Nors automobilių gamintojai medaus mėnesyje, D. Trumpo muitai jau sukėlė kolektyvinį paralyžių

Per šį laiką tiek bendrovės, tiek potencialūs automobilių pirkėjai turės padaryti namų darbus. Pirmieji turės išsiaiškinti, kaip pertvarkyti tiekimo grandines, kad iki balandžio atidėti muitai padarytų kuo mažiau žalos. Savo ruožtu pirkėjai turės rimtai apsvarstyti, ar kovas nėra pats geriausias metas įsigyti automobilį dar prieš jam pabrangstant.
Įtikino, kad muitais baudžia savus
D. Trumpo administracija sustabdė naujai paskelbtų 25% muitų taikymą daugumai automobilių ir jų dalių, kurios keliauja per sieną, taikymą praėjus mažiau nei 48 valandoms nuo jų įsigaliojimo.
Sprendimas priimtas po susitikimo su „General Motors“, „Ford Motor“ ir „Stellantis“ vadovais, kurie įspėjo, kad importo mokesčiai vietinėms JAV bendrovėms pakenks labiau nei užsienio konkurentams. Be to, analitikai tikisi, kad kovo mėnesį trumpam padidės lengvųjų automobilių ir sunkvežimių pardavimai, nes vartotojai bandys užbėgti už akių įšaldytiems muitams, rašo „Wall Street Journal“.
Teigiama, kad muitai kaimyninėms JAV valstybėms, apie kuriuos D. Trumpas pirmą kartą prabilo daugiau nei prieš tris mėnesius, praėjus vos kelioms dienoms po jo išrinkimo, yra labiausiai automobilių bendrovėms galintys pakenkti siūlomi importo mokesčiai.
Planuojamų importo mokesčių virtinė ir jų taikymo sustabdymas sukėlė netikrumą visame automobilių sektoriuje ne tik didiesiems automobilių gamintojams, bet ir tūkstančiams dalių tiekėjų, pardavėjų ir Amerikos automobilių pirkėjų.
Mėnesį truksiantis atleidimas taikomas tik tiems automobiliams ir jų dalims, kurie iki šiol nuo muitų buvo atleisti pagal esamą prekybos paktą, dėl kurio prezidentas D. Trumpas derėjosi per savo pirmąją kadenciją, t. y. JAV, Meksikos ir Kanados susitarimą (USMCA).
Remiantis federaliniais duomenimis, apie 85% 2024 m. į JAV iš Meksikos importuotų lengvųjų automobilių atitiko USMCA taisykles. Tai reiškia, kad dauguma iš Kanados ir Meksikos atgabenamų transporto priemonių ir automobilių dalių ir toliau laisvai kirs sieną iki balandžio pradžios.
Kitiems automobilių gamintojams, pavyzdžiui, Vokietijos BMW, vis dar taikomas naujas 25% tarifas, įsigaliojęs šią savaitę, nes jų automobiliai neatitinka taisyklių, pagal kurias reikalaujama, kad tam tikra dalis dalių būtų iš Šiaurės Amerikos.
Remiantis „GlobalData“ duomenimis, BMW pernai JAV pardavė apie 33.000 automobilių, kurie buvo pagaminti Meksikoje (2 ir 3 serijos). BMW automobiliai „šiuo metu neatitinka USMCA reikalavimų“, patvirtino bendrovės atstovas spaudai.
Skylė pramonėje
Daugumai automobilių bendrovių ir automobilių dalių gamintojų D. Trumpo atidėtas muitų tarifų įvedimas atitolina importo mokesčių, kurie gali sunaikinti visą jų pelną, skausmą.
Kadangi šios pramonės šakos gamyklų tinklai ir tiekimo grandinės tarpusavyje susipynusios, kai kurios sudedamosios dalys, prieš jas įdedant į transporto priemonę, peržengia sienas ne vieną kartą.
„25% tarifas Meksikos ir Kanados pasienyje išmuš skylę JAV pramonėje“, – investuotojų konferencijoje sakė Jimas Farley, „Ford“ vadovas.
Kadangi automobilių sektoriaus pelno maržos yra palyginti nedidelės – automobilių gamintojams būdinga mažesnė nei 10% marža – tai reiškia, kad bus sunku padengti papildomas išlaidas, todėl manoma, kad didesnės kainos bus perkeltos vartotojams.
Analitikai suskaičiavo, kad dėl pratęstų Meksikos ir Kanados muitų amerikiečiai už naujus ratus mokės vidutiniškai 7%, t. y. apie 3.000 USD, o už didelius brangius pikapus – iki 10.000 USD daugiau. Pagrindinės automobilių pramonės lobistinės organizacijos teigimu, tarifai kai kuriems modeliams gali padidinti kainą iki 25%. Kai kurie analitikai nurodo, kad transporto priemonių kainos gali pakilti tik po kelių mėnesių, nes prekybos salonai perkraus turimas atsargas.
Be to, vien pati tarifų grėsmė jau sukėlė tam tikrą kolektyvinį paralyžių, kai bendrovės atideda kapitalo sprendimus ir permąsto produktų užsakymus. 30 dienų pertrauka suteiks sektoriui laiko ir darbo šios pramonės šakos lobistams, bet abejojama, ar gali būti rastas kompromisas.
„Žala jau padaryta“, – sako Glennas Stivensas, Mičigano automobilių sektoriui atstovaujančios verslo grupės „MichAuto“ vykdomasis direktorius.
„Pramonei, kuri veikia 3–5 metų produktų ciklais, toks kasdienis neapibrėžtumas yra žlugdantis“, – priduria jis.
Nieko verta muitų pertraukėlė?
Šie ir kiti sutrikdymai per visą šio segmento verslo istoriją parodė, kad automobilių gamintojai negali reaguoti labai greitai, rašo „Associated Press“.
Teigiama, kad išimtis dėl tarifų nėra išimtis, kadangi gamyba tampa vis sudėtingesnė. Gamyklų negalima perkelti, fabrikų negalima pastatyti, o produktų linijų negalima pakeisti per vieną naktį.
Dar daugiau, net ir po šios pertraukos plieno ir aliuminio tarifai vis tiek turėtų įsigalioti kovo 12 d. Tada, balandžio 2 d., tikimasi, D. Trumpas nustatys plačius „atsakomuosius“ tarifus, kad jie atitiktų kitų šalių importui taikomus mokesčius ir subsidijas.
„Esminis automobilių laisvosios prekybos pasikeitimas pakenks visų automobilių gamintojų akcijų kainoms, nes nukentės jų pelnas, o vartotojai susidurs su didesnėmis transporto priemonių kainomis, o tai dar labiau sumažins pardavimus ateityje“, – prognozuoja Samas Fiorani, „AutoForecast Solutions“ analitikas.
Anot jo, įmonės ne tik turi nuspręsti, ar realu iš karto keisti gamybą. Bet jei jos nesugebės to padaryti iš esmės, gali gaminti arba parduoti mažiau transporto priemonių – naujų automobilių pirkėjai rinksis kitų markių automobilius arba naudotų automobilių rinką – ir galiausiai uždirbti mažiau pinigų.
„Automobilių pramonei kuriamas netikrumas stabdys investicijas, nes įmonės bando įvertinti, kaip atrodys ateitis, – apibendrina Brettas House'as, Kolumbijos universiteto verslo mokyklos profesorius.
Tik iki rugsėjo 30 d.
fiziniams asmenims nuo 18 Eur/mėn.
- Esminių naujienų santrauka kasdien
- Podkastai - patogu keliaujant, sportuojant ar tiesiog norint išnaudoti laiką produktyviau
- Manopinigai.lt - praktiški patarimai apie investavimą, realūs dienoraščiai