Sėkmei užsienyje reikia daugiau nei produkto
Lietuva tarptautiniu mastu pelnė valstybės, kurioje verslumas neatsiejamas nuo skaitmenizacijos ir kūrybiško požiūrio. Šią reputaciją sustiprino ir viso Baltijos regiono verslo pokyčiai, pasiekti nuosekliu ir atkakliu darbu. Regiono pramonės šakos, gaminančios maistą, technologijas, grožio ir kitus produktus, pelnė pasaulinį pripažinimą dėl savo kokybės ir unikalumo. Sujungus veržlumą, per Nepriklausomybės metus įgytą patirtį ir strateginę geografinę padėtį tarp Skandinavijos, Centrinės ir Rytų Europos bei Vakarų Europos rinkų, yra visos būtinos sąlygos vietos įmonėms sparčiai plėsti savo veiklą Europoje.
Nepaisant daugybės galimybių užkariauti pasaulines rinkas daugeliui pasirodė sudėtinga, o kartais net neįmanoma. Net ir turint visus tinkamus verslo ir reputacijos veiksnius, vien jų dažnai nepakanka. Reikia daugiau. Kyla natūralus klausimas – ko?
Ar žinote, kaip iš tikrųjų veikia verslas kitose rinkose?
Sėkmingai plėtrai nepakanka vien gero produkto ar paslaugos. Nors šis elementas yra sėkmės pagrindas, norint išnaudoti visą potencialą, reikia gerai suprasti unikalias tikslinių rinkų savybes. Pavyzdžiui, vartotojų pirkimo ir mokėjimo preferencijas, rinkodaros tradicijas, pageidaujamus pristatymo būdus, reguliavimo niuansus, įskaitant mokesčius, vartotojų apsaugą ir grąžinimo politiką.
Į tai kartais neatsižvelgiama. Įmonės dažnai daro prielaidą, kad tai, kas veikia namų rinkoje, veiks ir kitur, tačiau taip būna retai. Kiekviena rinka turi savo veiklos būdą. Vartotojai pasitiki vietiniais prekių ženklais, o kad atrodytumėte vietiniai, turite elgtis kaip vietiniai. Akivaizdus to pavyzdys – mokėjimų pasirinkimai.
Lietuvoje populiariausias būdas apmokėti sąskaitas – naudotis bankų paslaugomis. Antras pagal populiarumą būdas – pasinaudoti įmokas priimančių tiekėjų paslaugomis. Tačiau kai kuriose kitose šalyse šis būdas praktiškai nežinomas arba mažai žinomas. Vietoj to klientai mieliau renkasi atsiskaitymą kredito kortele arba planus „pirk dabar–mokėk vėliau“.
Prekybininkas, kuris neatpažįsta šių rinkos ypatumų ir nesiūlo tinkamų sprendimų, iš karto atsiduria nepalankioje padėtyje, palyginti su vietos konkurentais. Yra labai nedaug produktų ar paslaugų, dėl kurių vartotojai noriai keičia nusistovėjusius pirkimo įpročius, o duomenys rodo, kad 55% vartotojų neperka, jei negali naudotis norimu mokėjimo būdu.
Siekiant įveikti šias kliūtis prekybininkams reikia duomenimis pagrįstų sprendimų ir atvirumo metodams, kurių jie galbūt niekada nebūtų svarstę savo šalies rinkoje. Įmonės turi gebėti prisitaikyti prie sparčiai kintančios verslo ir mokėjimo sprendimų aplinkos. Be to, sėkmei labai svarbu turėti aštrų verslo pojūtį – atpažinti ir pasinaudoti naujomis galimybėmis.
Inovatyvios technologijos, pavyzdžiui, tinkamos skaitmeninių mokėjimų galimybės, neabejotinai gali padėti priimti labiau pagrįstus verslo sprendimus, tačiau kartu su jomis reikia drąsos imtis apskaičiuotos rizikos. Norėdami pasiekti tarptautinės sėkmės, verslininkai turi būti pasirengę išeiti iš savo komforto zonos.
Tinkami veiksmai gali lemti tikrą sėkmę
Nors plėtra į tarptautines rinkas reikalauja nemažai pastangų ir dažnai reikia iš naujo įvertinti esamą verslo praktiką, tačiau, atsižvelgiant į galimus rezultatus, paprastai tai yra verta investicija.
Pasaulinės e. prekybos rinkos vertė siekia trilijonus eurų, o tarptautiniai pardavimai auga sparčiau nei bet kada anksčiau. Tokios Lietuvos įmonės kaip „Vinted“ ir „Nord Security“ įrodė, kad sėkminga plėtra į užsienio rinkas yra įmanoma ir komerciškai naudinga. Tačiau pagrindinis jų sėkmės veiksnys buvo noras pritaikyti savo verslą skirtingoms rinkoms, priimti tinkamus technologinius sprendimus ir suprasti, kokie iššūkiai buvo pražūtingi konkurentų plėtros planams – ir kokie veiksniai lėmė sėkmę.
Akivaizdu, kad Lietuvos ir kitų Baltijos šalių verslininkai turi potencialo padaryti didelį poveikį tarptautinei rinkai. Tačiau tai įmanoma tik tuo atveju, jei jie norės pažvelgti į priekį iš dabartinės verslo praktikos ir supras, kad sėkmė lydi tuos, kurie sugeba prisitaikyti. Prisitaikyti verslo strategijų, technologijų ir veiklos procesų požiūriu.
Įžvalgos autorius – Tobias Lindh, finansinių technologijų bendrovės „Adyen“ vykdomasis direktorius Šiaurės ir Baltijos šalims