2025-01-21 05:45

Nors ir galioja sankcijos, rusai įsigyja reikalingų vakarietiškų prekių

Rusijoje veikiantys prekių ženklai. „B4Ukraine“ informacija.
Rusijoje veikiantys prekių ženklai. „B4Ukraine“ informacija.
1.600 tarptautinių korporacijų 2023 m. reikšmingai prisidėjo prie Rusijos ekonomikos stiprinimo, rodo šį sausį paskelbta dviejų nevyriausybinių organizacijų „B4Ukraine“ ir „Squeezing Putin“ bei Kyjivo ekonomikos mokyklos instituto ataskaita.

Tačiau per tarpininkus įvežtų vakarietiškų prekių apyvarta lieka neįvertinta. Pavyzdžiui, kaip parodė prancūzų leidinio tyrimas, „Moet Hennessy“ šampanas vis dar keliauja į Maskvą, nors didžiausia pasaulyje prabangos prekių grupė „LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton“ (LVMH) bet kokią veiklą Rusijoje nutraukė dar 2022 m.

Milžiniškas indėlis 

Anot dokumento, per savo įmones Rusijoje šios bendrovės 2023 m. gavo daugiau kaip 196,9 mlrd. USD pajamų ir 16,8 mlrd. mlrd. USD pelno, o į Rusijos biudžetą sumokėjo apie 3 mlrd. USD mokesčių.

Prognozuojama, kad šiemet jų sumokėtų mokesčių dalis dar didės, nes Rusija padidino pelno mokestį nuo 20 iki 25%.

Tyrėjai vardija didžiausias tarptautines įmones, vis dar vykdančias veiklą Rusijoje. Tarp jų atsiduria „Nestle“, „Mars“, „Pepsi“, Vokietijos prekybininkai „Metro“ ir „Globus“, prancūzų tinklas „Auchan“.

Vertinant pagal šalis, daugiausia pajamų ir atitinkamai didžiausią dalį mokesčių Rusijoje sumokėjo JAV įmonės, toliau rikiuojasi Vokietija. Tai, tyrėjų nuomone, yra paradoksalu, nes šios šalys kartu yra ir pagrindinės paramos Ukrainai teikėjos.

Plačiau susipažinti su ataskaita galima ČIA.

LVMH pasiteisinimai

LVMH grupei, kuriai, be kitų prekių ženklų, taip pat priklauso „Christian Dior“, „Givenchy“ ir „Bulgari“, yra viena tų organizacijų, kuri dar 2022 m. kovą pranešė pasitraukianti iš Rusijos.

Tačiau, kaip parodė Prancūzijos leidinio „La Lettre“ tyrimas, grupės gėrimų padalinys „Moet Hennessy“ dirbo su dviem trečiųjų šalių neapmuitinamų prekių platintojais JAV, kurių siuntos galiausiai buvo skirtos Rusijos rinkai.

LVMH – ne vienintelė, kurios produktai Rusiją pasiekia per tarpininkus. Vadinamasis lygiagretusis importas vyksta, nors daugelis Vakarų bendrovių teigia, kad prieštarauja tokiai praktikai.

Savo ruožtu LVMH neatsiribojo nuo žurnalistų klausimų. Įmonės atstovai teigia, kad tiesiog neįmanoma kontroliuoti trečiųjų šalių platintojų parduodamų produktų galutinės paskirties vietos.

LVMH atstovas spaudai pridūrė, kad „Moet Hennessy“ ir jos partneriai laikosi įstatymų, taisyklių ir tarptautinių sankcijų, taikomų produktams, kuriais prekiaujama visur, kur jie veikia.

Prabangos segmentas veikia

Kitos Prancūzijos žiniasklaidos priemonės „France 24“ paskelbtas tyrimas, vykdytas prieš pat Kalėdas, atskleidė, kad Maskvos prabangos prekių gatvėse vis dar veikia žinomų prekių ženklų parduotuvės. Tiesa, neaišku, ar visais atvejais tai vyksta su pačių prekių ženklų žinia, nes Rusijoje nepaisoma intelektinės nuosavybės apsaugos.

Žurnalistams pavyko užfiksuoti, kad Rusijos sostinės prekybos centruose prekiaujama vakarietiškais sportiniais automobiliais, prabangiais papuošalais, dizainerių drabužiais.

Rusijoje veikiantys prekių ženklai. „B4Ukraine“ duomenys.
Rusijoje veikiantys prekių ženklai. „B4Ukraine“ duomenys.

„Toks vaizdas toli gražu neatitinka Vakarų teiginių, kad jų sankcijos sužlugdys Rusijos ekonomiką ir atribos ją nuo išorinio pasaulio“, – reziumuoja tyrėjai.

Premium prekių prekybos centras GUM, esantis priešais Kremlių Maskvos Raudonojoje aikštėje, išlikęs nedaug pasikeitęs. Pastebėta, kad neliko tik trijų – „Chanel“, „Dior“, „Hermes“ – parduotuvių. Tačiau, pavyzdžiui, italų mados namai „Brunello Cucinelli“ – vis dar čia.

Žinia, JAV, ES ir Didžioji Britanija yra uždraudusios prabangos prekių eksportą į Rusiją.

Tačiau, praėjus beveik trejiems metams, jų logotipai vis dar matomi prekybos centrų vitrinose. Sankcionuotos prekės eksportuojamos į Rusiją per tarpininkus Kaukaze, Azijos šalyse.

Kaip rodo naujienų agentūros AFP duomenys, kai kurie veiklos nebevykdantys prekių ženklai kol kas nėra pardavę savo patalpų Maskvoje: galbūt netinka siūloma kaina, o gal jie dar tikisi kada nors ateityje parduotuves vėl atidaryti.

„Jų paskelbtas pasitraukimas yra gryna veidmainystė, – žurnalistams sakė vienas prabangos prekėmis Rusijos sostinėje prekiaujantis prancūzų verslininkas. – Nors jų parduotuvės oficialiai uždarytos, šie prekių ženklai ir toliau pardavinėja savo gaminius rusams kitais kanalais.“

Prekėmis aprūpina ir „pirkėjai“ 

Universalinės parduotuvės TSUM, kurioje prekiaujama prabangos prekėmis ir prekių ženklais, pardavėja tvirtino, kad prekiauja tikrais prekių ženklų „Prada“, „Yves Saint Laurent“ ir „Alexander McQueen“, kurie oficialiai nevykdo veiklos Rusijoje, gaminiais.

Pasak jos, Rusijos mažmenininkai kūrybingai įsigyja klientams reikalingų prekių. Esą veikia tinklas pirkėjų, kurie specialiai keliauja į Europą, kad parsivežtų prabangos prekių. Šie „pirkėjai“ yra sudarę sutartis su prabangos prekių butikais, kuriuos ir aprūpina užsakytomis prekėmis.

„Jie priima užsakymus nuo baldų ir indų iki juvelyrinių dirbinių, drabužių, pateikdami užsakymus tiesiogiai atstovams Milane, Paryžiuje, Londone“, – AFP teigė su anonimiškumo sąlyga komentavęs pašnekovas.

52795
130817
52791