Dėl neteisingai pateiktų duomenų ESO įtraukė „Autovici“ į nepatikimų tiekėjų sąrašą

Papildyta teisininko komentaru.
ESO tikėjosi, kad „Autovici“ parduoti automobiliai naudos iki 6 l/100 km degalų, tačiau realios jų sąnaudos buvo 6,6 l/100 km, nurodoma VŽ gautame komentare.
Sutartis tarp ESO ir „Autovici“ buvo pasirašyta 2023 m. lapkričio 31 d., ja numatytas 112 N1 kategorijos automobilių pirkimas. „Autovici“ pasiūlymo vertė buvo 4.498.875 Eur
Energetikos bendrovei buvo pristatyti „Peugeot“ markės automobiliai.
„Tiekėjas pristatė transporto priemonę, kuri neatitiko sutarties techninėje specifikacijoje ir ekonominio naudingumo balų skaičiuoklėje deklaruotų degalų sąnaudų. Deklaruota 6 l/100 km, COC sertifikate pateiktos sąnaudos – 6,6 l/100 km. Pristatomos prekės privalo atitikti techninėje specifikacijoje nustatytus ir tiekėjo pasiūlyme deklaruotus techninius parametrus, kitaip mes kaip pirkėjas negalime (neturime teisės) jų priimti“, – rašoma ESO komentare VŽ.
Nors, anot energetikos bendrovės, pirkėjas „dėjo visas pastangas išsaugoti sutartį“, bet dėl susidariusios situacijos nebuvo teisinio pagrindo atlikti jos keitimą, koreguojant techninį parametrą, kuris yra kartu ir ekonominio naudingumo kriterijus.
Tai ir buvo esminė sutarties sąlyga – už šį parametrą „Autovici“ buvo suteikti ekonominio naudingumo balai, padėję laimėti pirkimą.
„Autovici“ dar lapkričio 26 d. raštu informavo ESO, kad negalės pašalinti užfiksuoto trūkumo, t. y. modifikuoti faktinio 6,6 l/100 km degalų suvartojimo parametro iki deklaruoto.
Pagal sutartį, neištaisius trūkumų per 60 dienų terminą, ji buvo vienašališkai nutraukta, „Autovici“ skirta 5% nuo nesumokėtos sutarties vertės bauda, įmonė įtraukta į nepatikimų tiekėjų sąrašą.
„Autovici“ į jai siųstus VŽ klausimus dėl susidariusios situacijos neatsakė.
Nepatikimų tiekėjų sąrašas (kitaip – „juodasis tiekėjų sąrašas“) yra netinkamai pirkimo sutartį įvykdžiusių (ar jos neįvykdžiusių) tiekėjų sąrašas, kai toks neįvykdymas yra esminis sutarties pažeidimas. Į Nepatikimų tiekėjų sąrašą įtraukiama 3 metams. Tiekėjas vis tiek tam tikrais atvejais gali dalyvauti viešuosiuose pirkimuose, net jeigu jis yra įtrauktas į Nepatikimų tiekėjų sąrašą. „Tarptautinės vertės ir supaprastintuose pirkimuose pirkimo vykdytojai privalo kelti šį reikalavimą, todėl toks tiekėjas, norėdamas dalyvauti procedūrose turėtų įrodyti, kad yra „apsivalęs“, – rašoma Viešųjų pirkimų tarnybos puslapyje.
Ne pirma nesėkmė
„Autovici“ yra 2007 m. įkurta bendrovė, atstovaujanti „Peugeot“ ir „Opel“ prekių ženklams Lietuvoje. Registrų centro duomenimis, jos pajamos 2023 m. augo 19%, iki 52,46 mln. Eur, o grynasis pelnas smuko 21%, iki 1,74 mln. Eur.
Kaip buvo pranešta lapkritį, anksčiau sėkmingai įvairiuose viešuosiuose pirkimuose dalyvavusi „Autovici“ CPO LT buvo pašalinta iš dinaminės pirkimo sistemos. Bendrovė, sprendimą apskundusi apeliaciniam teismui, sulaukė nepalankaus verdikto.
Apeliacinio teismo teisėjų kolegija nustatė, kad CPO LT turėjo teisinį pagrindą atmesti „Autovici“ paraišką, nes iš Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijos gavo išvadą, kad bendrovė turi arba turėjo grėsmę keliančių ryšių su užsienio valstybių institucijomis ar fiziniais arba juridiniais asmenimis.
Teismas konstatavo, kad CPO LT įmonei nurodė sprendimo atmesti pasiūlymą esmę, faktinį ir teisinį pagrindą, pateikdama tiek informacijos, kiek pagal įstatymus galėjo pateikti, nes komisijos raštas yra konfidencialus.
„Vis dėlto net ir nesusipažinusi su komisijos raštu bendrovė suprato, kokios galimos grėsmės nacionaliniam saugumui nurodytos minėtame rašte, nes jas įvardijo savo procesiniuose dokumentuose“, – teigė teismas.
Net ir išbraukus „Autovici“ iš dinaminės pirkimo sistemos, verslininko ir politiko Šarūno Matijošaičio automobilių verslas gali ir toliau dalyvauti viešuosiuose pirkimuose. Pernai vasarį didžioji „Autovici“ darbuotojų dalis buvo perkelta į UAB „Stelauto“, registruotą tuo pačiu adresu ir valdančią buvusius „Autovici“ salonus.
UAB „Stelauto“ akcininkas yra „Autovici“, o direktorius – Š. Matijošaitis. „Stelauto“ atstovauja automobilių gamintojų konsorciumo „Stellantis“ prekių ženklams „Peugeot“ ir „Opel“, taip pat ir „Alfa Romeo“, „DS Automobiles“, „Jeep“, „Citroen“, „Fiat“.
„Rekvizitai.lt“ duomenimis, 2024 m. „Stelauto“ kaip tiekėjas laimėjo 167 viešuosiuose pirkimuose, o 2025 m. – 20 viešųjų pirkimų.
Tiesa, toks aukštas rodiklis susidaro dėl to, kad kaip įgaliota atstovė „Stelauto“ ir atlieka remonto paslaugas – iš minėtų 20 šiųmečių pirkimų, 18 būtent ir buvo mažos vertės remonto paslaugos.
Visi minėti pirkimai yra sudaryti per Centrinę viešųjų pirkimų informacinę sistemą (CVP IS), kur viešuosius pirkimus inicijuoja ir vykdo perkančiosios organizacijos savarankiškai, o ne per CPO LT katalogą.
Kaip nurodo CPO LT, VšĮ, „Stelauto“, nors ir yra CPO LT elektroninio katalogo, kur vykdomi centralizuoti viešieji pirkimai, tiekėjų sąraše, pirkimuose nedalyvauja, nes nuo 2024 m. birželio dėl teismo sprendimo byloje su „Autovici“ iki dabar lengvųjų automobilių pardavimų užsakymai šiame katalogo modulyje nevyksta.
„Taip pat nuo 2024 m. rugsėjo nevykdomi ir lengvųjų automobilių nuomos užsakymai – modulis yra uždarytas ir atnaujinamas“, – nurodoma VŽ gautame atsakyme.
Kartu pažymima, kad iš „Autovici“ gimusi „Stelauto“ CPO LT vykdomuose pirkimuose nėra laimėjusi nė vieno užsakymo. Dėl šios įmonės jokių rizikų atsakingos institucijos nefiksuoja.
„Dėl „Autovici“ buvome gavę iš Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijos išvadą (raštą), apimančią kitų institucijų pateiktus duomenis, kad „Autovici“ turi ar praeityje turėjo didinančių riziką ar keliančių grėsmę nacionaliniam saugumui ryšių su užsienio valstybių institucijomis ar tų valstybių fiziniais arba juridiniais asmenimis. Apie „Stelauto“ tokios išvados nesame gavę“, – rašoma VŽ gautame komentare.
.jpg)
Vis dėlto, kaip teigia Edgaras Markevičius, tarptautinės teisės firmos „Sorainen“ ekspertas, advokatas, iš pirmo žvilgsnio nesudėtingas modelis „apeiti“ viešųjų pirkimų įstatyme nustatytus draudimus ir pasiūlymus teikti iš kitų įmonių, nebūtinai būna sėkmingas.
„Viešųjų pirkimų įstatymas numato pareigą pašalinti tokių tiekėjų pasiūlymus, jeigu pirkėjas turi įtikinamų duomenų, kad tiekėjas yra įsteigtas arba dalyvauja pirkime vietoj kito asmens, siekiančio išvengti pašalinimo pagrindų taikymo. Taigi įstatymas jau dabar numato draudimą pirkime dalyvauti tiekėjams naudojant „fenikso modelį“. Todėl visuose vykdomuose pirkimuose pirkėjai privalės įvertinti, ar UAB „Stelauto“ nedalyvauja pirkimuose vietoje UAB „Autovici“, kurios galimybės dalyvauti pirkime yra apsunkintos“, – komentavo teisininkas.
Tik iki rugsėjo 30 d.
fiziniams asmenims nuo 18 Eur/mėn.
- Esminių naujienų santrauka kasdien
- Podkastai - patogu keliaujant, sportuojant ar tiesiog norint išnaudoti laiką produktyviau
- Manopinigai.lt - praktiški patarimai apie investavimą, realūs dienoraščiai