„Avia Solutions Group“ įmonės vadovas: „Aviacija – tai infrastruktūra, leidžianti veikti pasauliui“
Jūsų karjera aviacijoje tęsiasi jau kelis dešimtmečius. Kaip viskas prasidėjo?
Ilgą laiką žavėjausi aviacija, o prieš porą dešimtmečių įgijau piloto mėgėjo licenciją. Vėliau sekė privačių orlaivių techninės priežiūros verslas, o 2005 m. su partneriais įsigijome oro linijų bendrovę Izraelyje ir ėmėmės kurti savo orlaivių nuomos verslą. Pirkome visiškai naujus orlaivius – „Boeing 787“, „Airbus A321neo“, „A330neo“ – ir juos nuomojome oro linijoms visame pasaulyje.
Po kelių dešimtmečių šiame versle susipažinau su „Avia Solutions Group“ įkūrėju ir valdybos pirmininku Gediminu Žiemeliu, labai sudomino jų vystomas verslo modelis. Kartu nusprendėme įkurti naują įmonę, kurios fokusas būtų nukreiptas į rinkai reikalingų orlaivių įsigijimą, pardavimą, ir ilgalaikę nuomą. Taip atsirado „WOLF Holding“.
Kaip per pastaruosius dešimtmečius pasikeitė aviacija?
Pokyčių buvo be galo daug, bet apsistočiau ties vienu – ACMI modeliu. Anksčiau ACMI buvo matoma kaip „greitoji pagalba“ oro linijoms, kai orlaiviai negalėdavo skraidyti dėl gedimų ar kitų nesklandumų. Dabar viskas pasikeitė – ACMI tapo strateginiu įrankiu planuojant orlaivių parką, maršrutus ir valdant skrydžių sezoniškumą. Priklausomai nuo geografinio regiono, oro linijos susiduria su ryškiais paklausos svyravimais, kuriuos lemia tokie veiksniai kaip moksleivių atostogos, didžiosios šventės ir populiarūs keliavimo laikotarpiai. Tai ir yra pagrindinis šio verslo augimo variklis.
ACMI išgyvena bumą. Kiek tam įtakos turėjo COVID-19 pandemija ir staigūs paklausos pokyčiai?
Nors ACMI verslas egzistavo ir anksčiau, tikrasis šio verslo modelio, o kartu ir „Avia Solutions Group“ augimo laikotarpis prasidėjo būtent pandemijos metu, nes atsirado milžiniška krovininių skrydžių paklausa. Vėliau prasidėjo ir tiekimo grandinės problemos, lėmusios naujų variklių ir orlaivių trūkumą. Tai sukėlė keleivinių ACMI paslaugų paklausos šuolį – šiandien grupės įmonės daugiausiai dirba su būtent šiuo poreikiu.
Kaip tai pakeitė orlaivių nuomos bendrovių požiūrį į galimybes ACMI rinkoje?
Didžioji dalis orlaivių, kuriuos eksploatuoja „Avia Solutions Group“, yra nuomojami iš 41-os bendrovės visame pasaulyje. Nuomotojai aktyviai teikia savo orlaivius tiek mūsų grupei, tiek kitiems ACMI operatoriams. Čia susiduriame su įdomia situacija – ACMI verslas ribojamas būtent orlaivių pasiūlos. Kitaip tariant, „Avia Solutions Group“ galėtų augti dar greičiau, jei tik turėtume prieigą prie daugiau lėktuvų. Būtent čia ir atsiveria galimybės nuomotojams.
Jau užsiminėte apie įmonės gimimą, bet paaiškinkite plačiau – kodėl „Avia Solutions Group“ nusprendė įkurti „WOLF Holding“?
Yra dvi pagrindinės priežastys. Pirma, tai leidžia grupei dar plačiau dalyvauti orlaivių nuomos rinkoje. Grupė jau teikė ACMI, techninės priežiūros, pilotų mokymo, antžemines ir kitas paslaugas, o dabar prie viso to pridėjome ir ilgalaikę nuomą (angl. operating leasing). Kitaip tariant, užbaigėme paveikslą – ką galime pasiūlyti savo klientams ir kaip kurti vertę oro linijų bendrovėms, o kartu užtikrinti stabilią grąžą investuotojams.
Antra, darbas su „Avia Solutions Group“ mums suteikia labai daug pranašumų. Grupė turi orlaivių techninės priežiūros ir remonto (MRO) bazes trijuose žemynuose, valdo ACMI oro linijų bendroves Europos, Azijos ir Lotynų Amerikos regionose bei teikia daugybę kitų aciacijos paslaugų, kurios naudingos orlaivių nuomos bendrovėms. Būdami „Avia Solutions Group“ dalimi, gauname prieigą prie MRO ir prie grupės valdomų oro linijų kaip potencialių orlaivių nuomininkų, o taip pat platų partnerių ir kontaktų tinklą, kurį naudosime tiek įsigyti orlaivius, tiek sudaryti jų nuomos sutartis.
Šiuo metu mūsų tikslas – pritraukti 500 milijonų JAV dolerių investicijų, kurias panaudosime orlaiviams, o ateityje ir varikliams įsigyti. Kalbamės su investuotojais iš skirtingų pasaulio kraštų – nors pradėjome neseniai, jaučiame didelį susidomėjimą.

Prieiga prie MRO bazių – ar tai unikalus „Avia Solutions Group“ privalumas?
Nesame vieninteliai, turintys MRO bazes. Tačiau techninė priežiūra yra gana reta „prekė“ rinkoje – tai dar vienas ribojantis veiksnys nuomotojams. Pažiūrėkime į skaičius: pasaulyje yra apie 700 nuomotojų, turinčių 10 ar daugiau orlaivių, ir dar apie 100 stambių nuomotojų. Tuo tarpu orlaivių remonto bazes turinčius nuomotojus galima suskaičiuoti ant vienos rankos pirštų. O kai prie to pridedi dar ir solidų ACMI orlaivių parką, tuomet situacija tikrai tampa unikali. Netgi jei kiti ir turi ACMI pajėgumus, „Avia Solutions Group“ parkas yra keturis kartus didesnis nei artimiausio konkurento. Tai mums leidžia investuotojams pasiūlyti labai gerą rizikos ir grąžos santykį.
Koks yra „WOLF“ vaidmuo „Avia Solutions Group“ strategijoje?
Kalbant apie mūsų vietą strategijoje svarbu pabrėžti – žvelgiame į tai panašiai kaip grupei priklausanti MRO paslaugas teikianti įmonė „FL Technics“. Apie 10 procentų savo paslaugų ji teikia „Avia Solutions Group“ bendrovėmis, o likusius 90 procentų – išorės klientams.
Nesame ir nenorime būti „priklausomi“ nuomotojai, kurie dirba tik su kitomis grupės įmonėmis. Tai nebūtų nei tvaru, nei, augimo masto požiūriu, perspektyvu. Siekiame augti kaip visi kiti „Avia Solutions Group“ verslai – kaip savarankiška bendrovė, galinti tvirtai stovėti ant savo kojų. Bet būdami grupės dalimi, galime pasiekti dar geresnių rezultatų.
Kaip vertinate aviacijos sektoriaus ateitį? Kokias pagrindines tendencijas matote?
Keleivių rinka toliau augs, nes augs pasaulinis BVP ir gyventojų populiacija. Kelias gali būti vingiuotas – tereikia prisiminti COVID-19 ar 2007-2008 m. pasaulį drebinusią krizę – bet ilgalaikės tendencijos išlieka aiškios. Buvo prognozių, kad po COVID-19 niekas nebekeliaus verslo reikalais, nes visus reikalus galima išspręsti vaizdo skambučiu. Jos neišsipildė – žmonės nori būti kartu, matyti vienas kitą realiame gyvenime. O aviacija tai įgalina geriau nei bet kuri kita industrija.
O kaip dėl krovininio transporto?
Krovinių srautų augimas – dar viena svarbi tendencija. Prekės juda ten, kur yra paklausa, o geros kokybės, protingos kainos produktai visada bus paklausūs. Oro kroviniai padeda tenkinti šią paklausą, o aukštos vertės produktai ir komponentai dažniausiai vežami oru todėl, kad taip yra saugiau ir greičiau.
Ar į aviaciją žiūrite tik kaip į verslą?
VERSLO TRIBŪNA
Aviacija yra daugiau nei verslas ir daugiau nei tik orlaiviai. Tai infrastruktūra, leidžianti veikti visam pasauliui – ji įgalina ekonomikos augimą, kultūrinius mainus ir diplomatinius santykius tarp šalių. Tai ypač aktualu mažesnėms šalims – aviacija leidžia jų gyventojams laivai keliauti po visą pasaulį, dalyvauti verslo susitikimuose, renginiuose. Pastebėsite, kad mažesnių šalių gyventojai paprastai keliauja daug daugiau. Pažiūrėkite į Islandiją – islandų yra visur! Tą patį galima pasakyti apie Norvegiją, Izraelį ir, žinoma, Lietuvą. Lietuvių vos trys milijonai, bet jų galima sutikti visame pasaulyje – tai įgalina aviacija.