2025-01-07 05:45

Estijos geležinkelių verslą perimantys miltų karaliai: galbūt gaminsime ir vagonus

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Anksčiau valstybės valdytą Estijos krovininio transporto ir remonto įmonę „Operail“ perima „Tiigi Keskus“, kontroliuojanti grūdų perdirbimo ir makaronų gamybos grupę „Tartu Mill“. Naujas geležinkelių savininkas užsiims ne tik pervežimu – ateityje bus galvojama ir apie vagonų gamybą.

„Tiigi Keskus“ geležinkelių verslas yra nauja ir daug žadanti kryptis, turinti tam tikros sinergijos su esamu verslu. Planuojame ir toliau teikti aukštos kokybės krovinių vežimo ir riedmenų remonto paslaugas Estijoje, taip pat plėstis geografiškai“, – sako Uuno Lausingas, „Tiigi Keskus“ valdybos narys.

Sprendimą privatizuoti „Operail“ Estijos vyriausybei priėmė 2024 m. vasarį. Buvo sulaukta nemažai susidomėjusių pirkėjų tiek iš Estijos, tiek iš užsienio.

Iki 2023 m. pradžios „Operail“ užsiėmė ir vagonų lizingu bei krovinių pervežimu Suomijoje, tačiau užpernai šio verslo atsisakyta, primena err.ee

Prasidėjus Rusijos agresijos karui Ukrainoje, krovinių apimtys Estijos geležinkeliuose drastiškai sumažėjo. Vyriausybė nusprendė, kad šaliai krovinių gabenimas apskritai, o konkrečiai – verslas užsienyje, nėra strategiškai būtina veikla. Todėl nuspręsta „Operail“ verslą parduoti privačiam investuotojui, kad valstybė galėtų nukreipti savo išteklius į strategiškai valstybei reikalingą veiklą.

Geriausią pasiūlymą aukcione – 19 mln. Eur – pateikė „Tiigi Keskus“ antrinė bendrovė „RailProject“.

Kaip primena dv.ee, renkant aukciono laimėtoją buvo atsižvelgta ne tik į pasiūlytą kainą, bet ir į sandorio patikimumą bei jo greitį. Spalio 17 d. prasidėjo galutinės derybos su aukciono laimėtoju. Sutartis su „Tiigi Kesku“ pasirašyta spalio 31 d.

Richardas Tomingas, „Tiigi Keskus“ valdybos pirmininkas ir „RailProject“ valdybos narys, patikina, kad tiek jis, tiek ir naujieji savininkai atidžiai nagrinėjo galimybę įsigyti valstybinę geležinkelių bendrovę.

Anot jo, ateityje „Operail“ planuoja teikti paslaugas „Rail Baltica“, o vėliau, esant galimybei, ir standartinės vėžės geležinkeliais.

„Norime sutelkti dėmesį į geležinkelių transporto konkurencingumo didinimą, palyginti su kelių transportu, o tam mums reikia valstybės paramos“, – neslepia R. Tomingas.

Kol kas plačiau jis konkurencijos subtilybių nekomentuoja, tam reikia gilesnės analizės.

„Pirkimo sąlygos buvo tokios, kad iki pat galutinio pardavimo neturėjome galimybės susipažinti su visais dokumentais“, – nurodo „Tiigi Keskus“ valdybos pirmininkas.

Bendrovės „Operail“ antrinė įmonė „Operail Repairs“ užsiima geležinkelio riedmenų technine priežiūra, remontu, modernizacija, lokomotyvų statyba ir kitais metalo apdirbimo darbais.

Pasak R. Tomingo, be krovininio transporto plėtros, bendrovės tikslas – galimas bendradarbiavimas su kitomis gamyklomis riedmenų statybos ir remonto srityje.

Jis priduria, kad ateityje bus svarstoma galimybė užsiimti vagonų ir plieno konstrukcijų gamyba.

 „Tiigi Keskus“ 2023 m. pajamos siekė 303 mln. Eur, iš veiklos gautas pelnas – beveik 25 mln. Eur. Bendrovė turi 26 darbuotojus.

„Tiigi Keskus“ priklausanti Estijos grūdų gamybos „Tartu Mill“ yra įsigijusi vieną didžiausių malūnų Baltijos šalyse Latvijos „Dobeles dzirnavnieks“. 

Ši bendrovė 2022 m. siekė perimti AB „Baltic Mill“, valdžiusią miltų gamybos UAB „Malsena Plius“ bei makaronų gamybos UAB „Amber Pasta“. Tačiau Lietuvos konkurencijos taryba nedavė tam leidimo.  

Institucija nustatė, kad įgyvendinus koncentraciją būtų sukurta ar sustiprinta dominuojanti padėtis arba itin apribota konkurencija kai kuriuose Lietuvos sektoriuose.

52795
130817
52791