Verslo plano rengimo dzen

Williamas Bygravas iš Bobsono koledžo, ištyręs 1985–2003 metais mokslus baigusių 116 buvusių studentų įkurtų bendrovių, kurios pradėjo veiklą turėdamos verslo planą ir jo neturėdamos, veiklos rodiklius, pastebėjo, kad pradedančiosioms įmonėms nėra didelio poreikio rengti verslo planą, jei jis rengiamas nesumaniai. Naudingam verslo planui parengti, p. Bygravas pataria atkreipti dėmesį į kelis esminius dalykus:
• Sutelkite dėmesį į veiklos ataskaitą. Veiklos ataskaita, iš viso vienas ar du lapai, yra svarbiausia verslo plano dalis. Jei ji nėra fantastiška ir iš koto verčianti, investuotojai jos neskaitys vien tam, kad išsiaiškintų, kas dirba jūsų puikioje komandoje, koks jūsų verslo modelis ir kodėl jūsų produktas yra išskirtinis, tarsi naujas stabas, ir gali sukelti revoliuciją. Net jei planas skirtas tik vidaus naudojimui, 80% savo jėgų turėtumėte skirti tam, kad veiklos ataskaita būtų nepriekaištinga. Dauguma žmonių 80% savo laiko skiria milijono langelių apimties „Excel“ išklotinei, kurią mažai kas supranta ir dar mažiau kas ja tiki.
• Rašykite tik dėl teisingų priežasčių. Dauguma žmonių verslo planus rašo, kad pritrauktų investuotojus. Kadangi verslo plano reikia ieškant finansavimo, dauguma rizikos kapitalo specialistų dar pristatymo metu supranta, ar verta rizikuoti. Įprasta apsidrausti prašant pateikti verslo planą (ir galbūt net jį skaitant). Tačiau yra daug svarbesnė priežastis,
dėl ko reikia parengti verslo planą, net jei jūs neieškote finansavimo. Jis suteikia galimybę priversti vadovus tiksliai apibrėžti tikslus („kas“), strategijas („kaip“) ir taktiką („kada, kur, kokie veikėjai“).
• Tegu tai būna vieno asmens darbas. Nors kuriant verslo planą turėtų dalyvauti grupė žmonių, tarp kurių būtų ir vadovų komanda, patį dokumentą turėtų rašyti vienas asmuo. Geriausia, jei tai darytų generalinis direktorius. Patikėkite žmogumi, kuris yra šį bei tą parašęs, nes labai sunku į vieną tekstą sujungti kelių žmonių mintis ir gauti rišlų dokumentą.
• Parenkite pristatymą, tuomet planuokite. Dauguma žmonių sukuria verslo planą, kuris yra visiškas šlamštas: šešiasdešimt puslapių dokumentas, penkiasdešimt lapų priedų, gausybė specialių terminų, santrumpų ir paviršutiniškumo, išreikšto įgrisusiais žodžiais: „Mums tereikia pritraukti 1 procentą rinkos.“ Tuomet tokio plano pagrindu rengiamas pristatymas. Teisinga veiksmų seka būtų tokia: idealus pristatymas ir juo pagrįstas verslo planas. Geras verslo planas yra gero pristatymo detalizavimas, o ne atvirkščiai. Kodėl? Nes pristatymą patikrinti yra daug lengviau negu verslo planą. Išbandykite tikrovėje savo pristatymą, įvertinkite, kas yra naudinga, pakeiskite pristatymą ir tuomet rašykite verslo planą. Jūsų pristatymas turi būti tarsi teksto metmenys, o verslo planas – išsamus tekstas.
• Verslo planas turi būti „švarus“. Ideali verslo plano apimtis – dvidešimt ar mažiau puslapių, įskaitant priedus. Verslo planui galioja taisyklė: kuo mažiau, tuo geriau. Kiekviena papildoma dešimtis puslapių (viršijus 20) sumažina dokumento perskaitymo tikimybę 25%, o tikimybė gauti finansavimą mažėja dar labiau. Dauguma žmonių mano, kad verslo plano tikslas – sukelti šoką ir priversti investuotojus maldauti įgyvendinimo instrukcijos. Iš tiesų verslo plano tikslas – pereiti prie kito etapo, tolesnio apsidraudimo, asmeninės informacijos ir informacijos apie klientus patikrinimo. Kuo glaustesnė mintis, tuo trumpesnis planas; kuo trumpesnis planas, tuo greičiau žmonės jį perskaito.
• Apsiribokite vieno puslapio finansine prognoze ir pagrindiniais duomenimis. Daugumoje verslo planų pateikiama prognozė penkeriems metams, kurią vainikuoja graži 100 mln. Lt suma. Biudžetas būna išskaidytas taip smulkiai, kad atskiroje skiltyje numatytos net išlaidos pieštukams. Visi žino, kad buriate iš kavos tirščių. Padarykite paslaugą – sumažinkite savo „Excel“ lentelėje pateiktas iliuzijas iki vieno puslapio ir pateikite svarbiausių savo įmonės rodiklių prognozę, pavyzdžiui, mokių klientų skaičių. Tokie pagrindiniai rodikliai parodo jūsų prielaidas.
• Rašykite apgalvotai, veikite greitai. Šį posakį pasiskolinau iš Claytono Christenseno, parašiusio knygą „Innovator’s Dilemma“. Rengiant planą reikia elgtis taip, tarsi gerai žinotumėte, ką ketinate daryti. Jūs gerai viską apgalvojote. Galbūt jūs neteisus, tačiau priėmėte geriausią įmanomą sprendimą. Pasiūlymas rašyti apgalvotai nereiškia, kad gavęs naujos informacijos ar susidūręs su naujomis galimybėmis vis tiek tiksliai laikysitės savo plano. Įgyvendindamas verslo planą esate greitas, t. y. lankstus ir vikrus, sužinojęs ką nors nauja apie rinką, keičiate savo nuostatas.
Verslo planą laikykite darbiniu dokumentu ir neleiskite jam valdyti verslo. Jei laikysitės šių patarimų, turėsite geresnį verslo planą nei 90% jūsų konkurentų.
Tekste naudotos Guy Kawasaki knygos „Tikrovės testas“ ištraukos.