2025-04-08 11:00

Muitų skausmą jaučiantys JAV automobilių pramonės milžinai galimybių mato ir chaose

VŽ nuotr.
VŽ nuotr.
Tokios bendrovės kaip „Ford“ ar GM yra laikomos JAV pramonės ikonomis, tačiau nauja Donaldo Trumpo muitų politika gali ne tik patikrinti, kiek „amerikietiškumo“ yra viename ar kitame automobilio modelyje, tačiau ir pastūmėti šiuos pramonės titanus masinių atleidimų link. Tiesa, net ir susidūrę su nepalankiomis verslo sąlygomis, gamintojai skubiai imasi kontroversiškai vertinamų, bet laiko patikrintų rinkodaros veiksmų.

Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad jokia kita automobilių gamybos bendrovė neturi geresnių galimybių nei „Ford“ įveikti prezidento D. Trumpo paskelbtus muitus. 

Smūgis „amerikietiškam“ gaminiui 

80% visų „Ford“ Amerikoje parduodamų lengvųjų automobilių, pikapų ir visureigių pagaminama šalyje. Jos F-150 pikapas – Amerikoje geriausiai parduodamas automobilis ir bendrovės pelningiausias modelis – gaminamas JAV. Daugelis jo dalių taip pat gaminamos šalyje: rėmai – Kentukyje, išmetimo kolektoriai – Mičigane, varikliai – Ohajuje.

Tačiau, pažvelgus po F-150 variklio dangčiu, paaiškėja, kad naujoji D. Trumpo muitų sistema šiam modeliui yra labai pavojinga: iš Meksikos ir kitų šalių per sieną keliauja tūkstančiai dalių. Daugiau nei pusė sunkvežimio sudedamųjų dalių yra ne iš JAV – mažiausiai iš dviejų dešimčių šalių, nuo generatorių ir ratlankių iš Meksikos iki padangų iš Pietų Korėjos, rašo „The Wall Street Journal“.

Nuo kito mėnesio kiekviena iš šių dalių gali būti apmokestinta nauju 25% mokesčiu. Taigi, nors šie „Ford“ gaminami pačioje Amerikos širdyje, importo muitai gali padidinti vidutinę kainą tūkstančiais. Finansų bendrovės „Bernstein“ atliktos analizės duomenimis, dalių muitai „Ford“ gali kainuoti 6% pajamų.

Konkurentės „General Motors“ vadovai susiduria su dar didesnėmis problemomis. Nuo 1990 m., kai įsigaliojo Šiaurės Amerikos laisvosios prekybos susitarimas (NAFTA), GM daug savo gamyklų perkėlė į kitas šalis, ypač į Meksiką. Ten pigesnė darbo jėga leido GM konkurencingai gaminti ne tik mažesnius ir pigesnius automobilius, bet ir didelius, brangius pikapus.

Šiuo metu GM importuoja maždaug tris kartus daugiau automobilių nei „Ford“, įskaitant maždaug pusę JAV parduodamų pikapų „Chevrolet Silverado“ ir „GMC Sierra“. Be to, iš Pietų Korėjos ji įveža mažų sportiškų visureigių. Dėl dalių muitų GM sąnaudos labai padidėtų, tačiau muitai jau surinktiems automobiliams paveiktų bendrovę dar smarkiau, todėl jai tektų gerokai sumažinti pelną.

„Automobiliai ir laivai, mikroschemos, lėktuvai, mineralai ir vaistai, kurių mums reikia, bus gaminami čia, Amerikoje“, – sakydamas muitų pristatymo kalbą Baltuosiuose rūmuose pabrėžė D. Trumpas.

Tačiau tris dešimtmečius kūrę tiekimo grandines ir gamyklų tinklus pagal laisvosios prekybos taisykles, dabar automobilių gamintojai žvelgia į muitų scenarijų veidrodį: 25% muitas transporto priemonių importui, didesnės plieno ir aliuminio sąnaudos, muitai viskam iš Kinijos ir potencialiai katastrofiškas automobilių komponentų mokestis, kuris vis dar derinamas.

Gerai, blogai arba Černobylis 

Vienas JAV automobilių pramonės vadovas apibūdino tris galimas muitų taikymo pasekmes: „Gerai, blogai arba Černobylis“.

Ne pačius šviesiausius ateities scenarijus piešia ir finansų analitikai.

Volstrito analitikai prognozuoja, kad naujieji muitai GM, „Ford“ ir „Jeep“ gamintojui „Stellantis“ gali kainuoti kelis milijardus USD per metus, o didžiausia našta teks GM.

Pasak Johno Murphy, „Bank of America“ analitiko, vien automobilių dalims taikomi muitai JAV pramonei per metus kainuos apie 26 mlrd. USD, t. y. daugiau nei 3.000 USD vienai transporto priemonei. 

Įdomu ir tai, kad dėl didelės priklausomybės nuo JAV automobilių gamybos „Ford“, palyginti su GM ir „Stellantis“, gauna 1 mlrd. USD pelno per metus mažiau nei GM ir „Stellantis“.

Billas Fordas, bendrovės vykdomasis pirmininkas ir Henry Fordo anūkas, teigė, kad, nepaisydamas konkurencinio smūgio, jis nori padėti sustiprinti gamybą JAV. „Tai padidino mūsų verslo išlaidas, tačiau tai atitinka mano asmenines vertybes, mūsų bendrovės vertybes ir mūsų istoriją“, – dar 2023 m. sakė jis.

Vis dėlto „Ford“ ne mažą dalį gamybos operacijų vykdo pigesnės darbo jėgos šalyse. 

„Didžiąją dalį galutinio surinkimo darbų galima atlikti JAV, bet reikia atsverti tai, kad varikliai ar kitos didelės vertės dalys būtų gaminamos tokiose vietose kaip Meksika, – sakė Markas Fieldsas, 2010-ųjų viduryje ėjęs „Ford“ generalinio direktoriaus pareigas. – Priešingu atveju atsidursite nepalankioje konkurencinėje padėtyje.“

Taip „Ford“ ir kiti automobilių gamintojai tapo priklausomi nuo Meksikos ir kitų pigesnių šalių ne tik dėl didelių brangiausių dalių, pavyzdžiui, variklių ir transmisijų. Automobilių gamintojai įprastai gauna daug pigesnių komponentų – stabdžių trinkelių, sėdynių apmušalų, tvirtinimo detalių – iš užsienio. Vadovai teigia, kad tokias prekes JAV sunku pagaminti pelningai.

Vienas pavyzdžių – laidų ir kabelių, kuriais automobilyje paskirstoma elektra, pynės. Jų gamyba yra kruopšti ir reikalauja daug rankų darbo, todėl jų gamyba perkelta į Meksiką, Centrinę Ameriką ir kitas mažesnio darbo užmokesčio šalis.

Darbuotojų kainodara

Visgi verslai yra įpratę, net ir esant nepalankiausioms aplinkybėms, ieškoti galimybių iki minimumo sumažinti galimą žalą. 

Pavyzdžiui, „Ford“ JAV jau vartotojams pasiūlė darbuotojų kainodaros programą, pavadintą „From America, For America“ („Iš Amerikos, už Ameriką“).

Darbuotojų kainodara – tai 2005 m. automobilių pramonės pradėta taikyti pardavimo strategija, kuria siekiama pritraukti klientų visiems pirkėjams pasiūlant nuolaidas, kurias automobilių pramonės darbuotojai gauna pirkdami naujus automobilius.

Tokios programos istoriškai buvo vertinamos prieštaringai, nes jomis transporto priemonės parduodamos už kainą, dar labiau sumažinančią platintojų ir pardavėjų pelno maržą, o kartais ją ir visai atimant, skelbia CNBC.

Tačiau „Ford“ nusprendė, jog atėjo tinkamas metas pradėti programą, kad paskatintų savo veiklą JAV – didžiausią tarp automobilių gamintojų – ir padėtų pardavimams, esant vartotojų susirūpinimui ir ekonominiam netikrumui dėl D. Trumpo muitų.

„Suprantame, kad daugeliui amerikiečių dabar neaiškūs laikai. Nesvarbu, ar tai būtų sudėtinga besikeičiančios ekonomikos raida, ar tiesiog patikimos transporto priemonės poreikis jūsų šeimai, mes norime padėti“, – sakoma „Ford“ pareiškime, kuriame paskelbta apie programą. 

Tai pavyzdys, kaip kai kurie automobilių gamintojai bando rasti „galimybę chaose“ arba bando „pasinaudoti akimirka“ muitų akivaizdoje, CNBC sakė keli pramonės analitikai. 

„Ford“ apie naująją rinkodaros programą, kuri tęsis iki birželio 30 d., paskelbė praėjus kelioms valandoms nuo muitų automobiliams ir jų dalims įsigaliojimo.

52795
130817
52791