesus: metų uždarymo operacijas, savikontrolės procedūras, metų įvykių, ūkinių-komercinių operacijų dokumentavimą.
Metų sąskaitų uždarymas Prieš parengiant auditoriams teiktinas metines finansines ataskaitas, svarbu įvertinti šiuos aspektus: 1. Ar visos einamųjų metų operacijos, ar visi einamųjų metų įvykiai įregistruoti apskaitoje. Ypač svarbu peržiūrėti formuojamus kaupimus, atidėjinius, kreditinių sąskaitų įregistravimą apskaitoje pagal taikomą apskaitos politiką ir pan.
52795
130817
52791