Po 27 metų Lietuvoje – paskutinis „Tupperware“ vakarėlis

JAV „Tupperware“ pradžia – 1946 m., kai chemikas Earlas Tupperis ėmėsi lanksčių plastiko gaminių produkcijos po Didžiosios depresijos. Jis pasiūlė sprendimą – indą, kuris leistų šeimoms taupyti pinigus išvengiant maisto švaistymo, o jo sandarumą ir dangtį įkvėpė dažų skardinė.
„Su intencija, kad visiškai saugaus plastiko indas bus tinkamas naudoti visą gyvenimą. Buvo laikas, kai „Tupperware“ teikė gaminiams garantiją visam gyvenimui, – istoriją tęsia Eglė Bložienė, UAB „Tvarkos linija“ vadovė, daugiau kaip 17 metų atstovaujanti „Tupperware“ Lietuvoje. – Tada, gaminius parduodant paštu, pastebėta, kad viena pirkėja, Brownie Wise, jų užsisako labai daug. Vadovai ją pasikvietė ir ji pasakė, kad apie šiuos gaminius reikia pasakoti – reikia daryti vakarėlius.“
Europoje „Tupperware“ pasirodė XX a. 7-ajame dešimtmetyje. Pavyzdžiui, Kipro žiniasklaida skelbia apie prekių ženklo „eros pabaigą“ Kipre, kur jis veikė nuo 1966-ųjų.
Sausio 8 d. „Tupperware“ vakarėlis Europoje baigėsi, bet pastarosiomis savaitėmis pirkėjai supuolė apsirūpinti produkcija, kol jos dar buvo galima užsisakyti.
„Pamatėme, kad žmonėms reikia „Tupperware“, sulaukėme nenormalaus žinučių srauto: vienos su padėka mums, kitos – norinčių dar ką nors nusipirkti. Mano draugės sakė: „Nieko nebereikia, bet ateinu apsipirkti.“ Visiems buvo lengvas šokas – kaip dabar bus, kaip vaikai augs be „Tupperware“, – paskutinę licencijos galiojimo Europoje dieną VŽ sakė E. Bložienė.
Brangus dubenėlis
Prieš 27-erius metus, kaip pasakoja pašnekovė, prekių ženklą į Lietuvą atvedė jos bendraklasė, kuri tuo metu uždirbo solidų atlyginimą, bet ieškojo įdomesnės veiklos.
„Ji rado skelbimą kažkur laikraštyje, kad „Tupperware“ ieško atstovų Lietuvoje. Kartu su vyru nuskrido į konkursą Kopenhagoje ir juos pasirinko atstovauti. Jie atsivežė tuos dubenėlius į Lietuvą, kurių pigiausias kainavo 13 Eur“, – pasakoja E. Bložienė.
Ji priduria, kad prieš kone 30 metų tokių produkcijos kainų nesuprato net „Tupperware“ atstovų draugai.
„Bet jie savo dideliu tikėjimu ir kitokiu požiūriu sugebėjo verslą Lietuvoje išsukti iki tokio lygmens, kad kai perėmiau atstovavimą, po 10-ies metų, viskas buvo labai stipru, dirbo labai stipri komanda“, – pasakoja ji.
Atstovavimą „Tupperware“ iš bendraklasės šeimos perėmė E. Bložienė, ji iki tol buvo viena iš „Tupperware“ vadovių. „Tupperware“ yra tinklinės rinkodaros bendrovė, tačiau E. Bložienė pabrėžia, kad yra skirtumų, nes konsultantai neuždirba iš naujų narių, kitų konsultantų pritraukimo – tinklo plėtimo, o tik iš tiesioginių produkcijos pardavimų.
„Kokia įmonės ateitis dabar? Esame atradę alternatyvių kompanijų, nes mūsų tikslas vienintelis – atrasti alternatyvų produktą, – sako ji. – 2.000 mūsų konsultančių tikrai nenori eiti pardavinėti nei papildų, nei kitų produktų. Lietuvoje yra gal apie 20 įmonių, kurios panašiai parduoda kremus, maisto papildus, buitinę chemiją ar kvepalus. Bet prekių, susijusių su virtuve, jos neparduoda, o virtuvėje vis tiek vyksta pusė gyvenimo.“
Pirkėjų antplūdis
Pirmąją sausio savaitę ir paskutinę „Tupperware“ Europoje savaitę, E. Bložienė pasakojo, kad 2024 m. pabaigoje trūko aiškumo, kiek ilgai dar bus galima užsakyti ir parduoti produkciją. Atstovai tikėjosi dirbti iki vasario pabaigos, o pirkėjai tikėjosi žymių nuolaidų. Juk taip būna, kai verslai nutraukia veiklą.
„Kalėdiniu laikotarpiu sužinojome, kad sausio pirmasis užsakymas jau gali būti paskutinis. Merginos sakė, kad jeigu visąlaik dirbtų taip, kaip dirbo savaitgalį tarp Kalėdų ir Naujųjų, tai gulėtų karste, – sako E. Bložienė. – Įprastai pardavimai šiuo laikotarpiu tarp švenčių būdavo gal 10.000 Eur kliento kainomis, nes niekas tuo metu neperka, o dabar buvo gerokai virš 100.000 Eur.“
VŽ primena, kad 2024 m. rugsėjį „Tupperware Brands Corporation“ savanoriškai pradėjo bankroto procedūrą, bet lapkritį kreditorių grupė, įkūrusi „Party Products LCC“ bendrovę, įsigijo tam tikrą „Tupperware Brands Corporation“ turtą, įskaitant „Tupperware“ prekių ženklą ir susijusią intelektinę nuosavybę, taip pat veiklą pagrindinėse rinkose. „Tupperware“ tęsia veiklą JAV, Kanadoje, Meksikoje, Brazilijoje, Kinijoje, Pietų Korėjoje, Indijoje ir Malaizijoje.
„Tupperware“ gyvavimas Lietuvoje pasibaigs per kelis mėnesius. Pas mus sandėlyje nėra tiek daiktų, tad jeigu nebegalėsime nieko nusipirkti – dar mėnuo ir mūsų sandėlį iššluos. Nes dabar šluoja tokiu tempu, kad, atrodo, tuoj ir mus kartu išneš“, – VŽ licencijos pabaigos Europoje išvakarėse VŽ sakė E. Bložienė.
Dėl pirkėjų antplūdžio UAB „Tvarkos linija“ dar sieks įsigyti prekių likučių iš sandėlio Europoje, tačiau paskutinis užsakymas, kurį dar buvo galima pateikti sausio 6 d., buvo tik šiek tiek kiek didesnis negu įprastai. Priežastys dvi: sandėlyje nėra tiek daug vietos, be to, neaiškūs tolesni veiksmai, gal iš tikrųjų atstovai galės įsigyti likučių daug mažesne kaina.
„Nors pirktume ir tokia kaina, kokia yra dabar, nes pirkėjų srautas toks, kad jau suprantu, jog nebėra ko parduoti, – liks po 10–20 vienetų, o ką tai reiškia per visą Lietuvą,“ – VŽ sako E. Bložienė.
Gal taip turėjo būti
Per beveik trisdešimtmetį „Tupperware“ Lietuvoje panašaus populiarumo laikotarpių buvo, bet verslininkė pritaria, kad aukso amžius jau praeityje.
„Jeigu tai būtų įvykę prieš 5 metus, būtų daug skaudžiau negu dabar. Kompanija iš tiesų turėjo didelių finansinių problemų, tad ir konsultantų uždarbis pastaruoju metu buvo nedidelis. Kadangi visi įsimylėję tą produktą, kompaniją, laikėsi jos įsikibę bambėdami, kad negali uždirbti, – sako ji. – Paskutiniame renginyje su vadovėmis kalbėjome, kad gal taip ir turėjo būti, nes kitaip ir toliau būtume verkę, kad negalime uždirbti, bet dirbtume toliau. O dabar gal rasime tokią kompaniją, kuri suteiks galimybę uždirbti.“
Ji akcentuoja, kad „Tupperware“ tinklą Lietuvoje vienijo ne tiek finansinė motyvacija, ypač kai uždarbis pastaraisiais metais buvo susitraukęs, bet pati bendruomenė – draugystė, renginiai, kelionės, atmosfera ir pan.
Vakarėliai feisbuke
Ekspertai, komentuodami „Tupperware“ bankrotą, kaip problemą įvardijo ir tai, kad vartotojai neberengia „Tupperware“ vakarėlių, kurie buvo pardavimo dalis.
„Šis unikalus pardavimo modelis klestėjo tais laikais, kai tarpasmeninė rinkodara ir stiprūs bendruomenės ryšiai buvo labai svarbūs vartotojų pirkimo elgsenai. Tačiau dabar matome, kad pasaulinė rinka yra pasikeitusi ir šiuolaikinis vartotojas reikalauja patogumo, įperkamumo ir dalyvavimo skaitmeninėje aplinkoje, o tai sritys, kuriose „Tupperware“ atsilieka“, – aiškina Gabija Stanislovaitytė, Vilniaus universiteto Kauno fakulteto Socialinių mokslų ir taikomosios informatikos instituto doktorantė.
„Tvarkos linijos“ vadovė E. Bložienė patvirtina, kad vakarėlių organizavimas išsikvėpė, tačiau atsirado naujų būdų – pardavimai persikėlė į socialinius tinklus.
„Iki kol tapau „Tupperware“ platintoja Lietuvoje, vakarėliai vyko labai intensyviai, senieji žmonės, kurie buvo nuo pat pradžių, juos rengdavo, o jaunimas to nedarė, pardavinėjo kitaip, bet tai nebuvo blogai, – sako E. Bložienė. – Vėliau, dar prieš COVID-19 pandemiją, nuskridome pas stipriausią platintoją pasaulyje ir ji sako: „Darykite laivus, transliacijas feisbuke.“ Aš galvoju, kokie dar laivai, kokie feisbukai. Ir ką, prasidėjus COVID-19, kai visi buvome namie, reikėjo gerai nusipurtyti ir eiti daryti tų laivų.“
Ji svarsto, kad su tuomečiu „Tupperware“ nuosmukiu buvo susiję ir tai, kad dalis platintojų nepradėjo taip dirbti socialiniuose tinkluose arba pradėjo per vėlai.
„Mūsų konsultantų, perėjusių į feisbuką, pardavimai nuo 400 Eur per mėnesį išaugo iki 4.000 Eur. Ten žmonių pasiekiamumas visiškai kitoks. Jeigu supranti, kaip reikia kurti turinį, jeigu nebijai parodyti savęs – ten yra nenormaliai gerai. Žmonės nebeina pas žmones, neįsileidžia daryti „Tupperware“ vakarėlių, bet mielai stebi eteryje“, – apibendrina ji.
Žinios, vertos jūsų laiko
- Esminių naujienų santrauka kasdien
- Podkastai - patogu keliaujant, sportuojant ar tiesiog norint išnaudoti laiką produktyviau
- Manopinigai.lt - praktiški patarimai apie investavimą, realūs dienoraščiai