Vėl atidedamas kelių rinkliavos sistemos „E-tolling“ startas

„E-tolling“ kelių apmokestinimo sistema leistų mokesčius už kelius skaičiuoti pagal nuvažiuojamą atstumą, o ne naudojimosi keliais laiką.
Pasak LAKD pranešime žiniasklaidai cituojamo Mariaus Švaikausko, LAKD generalinio direktoriaus, nuo viešųjų pirkimų procedūrų pradžios 2021 m. buvo inicijuoti 4 teisminiai ginčai, iš kurių vienas vyksta iki šiol. Taip pat teismai tenkino viešojo pirkimo dalyvių ginčų metu pateiktus prašymus pritaikyti laikinąsias apsaugos priemones, tad viešųjų pirkimų procedūros šiuo metu yra sustabdytos.
Pasak LAKD generalinio direktoriaus, net jei teisminiai ginčai pasibaigtų šiandien, viešuosius pirkimus laimėjęs tiekėjas nespės įgyvendinti projekto iki numatyto termino – 2024 m. liepos 1 d., nes, tiek vidaus, tiek LAKD pasitelktų išorės ekspertų vertinimu, elektroninės kelių rinkliavos sistemos sukūrimas ir įdiegimas techniškai neįmanomas per trumpesnį nei 14 mėnesių laikotarpį.
LAKD teigimu, nauja kelių rinkliavos sistema galėtų startuoti 2025 m. liepos 1 dieną.
Pasak M. Švaikausko, naujoji LAKD vadovų komanda atsakingai įvertino susiklosčiusią situaciją: atliko vidinį projekto auditą, pasitelkė išorės ekspertus, kruopščiai išsinagrinėjo projekto technines sąlygas, išanalizavo projekto įgyvendinimo procesą, iš naujo įsivertino visas projekto įgyvendinimo rizikas.
„Dėl teismų pritaikytų laikinųjų apsaugos priemonių ir valdant rizikas, kol kas negalime dalintis jokiomis įžvalgomis ar prognozėmis, kaip galėtų būti toliau įgyvendinamas šis projektas, tačiau esame įsipareigoję Susisiekimo ministerijai pateikti konkrečius sprendimus dėl tolimesnio „E-tolling“ projekto įgyvendinimo“, – kalba M. Švaikauskas ir priduria, kad vėlesnė naujos sistemos starto data neturės įtakos kelių naudotojams, nes šiuo metu galioja kita – vinječių – mokesčio sistema.
Vyriausybė yra nustačiusi naujus mokesčio už naudojimąsi Lietuvos keliais dydžius, kurie nebuvo keisti nuo 2015 metų. Planuojama per metus surinkti apie 90 mln. Eur kelių naudotojo mokesčio, kuris bus skiriamas magistralinių kelių plėtrai ir priežiūrai.
Datą keičia ne pirmą kartą
VŽ šių metų pradžioje pranešė, kad teismas nusprendė, jog LAKD turės iš naujo vertinti elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistemos, vadinamojo „e-Tolling“, sukūrimo ir diegimo konkurso dalyvių pasiūlymus ir išrinkti naują laimėtoją. Lietuvos apeliacinis teismas paliko nepakeistą Šiaulių apygardos teismo 2022 metų lapkričio sprendimą, kuriuo buvo patenkintas konkurse dalyvavusios ir antroje vietoje likusios įmonės „Proit“ ieškinys – ji ginčijo Kelių direkcijos sprendimą dėl jos pasiūlymo įvertinimo.
Apeliacinis teismas pažymėjo, kad vertinant „Proit“ specialistų patirtį, Kelių direkcijai kilo daug neaiškumų, tačiau ji nesikreipė į įmonę paaiškinimų, o suteikė nulinius balus. Teismų nuomone, direkcija turėjo įpareigoti įmonę pateikti patikslinimus ir tik tada svarstyti.
2022-ųjų pabaigoje VŽ taip pat rašė, kad LAKD „e-Tolling“ sistemos įgyvendinimą stabdo, mat jo diegimą trukdo ginčai teismuose. Konkurso sąlygas tąsyk apskundė dvi Latvijoje registruotos bendrovės – „SW Baltics“ ir „Viral Engineering“. Tačiau dar 2022-ųjų balandį LADK informavo Susisiekimo ministeriją, kad projekto įgyvendinti laiku nepavyks.