2025-12-01 10:33

Žiniasklaida skelbia, kad su Rusijos FSB siejama įmonė gavo jautrią Klaipėdos uosto informaciją, uosto direkcija tai neigia

Klaipėdos vaizdai. Algimanto Kalvaičio nuotr.
Klaipėdos vaizdai. Algimanto Kalvaičio nuotr.
Klaipėdos jūrų uosto akvatoriją 2016–2018 metais gilino su buvusiu Rusijos Federalinės saugumo tarnybos (FSB) karininku susijusi bendrovė, gavusi prieigą prie jautrių uosto duomenų, rodo Ukrainos tiriamosios žurnalistikos centro kartu su Lietuvos portalu „15min“ ir Latvijos TV3 televizija atliktas tyrimas. Komentarą išplatinusi uosto direkcija nurodo, kad šie teiginiai neatitinka tikrovės.

Papildyta Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos komentaru.

Skelbiama, kad buvęs FSB pareigūnas Aleksejus Škrabas tuomet vadovavo Rusijos įmonei „Baltgeotrest“ – gilinimo darbus atlikusios Lietuvos bendrovės „Green Line Shipping“ antrinė įmonė.

Darbai buvo atliekami ir prie Klaipėdos suskystintųjų gamtinių dujų (SkGD) terminalo, todėl su Rusija siejamas verslas gavo detalius batimetrinius duomenis – apie dugno gylį ir reljefą, povandeninių komunikacijų planą.

Be to, atskleista, kad su šiomis bendrovėmis susijusios ir kitos įmonės, o su jomis susiję FSB atsargos generolai, pavyzdžiui, buvęs FSB direktoriaus pavaduotojas Viktoras Komogorovas, kuris 2012–2021 metais buvo pernai veiklą nutraukusios Lietuvos bendrovės „Energėja“ akcininkas.

Lietuvoje dar veikia su šiuo verslo tinklu susijusi įmonė „Nantėja“. Rusiškuose šaltiniuose ji ir „Energėja“ pristatomos kaip radioaktyvių atliekų utilizavimo ir atominių technologijų įmonės, nors pagrindinė jų veikla nurodoma prekyba chemijos produktais.

Abi bendrovės taip pat susijusios su Rusijos Tarptautiniu tvaraus vystymosi fondu, kuriame daugiausia dirba buvę FSB pareigūnai.

Valstybės saugumo departamentas žurnalistų atskleistos informacijos nekomentavo motyvuodamas tuo, jog neturi „viešai skelbtos informacijos šiuo klausimu“.

Klaipėdos uosto direkcija pirmadienį pranešė, kad „Green Line Shipping“ SGD terminalo laivo „Independence“ duobės valymo darbus atliko tik 2016 metų spalio 3–9 dienomis, rangovei nebuvo pateikta jokia slapta ir jautri informacija, įskaitant povandeninių komunikacijų planą.

Pasak direkcijos, sutartis su „Green Line Shipping“ pasirašyta beveik prieš dešimtmetį – 2016 metų balandį, ja įmonė įsipareigojo atlikti tik uosto akvatorijos dugno valymo darbus, kurie baigti 2018 metų balandį.

Reaguodama į šį pranešimą, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija (KVJUD) pirmadienį išplatino pranešimą, kuriame nurodoma, kad direkcija ir bendrovė „Green Line Shipping“ sutartį sudarė 2016-ųjų balandžio 26 d. Šia sutartimi rangovas įsipareigojo atlikti eksploatacinius uosto akvatorijos dugno valymo darbus. Darbai baigti 2018 m. balandį.

„Pažymime, kad rangovas „Green Line Shipping“ SGD duobės valymo darbus atliko tik 2016 m. spalio 3–9 dienomis. Vykdant sutartį rangovui nebuvo pateikta jokia slapta ir jautri informacija, įskaitant povandeninių komunikacijų planą“, – pranešime nurodo KVJUD.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB BNS sutikimo draudžiama.

52795
130817
52791