Mano verslas
Mano verslas
Mano verslas
Mano verslas
Mano verslas

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2025-01-21 04:00

E. komercija spurtuoja: kokių savybių reikia ją kuriančiam jūsų įmonės specialistui

Ričardas Šmaižys, UAB „Magnus IC“, dirbančios su prekės ženklu „PrestaRock“, vadovas.
Ričardas Šmaižys, UAB „Magnus IC“, dirbančios su prekės ženklu „PrestaRock“, vadovas.
Naujausiais šalies Oficialiosios statistikos portalo duomenimis pernai sausį–lapkritį, palyginti su 2023 m. tuo pačiu laikotarpiu, užsakomasis pardavimas paštu ir internetu Lietuvoje augo 8,7%. E. komercijos platformomis naudojasi vis daugiau ne tik Lietuvos, bet ir viso pasaulio pirkėjų, nes tai patogiau, taupomas laikas, o dažnu atveju – ir pinigai. Taip pat internete randama platesnė paslaugų ir prekių pasiūla. Nors e. parduotuvių lankytojų daugėja, bet aštrėja ir konkurencija dėl jų. Todėl e. parduotuvių valdytojams kyla vis daugiau iššūkių. Tarp jų, – kokias kompetencijas turi turėti e. parduotuvės veiklą organizuojantis specialistas, kokių specialistų komandą turėti įmonės viduje, o kokias atsakomybes patikėti išorės vykdytojams? Į šiuos ir kitus klausimus atsako nuo 2008 m. e. komercijos srityje ir sprendimuose besispecializuojantis Ričardas Šmaižys, UAB „Magnus IC“, dirbančios su prekės ženklu „PrestaRock“, vadovas.

PrestaRock“ e. prekybos sprendimus siūlo su e. komercijos platforma „PrestaShop“, kurią pasaulyje yra pasitelkę per 300.000 žinomiausių prekybininkų internete. Koks jūsų kelias pasirenkant šią platformą?

Nors KTU informatikos inžinerijos magistrą įgijau 2016 m., bet karjerą dar 2008 m. pradėjau kaip laisvai samdomas programuotojas, o taip pat rašydamas tinklaraščius bei tikslingai specializuodamasis e. komercijos srityje ir sprendimuose su „PrestaShop“. Vėliau žinias gilinau JAV įsikūrusioje sertifikuotoje su „PrestaShop“ dirbančioje įmonėje. Sukauptas žinias ir įgytą patirtį panaudojau įgyvendinat didžiausius šalyje e parduotuvių projektus, kurie buvos sukurti su „PrestaShop“ platforma. Prieš daugiau kaip 10 metų įkurtos e. komercijos sprendimų bendrovės „PrestaRock“ profesionalai, matyt, Lietuvoje turi sukaupę didžiausią patirtį pasitelkiant „PrestaShop“ platformą e. parduotuvėms kurti ir jų potencialui profesionaliausiai išnaudoti.

Kokie pagrindiniai aspektai nulemia e. komercijos sprendimų sėkmę?

Vieną konkretų atsakymą būtų sunku rasti. Daugelis susifokusuoja į marketingą ir pardavimus, o techninė ar palaikančioji dalis paliekama užnugaryje manant, kad ji ne tokia svarbi.

Pradedant nuo esminių dalykų, drįsčiau teigti, kad e. komercijoje svarbu ne tik turėti geras konkurencingas kainas. Antras svarbu dalykas – tai e. parduotuvė, kuri sukurta taip, kad klientams padeda atrasti ir pamatyti prekes. Tuomet būtina įsitikinti, kad e. parduotuvėje įgyvendinti sprendimai, kurie įgalina klientus apsispręsti pirkti būtent iš jūsų, net jei jūsų siūloma kaina didesnė, o taip pat netrukdo apsisprendusiam pirkėjui baigti pirkimą.

Tačiau jau keletą pastarųjų metų stebiu tendenciją, kad net geram e. komercijos projektui veikti tinkamai reikia arba kokybiško ir nuolat skiriamo įmonės vadovo laiko, arba gero e. komercijos projektų vadybininko. Pastarasis turi būti lyg tarpininkas tarp akcininko norų, marketingo skyriaus, SEO agentūros ir, žinoma, programuotojų, vystančių e. komercijos projektą.

Akcentuojate, kad reikia užsakovo vadovo laiko. Ar įgyvendindami projektus jo gaunate pakankamai?

Deja, ilgametė patirtis leidžia teigti, kad nemaža dalis vadovų, ypač didesnių įmonių, per mažai skiria laiko savo e. parduotuvėms. Bet sprendimas šiai problemai yra ir jis gana paprastas bei duodantis didelės naudos: klausimą gali išspręsti pasamdytas geras projektų vadovas e. komercijai vystyti.

Kokiomis savybėmis turi pasižymėti, kaip jūs sakote, geras projektų vadovas?

Pirmiausia jis turi aiškiai suprasti kontekstą ir išmanyti jūsų prekes bei paslaugas. Turbūt tai vienas svarbiausių dalykų, nes šis specialistas dažnai konsultuoja klientus ir potencialius pirkėjus telefonu ar e. laiškais.

Šis darbuotojas taip pat turėtų turėti pakankamai natūralios paieškos ir SEO žinių, nes tai vienas dažniausių ir imliausių darbų, su kuriais tokie vadybininkai dirba. Jo darbas taip pat neatsiejamas nuo prekių aprašymo, jų pozicionavimo – tinkamai aprašytos ir pristatytos prekės padidina pardavimo galimybę.

Paskutinis ir bene svarbiausias aspektas – tai patirtis dirbant su programuotojais, tam tikras techninių žinių suvokimas. Programuotojo kompetencijų nebūtina turėti, bet išmanyti bendrąsias sąvokas, suvokti ir gebėti įvertinti IT rizikas būtų daugiau nei didelis privalumas.

Geras projektų vadybininkas turi būti kaip klijai tarp įmonės vadovo norų ir krypties, kurią turi aiškiai apjungti ir iškomunikuoti dažnai samdomiems keliems rangovams, pavyzdžiui, SEO agentūrai, programuotojų komandai, bei gebėti savarankiškai priimti sprendimus gavęs jų patarimų ir įžvalgų.

Su kokiais blogiausios e. komercijos pavyzdžiais teko susidurti?

Savo praktikoje esu išgyvenęs turbūt du blogiausius scenarijus.

Vienas įvyko labai seniai: didelės įmonės, susidedančios iš keleto smulkesnių bendrovių, sistemingas ir puikus projektų vadovas, kai išvystė ir paruošė e. komerciją, išėjo iš darbo. Tuomet viskas, kas buvo susiję su e. komercija, tiesiog sustojo ir bent pora metų nebuvo vystoma. Verslas prarado pardavimų kanalą, o prieš porą metų vienintelis atliktas atnaujinimas – e. parduotuvės spalvų pakeitimai. Akivaizdu, kad nemažai investavęs verslas iš to taip ir neuždirbo bei, matyt, liko įsitikinęs, kad e. komercija neatsiperka.

Kitas nesenas pavyzdys. Įmonės pasamdytas projektų vadovas, turėjęs savo viziją ir neatsižvelgęs į mūsų patarimus bei ilgalaikes perspektyvas ir naudas valdant IT procesų rizikas, sukūrė frankenšteiną, kurį tik vienas ir suprato. Šį nekokybišką „kūrinį“ jis įmonei paliko nebaigtą ir be dokumentacijos. Todėl vadovai ne tik liko apriboti paliktuose sprendimuose, bet ir turėjo viską perprasti, išsiaiškinti, ką ir kaip daryta iš naujo, – tai kainavo ne tik daug nervų.

Ko reikia vengti ar žinoti renkantis e. komercijos projektų vadybininką?

Turbūt ne geriausias variantas vadybininkas, kuris puikiai išmano vieną kurią nors sritį, bet neturi bent pagrindinių žinių apie kitas reikalingas šiam darbui. Idealus vadybininkas turi išmanyti visko po šiek tiek tam, kad suprastų kontekstą, galėtų pats priimti sprendimus, o ne tik vadovautis agentūros siūlomais sprendiniais.

Pavyzdžiui, jei tai reklamos ar marketingo specialistas, tikėtina, kad jis rūpinsis tik ta projekto dalimi, kurią išmano, o kitas paliks savieigai. Pastebima, kad reklamos specialistams techninei dalykai dažniausiai neįdomūs, nuobodūs ir per daug sudėtingi, kad į juos gilintųs iš esmės. Tačiau jei pasamdytas labai techninis žmogus, kyla realus pavojus, kad jis susifokusuos į detales ir pamirš maržos, pelningumo bei kitus klausimus, kuriems dėmesio ir kontrolės papildomai turės skirti vadovas.

Koks sprendimas, jei šiandien būtina kurti e. komercijos projektą, bet jam įgyvendinti nerandu tinkamo projektų vadovo?

Sprendimas – rasti gerą techninį partnerį, kuris dalinai padengs trūkstamą know-how bei patars, kaip projektą įgyvendinti teisingai. Žinoma, techninis partneris ne visada norės ir veikiausiai netalpins prekių turinio, nekurs aprašymų ir informacijos, tačiau išties padės sutaupyti laiko, nes nereikės žiūrėti daugybės webinarų, kad sukauptumėte žinių, kaip e. komerciją kurti ir vystyti. Tais retais atvejais, kai tokį techninį partnerį pavyksta rasti, tikėtina, kad jis ne tik patars e. komercijos klausimais, bet ir į aukštesnį lygį pakels jūsų įmonės veiklą, o taip pat suteiks išorinių IT vadovo kompetencijų, kurių dėl tokių specialistų brangumo ne kiekviena įmonė gali sau leisti įsigyti.

Taigi, atsakant trumpai, turbūt idealus sprendimas – sinergija tarp galinčio patarti techninio partnerio ir samdomo projektų vadovo. Blogesnis sprendimas – geras vykdytojas, kuris patars.

O kaip įgyvendinant e. komercijos projektus galite padėti jūs?

PrestaRock“ profesionalai jau daugiau nei dešimtmetį su „PrestaShop“ platforma kuria e. komercijos sprendimus, kurie klientams per sistemingus pokyčius padeda uždirbti daugiau. Visa tai tvirtinu remdamasis savo patirtimi, nes nuo programuotojo išaugau iki įmonės vadovo. Kiekvieną iš šių pozicijų – programuotojo, projektų vadovo, analitiko, testuotojo ir vadovo – išmėginau pats, tad dalinuosi savo patirtimi su tais, kam jos reikia.

Galime ir sukurti e. parduotuvę, ir patarti, kad jos veikla būtų kuo naudingesnė. Esame vykdytojas – techninis partneris, apie kurį kalbėjau, kai klientai stringa su projektų vadovo atrankomis.

52795
130817
52791