VVTAT skyrė 90.000 Eur baudą „Bitei“, kabliukas – aukščiausio laipsnio būdvardis

Šios istorijos pradžia – pernai vasarį startavusi „Bitės“ reklama, skelbianti, kad ji, Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) duomenimis, siūlo greičiausią 5G internetą. Tuokart „Telia“ ir „Bitė Lietuva“ apsikeitė ir abipusiais skundais Vartotojų teisių apsaugos tarnybai (VVTAT) ir emocingais bei pagiežingais skirtingų pusių pranešimais spaudai.
VVTAT, atlikusi tyrimą ir besiremdama RRT duomenimis, konstatuoja, kad „Bitė Lietuva“ praėjusių metų kampanijoje pasirinko sau palankiausią komunikacijos strategiją, tačiau joje nebuvo atsižvelgta į esminius veiksnius, tokius kaip matavimų skaičius, geografija ir teritorijos padengimas.
VVTAT nustatė, kad reklama sudarė klaidingą įspūdį, kad „Bitės“ 5G ryšys veikia visoje Lietuvoje, nors realiai jis dengė tik ribotą teritoriją, tad telekomunikacijų bendrovės reklaminiai teiginiai „Bitės 5G – greičiausias Lietuvoje“, „Bitės 5G – greičiausias Lietuvoje ryšių reguliavimo tarnybos duomenimis“ klaidino vartotojus.
VVTAT nuomone, vidutinis reklamos vartotojas galėjo manyti, kad „Bitės“ 5G ryšys yra greičiausias visoje Lietuvoje.
Atsižvelgdama į reklamos mastą, trukmę, poveikį vartotojams bei kitas aplinkybes, VVTAT komisija „Bitei Lietuva“ skyrė 90.000 Eur baudą už Reklamos įstatymo pažeidimą.
Aukščiausias laipsnis – pavojingas
Reklamoje nėra draudžiama vartoti aukščiausiojo laipsnio būdvardžius, pavyzdžiui, pigiausias, gražiausias, skaniausias, tačiau svarbu atkreipti dėmesį, ar komunikacijoje pateikiami teiginiai yra subjektyvūs ar objektyvūs. Pastariesiems teiginiams pagrįsti privalu turėti įrodymus.
Pavyzdžiui, reklamoje galima kalbėti tokiais iš anksto aiškios objektyviai pamatuojamos prasmės neturinčiais apibūdinimais naudojant aukščiausiojo laipsnio būdvardžius, pavyzdžiui, „skaniausia kava“, „aktualiausias seminaras mokesčių tema“ ir pan., tačiau kai kalbama apie mažiausią kainą, didžiausią greitį – privalu turėti tai pagrindžiančius įrodymus.
Andrius Iškauskas, advokatų kontoros „Noor“ partneris, advokatas, sutinka, kad aukščiausio laipsnio būdvardžiai, prieveiksmiai visada yra problematiški, yra nemažai VVTAT ar Konkurencijos tarybos sprendimų ir baudų tais klausimais.
„Kartais verslai mėgsta pasitelkti įvairiausius posakius: „klientų manymu“, „kažkieno nuomone“, įvesti papildomus žodelius, kaip pavyzdžiui „bene“, kurie tarsi sušvelnina situaciją, tačiau svarbu prisiminti, kad jie suveikia tada, kai ta savybė yra sunkiai pamatuojama, pavyzdžiui „bene mėgstamiausias“. O kalbant apie naujausią VVTAT sperndimą, jei telekomunikacijų bendrovė būtų naudojusi teiginį „bene greičiausias“, atsakomybės taip pat greičiausiai nebūtų išvengusi, nebent tik ją kiek sušvelninusi“, – svarsto A. Iškauskas.
„Akivaizdu, kad tokiose konkurencingose srityse reklamos užsakovai bando ieškoti įvairiausių sprendimų, kūrybingų būdų ir kartais ima vaikščioti itin plona briauna bei kartais paslysta“, – konstatuoja A. Iškauskas.
Vadina šokiruojančiu sprendimu
Savo ruožtu Aurimas Kapočius, „Bitės Lietuva“ rinkodaros direktorius, piktinasi, kad susidaro šokiruojanti situacija: valstybės vardu institucija vykdo interneto kokybės matavimus, jų rezultatus skelbia viešai, bet jų naudojimas – baudžiamas.
„VVTAT sprendimas šiandien patvirtina, kad skelbiant RRT informaciją yra galimai klaidinami vartotojai, nes pasirodo, jog jei reklamoje remiesi viešais ir profesionaliai atliktais RRT matavimais – gausi baudą“, – stebisi A. Kapočius.
„Bitė“ nesutinka su tokiu Tarnybos sprendimu ir „Telia“ institucijose pradėtą konkurencinę kovą svarsto perkelti į teismus.
„Bitės“ 5G – greičiausias Lietuvoje“ reklama siekėme pristatyti vieną svarbiausių šio interneto savybių – greitį. Reklamoje „Bitė“ rėmėsi ne savo pačios, tačiau Valstybės institucijos – Ryšių reguliavimo tarnybos – vykdomais ir viešai skelbiamais interneto greičio matavimais. Būdami šios savybės lyderiai, kalbėjome būtent apie savo technologijos stiprybę“, – tikina A. Kapočius.
Apie maksimalias baudas
Dalia Malinauskienė, VVTAT Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vedėja, VŽ teigia, kad šiandien „Bitei“ paskirta bauda yra didžiausia, skirta telekomunikacijų bendrovei.
Už Reklamos įstatymo pažeidimą panašaus dydžio baudos skirtos dar kelioms įmonėms, vardina D. Malinauskienė: 100.000 Eur baudą už klaidinančią dyzelino reklamą 2022 m. gavo „Circle K“, 2023 m. už lyginamąją reklamą tokią pat baudą gavo ir prekybininkė „Lidl Lietuva“.
Abi baudos minimos įmonės apskundė teismuose.
„Lidl“ skirtą baudą pirmosios instancijos teismas VVTAT nutarimą yra patvirtinęs, šiuo metu yra laukiama Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo sprendimo. Degalinių tinklo atveju VVTAT sprendimas patvirtintas ir aukščiausios instancijos teisme“, – detalizuoja D. Malinauskienė.
„Bitė Lietuva“ VVTAT nutarimą per 30 kalendorinių dienų nuo nutarimo priėmimo dienos gali skųsti.
Savo ruožtu, „Bitė“ teigia nesutinkanti su tokiu Tarnybos sprendimu ir „Telia“ institucijose pradėtą konkurencinę kovą svarsto perkelti į teismus.
Tik iki rugsėjo 30 d.
fiziniams asmenims nuo 18 Eur/mėn.
- Esminių naujienų santrauka kasdien
- Podkastai - patogu keliaujant, sportuojant ar tiesiog norint išnaudoti laiką produktyviau
- Manopinigai.lt - praktiški patarimai apie investavimą, realūs dienoraščiai