2025-03-30 12:37

Naujovė komunikacijos rinkoje: pranešimą spaudai rašo DI

Liubovė Aleksandra Zaiceva, „Salve agency“ projektų vadovė. Įmonės nuotr.
Liubovė Aleksandra Zaiceva, „Salve agency“ projektų vadovė. Įmonės nuotr.
Komunikacijoje kasmet atsiranda naujų tendencijų ir temų, kurios atkreipia tiek žiniasklaidos, tiek vartotojų dėmesį. Galima prognozuoti, kad po didelio dėmesio COVID-19 pandemijai bei karo Ukrainoje kontekste šiuo ir artimiausiu metu populiariausios temos komunikacijoje bus: projektai, susiję su emocine sveikata, dirbtinio intelekto (DI) integravimas į darbus, stiprėjanti vaizdo bei garso (podkastai) komunikacija.

Pirmiausia dėl visuomenės senėjimo visame pasaulyje ateinančius kelerius metus didės dėmesys sveikatai ir ypatingai – psichikos sveikatos komunikacijai.

Galima atkreipti dėmesį, kad kiekviena įmonė gali prisidėti ir kurti su psichikos sveikata susijusią komunikaciją. Ypatingai aktualu įmonėms, kurios konkuruoja dėl darbuotojų ir nori būti patraukliu darbdaviu. Pradedant vidine komunikacija apie sveikatingumo dienas ir realiu darbuotojo rūpesčiu sveikata, baigiant įmonėje kuriamais išorinės komunikacijos projektais, susijusiais su emocine sveikata. Visi projektai, susiję su emocine sveikata, per ateinančius 5 m. turės didelę paklausą ir vartotojų susidomėjimą.

Vyriausybės strateginės analizės centro duomenimis, jau 2050 m. Lietuvos populiacija bus viena vyriausių Europoje. Šalies populiacija kasmet sparčiai sensta. Lietuvos populiacijos senėjimo tempas yra beveik 2 kartus greitesnis negu Europos Sąjungos vidurkis. Europos Komisija prognozuoja, kad 2050 m. šalies gyventojų amžiaus mediana sieks 51 m. ir bus beveik 7 metais didesnė negu šiuo metu. 2050 m. už Lietuvos gyventojus vyresni bus tik italai, portugalai ir kroatai. Palyginimui, 1990 m. Lietuvos amžiaus mediana buvo 33 metai. Tuomet šalies populiacija buvo viena iš 6 jauniausių Europoje.

Taigi, visuomenė sensta ir aktualūs bus visi įmanomi įrankiai sveikatai išlaikyti, kas aktyviai atsispindės ir komunikacijoje.  

DI ir autentiškumas

Smulkiems komunikacijos klausimams vis populiaresnė taps DI pagrindu veikianti komunikacija.

Virtualių asistentų pagalba gerins mūsų visų gyvenimą, tačiau reikia nepamiršti, kad komunikacijoje labai svarbu išskirtinumas, autentiškumas, unikalios idėjos, ar net rašančio žmogaus charizma ir humoro jausmas, todėl reiktų atskirti, DI padeda, o kada nuasmenina ir informaciją standartizuoja taip, kad vartotojui pasidaro ji neįdomi ir nuobodi. Bet kokiu atveju, DI šiuo metu negali pateikti strateginių idėjų, išspręsti krizinės komunikacijos klausimų, tačiau puiku, kad gali padėti paprastais ar didelį kiekį standartizuotus duomenis analizuojančiais klausimais.

Įdomu tai, kad Lietuvoje komunikacijai DI jau naudoja ir Lietuvos Aukščiausiasis teismas (LAT) , kuris 2024 m. antrąjį pusmetį kartu su Vilniaus universiteto Teisės ir komunikacijos fakultetais įgyvendino mokslinį projektą, kurio tikslas – išanalizuoti ir įvertinti DI galimybes, iš dalies panaudojant jį LAT pranešimams žiniasklaidai apie išnagrinėtas bylas.

Kaip tai vyksta praktikoje? Naudojant DI parengiama pirminė pranešimo žiniasklaidai versija, kuri gali būti koreguojama pateikiant užklausas bei rankiniu būdu, o galutinė pranešimo versija yra peržiūrima ir paruošiama atsakingo Teismo darbuotojo ir užbaigiama rankiniu būdu.

Taigi, galima prognozuoti, kad DI aktyviai prisidės, kad visuomenė būtų kiekybiškai informuota apie daugumą išnagrinėtų bylų.   

 Vaizdo ir garso komunikacijos aukso amžius

Akivaizdu, kad aukso amžių Lietuvoje šiuo metu išgyvena visi video ir audio projektai, kurie dažną vartotoją domina labiau, nei ryte prie kavos sklaidomas laikraštis. Kodėl? Galima numanyti, kad didėja ir toliau augs tendencija, kai žmonės vienu metu atlieka kelis darbus: pavyzdžiui, tvarkosi namus ir klausosi žinių, ar važiuoja į darbą, ar bėga Neries pakrante ir klausosi podkasto.  

Įdomu pastebėti, kad podkastų populiarumas labai gundo komunikacijos specialistus. Iš tiesų, sukurti laidą atrodo patraukli ir įdomi komunikacija, dažnu atveju gerokai labiau patraukianti vartotoją, nei naujienų srautas medijoje ar socialiniuose tinkluose. Tačiau kuriant podkastą reiktų gerai įsivertinti, kuo jūsų turinys unikalus ir kaip galima pritraukti keliasdešimt tūkstančių unikalių vartotojų. Tokiu atveju, turinys ir unikalus, ir pelningas, kitu atveju, galbūt kuriate istorinę archyvinę medžiagą, bet tai nėra masėms skirtas podkastas.

Tiek pasaulyje, tiek Lietuvoje sparčiai daugės individualiai sukurto video ir audio turinio, tad turint gerų idėjų dabar puikus laikas įsitvirtinti ir užsiimti pozicijas rinkoje.    

Komentaro autorė – Liubovė Aleksandra Zaiceva, „Salve agency“ projektų vadovė

52795
130817
52791