2025-03-18 15:05

Kinų BYD Lietuvoje taikosi į TOP 5

BYD Lietuvoje siūlo šešis savo modelius. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
BYD Lietuvoje siūlo šešis savo modelius. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Britų kapitalo automobilių mažmenininkas „Inchcape“ į Lietuvą atvedė kinų prekės ženklą BYD, su kuriuo siejami lūkesčiai dėl naujo proveržio į perkamiausiųjų gamintojų sąrašą.

Aurimas Tamašauskas, Lietuvoje veikiančių „Inchcape“ įmonių direktorius, VŽ sako, kad kinų pramonės milžinas naujose rinkose planuoja tradiciniams gamintojams nesuvokiamą augimo tempą, ir kartu pripažįsta, kad kilmės šalis mūsų valstybėje reiškia ir papildomas rizikas.

Šiuo metu „Inchcape Lietuva“ junginiui priklausančios bendrovės „Inchcape Motors“ ir „Krasta Auto“ Lietuvoje prekiauja šešių prekės ženklų automobiliais: BMW, „Mini“, „Land Rover / Ranger Rover“, „Ford“, „Mazda“ ir BYD. Taip pat turi autorizuotus „Mitsubishi“ ir „Rolls-Royce“ servisus. Neseniai iš prekybininko pasiūlos dingo britų prekės ženklas „Jaguar“ – tai lėmė šio gamintojo vykdomos radikalios reformos. Dabar šios markės automobilių tiekimas yra nutrauktas, garsaus britiško ženklo nebematyti ir ant buvusių prekybos salonų fasadų.

Aurimas Tamašauskas, UAB „Inchcape Motors“ vadovas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Aurimas Tamašauskas, „Inchcape“ įmonių Lietuvoje vadovas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

„Sausį pardavėme paskutinį „Jaguarą“. Ir toliau turime servisą, bet nebežinome, ar tas gamintojas iš viso bus Baltijos šalyse, – aiškina vadovas. – Jis ketina iš „premium“ segmento pereiti į „luxury“ ir nežinau, kaip tai suveiks, jeigu kainos prasidės nuo 200.000 Eur į viršų, pardavimai galėtų siekti kelis vienetus per metus.“

A. Tamašauskas aiškina, kad grupė turi strategiją plėsti savo portfelį ir orientuotis į tvarumą, didindama elektromobilių ar įkraunamų hibridų pasiūlą. „Yra keli prioritetiniai gamintojai, su kuriais grupė norėtų dirbti. BYD buvo vienas iš jų“, – sako jis.

Kiniškais automobiliais Lietuvoje prekiaus UAB „Krasta Auto“, nuo 1993-iųjų žinoma kaip vokiškų BMW automobilių atstovė. Nuo 2019 m. ši bendrovė buvo perimta britų „Inchcape PLC“.

Tikisi sudominti verslą

Pasak pašnekovo, vertinant pagal kainodarą, BYD yra artima „Ford“ gamai. „Mes dabar turime 6 ar 7 modelius, iš kurių tik trijų versijų kaina viršija 50.000 Eur“, – sako jis, taip užsimindamas apie Lietuvoje šios sumos neviršijantiems elektromobiliams ir įkraunamiems hibridams taikomas PVM lengvatas.

„Mūsų parduodamų „Fordų“ kaina siekia apie 36.000 Eur, o BYD vidutinė kaina turbūt bus kiek didesnė. Bet nemanau, kad BYD bus alternatyva „Fordui“, nes pirkėjai bus skirtingi. Mums patiems labai įdomu, kokie jie bus, – aiškina bendrovės vadovas. – Yra patirčių kitose rinkose, bet jos yra labai skirtingos. Kol kas „Inchcape“ neilgai dirba su BYD ir dar sunku pasakyti, kas jais labiausiai domėsis. Pats prekės ženklas jau yra gana žinomas, ir įdomu, kaip tas pasireikš.“

BYD automobiliai. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Nedidelė BYD versijų įvairovė supaprastina tiekimo procesus. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Pašnekovas aiškina, kad Lietuvoje siūlomos paskatos elektromobiliams ir įkraunamiems hibridams pirmiausia yra skirtos verslui dėl galimybės pasinaudoti PVM lengvata.

„Todėl didžioji mūsų orientacija bus į verslą – įmonių parkus, nuomos bendroves. Nes, dar nepradėjus prekybos, jau pasirodė įmonių, kurios laukia pradžios“, – sako jis.

„Inchcape“ bendrovių vadovas tvirtina, kad BYD pirkėjai neturėtų turėti rūpesčių nei dėl kiniškų automobilių draudimo, nei dėl lizingo.

„Kai tik sužinojome apie bendradarbiavimo galimybę – iš karto klausinėjome draudimo ir lizingo bendrovių apie paslaugų galimybę. Ir nė iš vieno neišgirdome nepalankaus atsakymo“, – tikina jis.

Planuoja šešis taškus

Kovo pradžioje pradėti bandomieji važiavimai klientams, o BYD saloną ketinama atidaryti balandžio pabaigoje. Lietuvoje BYD automobilius pardavinės trys „Krasta Auto“ atstovybės ir trys partnerių taškai.

Pirmosios BYD atstovybių patalpos bus dabar naudojamose vietose – Vilniuje tai bus patalpoje šalia „Krasta Auto“ naudojamo BMW ir „Mini“ salono.

„Kaune dar svarstome dėl galimos vietos, o Klaipėdoje statome naują BMW saloną, kuriame bus ir BYD atstovybė, – pasakoja A. Tamašauskas. – BMW nemato BYD kaip konkurento, bet dabar visi automobilių gamintojai nebėra tokie griežti dėl standartų reikalavimų, kaip tai būdavo anksčiau. Visų maržos mažėja, o išgyventi reikia.“

Klaipėdoje BYD salonas bus greta būsimų BMW atstovybės patalpų, kurioms bus skirtas vienas iš „Liepų parko“ statinių. „Baltic Sea Properties AS“ vizualizacija. 

„Inchcape“ įmonių vadovas sako dar nenorintis atskleisti investicijų apimties, tačiau teigia, kad sumos yra panašios, kaip ir įvedant bet kurį kitą prekės ženklą. „Bet bus labai didelės gamintojo investicijos į rinkodarą“, – nurodo jis.

BYD automobilių ir detalių tiekimas į Lietuvą bus vykdomas per Vakarų Europą, kurioje yra du pagrindiniai sandėliai: vienas – Nyderlanduose, kitas – Vokietijoje. Detalės bus gaunamos per parą, mašinos – iki dviejų savaičių.

A. Tamašauskas aiškina, kad BYD siūlo nedaug komplektacijos lygių, dėl to sukomplektuoti automobilį nėra sunku. Todėl didelė tikimybė, kad pasirinktas automobilis jau bus sandėlyje Europoje. Jeigu reikės užsakyti gamybą, prekė bus pristatyta per 2,5 mėnesio.

„BYD yra įdomūs tuo, kad valdo visą vertikalią tiekimo grandinę – pradedant nuo daugumos komponentų ir baigiant nuosavais laivais, kuriais plukdomi automobiliai“, – pasakoja prekybininkas.

Rizika dėl kilmės

BYD yra privati kompanija, antra didžiausia akumuliatorių gamintoja ir penkta didžiausia automobilių gamintoja pasaulyje. Ji taip pat gamina autobusus, sunkvežimius, keltuvus. Jos automobiliai jau yra sulaukę tarptautinio pripažinimo, o daugiausia laurų nuskynęs elektromobilis „BYD Seal“ buvo finalininkas tiek Europos, tiek pasaulio metų automobilių konkursuose.

Šiuo metu kinų koncernas stato gamyklą Vengrijoje – šis sprendimas jau artimiausiais metais jam leis Europoje prekiauti vietinės gamybos automobiliais ir apeiti Europos Komisijos nustatytus muitų mokesčius kiniškiems elektromobiliams.

Paklaustas apie galimą kiniško produkto ignoravimą, kurį, viena vertus, gali paskatinti galimos išankstinės nuostatos dėl kokybės, kita vertus – komunistinės valstybės kilmė, A. Tamašauskas sako tai matantis kaip vieną iš rizikų.

„Pamatysime, kaip tai bus priimta. Bet kol kas pirminė reakcija yra labai teigiama. Manau, kad šio prekės ženklo pliusas yra geras produkto specifikacijos ir kainos santykis. BYD yra labai lankstūs kaip gamintojai. Be to, labai ambicingi ir dėl to agresyvūs, – aiškina jis. – Pavyzdžiui, trijose Baltijos šalyse yra trys skirtingos kalbos. Bet mes jau susitarėme, kad artimiausiu metu automobilių multimedijos sistemų kalbos bus išverstos mūsų rinkoms. Pavyzdžiui, su vokiečių gamintojais tai yra neįmanoma.“

Taikosi į TOP 5

Iki šiol „Inchcape“ įmonės BYD automobiliais prekiauja tik Beniliukso šalyse ir Etiopijoje. „Su kokia „Toyota“ grupė dirba 60 metų, o su BYD tėra treji metai“, – sako A. Tamašauskas. Jis aiškina, kad BYD siekia kaip lyderis konkuruoti ne tik elektromobilių segmente, bet ir su visų automobilių gamintojais.

„Jų augimo tempas yra nesuvokiamas standartiniam verslui. Pavyzdžiui, atėję į Meksiką, BYD pirmais metais pardavė 500 mašinų, antrais – 2.000, o trečiais – jau 20.000. Tai yra labai dideli žingsniai“, – aiškina pašnekovas. Jis dėsto, kad šiemet nustatytas „ambicingas, bet pasiekiamas“ pardavimų planas, kurio vienetais jis nenorėtų įvardyti. „Šie metai bus skirti prekės ženklui įvesti, o mes norėtume turėti 1–1,5% rinkos dalį. Tai reiškia, kad planuojame ne 100 automobilių. Einant toliau – tiek mūsų, tiek gamintojų ambicijos yra didelės: žiūrint į tolesnę perspektyvą, turėtume įšokti į TOP 5 sąrašą“, – sako jis.

„Regitros“ duomenimis, 2024 m. buvo įregistruoti 33.069 nauji M1 kategorijos automobiliai. Tokiu atveju BYD planas galėtų siekti 330–500 automobilių per metus. Tačiau to toli gražu nepakaktų patekti į penktą vietą: pernai ją užėmęs „Audi“ gamintojas pardavė per 1.500 naujų automobilių. 

Kinų antplūdis

Lietuvoje prekyba kiniškais automobiliais iki šiol nesulaukė didelio pripažinimo, tačiau jau įrodė, kad sėkmės galimybė yra reali. VŽ rašė, kad prieš metus pasirodė pirmas oficialus atstovas – UAB JMA centras, kuris per Švedijoje veikiantį importuotoją pasiūlė „Great Wall Motors“ modelius. Mažas miesto automobilis „GWM Ora 03“, dabar siūlomas už 26.995 Eur kainą, kurį laiką buvo netgi mūsų naujų elektromobilių rinkos lyderiu, tačiau vėliau jį nustūmė „Volkswagen“ modeliai.

Vėliau pasiūlyti kiti GWM produktai – miesto visureigiai WEY 03 ir 05 su įkraunama hibridine sistema, kurie, nors ir patraukliai įkainoti, patenka į labai konkurencingą segmentą, kuriame naujokams sudėtinga įsitvirtinti.

Taip pat pastaruoju metu naują kinišką prekės ženklą į Lietuvą atsivedė UAB „Sostena“, žinoma kaip „Volvo“ ir „Renault“ atstovė. Ši bendrovė pradeda prekybą „Lynk & Co“ automobiliais, kuriuos gamina Kinijos kompanija „Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd.“. Pastarajai taip pat priklauso švedų „Volvo Cars“, „Polestar“, „Lotus“, „Smart“ ir kiti automobilių gamintojai.

Naują prekės ženklą Lietuvoje planuoja įvesti ir „Modus Group“ priklausančios „Autobravos“ įmonės. Grupė kol kas VŽ neatskleidžia, kas tai galėtų būti, tačiau, nepatvirtintais duomenimis, tai bus kinų nupirkto britiško prekės ženklo MG automobiliai.

52795
130817
52791